Македонската църква благодари на Българската, Заев приветства решението

Мълчаливо бдение в подкрепа на признаването на Македонската църква се проведе пред Светия Синод на Българската православна църква днес. Патриарх Неофит заяви, че БПЦ трябва да поеме подадената ръка от Охридската архиепископия, "защото те са наши братя и наш народ".

© Юлия Лазарова

Мълчаливо бдение в подкрепа на признаването на Македонската църква се проведе пред Светия Синод на Българската православна църква днес. Патриарх Неофит заяви, че БПЦ трябва да поеме подадената ръка от Охридската архиепископия, "защото те са наши братя и наш народ".



Светият архиерейски синод на Македонската православна църква - Охридска архиепископия (МПЦ-ОА), изрази благодарност към българския патриарх Неофит и членовете на Светия архиерейски синод на Българската православна църква (БПЦ), които днес взеха решение за писмото от Македонската православна църква, съобщи Македонската информационна агенция, цитирана от БТА. Премиерът на Македония Зоран Заев приветства решението на Светия синод в София с уговорката, че страната му е светска държава.


Взетото решение на Светия архиериейски синод на БПЦ дава надежда за окончателно решаване на статута на легитимната автокефалност на МПЦ в семейството на поместните православни църкви. Очакваме и в бъдеще Българската православна църква да бъде постоянен сътрудник на МПЦ-ОА в осъществяването на необходимата богоугодна цел, се казва в съобщението.


В него се посочва, че двете църкви имат множество общи християнски ценности през вековното съществуване.




Светият синод на Българската православна църква на днешното си заседание реши да се ангажира и да се застъпва пред поместните православни църкви за възстановяване на каноничния статут на Македонската православна църква, отбелязва МИА.


Македонският премиер Зоран Заев приветства решението на Българската православна църква да оглави и подпомага процеса на признаване на автокефалния статут на Македонската православна църква - Охридска архиепископия, наричайки го "изключително позитивно", съобщи МИА.


Тъй като съм вярващ православен, аз съм щастлив, но ще повторя, че Македония е светска държава. Ние не искаме да се месим в работите на църквата, но тази стъпка е изключително позитивна и бих искал да я приветствам. Ние определено постигаме напредък по отношение на признаването на нашата Македонска православна църква, заяви македонският премиер. Той каза, че се надява други православни църкви да последват примера.


Щастлив съм, че създаването на приятелства носи плодове. Това е още едно потвърждение, че ние трябва да продължаваме да създаваме приятелства, отбеляза македонският премиер. Зоран Заев участва днес в шестата среща на високо равнище на правителствените ръководители от страните от Централна и Източна Европа и Китай в Будапеща, където е и българският министър-председател Бойко Борисов.

Коментари (50)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 328 Неутрално

    Много се радвам,че Македонската църква веднага откликна с благодарност!

  2. 2 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 790 Неутрално

    ще ни забият ножа в гърба при първа възможност, както историята потвърждава.

  3. 3 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Забелязвам, че има различно разбиране и тълкуване на днешното решение - дали сме признали тяхната църква или сме обещали да помагаме за нейното признаване в бъдеще.

    Ако сме я признали - това е голям провал и грешка. Тяхната църква исторически винаги е била част от българската, както историята на Македония е част от историята на България. Спомнете си кой е пратил свети Климент в Охрид. Спомнете си и картата на възстановената българска Екзархия през 19 век.

    Техните свещеници трябва просто да приемат върховенството на БПЦ и да се върнат в нея. А не да търсят "признание".

  4. 4 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 1158 Неутрално

    Много е правилно решението на българската православна църква. Време е да възтържествува истината, че македонската църква е част от българската и ако тя признава българската църква за майчина, какъв е проблемът за признаването и като автокефална от всички поместни църкви. Ще има съпротива от сръбската църква.

  5. 5 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4378 Неутрално

    До коментар [#4] от "voyko":

    Ще има с протива не само от сръбската църква, но и от руската! А то не по религиозни, а по политически причини!

  6. 6 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 1219 Неутрално

    нищо не е решено - решението е - дайте да видиме, какво ще решиме. Надявам се да са в час и да не си вкараме някой автогол с бюрманци. Отделна МПЦ няма как да има - тя е част от историческата българска екзархия, призната дори от османската империя и другите православни църкви.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  7. 7 Профил на basilicum
    basilicum
    Рейтинг: 589 Неутрално

    [quote#4:"voyko"] ако тя признава българската църква за майчина /quote]

    е да де ама точно това никъде не го пише. струва ми се, че нманеврират по терлици за да избегнат да го кажат в прав текст, че са ЗА или Против

  8. 8 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 380 Неутрално

    нищо не е решено - решението е - дайте да видиме, какво ще решиме.
    —цитат от коментар 6 на Пешката


    Точно!

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  9. 9 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 391 Неутрално

    БПЦ не е признала независимостта на МПЦ - написано е на много достъпен език и не разбирам объркването сред някои хора. БПЦ просто прие поканата да говори от името на МПЦ в новото й положение на църква-майка на МПЦ. Сега БПЦ ще започне разговори с останалите църкви за статута на МПЦ която от 1967 година насам е в изолация и схизма (едностранно отцепване от Сръбската Православна Църква).

    Това което БПЦ направи е един хубав жест към МПЦ който няма много тежест. Тоест, БПЦ каза едно "Ще видим" и това е. Абсолютни измислици са твърденията че сме признали независимостта на МПЦ - та нали това ще доведе до нашата собствена изолация от останалите църкви?

    Решението на БПЦ е много кратко и ясно - моля прочетете го. Както казах, това е по-скоро един жест към МПЦ и нищо повече.



  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото е на чужд език

  11. 11 Профил на gripen
    gripen
    Рейтинг: 986 Неутрално

    Нашите владици взеха разумно решение, от една страна не отхвърлят молбата, от друга не признават едностранно автокефалност на МПЦ, с нея и другите църкви ще се водят разговори/пазарлъци относно статута на комшиите. Програмата максимум - български граници по линията от 1941-ва във Вардарска Македония (тогава населените предимно с албанци райони не са включени в царството) не е съвместима със съществуване на някакъв измислен ,,македонски,, етнос и негова отделна църква, по реалното като цел-запазване на отделна от нашата държава във Вардарска Македония с политическа нация македонци, но признат български произход на хората там и на ,,македонския,, език като вариант на българския такъв също ще е по-трудно постижима при наличие на самостоятелна, автокефална църква там. МПЦ трябва да бъде част от БПЦ а не самостятелна както им се иска, това е в противоречие с българския интерес.

    За Европа: бяла, християнска и силна!
  12. 12 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Македонската църква търси спешно подкрепа от някой по-як и още по-глупав пехливан.
    Татарите от Изток са идеалната маша за тази цел. Те винаги вадят горещите картофи от македонският огън, докато сърбина си ги папка сетне.
    На Скопие и трябва защита пред албанската инвазия.
    За нищо друго не става дума.
    Пак ще ни изработят, и заради тях ще се влошат отношенията и с Гърция, и със Сърбия.
    Терцата остава винаги в София.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  13. 13 Профил на aralambi
    aralambi
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#9] от "theduloclan":

    “Абсолютни измислици са твърденията че сме признали независимостта на МПЦ - та нали това ще доведе до нашата собствена изолация от останалите църкви?”

    След като Българската православна църква за почва преговори с МПЦ, значи я признава, че съществува. А това, че ще се изолираме от другите православни църкви не е вярно. Когато Българската екзархия се обявява за автокефална през 1871, гърците ú налагат схизма, чак до 1953, когато пак след 500 години имаме патриарх.
    Няма да е лесно, но подадената ръка е приета от Светия Синод.

  14. 14 Профил на Daria
    Daria
    Рейтинг: 1020 Неутрално

    Крайно невероятно е изведнъж Заев който е кореняк македонец потомствено изведнъж да се е преквалифицирал на българофил... а това с Македонската архипископия която от 1969г е самостоятелна изведнъж да се е сетила за българската е също толкова съмнително. Един по-внимателен анализ ще види че този внезапен "пробългарски" напън всъщност облагодеталства преди всико Вертоломей и стоящия зад него Турция, чиято цел е да се разбие православното единство. Впрочем македонската архипископия не иска да мине под властта на Българската патриаршия а да и ходатайстват да стане независима и равноправна. Целта е ясна.

  15. 15 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3973 Неутрално

    "В него се посочва, че двете църкви имат множество общи християнски ценности през вековното съществуване.
    Светият синод на Българската православна църква на днешното си заседание реши да се ангажира и да се застъпва пред поместните православни църкви за възстановяване на каноничния статут на Македонската православна църква, отбелязва МИА."

    Не съм се съмнявал, че ченгесарската БПЦ ще изиграе предателска роля в угода на сърби и руснаци.
    Четете внимателно , братя българи.
    БПЦ говори за общи ценности през ВЕКОВНОТО съществуване на двете църкви. Това означава , че признаваме съществуването на МАКЕДОНСКА църква през средновековието, което автоматично довежда до признаването на македонски народ през този исторически период, което от своя страна означава , че признаваме Климент Охридски и плеяда още други български духовници от средновековието, че са македонци , а не българи.
    И още.
    БПЦ говори за ВЪЗСТАНОВЯНАНЕ на македонската църква, което означава , че тя е съществувала в средновековието като Охридска архиепископия. Православните църкви са автокефални , което означава , че всеки народ има своя независима църква. Като признаем ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ на македонската църква , признаваме съществуването на македонски народ през средновековието, което е в изгода на антибългарския македонизъм.
    За каква "заедничка" история тогава може да става дума? Днешни, а не в миналото публикации в македонските медии разказват как Българската Екзархия по македонските земи наложила на тамошното население духовен гнет по-страшен от турския, като карала хората насила да се наричат българи.

  16. 16 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 380 Неутрално

    (ре–пост)

    И аз неразбирам прибързаната повсеместна радост тук. БПЦ казва "Няма лошо, че искате да сме ви църква–майка (каквото и да озтачава това), но ще видим, ще говорим с колегите, ще мислим..." Даже комисийка са спретнали по този случай.

    А истината е още в началото на решението "Свети апостол Павел учи за църквата, че е тяло Христово, като казва: "И кога страда един член (от тялото Христово), страдат с него всички членове; кога се слави един член, радват се с него всички членове"". Иначе казано, съдбата на МПЦ следва да се реши от всички, вкл. църквите, които не я признават. Някой да има илюзии, че това е възможно?

    БПР си изми ръцете по един изключително срамен начин и днес погреба историческия шанс за помиряване и (църковно) братство с "братския и наш" народ в Македония. Нищо чудно сега гърци или сърби да поемат инициативата и ние пак да мигаме на парцали. Срам!

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  17. 17 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#15] от "tacheaux":
    БПЦ говори за общи ценности през ВЕКОВНОТО съществуване на двете църкви. Това означава , че признаваме съществуването на МАКЕДОНСКА църква през средновековието, което автоматично довежда до признаването на македонски народ през този исторически период, което от своя страна означава , че признаваме Климент Охридски и плеяда още други български духовници от средновековието, че са македонци , а не българи.
    .................................
    Абе щом от Масква са казали така да се говори,
    так надо говорить.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  18. 18 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 2887 Неутрално

    До коментар [#14] от "sqrt":

    " Впрочем македонската архипископия не иска да мине под властта на Българската патриаршия а да и ходатайстват да стане независима и равноправна. Целта е ясна. "
    ===============
    За това никой не спори, а някои само мечтатели си помислиха, че Охридският архиепископ ще стане подчинен на София. Въпросът е с позицията на БПЦ и благодарността на Македония, която често извърта нещата.

    Еретик
  19. 19 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 380 Весело

    Един по-внимателен анализ ще види че този внезапен "пробългарски" напън всъщност облагодеталства преди всико Вертоломей и стоящия зад него Турция, чиято цел е да се разбие православното единство.
    —цитат от коментар 14 на sqrt


    Ъхъъ... А зад Турция стои Путин, зад него пък Ципрас и така.

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  20. 20 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 1346 Неутрално

    До коментар [#16] от "c.b.o.":

    Началото и края на поста си противоречат. Много объркан си... и не осмисляш писан текст... ама изобщо...

  21. 21 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3608 Неутрално

    Забелязвам, че има различно разбиране и тълкуване на днешното решение - дали сме признали тяхната църква или сме обещали да помагаме за нейното признаване в бъдеще.Ако сме я признали - това е голям провал и грешка. Тяхната църква исторически винаги е била част от българската, както историята на Македония е част от историята на България. Спомнете си кой е пратил свети Климент в Охрид. Спомнете си и картата на възстановената българска Екзархия през 19 век.Техните свещеници трябва просто да приемат върховенството на БПЦ и да се върнат в нея. А не да търсят "признание".
    —цитат от коментар 3 на 12345


    Решението е правилно!
    Не можеш да върнеш историята назад!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  22. 22 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 380 Весело

    До коментар [#20] от "дядо Д":

    Ко рьечи?

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  23. 23 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 872 Неутрално

    Разбрахме, че Македонията била светска държава, а не мюсюлманска.

  24. 24 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 6610 Неутрално

    Рано е да се благодари, защото БПЦ е съгласна, но нещата стават бавно и все още не е сигурно дали ще...

  25. 25 Профил на conservamus
    conservamus
    Рейтинг: 441 Неутрално

    До коментар [#10] от "jjj":


    Прав си. Започват да се смесват църква с държава след освобождението на Гърция, когато Патриархът им е в Константинопол, а държавата им - извън Константинопол/Истанбул.

    Всъщност от Освобождението тръгва и нашият проблем на народа на теб и мен - че регионите се освобождават по различно време, по силата на Берлинският договор от 1878. Примерно Добруджа се освобождава като част от Княжество България, Тракия - като част от Източна Румелия, а Западна Македония или Беломорска Тракия например така и не се освобождават по този договор.

    България по Санстефанския мирен договор:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1c/Constantinople_conference.png
    България по Берлинския договор:
    https://bg.wikipedia.org/wiki/ %D0%91%D0%B5%D1%80%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B8_%D0%B4%D0%BE%D0%B3%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%80#/media/File:Bulgaria_after_Congress_of_Berlin_in_1878.png

    Относно СПЦ:
    http://bgnes.com/bez-filtyr/bez-filtyr/4551108/

  26. 26 Профил на conservamus
    conservamus
    Рейтинг: 441 Неутрално

    Нещо ми се струва съмнителна работата. Македонците много внимават да не формулират случайно, че сме били един народ с обща история (дори и да нямаме или да имаме общо бъдеще) . Не стига, че твърдят че имало Македонска църква през средновековиято, все едно да говорим за Тракийска Православна Църква, или за Патриарх Добруджански и Вседунавский... ами и говорят за това, че и двата народа сме имали споделени... ценности. Не споделена история, ами споделени християнски ценности. Не знам!

  27. 27 Профил на blackflag
    blackflag
    Рейтинг: 223 Неутрално

    До коментар [#6] от "Пешката":

    Точно, само бих добавил, че не е "дайте да видиме какво ще решиме", а по-скоро "дайте да видиме какво ще решат"- в Москва. Ако нещо е станало ясно през годините след '89, то е, че агентите в расо от БПЦ следват тъй вярно и неотменно инструкциите на агентите в расо от РПЦ както и преди '89.

  28. 28 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 540 Неутрално

    Важното е, че МПЦ се опитва да скъса с подчинението си на Сръбската ПЦ. Както се вижда, няма да разрешат на македонската ПЦ да се слее с българската. Както навремето стана със светската държава - никой не разреши Македония да е българска. Затова по-добре независима МПЦ, отколкото подчинена на сърби, гърци или руснаци. Това прозряха Даме и Гоце, въпреки че са чисти и святи българи.

  29. 29 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7562 Неутрално

    Да не бързаме да се радваме. Утре ще се появи онова ченге , Кирил Московски
    и всичко може да отиде по дяволите.

  30. 30 Профил на gripen
    gripen
    Рейтинг: 986 Неутрално

    Ако бяха поискали да станат част от БПЦ, тогава да, там им е мястото, но те искат да ги признаем за самостоятелни срещу потупване по рамото. Били наследници на Охридската архиепископия, но много, много внимават да не изпишат, произнесат цялото и име за да не се види, че това е било българска църква. Уреждането на спора им със сърбите не е в наш интерес, веднъж получили автокефалност те вече не са вече територия където можем да разширим своя духовна власт, а потенциално по-трудно бихме наложили и светска.

    За Европа: бяла, християнска и силна!
  31. 31 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 1409 Неутрално

    Едно благородно дело

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  32. 32 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 771 Неутрално

    Остава гърците да се съгласят с името МАКЕДОНСКА православна църква .

  33. 33 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 771 Неутрално


    В него се посочва, че двете църкви имат множество общи християнски ценности през вековното съществуване

    Не познават ли отците една от Десетте Божии заповеди , която не позволява да се лъже ? Няма как да се говори за вековно общо съществуване и изповядване на общи християнски ценности . Защото , от 1967 - ма все пак не са минали векове . А пък и за ХРИСТИЯНСКИТЕ ценности не може да се говори като за " множество общи " и за "малко различни " ценности . Християнските ценности са ОБЩИ . За истинските християни .

  34. 34 Профил на buddy
    buddy
    Рейтинг: 504 Неутрално

    До коментар [#14] от "sqrt":

    Какви българофили! Вижте какво се казва по-горе за текста на съобщението от МПЦ-ОА: " В него се посочва, че двете църкви имат множество общи християнски ценности през вековното съществуване." МПЦ-ОА с вековно съществуване??? От кой век МПЦ-ОА започва да съществува, ? Моля ви, по-кротко с този телешки възторг... Имаме си работа с долнопробни фалшификатори, така че си бъдете нащрек.

  35. 35 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 771 Неутрално

    атриарх Неофит заяви, че БПЦ трябва да поеме подадената ръка от Охридската архиепископия, "защото те са наши братя и наш народ"

    Ами ако са наши братя и НАШ НАРОД , значи са и наши енориаши . На БПЦ . Дано и нашите братя така го приемат .

  36. 36 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 391 Неутрално

    До коментар [#9] от "theduloclan":“Абсолютни измислици са твърденията че сме признали независимостта на МПЦ - та нали това ще доведе до нашата собствена изолация от останалите църкви?”След като Българската православна църква за почва преговори с МПЦ, значи я признава, че съществува. А това, че ще се изолираме от другите православни църкви не е вярно. Когато Българската екзархия се обявява за автокефална през 1871, гърците ú налагат схизма, чак до 1953, когато пак след 500 години имаме патриарх. Няма да е лесно, но подадената ръка е приета от Светия Синод.
    —цитат от коментар 13 на aralambi


    Разбира се че съществува, но това не означава че ще я признаят за независима. То и гръцката екзархия съществува но тя е зависими от Цариградската патриаршия (църквата-майка на гръцката).

    Не е в наш интерес да признаваме МПЦ за независима от нас. Днес БПЦ прие да бъде църква-майка на македонската и ние независимост няма да им дадем. Единствения начин да се легитимизират е да станат част от БПЦ.

  37. 37
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  38. 38 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 391 Неутрално

    [quote#19:"c.b.o."][/quote]

    а зад Ципрас - Баба Меца...

  39. 39 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 391 Неутрално

    До коментар [#14] от "sqrt":Какви българофили! Вижте какво се казва по-горе за текста на съобщението от МПЦ-ОА: " В него се посочва, че двете църкви имат множество общи християнски ценности през вековното съществуване." МПЦ-ОА с вековно съществуване??? От кой век МПЦ-ОА започва да съществува, ? Моля ви, по-кротко с този телешки възторг... Имаме си работа с долнопробни фалшификатори, така че си бъдете нащрек.
    —цитат от коментар 34 на buddy


    Ето каква е ситуацията в момента:

    1. МПЦ иска едно нещо от БПЦ.
    2. БПЦ й дава нещо друго. но все пак й дава нещо.
    3. МПЦ благодари на БПЦ все едно че са получили поисканото, а те не са.

    Все едно дете да помоли майка си да му купи колело. Тя му купува топка. Детето все пак благодари за колелото като се надява че това ще промени решението на майка му.

    Тук се играе сложна психологическа игра като и двете Православни Църкви си мислят че пързалят другата. Засега резултата е 1:0 за БЦП все пак.


  40. 40 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3070 Неутрално

    До коментар [#10] от "jjj":

    Направо да се чуди човек, защо българите (и дядовците на македонците) не са си ходели мирно и кротко в гръцките училища, са ровели борба за църковна независимост. Досега всичко до Дунава да говореше гръцки и да сме едно задружно гръцко семейство.

  41. 41 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2420 Неутрално

    До коментар [#39] от "theduloclan":

    България е не схизматична има /няма 150 години . Иначе постоянно е била в СХИЗМА от средновековието , а след това и възраждането ( прочети нещо за църковни борби). Това което е казала БПЦ ...ще станем майка , ще говорим с другите . Отказа на другите . В най лошия случай да има 3-4 които няма да признаят промяната. Така че България не и дреме от това какво ще реши Вселенския патриарх или Сръбската църква. По деликатен е въпроса с Руската , не заради лоши отношения между двете църкви (добри са) ...прецедента може да бъде въведен в Украйна.

  42. 42 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4338 Неутрално

    До коментар [#13] от "aralambi":

    Схизмата е вдигната още през 1945 година. Останалото е вярно.

  43. 43 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4338 Неутрално

    До коментар [#14] от "sqrt":

    Заев е кореняк струмичанин, а те говорят диалект, който е много по-близък до българския литературен стандарт, отколкото до македонския, били са част от България от 1913 до Ньай. Вангелия Гущерова - баба Ванга, е струмичанка.

  44. 44 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4338 Неутрално

    До коментар [#15] от "tacheaux":

    Хубаво, ама през 12-ти-14-ти век съществуват паралелно и Търновска патриаршия и Охридска архиепископия.

  45. 45 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4338 Неутрално

    До коментар [#17] от "СДС":

    което автоматично довежда до признаването на македонски народ

    Нищо подобно.
    Църквите са поместни, а не етнични.
    като има Антиохийска патриаршия има ли антиохийски народ? Йирусалимската патриаршия значи ли, че има антиохийски народ? Александрийската патриаршия звачи ли, че има александрийски народ?

    Принципът на етнофилетизма води до абсурди - в молдова би трябвало да има отделна църковна структура за считащите се за молдовани, сруга - за румънците, трета - за руснаците, четвърта - за украинците, пета - за гагаузите, шеста - за българите, седма - за православните цигани, осма за двете албански села, девета - за няколкото хиляди гърци!
    В Албания би трябвало да има отделни църковни организации за православните албанци, друга за българите, трета - за македонците, четвърта - за армъните, пета - за гърците, шеста - за сърбите, седма - за православните цигани...
    А със смесените семейктва кво прайм?

  46. 46 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4338 Любопитно

    До коментар [#25] от "conservamus":

    Е, от 1850-те години Еладската църква се отделя от Вселенската патриаршия. Тъй че в Цариград е бил патриархът на ромеите, а в Атина - архиепископът на елините.

  47. 47 Профил на objective
    objective
    Рейтинг: 532 Весело

    Мисля, че на този етап Светият Синод разумно е подходил внимателно. Той е взел решение да преговаря с МПЦ и с поместните православни църкви за канонизиране на нейния статут, при условие, че тя припознае БПЦ за своя майка.
    Не съм специалист по църковно право, но това "припознаване" не би трябвала да има само формално декларативна стойност, а да придобие някаква форма на правно издържана и канонично хармонизирана двустраненна договореност, независимо от "съгласието" на другите поместни православни църкви. А като за начало е важно то да започне с подписването на споразумение между БПЦ и МПЦ за предприемане на реални практически стъпки към уеднаквяване и съвместни чествания и богослужения на църковните празници !

  48. 48 Профил на Stefan Arsov
    Stefan Arsov
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#10] от "jjj":Направо да се чуди човек, защо българите (и дядовците на македонците) не са си ходели мирно и кротко в гръцките училища, са ровели борба за църковна независимост. Досега всичко до Дунава да говореше гръцки и да сме едно задружно гръцко семейство.
    —цитат от коментар 40 на blondofil


    Секој свештеник е најлогично да го зборува јазикот на верниците а не обратно...

  49. 49 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 540 Неутрално

    До коментар [#41] от "dejmos":
    Че какво и е на Украйна? Когато Киевска Русь приема християнството, в Московията са шетали мечките. Я прочетете историята кой е първи.

  50. 50 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 540 Неутрално

    До коментар [#44] от "patsis":
    Архиепископът е областния началник, а патриархът - да го наречем държавния. А папата е над-държавен. Тогава е имало и други архиепископии, не само Охридската. Охридската става по-специална, след превземане на Търново 1018 г. и ликвидиране на Българската патриаршия. Охридската архиепископия остава единствена българска структура, но към Вселенския патриарх. Такава остава до 1767 г.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK