Повреда в релсите е причина за трагедията край Хитрино, казва собственик на цистерните

Пресконференция на "Булмаркет ДМ" ЕООД - Светослав Първанов – заместник-управител на "Булмаркет ДМ" ЕООД; Станко Станков - собственик и управител, адвокат Николай Киряков - управляващ съдружник в Адвокатско дружество "Кирякови & Ко" и Стефан Иванов - управител на "Булмаркет рейл карго" ЕООД;

© Анелия Николова

Пресконференция на "Булмаркет ДМ" ЕООД - Светослав Първанов – заместник-управител на "Булмаркет ДМ" ЕООД; Станко Станков - собственик и управител, адвокат Николай Киряков - управляващ съдружник в Адвокатско дружество "Кирякови & Ко" и Стефан Иванов - управител на "Булмаркет рейл карго" ЕООД;



Собственикът на част от цистерните, преобърнали се край Хитрино през декември 2016 година – "Булмаркет ДМ", твърди, че причината за инцидента не е високата скорост на влаковата композиция, а е повреда на релсовия път. За това заключение компанията се позовава на експертиза, изготвена в Румъния и Германия. Изследването е показало, че високата скорост може да бъде обстоятелство за дерайлирането на влака, което да доведе до смъртта на седем души, но не е достатъчно да причини трагедията. Според заключенията причината е повреда на стрелката, която разделя коловозите.


"Изчисленията показват, че дори влакът да се е движил с по-висока скорост от разрешената, при този вираж на коловозите и броя на вагоните композицията може да се обърне, ако скоростта надвиши 111.5 км/ч, което не съответства на установеното по разследването", съобщиха от фирмата.


Според експертизата най-вероятната причина е, че една от стрелките на коловизите на гарата в Хитрино не е била заключена. Така колелата на шести вагон от композицията тръгват едновременно по два коловоза. В резултат се къса връзката между шести и седми вагон и влакът дерайлира.




Данните от изследването показват, че ако причината беше висока скорост, всички вагони трябваше да са от външната страна на завиващия коловоз, както и да дерайлират двата локомотива и първите пет вагона.


Районът около гарата в Хитрино няколко дни след взрива през декември 2016 година. Тогава загинаха седем души

Районът около гарата в Хитрино няколко дни след взрива през декември 2016 година. Тогава загинаха седем души


"Булмаркет ДМ" твърди, че експертизата е приета от съда по гражданското дело, което тече срещу фирмата. По него има заседание във вторник, 13 март, в Софийския градски съд. Отделно Окръжната прокуратура в Шумен предаде на съд двамата машинисти на композицията - Димитър Михнев и Радослав Петков. Наказателното дело срещу тях се води в съда в Шумен. Изследването ще бъде предоставено и по този процес, заяви адвокатът на фирмата Николай Киряков.


На 10 декември миналата година влакова композиция с пропилен се взриви в селото. Десетки къщи бяха разрушени, загинаха 7 души, а 29 бяха тежко ранени.


Сред другите причини, установени от експертизата, са и че цистерната, превозвала пропилена, не е отговаряла на Конвенцията за международни железопътни превози и правилника за международен превоз на опасни товари.


Тя е била с полусферично дъно, което се оценява като опасно.


Цистерната е била на френска компания, наета от румънска фирма, а не на "Булмаркет ДМ". Служителите на фирмата приемат само по документи товарите, които трябва да превозят. Физически цистерните не се проверяват от фирмата. "Ако наемете кола и тя има документи за технически преглед, нямате съмнения, че автомобилът е преминал такъв преглед. Превозвачът не вижда оригиналните документи", заяви Светослав Първанов, заместник-управител на "Булмаркет ДМ".


Освен това е установено, че след изтичане на пропилена дежурните енергодиспечери са подали електричество в контактната мрежа. Не е известно как и защо това се е случило.


Първите резултати от изследването пристигат през септември, а последните - на 9 март.


До чуждестранни експерти от фирмата се обръщат, след като получават отказ от българските специалисти в тази област, да изготвят изследването. Те твърдят, че работят по проекти на Национална компания за железопътна инфраструктура (НКЖИ) и затова биха изпаднали в конфликт на интереси. От "Булмаркет ДМ" твърдят, че след това са видели тези имена като експерти на експертизите, възложени от прокуратурата. Тяхното заключение е, че основната причина е скоростта на композицията.


Защо фирмата говори чак сега?


"Мълчахме една година, въпреки че имахме данни за истинската причина. Осъзнахме, че така сме съучастници, и решихме да поправим тази грешка. С години ние сме свидетели на нарушения и проблеми по жп инфраструктурата в България. Оказа се, че сме изложили на риск живота на невинни хора. С мълчанието си ние допуснахме служителите на фирмата да бъдат отъждествявани с престъпници", заяви в началото на брифинга Светослав Първанов. Той се извини на всички хора, които са претърпели физически или психически преживявания от трагедията.


"Още на третия или четвъртия ден след инцидента бях привикан в следствието в Шумен и бях предупреден, че нося наказателна отговорност, ако разгласявам следствена тайна. Предупредиха ни, че не бива да изнасяме информация", заяви управителят на фирмата Станко Станков, попитан защо чак повече от година след инцидента те изнасят тези данни.


"Втората причина – бяхме в шок първите дни след инцидента. Не бяхме наясно какви са причините и дори какви са последствията. Преценихме в компанията, че е по-разумно да боравим само с факти. Събрахме колкото можахме информация", заяви още Станков.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Това е най-логичното обяснение. Дано само съдът го вземе под внимание.

  2. 2 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    Трудно е да си прокурор в нормална държава, където се работи с доказателства и наука. Къде по лесно е да раздадеш обвинения "по собствена преценка", или по нареждане отгоре.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  3. 3 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3458 Неутрално

    Това е най-логичното обяснение. Дано само съдът го вземе под внимание.
    —цитат от коментар 1 на elevation04

    Кое, бе пиле?

    Че ако изхвърчиш на завоя с превишена скорост и пометеш къщите - то ти е виновно Пътното, че не е положило по-грапав асфалт?

    Собственикът се опитва да се измъкне. И той не отрича превишената скорост.
    От какво да се измъкне тогава? Ами - прехвърляйки или поне споделяйки вината - да се измъкне от разходите. По обезщетенията. Прехвърляйки ги на гърба на държавната "Железопътна инфраструктура". Че и за застраховката има значение.
    И ако се сетим за какви пари иде реч - без проблеми на съда може да му направят "предложение, на което не може да откаже". Особено ако собственикът си задейства и другарчетата из властта, каквито без съмнение си има.

  4. 4 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3495 Неутрално

    Цялото поведение на институциите около трагедията и отцепването на района след инцидента, води до изводите ,че не много факти останаха неизвестни!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  5. 5 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 874 Неутрално

    До коментар [#3] от "xm...":
    По-добре би било да се замислите, защо застрховката на такава опасна композиция е до колкото се споменаваше съизмерима с гражданска отговорносто на кошник н-та ръка?

  6. 6 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 939 Любопитно

    А има ли заключение на румънските и немски експерти че и при разрешената скорост, композицията, пак щеше да се обърне?

    Да разлая троловете!!
  7. 7 Профил на Климент Горанов
    Климент Горанов
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Собственика си гледа интереса, но обяснението звучи логично.
    Още повече че с такава скорост са минавали неведнъж по свидетелства на жителите.
    Катастрофите се случват поради поредица от причини.
    Това че е имало проблем с стрелката не значи че се оневиняват машинистите/фирмата за това че са карали с два пъти по-висока скорост от разрешената. Ако бяха карали с нормална скорост нямаше да има експлозия най-вероятно.

  8. 8 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 911 Неутрално

    Добре де, понеже разбирам от железници, не мога да не се съглася, че на много места железния път в България е в отчайващо състояние, и въпросното место на катастрофата не е по-различно. Затова и НКЖИ непрекъснато поставя ограничения на това или онова место, отразено както със знаци, така и обсъждано по инструктажите на машнистите.
    Обаче машинистите да спят с нарочно изключени тотмани, за да не им пречат на дрямката, и да се набутат с влак с бомби в отклонение със 70 при разрешени 40 ми идва много, ама много в повече. Ако не спяха и си бяха спазили ограниченията съгласно светлинната сигнализация всичко щеше да си е мирно и тихо и влака щеше да стигне безпрепятствено до местоназначението си.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  9. 9 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8612 Любопитно

    На много места болтовете са олабени - ама това не значи, че трябва да се кара без да се внимава !

    karabastun1@abv.bg
  10. 10 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 1881 Неутрално

    Мдаааа...интересна хипотеза... и наистина, освен центробежни е имало и центростремителни сили. Без участието на стрелка това е невъзможно...

  11. 11 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 805 Неутрално

    Собственика си гледа интереса, но обяснението звучи логично.Още повече че с такава скорост са минавали неведнъж по свидетелства на жителите.Катастрофите се случват поради поредица от причини.
    —цитат от коментар 7 на Климент Горанов

    Логично, логично... Колко да е логично? Все едно някой години наред да си кара пиян, и накрая, като сгази човек, да обяснява "то така си карам винаги, и други карат пияни, този пресичаше извън пешеходна пътека...".
    Крайно време е правилата да започнат да се спазват, вместо да се хвърлят пари за оневиняващи експретизи, които със сигурност не отчитат амортизацията и общото лошо състояние на жп мрежата у нас.

  12. 12 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 553 Неутрално

    До коментар [#8] от "traveler1":

    Май става дума за друго в случая - стрелката не е била заключена, езикът се е отлепил и това е предизвикало дерайлирането. Ако е така, то НКЖИ имат отговорност и то огромна. При това положение може да се дерайлира и с по-ниска скорост. Щ

  13. 13 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2358 Неутрално

    А кой собственик на Булмаркет говори, Георгиус Георгиу ли?
    Същият, който е и само номинален на концесионера в Пирин?
    Същият, за когото и премиера каза, че всички значт кой е?
    https://bivol.bg/georgius-bulmarket-fibank.html

  14. 14 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2358 Неутрално
  15. 15 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3458 Неутрално

    А има ли заключение на румънските и немски експерти че и при разрешената скорост, композицията, пак щеше да се обърне?
    —цитат от коментар 6 на lone_wolf

    Ъъъ ...
    Това не са "заключения", а "становища".
    При това неслучайно се споменават така ... ъъъ ... лизгаво ... експертите. Защото - сигурен съм - не са институционализирани. Т.е. това със сигурност са "свободни електрони". Които със сигурност са от бранша, но не обвързват никого. Защото има защо. Само се вгледайте, че те "експертствуват", че "може да има и такава вероятност", но дори и те избягват да заявят "твърдо" това.
    Цялата тази "експертиза" е просто сламка и "опорна точка" за защита, но не и доказателствен материал.

    И още нещо - след такава катастрофа се прави наистина подробен оглед. И колкото и да плюем нашите - за едно съм сигурен - че стрелката е гледана най-подробно и че дори ако имаше и най-малката следа за "участието и", да не говорим, ако е била незаключена - щеше да се установи още на момента и нямаше сега да го "откриват" като "вероятна възможност" според някакви си "експерти".

  16. 16 Профил на antikvarno
    antikvarno
    Рейтинг: 818 Разстроено

    Вината е на всички имащи участие в трагедията.
    И БДЖ и правителство и общината и фирмата и машинистите.
    Беззаконието, безхаберието, самонадеяността водят до подобни катастрофи!

  17. 17 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2580 Неутрално

    Ами НКЖИ е държавно предприятие, а държавата се управлява от безотговорни и некомпетентни калинки, сложени да цоцат и да козируват, така че изобщо не се учудвам.

    Обичам да грухтя и плюскам.
  18. 18 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2126 Неутрално

    Мисля, че това е несериозно твърдение предвид факта, че цялата линия е под електронно наблюдение и управление. Това, което се твърди, е възможно, може би, ако стане по време на преминаване на влака, т.е., стрелката да се отключи сама в тоя момент. Това е като шестица от тотото, да уцелиш с топлийка комар в тъмна стая. В главния стрелочен пост на гарата има табло с коловозите и светлинни индикации къде какво става. Така поне беше аз като работех в БДЖ отдавна, пък и съм го виждал в американските екшъни. Сега може и да е компютъризирано, но определено е с високи технологии и защитни варианти точно за такива инциденти. Искам да кажа, че ако е имало подобен проблем, то щяха да го установят преди влакът да влезе в гарата и да го спрат на входния семафор.

  19. 19 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3096 Неутрално

    Ако това, което го твърди собственикът е "вярно" всички проектанти на жп. линии трябва да си скъсат дипломите.
    Хора мислете, тази линия е ПРЕСМЯТАНА от ИНЖЕНЕРИ, в цялата страна скоростта за отклонителен коловоз при този тип стрелки е 40 км./ч.!!!!
    Само в Хитрино нек'ви специЯлисти доказали, че може да е 111,5!?!?!
    Ами тогава позовавайки се на тази "експертиза" да направят скоростта за влизане в отклонителен коловоз 111км./ч.!!!!

  20. 20 Профил на milenmihailov
    milenmihailov
    Рейтинг: 396 Неутрално

    Като малък съм си играл предостатъчно със влакчета. С това което видях като подредба на вагоните при катастрофата, версията за стрелката ми се стори достоверна. При каквато е скорост, при незаключена стрелка следва дерайлиране на композицията. Взрива не е настъпил веднага, а след време. Не искам да оневинявам никого. По принцип големите трагедии и катастрофи стават поради натрупване на няколко лоши фактора едновременно, и да се отсъди ще бъде тежка задача. Например трагедията на Титаник, не е причинена само от сблъсъка с айзберг.

  21. 21 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Тея мръсници избиха много хора и разрушиха село, но са достатъчно безочливи да се оправдават и лъжат.

  22. 22 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1790 Неутрално

    Няма да се учудя. Превишената скорост също е фактор и не бива да се търсят извинения, но не бива и да се прикрива истината за плачевното състояние на жп инфраструктурата. Излеле едно видео след инцидента на друг влак, който минава през участъка и релсите на места просто висяха във въздуха и естествено се движеха във всички посоки когато минаваше композицията.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  23. 23 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6762 Неутрално

    Господин транспортен министър, чухте ли, разбрахте ли?

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  24. 24 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10511 Неутрално

    Държава-рекетьор говори небивалици през цялото време, но засегнатия "разгласява следствена тайна"...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  25. 25 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8289 Неутрално

    Така, значи сега отива на съд държавата. Да видим, кой ще е главният държавен виновник. Щото едни министри ги съдят за смешни неща, сега за толкова щети и човешки животи, кой ще е виновен.

  26. 26 Профил на gari
    gari
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#13] от "Наблюдател":

    Не знам това какво собствеността може да има с катастрофата, но Булмаркет ДМ е ЕООД с едноличен собственик Станко Станков. Което може да се види от всеки в търговския регистър. Няма нужда навсякъде да виждаме митичния кипърец.

  27. 27 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 3595 Неутрално

    До коментар [#22] от "deutschwagen":

    "...но не бива и да се прикрива истината за плачевното състояние на жп инфраструктурата. "
    Като се съгласявам с мнението Ви, привеждам друг пример - влаковата катастрофа на гара Калояновец преди 4 - 5 години. И при тази катастрофа причината е превишената скорост. Но основното доказателство за това е фалшифицирано. Нова тв направи свое разследване и показа в тв ефир, че лентата, на която се записва скоростта на влака, е различна от лентата от записващото устройство. Краят на лентата, останала в апарата, не съвпадаше с тази при вещото лице. Съдът не прие този факт и осъди пом. машиниста. И тогава, и сега държавата трябва да се пази, а истината... :(

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  28. 28 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2358 Неутрално

    До коментар [#26] от "gari":

    До коментар [#13] от "Наблюдател":Не знам това какво собствеността може да има с катастрофата, но Булмаркет ДМ е ЕООД с едноличен собственик Станко Станков. Което може да се види от всеки в търговския регистър. Няма нужда навсякъде да виждаме митичния кипърец.
    —цитат от коментар 26 на gari


    А делото срещу коя фирма се води?
    А взривилите се цистерни собственост ня коя фирма са?
    И да, не е Булмаркет ДМ, а “БУЛМАРКЕТ РЕЙЛ КАРГО” ЕООД на Георгиус !!!
    Към онзи момент Булмаркет ДМ няма лиценз за ЖП !!!
    https://bivol.bg/не-станко-а-стефан-трябва-да-отговаря-з.html

  29. 29 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2358 Неутрално

    До коментар [#26] от "gari":

    Биволъ:
    "#КОЙ е реалният превозвач на влака-бомба

    Не управителят на “Булмаркет ДМ” Станко Станков трябва да отговаря публично на въпросите, свързани с кървавата катастрофа, край шуменското с. Хитрино. Никоя медия досега не е потърсила истинския отговорник, според законите на Р. България, а той се казва Стефан Маринов Иванов на 57 г. от Русе. Човекът живее в обикновена панелка в русенския кв. Родина 1. Стефан Иванов няма и не е имал никакъв друг бизнес, но точно преди 2 години, на днешния ден е станал управител на новорегистрираната фирма “Булмаркет Рейл Карго” ЕООД. Фирмата е 100% собственост на станалата известна в публичното пространство “Булмаркет ДМ” ООД, която бе обявена официално за превозвач на влаковата композиция. За нея Биволъ първи и единствен засега разкри, че принадлежи на кипърското прокси на собствениците на ПИБ – Георгиус Георгиу /"

  30. 30 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2430 Любопитно

    Това че влака не би дерайлирал при 70км/ч може да се докаже. Дори и да е стрелката пак възниква въпросът защо не са дерайлирали локомотивът и първите вагони. И още по необяснимото как така се е пробила цистерната и кое е причинило взривяването на пропилена? Нещо много въпросителни се събраха всичко да се обяснява като случайна катастрофа!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  31. 31 Профил на Valentin Nikolov
    Valentin Nikolov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#12] от "VR|46 ДНЕВНИК с нова визия менте=ЛИТЕКС с тире":

    Глупости.Стрелката ако не се обърне и заключи(в правилното положение) и същия този ключ ако не се постави в апарата просто не може да се даде входен сигнал на влака.Така че някои хора търсят под вола-теле само те да не са виновни.А и при скорост 90км и по-вече и при този товар по-вероятно влакът да е повредил стрелката-тя не е изчислена за такива скорости и за това има ограничение от 40км/ч.

  32. 32 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 553 Неутрално

    До коментар [#31] от "Valentin Nikolov":

    Не ми обяснявай глупости. Какви ключове, какви апарати... Иди в някоя гара и виж колко стрелки имат заключалки или кука болт. В зависимост от радиуса на стрелката, всяка е проектирана така, че да издържи газене с по 20-30-40 км по-висока скорост.

  33. 33 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 553 Неутрално

    До коментар [#19] от "4ort":

    Ако една стрелка е в добро състояние, няма проблем в кривата да се мине с 60 км при разрешени 40.

  34. 34 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3096 Неутрално

    До коментар [#33] от "VR|46 ДНЕВНИК с нова визия менте=ЛИТЕКС с тире":

    Ти ли го определи това?
    Ами Койчо от Койнаре може да каже, че не е проблем да мине и с 80.

  35. 35 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 553 Неутрално

    До коментар [#34] от "4ort":

    Познавам материята за разлика от теб.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK