Хората с говорни и слухови проблеми ще имат достъп до телефон 112 от август 2018 г.

Хората с говорни и слухови проблеми ще имат достъп до телефон 112 от август 2018 г.

© Цветелина Белутова, Капитал



Хората с говорни и слухови увреждания трябва да имат достъп до спешния телефон 112 от август 2018 г. Това се разбира от проектонаредба, изготвена от МВР и качена за обществено обсъждане на портала за консултации strategy.bg.


По реда на тази наредба на хората със слухови или говорни увреждания се осигурява непрекъснат, бърз и безплатен достъп до спешния телефон.


Достъпът се осигурява ако те имат:




- валидно експертно решение, определящо статуса му като лице със слухови или говорни увреждания;
- регистрирани на негово име, мобилен телефонен номер и e-mail адрес;
- техническо устройство, позволяващо използването на специално потребителско приложение за достъп;
- достъп до интернет.


Хората с увреждания трябва да имат и активиран профил в специално потребителско приложение, достъпно през интернет и осигуряващо връзка с оператор на спешния телефон чрез негласова комуникация през съответното техническо устройство.


Дирекция "Национална система 112" в МВР и предприятията, предоставящи електронни съобщителни услуги, ще съгласуват техническите условия за осигуряването на безплатния достъп. Активирането на профила на човек с говорен или слухов проблем се извършва от системния администратор на спешния номер.


Ползването на специалното потребителско приложение ще е възможно след регистрация.


Тя се осъществява онлайн през активираното специално приложение, инсталирано на мобилно устройство или чрез уеб базирано приложение, достъпно от стационарно техническо устройство през сайта на дирекцията. Хората със слухови и говорни проблеми ще попълват необходимите данни в регистрационната форма, с която се създава профил за достъп и ще изпращат заявка. След това ще получават на посочения от тях имейл съобщение, че заявката е в процес на обработка. Тя ще се разглежда до 7 дни от получаването ѝ.


При одобрение ще получават код за достъп на същия имейл, а при отказ - съобщение, указващо причините.


В мотивите на проектонаредбата е записано, че въвеждането на услуга с подобни параметри не е правено досега в България. В Европейския съюз е реализирана пилотно услуга със сходна спецификация по европейски проект. Това се е случило в 5 страни - Великобритания. Швеция, Холандия, Франция и Испания като е била изпълнена от консорциум от 22-ма участника. Достъпът до спешния телефон в тези държави е бил реализиран едновременно с текст, глас и видео за период 36 месеца. Това е струвало общо 8.8 милиона евро, средно на страна участник - 1 760 000 евро.


В решение на кабинета от 30 декември 2015 г. е посочена прогнозна стойност за реализиране на проекта от 4 800 000 лв. Цената в решението на Министерския съвет е определена на базата на пилотно реализиран проект в петте европейски страни.


Отделно дирекция в МВР е провела пазарно проучване за цената при реализация на заданието, в рамките на което са били подадени оферти от няколко фирми в диапазона 815 722.00 лв. - 1 245 680.00 лв. "Подадените ценови оферти имат само индикативен характер. Цената по внедряване на услугата ще бъде определена след провеждане на обществената поръчка", обясниха от МВР за "Дневник".


От вътрешното ведомство уточниха, че в момента тече процедура за избор на изпълнител за техническа поддръжка на системата на спешния телефон 112. Веднага след сключване на договор с изпълнител ще се обяви поръчка за надграждане на системата с услугата "Достъп на хората със слухови или говорни увреждания до тел. 112"


Предоставянето на услугата трябва да започне до 1 август 2018 г., какъвто е законоустановеният срок, се посочва както в проектонаредбата, така и в отговора на МВР.


Осигуряване на достъп на хора със слухови или говорни увреждания до тел. 112 е било заложено в националната програма за развитие: БЪЛГАРИЯ 2020 в периода 2016-2018 г., а мярката е с наименование "Развитие на инженеринг, техническа поддръжка и добавяне на нови функционалности". Целта е повишаване качеството, ефективността на обслужване и обхвата на предоставяните услуги и една от тези функционалности е достъпът на хората със слухови или говорни увреждания до спешния телефон.

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dokker
    dokker
    Рейтинг: 399 Неутрално

    То, хора без проблеми не могат да се тазберат със спешния център, та камо ли хора с увреждания. Докато обясниш от град се обаждаш, после от кой немор звъниш, три имена....И си представете ако в този момент те гони престъпник....

  2. 2 Профил на germina
    germina
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Хубаво е наистина, да се мисли за тези хора по някакъв начин.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK