Петър Низамов-Перата осъди две бургаски медии, нарекли го бияч

Снимката е от заседание по делото за незаконното залавяне на бежанци срещу Петър Низамов-Перата в Бургас от 2016 г.

© Георги Кожухаров

Снимката е от заседание по делото за незаконното залавяне на бежанци срещу Петър Низамов-Перата в Бургас от 2016 г.



Петър Низамов, известен с прякора Перата, е осъдил два бургаски сайта заради заглавия, в които го наричат бияч. Това се разбира от две решения на съдия Калин Кунчев от Районния съд в Бургас. Те не са окончателни и подлежат на обжалване. От тях става известно, че Перата е завел и редица други дела срещу медии.


Исковете на Низамов са били за непозволено увреждане. За две публикации от март 2012 г. със заглавие


"Биячите от "Джубокс" остават в ареста"




Съдът осъжда "Бургасинфо" и "Бургаснюз" (към настоящия момент конкретната статия е премахната от сайта и в нея Низамов е бил обозначен не с имената си, а само с инициали - бел.ред.) да заплатят на Низамов съответно по 2000 лв. и 500 лв. за причинените му неимуществени вреди – преживян душевен дискомфорт. Искът на Перата е уважен частично, защото той е искал съответно 20 и 15 хил. лв.


Фирмите - собственици на двата сайта, ще трябва да платят и законната лихва, както и около 1000 лв. за разноски по делото.


Двете дела и решения са идентични с малки разлики.


По делото срещу "Бургасинфо" съдия Кунчев е установил, че през 2012 г. Перата е бил обвинен заедно с двама други души за побой на охранител в местна дискотека - "Джубокс". Тогава съдът е наложил на тримата най-тежката мярка за неотклонение - "задържане под стража", заради което полицията и прокуратурата са изпратили прессъобщение.


С влязла в сила на 16 юли 2013 г. присъда обаче


Низамов е признат за невинен по това обвинение


Съдът установява от гласните доказателства по делото, че от статиите


Перата е изпитвал душевен дискомфорт


"Чувствал се е зле, ядосвал се е, че в публичното пространство се разпространяват неверни и позорящи го факти", се казва в съдебното решение.


В него се допълва, че на Низамов, наречен в заглавието бияч, е било приписано престъпление, което не е извършил, след като има оправдателна присъда. Съдът приема, че наистина за писането на статиите са използвани официални прессъобщения,


"но те са интерпретирани по не особено коректен начин"


Според Кунчев съдържанието на публикациите внушава, че Перата в действителност е нанесъл побой на охранителя. Освен това за разлика от прессъобщенията, където Низамов е посочен с инициалите си, за да не бъде разпознаваем, в едната статия той е индивидуализиран с трите си имена. "Неправомерно са разгласени данни за полицейски регистрации, наречен е побойник и бияч. Тоест налице е нарушение на чл.I, т.1.14 от Етичния кодекс на медиите, според който те са длъжни да съблюдават конституционно прокламираната презумпция за невинност", аргументира се съдът.


В решението се казва още, че социалната функция на медиите е да информират обективно обществото за протичащите в него процеси, в съответствие с разпоредбите на конституцията. По тази причина


"изискванията към списващите ги журналисти – професионални и етични, следва да са завишени


В контекста на казаното коректно заглавие на процесната публикация би било например "Обвинените за побоя над охранител в "Джубокс" лица остават в ареста" или "Бургаският окръжен съд уважи протеста на прокуратурата и взе мерки за неотклонение "Задържане под стража" спрямо обвинените за нанасянето на побой над охранител в дискотека "Джубокс" бургазлии", и т.н., а в съдържанието ѝ не е следвало да се съдържат категорични твърдения, че обвиняемите са извършили побоя, при липсата на влязъл в сила съдебен акт за това, още повече че същите в крайна сметка са се оказали неверни", се казва в съдебното решение.


Използваният спрямо Низамов израз "бияч" съдържа клеветническо твърдение - неистинско позорно обстоятелство, с което се вреди на доброто му име в обществото, но и заради негативния смисъл, който се влага при употребата на тази дума - побойник, скандалджия, хулиган,


са засегнати честта и личното му достойнството


Съдът приема още, че до сайта на двете медии достъп има неограничен кръг от хора. Освен това заради характера на електронната медия - "при търсене на информация за ищеца, придобил впоследствие известна популярност, публикацията лесно е могла да бъде намерена и прочетена години след като той е бил оправдан. По такъв начин и при липсата на нарочно отбелязване на последния факт читателите биха могли да останат с впечатление, че Н. действително е осъществил побоя", се казва в решението на Кунчев.


От свидетелските показания съдът приема, че след статиите Низамов е претърпял душевен дискомфорт - "ядосвал се е, че се пишат неверни и позорящи го факти, които стават достояние на близките и приятелите му, чувствал е унижение и обида".


От доказателствата обаче не се установява, че точно заради статиите здравословното му състояние се е влошило, както и че те имат отношение към последващите му проблеми със завършване на образованието. "Още повече че обучението е било прекъснато поради задържането му под стража", аргументира се съдът. Той не приема и доводите на ищеца, че от публикациите са пострадали и фирмите на майка му или тя е боледувала заради тях.


За делата на Перата се разбра от сутришен репортаж на Би Ти Ви от Бургас, където местни журналисти протестираха срещу решенията на съдия Кунчев и поискаха Висшият съдебен съвет (ВСС) да се занимае с него. Самият магистрат е отказал коментар пред телевизията. Протестиращите журналисти обявиха, че той е застанал на страната на престъпността.


Името на Перата стана известно покрай видеокадрите от ареста, които той разпространи в социалните мрежи. По делото за граждански арест със "свински опашки" той беше окончателно оправдан.

Ключови думи към статията:

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на virtual brain
    virtual brain
    Рейтинг: 1328 Весело

    Перата не е бияч. Перата е истински патриот (в съвременния смисъл на думата).

    АФтентично десен екоталибан, гей, толераст, платен грантаджия и соросоид-жълтопаветник от кръга "агнешки главички".
  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2580 Неутрално

    Само аз ли имам усещането, че нещо не е наред...?

  3. 3 Профил на citoplast
    citoplast
    Рейтинг: 1264 Гневно

    Правораздавателна система в България НЯМА!!!

    ...и затова съм открит по-добре ми е да съм бандит.

    Имало едно време ссср...
  4. 4 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1340 Весело

    Нормално. Медиите да си мерят думите преди присъдата.

  5. 5 Профил на Amot
    Amot
    Рейтинг: 470 Разстроено

    Време е този доказано невинен човек да се кандидатира за изборна длъжност...

    Цацата трябва да бъде изпържена!
  6. 6 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3368 Неутрално

    Перата не е бияч. Перата е истински патриот (в съвременния смисъл на думата).
    —цитат от коментар 1 на virtual brain

    Да, Перата не е бияч и Шиши не е олигарх!

  7. 7 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8453 Любопитно

    Пак е лекичка глобата за думата ''бияч'' - като ги запраскат по Стамбулската концепция и по ''езика на омразата'' ще забравят и за писане и за сайтове!

    karabastun1@abv.bg
  8. 8 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3458 Неутрално

    Защитете колегите си, не се лигавете и делете на групички. Решението е скандално, утре ще пишете само с недомлъвки и инициали поради цензура от съда. Не ги знам тия Бургас намсикакви, но сега е момент за солидарност.
    На мястото на журналистите от утре спирам всякакви съдебни теми, като наказателна мярка.

    Доброто е заразно
  9. 9 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 2083 Неутрално

    ами нормално ,нали сме Мутристан

  10. 10 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 1922 Неутрално

    Гаврата с правосъдието продължава. Гаменското поведение се поощрява от такива "чес'ни" и "неподкупни" слуги на Темида!

  11. 11 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    Абстрахирайки се от конкретния случай, важно е медиите /в това число и самите журналисти/ да знаят, че свободата на медиите не означава свободия и не върви ръка за ръка с това да използваш термини като "убийци", "биячи", "крадци", "изверги" и пр. безконтролно и без това да е установено от съд, когато това е необходимо. Интересно ми е "убийците" от враца (Поничките) дали са осъдили много медии за определенията, с които бяха наричани докато не се изясни ситуацията.

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  12. 12 Профил на virtual brain
    virtual brain
    Рейтинг: 1328 Неутрално

    До коментар [#6] от "Fiji":
    Коментарът ми е с настроение "весело", разбира се.

    АФтентично десен екоталибан, гей, толераст, платен грантаджия и соросоид-жълтопаветник от кръга "агнешки главички".
  13. 13 Профил на ralita68
    ralita68
    Рейтинг: 708 Неутрално

    „За честта на един Пера” - това работи българският съд!.....А Чикагото избега!...пак заради българския съд!

  14. 14 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2500 Неутрално

    Ох обичам да чета за репресирани патреоти.

    Обичам да грухтя и плюскам.
  15. 15 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3368 Неутрално

    До коментар [#12] от "virtual brain":

    Разбира се, просто те допълних.

  16. 16 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1354 Неутрално

    До коментар [#8] от "dogwoman":

    Аз пък съм съгласен с глобите, които да накарат медиите да спрат с внушенията си, използвайки епитети и сравнения, които не могат да докажат, но пък звучат модерно и привлекателно.

  17. 17 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4853 Неутрално

    "Петър Низамов-Перата осъди две бургаски медии...'

    Няма лошо, да внимават медиите какво пишат

  18. 18 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!
    Рейтинг: 2263 Неутрално

    Гаврата с правосъдието продължава. Гаменското поведение се поощрява от такива "чес'ни" и "неподкупни" слуги на Темида!
    —цитат от коментар 10 на batzdravo


    Ооооо- я стига!

    Решението на съдията е правилно. Перата ли е, къв е- не знам, ма е оправдан от съда (!!!- тук е кучето, тук) за обвинението за побой. Следователно- не е "бияч", както е описан в публикациите.

    Съдията какво може да направи- да каже, че въпреки, че е оправдан от съд- той все пак е бил охранителя?

    Последно- бил ли е, или не? Съдът казва, че не е, някви медии казали, че е. Сега да си платят, нормално е.

    А Перата може и да е всякакъв боклук, може и престъпления да е правил, но трябва да се докаже. В съда. А съдът ня работи с врачки, философи от кръчмата, или тука има, тука нема.

    Нали и ти- като всички нас- "знаеш", че Костов, Бойко, Луканов (и изобщо всички политици , ма 100%) са милиардери от крадени пари?

    Е- и аз го "знам" това. Сега остана да го докажем. Кога почваме?

    Така работи съдът. С доказателства. Аз и ти може да си плямпаме в пивницата квото искаме. Можем и присъди да издаваме.

    Медиите- не!

    БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  19. 19 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3368 Неутрално

    "Независимият" съдия е позволил на Перата да се държи арогантно и агресивно в залата.

  20. 20 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3368 Разстроено

    "Петър Низамов-Перата осъди две бургаски медии...'Няма лошо, да внимават медиите какво пишат
    —цитат от коментар 17 на pet_fire

    Няма лошо и медиите на Шиши да внимават какво пишат, но не го правят, защото тях прокуратура не ги лови, съд не ги лови, закон не ги лови. Те са законът.

  21. 21 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!
    Рейтинг: 2263 Неутрално

    Абстрахирайки се от конкретния случай, важно е медиите /в това число и самите журналисти/ да знаят, че свободата на медиите не означава свободия и не върви ръка за ръка с това да използваш термини като "убийци", "биячи", "крадци", "изверги" и пр. безконтролно и без това да е установено от съд, когато това е необходимо. Интересно ми е "убийците" от враца (Поничките) дали са осъдили много медии за определенията, с които бяха наричани докато не се изясни ситуацията.
    —цитат от коментар 11 на bludniq_sin


    Много точен пример с Поничките. Медиите казаха много неща за тях.

    Че били с криминални прояви. Вярно.

    Че имали полицейски регистрации. Вярно.

    Че били убийци. Груба грешка. А- както знаем- сгрешилия трябва да "плати" за грешките си.

    В настоящата статия са цитирани и етичния кодекс на журналистите, и примерни заглавия, които биха били 100% коректни. Ма не- ние търсим гръмкост, фурор! Е- сега ще плащате. Туйто.

    БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  22. 22 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1611 Неутрално

    По принцип бургаските новинарски сайтове са на крайно аматьорско ниво. Там основно се копират и пействат новини от големите сайтове, а когато се налага да се пише текст, той винаги е съпроводен с очебийни правописни грешки. Затова пък цветистият език на заглавията в тези сайтове успешно конкурира стила на пеевските печатни медии. В тези сайтове работят основно най-бездарните студентчета от местния университет, уредени с връзки чрез някой познат. И логично качеството е на същото ниво - регионално-аматьорско. И може би основната причина за това е, че в Бургас никога нищо не се се случва освен престъпления, обири, пребивания. Няма събития, няма нищо важно на държавно ниво. Само престъпна хроника. Докато в София всеки ден има поне няколко важни събития, в Бургас такива се случват веднъж на годината и то при положение, че Борисов посети града. Затова и единственият начин на всичките местни медии да пробият с новини е цветистото заглавие и уличният език на текста, често загърбвайки всякакви журналистически практики и правила. За местните интереси и издръжката на тези "новинарски сайтове" да не говорим, там е тъмна Индия. Всеки местен велможа с интереси в общината и общинския съвет има собствен сайт или телевизия "ла*номет" срещу конкурентите на бизнес и политическата сцена. Дори Валери Симеонов беше такъв, преди да му порасне работата и да стане Държавен човек. Неговата СКАТ колко фекалии е изляла по опонентите в Общинския съвет, когато Симеонов беше съветник там, какви циркове и кръчмарски свади ставаха на заседанията, направо парламентът нищо не е пред тоя цирк.

    Основно медиите в града се делят на два вида - проНиколов и антиНиколов. Зависи кой държи сайта и кой дава парите. Казвам всичко това, защото имам информация по въпроса и поглед върху нещата.

    Относно двата сайта - те са сред "най-качествените". Статиите им се отличават с това, че до последната са копирани 1:1 от други сайтове. Дори със запетайките. А стане ли дума за криминални случки - ръсят се наредби и определения като вода от Ниагара. Определения като "бияч", "наркопласьор" и други са често срещани без съд да е доказал подобно нещо.

    Перата си е абсолютен криминален тип, както повечето от живеещите в Меден Рудник бичмета, работещи за местния престъпен бос Очите. В Бургас да си човек на Митьо е нещо голямо, направо си недосегаем, Бог. На битово ниво това са бургаските мутри. Разпознават се лесно - ходят по централната улица Александровска по потник или анцунг, но задължително демонстрират какви мускули имат. И винаги носят нож или пистолет, ако ги нападнат. Перата е от този тип. Но в България съд няма и такива ги осъждат с малки присъди или условно. За другите "бизнеси" като наркотици, проституция и други дори не говоря, там всичко е ясно.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  23. 23 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1497 Любопитно

    Няма никакво значение дали някой е бияч, изнасилвач, трепач, етс. важното е дали подобно твърдение може да издържи в съда. Поне така е в демократичните държави, към които България претендира да принадлежи. Та, в този смисъл, съдът е отсъдил правилно. Като не можеш да защитиш с доказателство едно твърдение, засегнатия има право да те съди за клевета.

    Тоя "Перата" не го знам кой е и какъв е, сега сефте го чувам, ама щом съдът е отсъдил в негова полза, явно журналистите са прекалили с определенията си.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  24. 24 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    Медиите трябва да разберат, че не могат да раздават присъди и да лепят епитети на хората. Перата, дори да е "бияч", бандит" и т.н ако не е осъден, значи не е такъв. Както и за всеки човек в държавата. Иначе от първите 3 медии няма да чуеш нищо, за това че вече една камара издания в Европа и САЩ ни нарекоха най-бедната и корумпирана страна в ЕС.

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  25. 25 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3458 Неутрално

    До коментар [#16] от "Лео":

    Ти си съгласен, защото вероятно не ти се е налагало да пишеш заглавие от 20 знака на два реда. Не е възможно да изразиш юридически точна информация в подобен текст.
    Или цялата криминална информация ще е петгодишна, след трета инстанция.

    Доброто е заразно
  26. 26 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1465 Разстроено

    Перата не е бияч!
    Перата не е бияч!
    Перата не е бияч!

    Нещо да се е променило в реалността...

  27. 27 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8164 Неутрално

    Щом него не се престраши никой да го осъди, сега той ще съди.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK