Контролът на летището в Сарафово е бил много слаб, разказаха свидетели на атентата

Съдията-докладчик по делото Аделина Иванова

© Анелия Николова

Съдията-докладчик по делото Аделина Иванова



Контролът на летище "Сарафово" в Бургас по време на атентата преди повече от пет години е бил много слаб. Това се разбра от показанията на първите осем свидетели, които бяха разпитани по делото. Днес то започна по същество след множество неуспешни опити.


Обвинителният акт беше прочетен днес. След това започнаха първите свидетелски разкази, дадени от очевидци на атентата - служители на казина в близките курорти, които са раздавали флаери на летището, както и от таксиметров шофьор и гранични полицаи. Всички те разказаха личните си впечатления от взрива и смута и паниката след това. Никой от тях обаче не каза пред съда, че е видял или че си спомня да е видял лицата на извършителя на атентата и на неговите помагачи, които са подсъдими по делото.


По време на атентата двама гранични полицаи са обхождали паркинга, където са паркирали автобусите, чакащи туристите, и чакалнята на летището. Достъпът до тези райони е бил напълно свободен за всеки гражданин, като задължение на полицаите било да искат документи само на тези, които им се сторят съмнителни или нарушават обществения ред.




Пристигащите на летището туристи сами си вземали багажите от лентата и си ги отнасяли до автобусите, като нерядко и сами си ги поставяли в багажника. Служебните лица нямали право да им пипат багажите, обясниха свидетелите.


Между отдела за видеонаблюдение и граничните полицаи не е имало координация, се разбра още от свидетелските показания.


След атентата мерките за сигурност на летището и достъпът до него са били затегнати. Сега дежурят 13-14 граничари, а служителите на реда придружават пристигащите туристи до автобусите им.


Tаксиметровият шофьор разказа, че негов колега се е разминал с атентатора самоубиец в деня на трагедията. Но той не го бил забелязал тогава, а просто се разпознал на разпространеното по медиите видео.


По делото са призовани 145 свидетели, като около 40 от тях са полицаи и около 50 - експерти. Прокурорът по делото Красимир Тренчев заяви пред журналисти, че интересното ще е при разпита на полицаите, тъй като днешните първи показания бяха насочени по-скоро към пострадалите и как им се е помагало, а не към доказване на авторството на извършителите на атентата.


При терористичния акт на 18 юли 2012 година освен атентатора самоубиец загинаха петима израелски граждани и българският шофьор на автобуса Мустафа Кьосов. Подсъдими задочно са двама ливански граждани - Мелиад Фарах и Хасан ел Хадж Хасан, които вече пета година се издирват с червена бюлетина на Интерпол. Няма напредък по издирването им, коментира днес прокурорът по процеса.


Иначе обвинителният акт бе внесен в съда през лятото на 2016 г. и оттогава магистратите направиха неколкократни, но безуспешни опити да започнат процеса. Причината делото да не може да тръгне досега е нередовно призоваване на част от пострадалите израелски граждани или отсъствие на някои от защитниците.


По делото са конституирани над 100 пострадали и близки на пострадали от атентата. Те депозираха и граждански искове на рекордната обща стойност от близо 200 млн. лв., като съдът ще прецени в хода на делото дали да ги уважи изцяло или частично.


В края на миналата година съдебният състав проведе и успешно разпоредително заседание, на което страните се съгласиха, че в обвинителния акт не са допуснати процесуални нарушения и делото вече може да започне по същество.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK