Агенцията за електронно управление предлагала все повече услуги, но гражданите не се възползвали

Атанас Темелков

© Държавна агенция

Атанас Темелков



Председателят на Държавната агенция "Електронно управление" (ДАЕУ) Атанас Темелков призова за по-активни действия от страна на гражданите при използването на наличните електронни услуги, за да започне по-бързо дигитализирането на останалите. По време на 19-ата годишна конференция по електронно управление той призна, че агенцията трябва да работи още повече с гражданите и администрациите, за да постигне набелязаните си цели.


"В България има близо 4.6 млн. потребители на мобилен интернет и около 1.5 млн. на стационарен. Делът на активните потребители на услуги през интернет не надвишава обаче 7%, а над 80 на сто от пълнолетните българи все още предпочитат да получават услуги на гише. Каквито и системи да създадем и каквито и нови технологии да внедрим, ако не работим с гражданите и с администрациите, трудно бихме могли да постигнем сериозни постижения в областта на електронното управление", заяви Темелков.


Той посочи като основно предизвикателство самите процеси на внедряване на информационни и комуникационни технологии, както и управлението на жизнения цикъл на внедряваните системи. В разработването на електронното управление се предвиждат необходимите координационни механизми за адекватно планиране, надграждане и внедряване на информационни ресурси в администрацията, уточни Темелков.




Неговият заместник Александър Йоловски добави, че "използването на наличните и реално работещи компоненти на електронното управление е въпрос и на личното желание и необходимост на гражданите". По думите му няма как да се направи е-управление без надеждни средства за идентификация. Затова до въвеждането на национална схема за електронна идентификация гражданите и бизнесът могат да използват наличните средства за идентификация в електронна среда - ПИН, ПИК и др.


"Не отговаря на истината твърдението, че българските граждани нямат на разположение средства за електронна идентификация. Но освен тях, изисква се и активно гражданско участие", добави Йоловски пред участниците в конференцията.


Темелков допълни, че ще бъде обособена и специална длъжност - главен информационен мениджър (CIO), в публичните администрации, който да има лидерска функция в планирането, координирането и развитието на информационните ресурси.


Очаква се през април да бъдат представени частично или цялостно ключови моменти от архитектурната рамка на електронното управление.

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 931 Неутрално

    над 80 на сто от пълнолетните българи все още предпочитат да получават услуги на гише.
    --------------------------------------
    Мдам, положението е трагично.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  2. 2 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3430 Неутрално

    Ха-ха-ха-ха-ха-а-а-а-а-а-а-а...! Преди време, милицията настояваше гражданите да подавали сигнали и да съдействали при разкриване на престъпленията! Тия тутманици, същите! Пак на гражданите разчитат, че да им се свърши работата! Те, за какво са там?

    Бивш tww09306483.
  3. 3 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 620 Неутрално

    Мисля че голяма част от шроблема е в това че българите не вярват на институциите и се страхуват че и с електронните услуги ще бъдат измамени затова предпочитат да си броят парите на гишето. Дълъг път има да се извърви в това отношение.

  4. 4 Профил на ХЪ ХЪ ХЪ
    ХЪ ХЪ ХЪ
    Рейтинг: 448 Любопитно

    Заигравка със статистиката и леко манипулативно, да? Стига се до въпросът кое е първо яйцето или кокошката.
    По-иначе щяха да изглеждат нещата, ако се изследваше какви са процентите, при наличието на една и съща услуга, която да може да се осъществи като електронна и като "хартиена". Ама това ще доведе до неудобни въпроси, колко и кои услуги всъщност са електронизирани, а от електронизираните, кои всъщност са използваеми.
    Иначе похвално, че някой най-после се сети, че наред с доставчика, трябва да се работи с и потребителя на услугата. Та нали за него се прави всичко.

  5. 5 Профил на blue_apollo
    blue_apollo
    Рейтинг: 399 Неутрално

    Изработете рекламен клип, в който да са обяснени предимствата от ползването на електронни услуги. Стига реклами на лекарства против диария и запек. Организирайте разяснителна кампания. Аз ли да ви го кажа? И не ми казвайте, че няма пари - не вярвам.

  6. 6 Профил на Jikevjikev Jikev
    Jikevjikev Jikev
    Рейтинг: 309 Неутрално

    На всякъде където е възможно ползвам електронните услуги.
    Банки, Сметки, Кадастър, Булста, НАП, Община...
    Но да ми искате електронен подпис?! Да ви пикая на услугата.
    Как НАП верифицират без електронния подпис, де е 50на лева годишно?

  7. 7 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 605 Весело

    Их ма значи..........
    Преди 3-4 седмици реших да се ползвам от електронните услуги на МВР- подаване на заявление за лични документи:
    Тази услуга е така направена , че умишлено те насочва да платиш държаваната такса чрез ИЗИ ПЕЙ....всички други начини за плащане по банка , чрез карта са обречени на провал......
    Освен това за услугите на топлофикация се получават лавина от фактури всеки месец- някой от тях са за 1 лев. Нали се сещате , че фирмата която изпраща фактурите по електронен път получава възнаграждение по кинта на фактурка....
    Ако си платиш данъка за МПС по електронен път , след това трябва да разпечаташ документа и да търчиш до данъчното да ти лепнат холограмен стикер, иначе документа не е валиден :-)
    Още по трагично е ако си платиш данък за домашния любимец по електронен път.....

  8. 8 Профил на hahohehi
    hahohehi
    Рейтинг: 307 Неутрално

    Колко от е-услугите са използваеми и необходими?
    Като направиш някоя тъпня е-услуга,тя си остава тъпня...
    А от агенция за е-управление, съставена масово от шапкари - пенсионирани военни, може да очаквате предимно безумни доклади и отчети колко напредват... на думи.

  9. 9 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2478 Неутрално

    До коментар [#3] от "canuck99":

    Айде глупости, същите тия българи нямат проблем с поръчките от електронни магазини. Ниската употреба е поради чутовни недомислици в много от услугите. Давам за пример плащането на данък за автомобил. Е защо да го платя електронно като така и така ще трябва да се разкарам за хартиена квитанция със стикер !?? А защо ми е тая квитанция - защото електронната система на ДАИ не работи добре и често не вижда че са платени данъците и си иска хартиената квитанция. Същата е причината да не плащам електронно и в КАТ при пререгистрация на автомобил - трабва ми хартиена квитанция за нещо си.

  10. 10 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2478 Неутрално

    До коментар [#6] от "Jikevjikev Jikev":

    В НАП без електронен подпис са само информационни услуги - само справки. За активни операции се изисква електронен подпис щото само той е законен начин за електронно удостоверяване. И цената в инфонотари например е 60лв за три години !!!. И така е по цял свят - Германия, ... Само дето там електронния подпис е в чип в паспорта. Пък у нас МВР още е в хартиената епоха и няма нужда от такива неща.

  11. 11 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2365 Неутрално

    До коментар [#10] от "m17":

    цялата тази дандания е поради липса на чипирана е карта , която да съдържа и е подпис и администрацията и гражданина да си комуникират само по е път ,както е в Естония ,сега днес четохме ,че от догодина ще почнат тези лични карти ,като не е сигурно дали ще имат всички екстри за е администрация .

  12. 12 Профил на Plamen Vl
    Plamen Vl
    Рейтинг: 388 Неутрално
  13. 13 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1199 Неутрално

    До коментар [#6] от "Jikevjikev Jikev":

    НАП никак не верифицират:)
    ПИК-ът на НАП е със същата степен ан осигуреност, каквато има паролата за имейла ти. просто за логин и достъп до услуги е ОК. Обаче, ако подадеш данъчна декларация с ПИК, няма никаква защита на автентичността на данните. Електронните подписи са за да може в произволен момент след полагането на подписа върху документа, да бъде проверено, че данните не са променени и авторът е този, за когото се представя. Това с ПИК-а на НАП просто го няма.

  14. 14 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1199 Неутрално

    До коментар [#10] от "m17":

    Не е вярно. НАП приемат данъчна декларация с ПИК. Аз така подавам. Нямам електронен подпис.

  15. 15 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1016 Неутрално

    всеки досег с държавната администрация ми коства ден отпуска, понякога два.

  16. 16 Профил на rossen4i4o
    rossen4i4o
    Рейтинг: 431 Неутрално

    електро-конни услуги ?

  17. 17 Профил на skeptichen
    skeptichen
    Рейтинг: 523 Неутрално

    Стара школа е на власт с максимата "ако я направим тази услуга, хората ще я ползват". Това определено не е мислене от 21ви век, където разяснителната кампания никога не спира, просто си поставя нова цел.

    Трябва да наемат специалисти за това, а не да очакват от ИТ директори и шефове на агенции да знаят как се прави това.

    Ясно е че трябва направят разяснителна кампания - това е поведенческа промяна която ще отнеме години. За старото поколение трудно ще ги убедят - важно е новото поколение което започва да ползва тези услуги да започне с онлайн услугата.

    Трябва постоянно да рекламират електронните услуги, например да направят клипчета от по 1-2 минути в youtube или vbox и да показват как се ползват всички тези услуги за да убедят хората да ги ползват. Да сложат едни дисплеи в администрацията докато чакат да ги обслужат да гледат какви услуги могат да ползват.

    И разбира се, нека за същите електронни услуги като идат на гише да им казват - "знаете ли че може и по електронен път да го направите това? Имате ли ПИК? Ако нямате, ето сега ще ви извадя, и ще ви покажа как се ползва."

    Не съм специалист в тази област, специалист сигурно за 10 минути ще им направи по-добра кампания.

  18. 18 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3430 Неутрално

    Следва да се има в предвид, че от всички държавни инстанции НАП е може би най-напред в предоставянето на електронни услуги. Въпреки всичко и там може да си скъсаш нервите и да изгубиш няколко дена, за да поправиш някой техен пропуск или друго недоразумение.
    За някои други администрации, ми се изправя косата, ако се налага да се ходи, за нещо...!

    Бивш tww09306483.
  19. 19 Профил на mrvip
    mrvip
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Навамте народеее, електронни услугииии, пресни-пресни от миналото хилядолетие

    https://socialsecurity.nssi.bg/

    "Защото много се оплакват от външен вид, ама никой, никога, не се е оплаквал от малко акъл."
  20. 20 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2478 Неутрално

    До коментар [#14] от "Николай Николов":

    До преди 2 години не можеше, ако е вярно са го направили съвсем наскоро. Отделно мисля че е на ръба на закона защото единствения законен начин за електронна идентификация е КЕП - квалифициран електронен подпис. Това е по закон и е така в цял свят. Всичко друго е на ръба или отвърд закона. И няма проблем за фейса, пощата и т.н. където може да те идентифицират и на доверие. Но когато става дума за комуникация с държавата от която има юридически последствия е друго.

  21. 21 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 714 Неутрално

    докато ми искат доказателство на хартия за платени данъци и такси, ще ходя на гише.

    седеньето го зголемува задникот




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK