Нов опит за реформа на администрацията: оптимистични намерения за познатите проблеми

Нов опит за реформа на администрацията: оптимистични намерения за познатите проблеми

© Георги Кожухаров



Да се опростят изискванията за над 700 административни услуги за бизнеса и за голяма част от ключовите "епизоди от живота" на гражданите. Най-честите услуги в общините да са уеднаквят за цялата страна, удостоверенията, които се издават от една институция за пред друга, да се предават по вътрешен ред, вместо да се изискват от гражданите, и да се обединят и стандартизират хилядите еднакви регистри за административни услуги на институциите в страната. Това са част от мерките, които обмислят Министерският съвет и националното сдружение на общините, които си партнират по нов проект за реформа на администрацията.


Проектът "Трансформация на модела на административно обслужване" се финансира с 4 млн. лв. по оперативна програма "Добро управление" и резултатите по него до момента бяха представени днес в Министерския съвет от дирекцията за модернизация на администрацията, сдружението на общините и от представители на фирмите, провели първоначалните анализи.


Целта на проекта засега е само да проучи състоянието и работата на администрацията, като посочи проблемите и евентуалните решения. В рамките му са проведени множество анализи, които потвърждават известните за всички граждани бюрократични проблеми като тромавите срокове, различните изисквания и омагьосаните кръгове от изискуеми документи за различните услуги. Изводите от анализите и предложенията на изпълнителите им обаче тепърва предстои да се обсъждат в правителството, защото ще изискват многобройни законови и нормативни промени, когато започнат да се въвеждат, се разбра при днешното представяне.


Събития от живота и бизнеса




Може би най-амбициозната идея на проекта е да опрости най-популярните житейски и бизнес събития - раждането на бебе, сключването на брак, закупуването на автомобил и апартамент, основаването на фирма или закриването й, изброиха изпълнителите на проекта. От първата категория са подбрани около 10 от общо 24 подобни събития, а за бизнеса се предвиждат административни облекчения по над 700 услуги.


Една от идеите е например при придобиване на свидетелство за правоуправление на автомобил (шофьорска книжка), документите за издаването й да се подават директно от обучаващата фирма при успешно преминат изпит, вместо човек да ходи лично в КАТ и сам да урежда този въпрос.


Общините


"Посоката трябва да се обърне - не администрацията да работи в своя угода и да си планира нещата така, както на нея й е най-лесно, а изходната точка трябва да е гражданинът, който в крайна сметка покрива заплатата на тази администрация. Тя е длъжна да му осигури качествено обслужване с минимален разход на енергия, време и средства", коментира Теодора Дачева, зам. изпълнителен директор на националното сдружение на общините.


По проекта сдружението е решило да избере 20-те най-често предоставяни от общините услуги и да се опита да ги уеднакви във всички общини, защото сега хората често се сблъскват с проблема, че за едни и същи административни услуги има различни изисквания. "Ако отидете в Кричим, за да си извадите разрешение за строеж, ще ви искат едни документи и ще ви издадат съответното удостоверение в един срок, докато същото нещо в Русе ще протече по различен начин, тъй като общините имат своята оперативна самостоятелност", посочи като пример Дачева.


Според нея трябва да се стандартизират поне елементите, които могат - бланките и технологичните процеси, обаче не е възможно унифициране например на сроковете и таксите. За тях ще се въведат общи максимално допустими стойности, с които всички общини да се съобразяват според капацитета си и сложността на задачата, но няма да са фиксирани.


"Цялата свършена работа досега непрекъснато е консултирана с общините защото не е тайна, че трудно се преборваме с чиновническия манталитет в нашата администрация - и общинската, и държавната". Това, което за момента сме установили, че много трудно ще направим еднакво във всички общини, са цените на услугите заради спецификата и числеността на всяка община. Големи разминавания има и по отношение на сроковете", коментира Дачева, но обясни, че ще поставят максимални срокове, които да са реалистични за всички.


След проучване на честотата на предоставяне на общо 155 услуги във всички общини за една година (2015 г.) сдружението се е спряло на няколко, които отчетливо се търсят най-много - от една страна, тези за гражданското състояние като регистрация на постоянен адрес и, от друга страна - свързани с разрешения за строителство и състояние на сгради. По списъка е създаден вече един информационен лист, по който всяка община се движи, за да предостави услугата, и в него са описани документите, които могат да се изискват, като са отчетени например тези, които администрацията може да си осигури по вътрешен ред, вместо да изисква от гражданите. Така ще се създадат своеобразни библиотеки с различните формуляри и процедури, а в хода на опростяването на документацията ще могат да се изчистят и различни административни грешки, които се допускат сега.


Нов опит за реформа на администрацията: оптимистични намерения за познатите проблеми

© Анелия Николова


Едно гише


На всеки се налага да подава заявления за административни услуги понякога било за издаването на разрешително или удостоверение. Много често към тях обаче се налагат различни приложения, например удостоверения от други администрации - за постоянен адрес, за съдимост, за наследство, за добита образователна степен. И когато всички те трябва да са на хартия, осигуряването им е свързано с много време и може би пътуване, а гражданинът се превръща в куриер между институциите, при положение че цялата тази информация е налична в информационната система на съответната администрация, която я издава, коментира Драгомир Манов от фирмата "Контракс", един от изпълнителите на проекта, натоварен със задачата да провери как оборотът на удостоверения между институциите може да се съкрати.


Решението, което предлагат, е където е възможно, всичко това да става на "едно гише". Служителите, които обработват полученото заявление, по прост и лесен начин сами и по служебен път да изискат,, и то на момента всички останали необходими документи, посочи Манов.


За да стане възможно това обаче, администрациите трябва да имат технологична готовност, а това е много сериозна дейност и няма как да стане изведнъж, коментира Манов. На много места все пак вече се работи в тази посока. В момента 22 администрации с над 60 регистъра предоставят по служебен автоматичен електронен път над 160 административни услуги, посочи той и допълни, че се обмисля също създаването на единен сайт, където да са изброени всички услуги, които са възможни по такъв служебен път.


Регистър до регистъра


В рамките на три месеца в началото на проекта консултанти са обиколили всички администрации и техните териториални звена в цялата страна, за да направят инвентаризация на инструментите им за отчетност и данни. Посетените локации са общо 3734, като освен администрациите бройката включва и дружествата, предоставящи обществени услуги, като доставчици в сферата на образованието, електроснабдителни, топлоснабдителни и т.н., изброи Елеонора Сергеева от консултантското обединение за ефективна администрация "Попов, Делчев и Мапекс".


Анализът им показва мащаба на това колко е разпиляна администрацията - общо над 12 хиляди са различните регистри, водени от администрациите в България. Сергеева обясни, че например всяка община води едни и същи списъци на населението, но под различни форми и с различни данни за гражданите, и тези 12 хиляди могат да се сведат до 15 или 20 общи и стандартизирани платформи.


Консултантите засега събират данните в специално разработена за целите на проекта система и планират да систематизират и обединят сходните регистри така, че да станат универсално пълни и достъпни за институциите. Това обаче ще е изключително сериозна "регистрова реформа", по която предстои още много работа.

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4808 Неутрално

    "Нов опит за реформа на администрацията: оптимистични намерения за познатите проблеми"

    Нищо няма да направят до края на април, срока поставен от ББ

  2. 2 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1314 Неутрално

    Амбициозна задача. Докато не се изчистят авгиевите обори на бюрокрацията. Чак след това могат да мислят за компютеризиране.

    Отделно тези дублирани регистри са кошмар, особено когато данните на човека са с разлики. Иди доказвай, че не си камила....

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  3. 3 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1314 Неутрално

    Амбициозна задача. Докато не се изчистят авгиевите обори на бюрокрацията. Чак след това могат да мислят за компютеризиране.

    Отделно тези дублирани регистри са кошмар, особено когато данните на човека са с разлики. Иди доказвай, че не си камила....

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  4. 4 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8658 Неутрално

    Ако искаха досега сто пъти щяха да я направят тази реформа. Ще се пренасочат към друго итрасли сума ненужни чиновници. Обаче управляващите ще загубят избиратели.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK