Делото за взрива в Хитрино ще протече по съкратена процедура

Делото за взрива в Хитрино ще протече по съкратена процедура

© МВР



С разпоредително заседание започна днес делото за взрива на влакова цистерна на гара в село Хитрино. Седем души загинаха, десетки бяха ранени, а в района на взрива не остана къща без щети. Процесът ще продължи по съкратената процедура.


Окръжният съд в Шумен отхвърли като недопустим иск на държавната железница за 315 хил. лв., който бе предявен срещу машинистите заради трагичната катастрофа. Магистратите се мотивираха с това, че няма как да допуснат подобен иск на Националната компания "Железопътна инфраструктура" в рамките на наказателния процес. Държавната фирма настояваше двамата машинисти да платят разходите по ремонта на релсовия път, информира БНР.


По време на първото заседание защитата на машинистите поиска отвод на наблюдаващия прокурор Маргарита Георгиева. Според адвокатите на подсъдимите Димитър Михнев и Радослав Петков разследването за състоянието на релсовия път е водено едностранчиво. Адвокатите заявиха, че са нарушени правата на подсъдимите, тъй като не са им предявени всички доказателства. Защитата поиска връщане на делото за доразследване.




От прокуратурата заявиха, че са дадени всички възможности за запознаване с доказателствата по делото и няма предубедено събиране на доказателства.


Съдът


отхвърли исканията за отвод на обвинението и за връщане на делото за доразследване


Магистратите все пак приеха, че има процесуални нарушения, които биха могли да се отстранят. Съдът нареди на прокуратурата да предостави на защитата липсващите видеозаписи.


От защитата признаха част от фактите по делото и заявиха, че не желаят разпит пред съда на тежко пострадалите, както и на наследниците на починалите, затова процесът ще протече по съкратена процедура. Подсъдимите и адвокатите им приеха и повечето от медицинските експертизи. Защитата настоя за разпит на длъжностните лица и техническите експерти.


Отхвърленото искане за връщане на делото подлежи на обжалване пред Варненския апелативен съд. Дотогава делото остава в предварителната фаза.


С последните промени в Наказателно-процесуален кодекс бе въведено "разпоредително заседание", което е подготвителна фаза на процеса. В рамките на това заседание още в началото на процеса защитата и съдът трябва да изчистят всички въпроси за допуснатите процесуални нарушения по време на разследването.


На 10 декември 2016 г. рано сутринта на гарата, която се намира в самия център на Хитрино, дерайлира влакова композиция с цистерни пропан-бутан и пропилен. Една от цистерните при преобръщането се е пробила, а изтеклият газ се запалил, с което предизвикал взрива.


Техническата експертиза установи, че


влаковата композиция се е движела с два пъти по-висока скорост


от разрешената при навлизане в гара Хитрино. Освен от експертизата това е установено и от показанията на служители на гара Хитрино.


Вторият машинист Радослав Петков е обвинен, че не е направил нищо, за да спре влака, въпреки че е бил напълно наясно със ситуацията.


Разследващите не успяха да свържат инцидента с релсовия път или с грешка на служителите на гарата.


Според доказателствата в досъдебното производство именно високата скорост на композицията е станала причина за изместването на железния път между двете стрелки. Последвалият взрив на цистерните на влака е предизвикан от дерайлиране на част от композицията. При удара кука от теглича на една от платформите разхерметизира цистерна с гориво. Образувалият се газов облак се е взривил най-вероятно от искра. Жителите на село Хитрино бяха евакуирани за 11 дни, докато траеше акцията по извеждането на обърналите се цистерни.


Защитата на машиниста твърди, че превишената скорост невинаги е причината за транспортно произшествие. В рамките на делото те приложиха справка от ДАНС, в която е посочено, че е имало незаключена стрелка на железния път край Хитрино.

Ключови думи към статията:

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2246 Неутрално

    Не знам, но лично на мен не ми се вярва, че са виновни само машинистите!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1338 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":

    В рамките на делото те приложиха справка от ДАНС, в която е посочено, че е имало незаключена стрелка на железния път край Хитрино.

  3. 3 Профил на marks_nazi
    marks_nazi
    Рейтинг: 225 Весело

    За съжаления нали единият умря машин ист!!еми точно той е виновен!!така партийният дрОгарски съд в 16 реоублика ше осъди.....

    Долу рушистите и фашистите
  4. 4 Профил на Denis Stoyanov
    Denis Stoyanov
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Не знам, но лично на мен не ми се вярва, че са виновни само машинистите!
    —цитат от коментар 1 на lz2


    Според мен не са виновни те толкова колкото нашите релси. ЖП трасетата се проектират с +/-30 граница. Че и ако не и повече. Според мен просто трасето не е било поддържано от както е построено и накрая се случва инцидент.

  5. 5 Профил на funordie
    funordie
    Рейтинг: 242 Неутрално

    До коментар [#4] от "Denis Stoyanov":

    точно така, Що не пуснат пак влак с 80км/час да видим ще дерайлира ли?

  6. 6 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Съкратената процедура започва след 13 месеца...

    I shave with Occam's razor
  7. 7 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3406 Неутрално

    " влаковата композиция се е движела с два пъти по-висока скорост
    от разрешената при навлизане в гара Хитрино. Освен от експертизата това е установено и от показанията на служители на гара Хитрино."

    А ходжата на Хитрино какво е казал?

    Служителите са двама. Дежеурният ръководител, който НЯМА КАК ИЗОБЩО да е видял влизащия влак и постовият стрелочник, който ми е много интересно как е установил "ВИСОКАТА" скорост.

  8. 8 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9721 Неутрално

    Може и да ги осъдят, но вината не е само тяхна, има и други виновни.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK