ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът, активността и мандатите са от ЦИК при 100% обработени протоколи

Заповядайте на Витоша, но след ремонта

Нено Димов и вицеприемиера Валери Симеонов

© Надежда Чипева, Капитал

Нено Димов и вицеприемиера Валери Симеонов



"Аз съм тук, за да ви заявя от името на коалиционното правителство на ГЕРБ и "Обединени патриоти", че времето на големите обещания свърши. Времето на големите приказки свърши. Дойде времето на действия".


Това е част от изказването на вицепремиера Валери Симеонов, когато той присъстваше на януарския протест в защита на поправките на плана за управление на Пирин, с които се разрешава строителство в 48% от планината. Решението правителството взе на заседание в малкото работни дни между Коледа и Нова година. Протестите срещу плановете за застрояване на Пирин отново извадиха на повърхността темата за състоянието на Витоша, защото в управлението на собственика на съоръженията и концесионера на Банско участва един и същ човек. Участници в демонстрациите изразиха хипотезата, че нарочно не се инвестира на Витоша, за да се тласкат скиорите към курортния град.


Симеонов заяви след решението на кабинета и че след Пирин правителството ще търси решение на "казуса с Витоша". Целта на властта била да реши "тежките проблеми, свързани със зверските ограничения за развитието на планинския туризъм". Така България щяла да привлича "стотици милиони туристи". Планове за развитие кабинетът залага и в още 13 ски зони в нова стратегия за туризма, оповестена наскоро.


"Зверските" ограничения




От събитията след взимането на правителственото решение стана очевидно, че целият кабинет, от чието име говори Валери Симеонов, "Витоша ски" (собственик на съоръженията на Витоша ) и дирекцията, която управлява парка, споделят едно и също мнение - планината е за основен ремонт. Лифтовете и влековете в планината няма да работят, хижите няма да бъдат възстановени, няма да има пречиствателни станции и водопреносна мрежа, докато не се приеме нов план. Според трите страни сегашният план не позволява нищо, а според Симеонов той е част от "зверските ограничения".


В отговори до "Дневник" ръководителят на парка Снежина Попова казва, че новият план, който е изработен, но не е известно кога ще бъде приет, цели да облекчи "изключително ограничителните режими" от сегашния план, "който не разрешаваше никакво развитие на съоръженията за ски спорт - основна причина за сегашното им състояние".


Рестриктивното в този план е, че изрично не допуска изграждането на нови лифтове, писти и увеличаването на легловата база.


Въвежда обаче задължението за подмяна на старите съоръжения. Планът допуска в обхвата на ски пистите, пътищата и плановете съоръженията да се поддържат.


"Насърчава се възстановяването на въжена линия Княжево - Копитото", се казва още в действащия план.


В горската част се допуска изграждането и поставянето на съоръжения и инфраструктура за пешеходен туризъм - беседки, заслони, чешми, заслони, лежанки.


Насърчава се и обособяване на зона за екстремни ски и сноуборд в северната част на местността Капакливец в рамките на съществуващата там ски зона. Обособяване на ски зона за обучение край център "Алеко". В зоната на самия "Алеко" се насърчава реконструкцията и модернизацията на сградите, поставяне на преместваеми обекти за бързо хранене и 5 ски училища. Легловата база не може да се увеличава.


Някъде в бъдещето


През 2015 г. планът за Витоша трябваше да бъде актуализиран и до 2024 г. природният парк да се управлява според неговите предписания. Днес, почти 3 години по-късно, процедурата все още върви, като никой не може да каже кога точно ще приключи - дали ще е тази година или през следващата. Планът очаква произнасянето на Министерството на околната среда и водите (подробности четете в следващ текст).


Същевременно дирекцията, която управлява парка и в която е създаден планът, няма еднозначен отговор на един от най-важните въпроси - дали актуализацията предвижда разширяване на зоната, в която ще бъде разрешено строителството или не.


"Новият план предвижда нови зони на защитената територия и облекчаване на изключително ограничителните режими, въведени със стария план на парка, който не разрешаваше никакво развитие на съоръженията за ски спорт - основна причина за сегашното им състояние", пише дирекцията в отговор до "Дневник".


Междувременно министърът на околната среда обмисля вариант да бъдат направени други промени в действащия план, ако скоро не се приеме актуализираният. Дали такъв ход ще следва познатия сценарий - бързо, без дискусия, без екологична оценка, предстои да се види.


Два от четири


Лифтовете с начални станции близо до града са четири - Драгалевски, Симеоновски, Романски и Княжевски. От тях работят само първите два и то само в събота и неделя като кабинковият през ски сезона работи всеки ден. И четирите са собственост на дружеството "Витоша ски".


Княжевският лифт не работи от 1995 г., или 12 години преди дружеството да го придобие в приватизацията в края на 2007 г. на "Въжени линии". В действащия от 2005 г. и досега план за управление на Витоша е записано, че той може да бъде възстановяван. Същото важи и за Романския. Такива стъпки досега обаче не са предприемани. Известната досега теза на дружеството, изразена писмено, е, че както действащият план, така и останалото законодателство пречат на инвестиционните намерения на компанията. "Дневник" прави опит да осъществи контакт с представител на "Витоша ски" за подробен разговор по темата.


С работещите два лифта през последните години имаше инциденти, дори с паднали хора. Проверките започнаха и приключиха, но не откриха виновни.


Първата станция на лифт Княжево днес

© Юлия Лазарова

Първата станция на лифт Княжево днес


"Витоша ски" и друго дружество със същия собственик - "Алеко спорт 99", са собственици и на 6 влека, четири от които също не работят. Министерството на младежта и спорта е собственик на влек "Заек", чийто стълб се счупи преди 9 години. Оттогава министър Красен Кралев на няколко пъти откри ски сезона на Витоша, но ръководеното от него ведомство не е отпускало пари за ремонт. Така от 11 общо влека на Витоша според информацията в плана за управление само 5 са действащи.


Стотици милиони... чакат на спирката


Обичайната гледка е през почивните дни спирките на автобус 63 в "Бояна" да са изпълнени с десетки чакащи. Когато превозното средство дойде, между хората започват скандали кой да се качи и кой да остане за следващия, защото в този автобус няма място. Причината е в това, че линия 63 е единствената, която води до сравнително по-висока точка в планината - Златните мостове. Тази спирка обаче се открива само през почивните дни. Битка за хващане на автобуса има и по линията от кв. "Хладилника", която стига до хотел "Морени", малко под база "Алеко".


Други автобуси, които се движат в ниските части на планината, са 64 (от Центъра по хигиена до Драгалевци), 66 (от софийския зоопарк до хотел "Морени"), 67 (От Семинарията до центъра на квартал Симеоново), 98 (от зоопарка до село Железница), 123, който свързва спирките на Онкологията и тази при Симеоновския лифт.


В плах опит да реши проблема с транспорта Столичната общината пусна още един автобус по линия 66. Няколко дни по-късно коли задръстиха пътя до Златните мостове. Линиите, които не водят до населени места, работят само през уикенда.


Недоброто обезпечаване с градски транспорт е причина голяма част от желаещите да посетят Витоша да пътуват с автомобили. Резултатът обаче е задръствания - първо на паркинга на станцията на Симеоновския лифт, по пътя към "Алеко" и на малкия паркинг там, който изобщо не може да побере желаещите.


За да въведе някакъв ред, общината е въвела забрана за качването с автомобили между 10 и 15 часа. Това обаче не решава въпроса с наплива от автомобили, които паркират където намерят отстрани на пътя. Кабинковият лифт за много семейства не е и решение заради цената, която трябва да се плати за паркинг, а след това и за превоз с него. Малкото автобуси пък се движат на дълги интервали, побират малко хора и често са в окаяно техническо състояние.


Пешеходците, които искат да стигнат до Витоша, имат един сериозен проблем - Околовръстното шосе, което разделя града и планината. Най-лесните начини са през Княжево и "Бояна". Първият вариант обаче изключва тези, които биха искали да карат ски или сноуборд, защото Княжевският лифт не работи от 23 години. Пешеходното пътуване до пистите през "Бояна" пък е обвързано с ползването на градски транспорт и чакането по спирки с краен неясен успех.


Още за проблемите на Витоша четете в следващи материали на "Дневник": Какво позволява и не позволява на инвеститорите актуалният план за управление на Витоша и какви промени са направени; какъв е ефектът с днешна дата от условията, при които са приватизирани съоръженията; какво може и какво прави всъщност общината за решаване на проблема; какви са възможните решения.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK