ДАИ почти не може да засече нарушения заради умора на шофьори

ДАИ почти не може да засече нарушения заради умора на шофьори

© Юлия Лазарова



Установяването на нарушения на фирмите превозвачи заради умора на шофьорите е трудно, като в повечето случаи контролиращият орган - изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", изобщо не може да засече нарушението. Това се разбира от справка за дейността на агенцията, предоставена на "Дневник", както и от самите законовите изисквания към правените от тях проверки.


Повод за въпросите на "Дневник" стана катастрофата на автомагистрала "Тракия" снощи, при която 17 човека бяха ранени и изказването на главния секретар на МВР Младен Маринов, че най-вероятната причина за инцидента е умора на шофьора.


Всеки шофьор е задължен да пази тахо-шайбите, които засичат движението на автомобила и времето за почивка, в срок от 28 дни назад, обясниха за "Дневник" от автомобилната администрация. Ако той не бъде спрян за проверка в този срок обаче, няма как да бъде установено дали е почивал в законоустановените рамки.




Освен това автомобилната агенция прави комплексни проверки на фирмите-превозвачи минимум веднъж на пет години. Шофьорите обаче са задължени да пазят тахошайбите си във фирмата за срок от една година назад. При сигнали за нередности и нарушение, може да бъде разпоредена извънредна комплексна проверка.


Ако шофьор напусне конкретния превозвач той си взема шайбите със себе си.


На въпроса как тогава се проверява реално спазват ли шофьорите законоустановените срокове за почивки - ако не бъдат спрени за проверка на пътя 28 дни и след като комплексните проверки във фирмите са на 5 години, а шайбите се пазят една - от агенцията обясниха, че такъв е закона и те не могат да проверяват постоянно всички фирми, защото са много.


Иначе за конкретния случай обясниха, че фирмата "Юнион Ивкони", чийто автобус се преобърна в канавка е проверявана тази година и сега след инцидента ще последва извънредна ревизия. За конкретния шофьор пък няма регистрирано нарушение от 2009 г. в архивите на автомобилната администрация. Оттам обаче заявиха, че той работи в тази фирма от един месец и няма как да се изисква от нея тахошайби, за да се види дали е почивал по регламент.


Изисквания за времената за управление и почивка на шофьорите са - на всеки 4.5 часа шофиране има задължение за почивка от 45 минути. След което могат да шофират още 4.5 часа. След това време шофьорите са задължени да почиват 11 последователни часа, като се разрешава до два пъти в седмицата тя да бъде намалена до 9 последователни часа.


Според справката на автомобилната агенция регистрираните фирми за превоз на пътници са 1 526, от които 430 са вътрешни линии и 15 590 са компаниите за превоз на товари, а 6896 са тези с таксиметрова дейност.


От началото на годината агенцията е проверила близо 12 хил. товарни автомобили, 2 900 автобуси, над 3 500 предприятия за превоз на пътници и товари, 132 автогари, над 2 400 учебни центрове, близо 2 хил. пунктове за периодичен технически преглед и над 290 000 работни дни на водачи на пътя и над 1 400 000 работни дни на водачи в предприятия, показва справката, предоставена на "Дневник".


По време на проверките са съставени близо 12 хил. акта на обща стойност близо 6,5 млн. лв., от които 113 акта за неспазване на времената за почивка на различни фирми и шофьори. За подобно нарушение глобата е от 200 до 1500 лева. От автомобилната инспекция обявиха също, че от началото на годината са регистрирани 646 катастрофи с автобуси, като 132 от тях са тежки.

      Ключови думи към статията:

      Коментари (31)
      1. Подредба: Сортирай
      1. 1 Профил на 4ort
        4ort
        Рейтинг: 3612 Неутрално

        Да си намерят начин. Затова получават заплати.

      2. 2 Профил на dokker
        dokker
        Рейтинг: 452 Гневно

        Когато за подобни нарушения санкционират единствено и само фирмите, надвишаване на часовете едва ли ще има. Но така няма как да се събират повече глоби. Едва при три последователни акта на водач за едно и също нарушение следва и акт за фирмата превозвач. Можем да сметнем това колко глоби са, нали. Друг е въпросът, че тахошайбите са средство за изнудване в случай на нужда. Няма фирма, дори и в Европа, която стриктно да спазват времената за почивки. Чисто счетоводно, ако една компания е напълно изрядна с тахошайбите, то тя никога няма да излезне на достатъчно голяма печалба, за да оперира в този силно конкурентен пазар. Преди години си купих три камиона от Вили Бец - Германия. На три години, гарантирани километри - на 480 000 км. Без да влизам в професионални подробности искам да кажа, че не е възможно, ако се спазват всички изисквания за работа, престой и сервизни интервали този пробег да бъде достигнат. И тахошайбите, с които взех камионите доказваха същото. Познавам почти всички автобусни компании в България и знам тахошайбите за какво се изпозлват. Жалко, че шофьорът ще го отнесе, но така е измислен законът.

      3. 3 Профил на Чичо Ваньо
        Чичо Ваньо
        Рейтинг: 536 Любопитно

        От ДАИ разбирам,че един шофьор може да кара 28 дни без да почива !! Така излиза ! Щом тахошайбите за 28 дни назад не могат да ни кажат нито колко часа е бил зад волана,нито колко километра е минал за тези дни. Очевидно "експертите" в ДАИ не могат дори да разберат дали този шофьор не е прекарал зад волана последните 10-12 часа без почивка. Ами като не могат "експертите",да си подават оставката и на тяхно място да дойдат такива които могат !

        "Проблемът на света е,че глупавите са самоуверени,а умните се колебаят."Бъртранд Ръсел
      4. 4 Профил на Grizacha ot Razgrad
        Grizacha ot Razgrad
        Рейтинг: 638 Разстроено

        До коментар [#1] от "4ort":

        Тук е уловката,парите които се плащат за да няма проверки.С цената на нечии живот.

      5. 5 Профил на Ivan_
        Ivan_
        Рейтинг: 3009 Неутрално

        До коментар [#1] от "4ort":

        Точно!

        Да не коментираме, че сме 21 век.
        На автобус, който струва стотин хиляди евро, или поне 50 000 втора ръка и който вози пътници като бизнес, колко е скъпо и сложно да му сложиш GPS вързан към система за управление и контрол.
        Хем контролираш безопастност, хем контролираш персонал, хем контролираш разходите...

        Модератора е неадекватен!
      6. 6 Профил на Ivan_
        Ivan_
        Рейтинг: 3009 Весело

        До коментар [#2] от "dokker":

        480 000 км. за три години, е 450 км на ден, приятелю, колко е невъзможно за камион, който е средство за превоз на товари?

        Модератора е неадекватен!
      7. 7 Профил на toolarmy
        toolarmy
        Рейтинг: 237 Неутрално

        До коментар [#3] от "Чичо Ваньо":

        Не, пич, не си разбрал, а вече коментираш експертно. С шайбите се доказва какво е правил 28 дена назад. Иначе, след 6 периода от 24 часа, шофьорът задължително почива 45 часа, с възможност почивката след тези 6 денонощия да се сведе до 24 часа. После, ако е ползвал намалена почивка от 24 часа, трябва да я компенсира с равностоен период в рамките на 3 седмици след ползване на намалената. За една седмица шофьор не може да шофира повече от 56 часа, а в рамките на две седмици - повече от 90 часа общо.
        Работата на шофьора е много строго регламентирана, друг е въпросът как се спазва. Примерно, чакай ден - ден и половина на турската граница, пък се сети как се спазва почивката.

      8. 8 Профил на toolarmy
        toolarmy
        Рейтинг: 237 Неутрално

        До коментар [#6] от "ivan_":

        Ми не е така. 5 дена шофиране, 45 часа почивка седмично и резултатът е по 1000 км дневно. Стават само, ако 3 години камионът е каран от двойка шофьори, което теоретично не е невъзможно, но на практика едва ли се случва.

      9. 9 Профил на Ivan_
        Ivan_
        Рейтинг: 3009 Любопитно

        До коментар [#8] от "toolarmy":

        Аз повечето транспортни фирми, които зная правят точно това.
        Двама шофьори на камион, купуват винаги чисто нови камиони, карат здраво и след три години продават камиона като на практика това им е печалбата, която осребряват. През останалото време приходите са покрили разходите и остатъчната стойност им е печалбата.

        Модератора е неадекватен!
      10. 10 Профил на Bullet
        Bullet
        Рейтинг: 1080 Неутрално

        Стига с тея шайби де, от колко време вече има дигитални тахографи.

        Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.
      11. 11 Профил на toolarmy
        toolarmy
        Рейтинг: 237 Неутрално

        До коментар [#9] от "ivan_":

        Едва ли познаваш доста такива фирми. Кризата в бранша за шофьори е свирепа, въпреки заплатите от порядъка на 1800 - 2500 евро. Повечето едва успяват да имат по един шофьор, пък да не говорим за двойка в камион. Да не говорим, че да плащаш подобни заплати на двама за един камион, няма никаква икономическа обосновка.

      12. 12 Профил на mqj41586140
        mqj41586140
        Рейтинг: 0 Неутрално

        Заглавията, заглавията, Дневник, много ви куцат в последно време.

      13. 13 Профил на Един препатил
        Един препатил
        Рейтинг: 3587 Неутрално

        Извинявайте, но от статията и коментарите дотук разбирам, че не е толкова важно кой какво прави, а кой как го контролира. Извинявайте още веднъж, но така работите няма да се оправят. Нито в автомобилния транспорт, нито някъде другаде. Шофьорите да бъдат отпочинали е работа първо на самите шофьори. После на фирмите-превозвачи. Също и на профсъюзите, които да бдят за спазването на условията на труд. Ама фирмите гонят безогледно печалби. Добре, и това си има лек - проста и лесна законова процедура всеки от претърпелите катастрофа да получи стандартно обезщетение от 50 000 лв. Пострадалите - каквото присъди отгоре съдът. Измислено е по света. С хрантутенето на агенции, контролни органи, чантури и клатимадури няма да стане.

      14. 14 Профил на Чичо Ваньо
        Чичо Ваньо
        Рейтинг: 536 Неутрално

        До коментар [#3] от "Чичо Ваньо":Не, пич, не си разбрал, ....С шайбите се доказва какво е правил 28 дена назад. ...
        —цитат от коментар 7 на toolarmy


        И кое точно не съм разбрал ?


        .... Очевидно "експертите" в ДАИ не могат дори да разберат дали този шофьор не е прекарал зад волана последните 10-12 часа без почивка. ...
        —цитат от коментар 3 на Чичо Ваньо


        Ето ти цитат от статията :
        "Оттам обаче заявиха, че той работи в тази фирма от един месец и няма как да се изисква от нея тахошайби, за да се види дали е почивал по регламент."

        И още един :
        "Изисквания за времената за управление и почивка на шофьорите са - на всеки 4.5 часа шофиране има задължение за почивка от 45 минути. След което могат да шофират още 4.5 часа. След това време шофьорите са задължени да почиват 11 последователни часа..."

        Та въпроса е : Какво точно търсят "експертите"? Дали е почивал преди 28 дена ? Щото явно търсят шайби от преди месец. Или дали е почивал последните 48 часа преди инцидента ?

        "Проблемът на света е,че глупавите са самоуверени,а умните се колебаят."Бъртранд Ръсел
      15. 15 Профил на 3аНиЗа
        3аНиЗа
        Рейтинг: 2170 Гневно

        "изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", изобщо не може да засече нарушението" - отвсякъде ни дебнат лъжи и далавери. Всякакви институции взимат пари отвсякъде, за дейност, която е имитация, за работа, която не вършат. И ... нови и нови контролиращи, и имитиращи органи се роят, плодят, проституират...

        Коментиране на анализираното, вече...
      16. 16 Профил на Танас
        Танас
        Рейтинг: 1922 Неутрално

        До коментар [#10] от "Bullet":

        ++++++ Правилно.Защо фирма за превоз на хора е още с аналогови тахографи а не е с дигитални ?
        Тази вратичка в закона заобикалящ ЕвроРегламентите е кървава.
        ДАИ - ИААА защо тогава въобще издава дигитални карти на водачите?
        Преди курс се издава отделно и лист за междусменнна почивка и те се пазят от водача а не тахошайбите които трябва да са в архив на превозвача. Едно превозно. Средство го карат повече от един водач и как всеки ще носи тахошайбите!
        Дигиталните тахографи ги въведоха още в края на 2007 година а сега сме 2017!!!

        "Светът няма да бъде разрушен от тези, дето вършат зло, а от тези, дето ги наблюдават без да направят нещо по въпроса" Алберт Айнщайн.
      17. 17 Профил на George Svinarov
        George Svinarov
        Рейтинг: 1287 Неутрално

        Много е сложно, няма що. Един часовник със сим карта и GPS, който да има директна връзка със сървър в ДАЙ. Цена на устройатвото 100лв макс + 2 лв на месец за мобилен интернет. Супер сложно е.

      18. 18 Профил на George Svinarov
        George Svinarov
        Рейтинг: 1287 Неутрално

        До коментар [#3] от "Чичо Ваньо":

        Глупости на търкалета.

      19. 19 Профил на Чардо
        Чардо
        Рейтинг: 2256 Гневно

        Цитат от статията :
        """".... Всеки шофьор е задължен да пази тахо-шайбите, които засичат движението на автомобила и времето за почивка, в срок от 28 дни назад, обясниха за "Дневник" от автомобилната администрация. Ако той не бъде спрян за проверка в този срок обаче, няма как да бъде установено дали е почивал в законоустановените рамки. ....""""
        - = - = - = -
        Изключителна глупост е написана!!!
        Отдавна тахографите са дигитални и всеки шофьор е с индивидуална джаджа
        Даже и старите тахографи, когато караха двама шофьори , то и на двамата са записани имената им ! Старите тахошайби бяха за 24 часа - пишеш нова и пазиш старата!
        Какви измерителни единици показва един тахограф:
        - часово време където изключително точно се показва колко време си шофирал и колко време си почивал
        - с каква скорост си се движел
        - колко километра си изминал
        Преди години и то по старите тахографи, за ПЕТ мин. просрочие на шофиране и то в друга държава преди 3 дни - немците ме глобиха 500 марки !
        Има си международна TIR конвенция и в нея всичко изключително ясно е записано!
        А България е ратифицирала TIR конвенцията и тя е върховен закон над вътрешните ни закони по тези въпроси ! ! !

        Да вземат да си вършат работата както трябва нашите, и от КАТ и от ДАИ !

        Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
      20. 20 Профил на George Svinarov
        George Svinarov
        Рейтинг: 1287 Неутрално

        До коментар [#6] от "ivan_":

        Не е такава сметката. Има седмични почивки, време за обслужване, загуба на време при товарене и разтоварване и т.н С един шофьор трудно наистина. Но ако се кара камиона от двойка шофьори няма проблем да се направят тия километри.
        Иначе раздели 480к на 3 получаваш 160к за годината, делиш на 52 семици и на 5 ра отни дни и става 615 км на ден. За да се получи трябва непрекъснато да постигаш 70км/ч средна скорост което си е един абсурд. Смятай влизане в градове, планини, с натоварен камион, фериботи, граници и други.

      21. 21 Профил на Танас
        Танас
        Рейтинг: 1922 Неутрално

        Дигиталната карта на водача пази информация не за 5 - 6 часа назад а всички тежки нарушения цяла година в това число и неспазени почивки.
        От ДАИ да не се правят на клавиатурата по 1000 лв е акта ако нямаш листа за предсменна почивка който се издава от превозвача преди всеки курс.
        За шофьорите има солени глоби но за заставилият го работодател НЕ. Само предписания.
        За това карат със стари автобуси и камиони защото новите са с дигитален тахографи ЗАДЪЛЖИТЕЛНО от производителя а с теб трудно се фалшифицира почивката.

        "Светът няма да бъде разрушен от тези, дето вършат зло, а от тези, дето ги наблюдават без да направят нещо по въпроса" Алберт Айнщайн.
      22. 22 Профил на George Svinarov
        George Svinarov
        Рейтинг: 1287 Неутрално

        До коментар [#19] от "Чардо":

        Само за евро5 е с карта, повечето са по стари ивсе още са с тахошайби.

      23. 23 Профил на libertariansky
        libertariansky
        Рейтинг: 237 Неутрално

        Време е в България да влезят мултинационални транспортни фирми и да пратят в небитието тия фалшиви превозвачи със стари трошки.

        Give me Liberty Or Give me Death !
      24. 24 Профил на Ivan_
        Ivan_
        Рейтинг: 3009 Неутрално

        До коментар [#20] от "George Svinarov":

        Аз нали това пиша, двойка шофьори и съвсем в реда на нещата с камионите от дадения от колегата пример.

        Модератора е неадекватен!
      25. 25 Профил на DDR
        DDR
        Рейтинг: 3961 Неутрално

        До коментар [#23] от "libertariansky":

        Нито са фалшиви, нито са със стари трошки. Сериозните превозвачи не правят компромиси иначе нямаше да са едни от водещите в Европа.

        Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
      26. 26 Профил на Роси
        Роси
        Рейтинг: 9260 Неутрално

        Трябва да се накарат да спазват правилата. Само с принуда ще започнат да го правят.

      27. 27 Профил на dekodekov
        dekodekov
        Рейтинг: 516 Неутрално

        До коментар [#10] от "Bullet":

        е да де но в бг колко имат такъв тахограф

      28. 28 Профил на NIKE
        NIKE
        Рейтинг: 678 Неутрално

        До коментар [#1] от "4ort":

        Начина е лесен
        Колко часа се пътува от София до Варна или Бургас!?!
        И какво излиза или трябва да превишават скоростта или да почиват по пътя 45 минути
        Тъпо нали !

      29. 29 Профил на tos_buratino
        tos_buratino
        Рейтинг: 872 Неутрално

        От статията може да се предположи, че фирмата е държала шофьора без договор и сега набързо са направили един. Сигурно е, че автобусите на фирмата се движат без шайби. Т.е. шофьорите са без договор и карат доста часове над нормата. Логично е, че тази фирма е недосегаема.

      30. 30 Профил на Tademan
        Tademan
        Рейтинг: 895 Неутрално

        Познат шофьор отива в ЮАР преди 10-12 години (!) и на втория работен ден получава последно предупреждение от шефа си, защото е карал с 20км. над ограничението в някакъв участък ... Тук още не бяха популярни GPS-ите, а фирмите продължават да нямат интерес да се спават правилата.2017г. е към края си. Експлоатацията на машини и шофьори продължава да е безмилостна!

      31. 31 Профил на Bullet
        Bullet
        Рейтинг: 1080 Неутрално

        До коментар [#27] от "dekodekov":

        Е да де, ама от кога България е в ЕС?
        Няма политическа воля(не че има политици) да се свърши каквато и да е работа. Ето за това бягат хората, щото им е до козирката от политиканстващи михлюзи.

        Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.




      За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
      С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK