Само за година загиналите на пешеходна пътека са се увеличили над 4 пъти

Само за година загиналите на пешеходна пътека са се увеличили над 4 пъти

© Юлия Лазарова



Само за една година убитите на пешеходна пътека в България са се увеличили над 4 пъти. Това показват данните на Института за пътна безопасност, който публикува анализ и предложения за намаляване на пътните произшествия. През 2016 г. на пешеходна пътека са загинали 6 души. През 2017 г. обаче броят им нараства до 26 човека. Общият брой на загиналите пешеходци през миналата година е 158 души.


За периода 2013-2017 година загиналите пешеходци на пешеходни пътеки са общо 76, което прави по 15.2 души средно на година. До 2015 г. няма нито един загинал на пешеходна пътека извън населено място, но през 2017 г. четирима души са загубили живота си на подобно място.


Отчита се значителен спад на загиналите велосипедисти за една година. Те са с над 37% по-малко, като от 35 през 2016 г. са достигнали 22 през 2017. Спад се констатира и сред водачите и пътниците на превозните средства.




От Института за пътна безопасност уточняват, че през 2015 и 2016 г. има засилена контролна дейност от страна на полицията и през този период има значителен спад на загиналите на пешеходни пътеки. По техни данни България се намира на едно от челните места по загинали на 1 млн. души население спрямо редица държави от Европа и света. Те цитират и данните на Европейската комисия, според която рискът от загуба на живот в България е един от най-високите в ЕС и е няколко пъти по-висок, отколкото в Германия, Италия, Великобритания и Франция.


Все още скоростта е най-често срещаната причина за катастрофи, показва анализът. Общо 391 хил. произшествия през 2017 г. се дължат на висока скорост.


Институтът за пътна безопасност предлага да се създаде експертен орган за анализ, координация и взаимодействие. Освен това настояват за реформа в административното производство при установяване и санкциониране на нарушителите, както и за създаване на пътна карта за развитието на безопасността на движението по пътищата в Българя за периода 2018-2020 година.

Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8502 Любопитно

    Значи много пешеходни пътеки са нарисували ?!

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1585 Неутрално

    МНОГО ГРУБА ГРЕШКА БЕШЕ ДА СЕ ДАВА ПРЕДИМСТВО НА ПЕШЕХОДЦИТЕ ПРЕСИЧАЩИ ПЪТНОТО ПЛАТНО. МНОГО.

    ЕТО ГО РЕЗУЛТАТА ИМА ЛИ ДОВОЛНИ ???

  3. 3 Профил на Panda
    Panda
    Рейтинг: 915 Неутрално

    Предполагам, че това има връзка и с онова тълкуване че пешеходците нямат предимство на пешеходната пътека.
    Мнозина шофьори го възприеха буквално.

  4. 4 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3133 Неутрално

    Направените от ГЕРБ пешеходни пътеки с "КОПЧЕ" ( за милиони лв.) насърчават пешеходците да привличат превратностите на съдбата след няколко минути чакане. Друг е въпроса ,че гостите на столицата не са свикнали на смели пешеходци!
    Изобщо щеше да е смешно ако не трагедия със съдбите на хората!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  5. 5 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3133 Неутрално

    До коментар [#2] от "442":
    Примерно пред Южния Парк булките първо подбутват количката с бебето да видят дали колите намаляват и след това тръгват!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  6. 6 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8502 Любопитно

    До коментар [#2] от "442":

    Още по-груба грешка беше да се нарисуват навсякъде големи пешеходни пътеки - във Варна си имаме такива зебри със специална боя , по която пешеходците, като е мокро, се пързалят и падат !!!

    karabastun1@abv.bg
  7. 7 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1344 Неутрално

    По цял свят скочиха нивата убити пешеходци. Когато на някой му се струва по-важно да отговори именно сега на някой месидж на смартфона, вместо да гледа докато пресича--дядо Дарвин се намесва.

  8. 8 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1835 Гневно

    Докато не се повишат наказанията за неспиране на пешеходна пътека и причиняване травма на човек на пешеходна - така ще е. Всекидневно виждам или съм участник в сцени, където пешеходец, стъпил на пътеката, не се отразява от автомобилите от другото платно.

  9. 9 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 587 Неутрално

    Няма още официална статистика на МВР за загиналите през 2017г. Достоверни ли са тези цифри на т.н."Институт....." за 2017 г. та да правят "анализи".

  10. 10 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 511 Неутрално

    Докато не се повишат наказанията за неспиране на пешеходна пътека и причиняване травма на човек на пешеходна - така ще е. Всекидневно виждам или съм участник в сцени, където пешеходец, стъпил на пътеката, не се отразява от автомобилите от другото платно.
    —цитат от коментар 8 на rainbou1


    Смея да твърдя, че в столицата не е така. Само тези, които са с различни регистрации не са научени, че пешеходците са с предимство. Един път в Пловдив някакъв първобитен индивид щеше да ме удари отзад, защото спрях на майка с количка на пешеходна пътека. Даже след това най-демонстративно нарочно ме засичаше..

  11. 11 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 815 Неутрално

    Дали тази новина ще я прочетат и великите тълкуватели във Върховния съд?

  12. 12 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1042 Неутрално

    До коментар [#10] от "T.M.":

    "Смея да твърдя, че в столицата не е така."

    Действително в София шофьорите обичайно дават предимство на пешеходните пътеки. Затова цитираната статистика изглежда донякъде парадоксално. Но може би е и едно напомняне, че извън София човек трябва да се пренастройва към по-предпазлив начин на пресичане по пешеходна пътека. Включително и по пешеходните пътеки извън населените места.

  13. 13 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1252 Неутрално

    Абе какви пешеходни пътеки, то тротоари няма, бордюрите изкъртени, асфалта целия на дупки, да се чудиш пътя ли да гледаш или пешеходците, всеки пети с фалшив ксенон те заслепява, всеки трети е с пробит ауспух и се чудиш самолет ли пада, на всеки втори някои светлини не му работят! Държавата напълно е зарязала задълженията си по контрол на трафика. Отгоре на това и всички зимни дрехи са тъмни и пешеходците не се виждат!

  14. 14 Профил на everlast666
    everlast666
    Рейтинг: 1064 Неутрално

    Защото няма осъдени шофьори за блъснати пешеходци.

    Вечно пешеходеца е виновен, че пресичал с несъобразена скорост ...

  15. 15 Профил на DoPe
    DoPe
    Рейтинг: 518 Неутрално

    За съжаление обичайна гледка е някои пешеходци да приемат уличното платно като част от тротоара- минават си, говорейки по телефоните си, без дори да погледнат или намалят малко ход,една нормална реакция все пак. Или най-демонстративно да влитат пред колата ти, понеже видите ли те са с предимство. Трябва малко колегиалност и здрав разум.

  16. 16 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1270 Неутрално

    Е това е шах с пешката.Преди една две години промениха закона и направиха така,че най-големите наказания да се дават за смърт на пешеходна пътека-така все едно водачът е с алкохол или е избягал.Загиналите вместо да намалеят драстично се качват и то в пъти.Това трябва да покаже да тиквочите,че не винаги като увеличиш наказанието решаваш проблема.

  17. 17 Профил на tamolin
    tamolin
    Рейтинг: 511 Неутрално

    До коментар [#15] от "DoPe":

    Вие не намаляване ли с повишено внимание, като наближавате път с предимство? Вие нямата предимство на пешеходната пътека, а пешеходецът има. Тя и затова е пешеходна, а не автомобилна пътека. Шофьорите обичат да забравят, че преди всичко сме пешеходци и градът е за хората, не за автомобилите.

  18. 18 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 990 Неутрално

    В Плевен този проблем не съществува. Пешеходните пътеки се боядисват с водоразтворима боя и след първия дъжд хоризонтална маркировка няма.
    Но пък има пари за усвояване.

  19. 19 Профил на DoPe
    DoPe
    Рейтинг: 518 Неутрално

    До коментар [#17] от "tamolin":

    Не се оправдавам, давам път винаги и то много преди да бъде приет закона, но когато съм пешеходец мисля малко и като водач,а не като безсмъртен с безкрайни права.

  20. 20 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1113 Неутрално

    Ми нормално и още ще се увеличат, защото продължавт да се пишат глупости за причините и истинските причини да се премълчават (защото фатмаците не ги проумяват предполагам)
    А те са
    1) На 5 метра преди пешеходна пътека е забранен престоят и паркирането - не само че никой не го контролира, но има и хубави паркоместа нарисувани там
    2) Отвратително осветление в късните часове.
    3) Пешеходни пътеки, нарисувани на най-невероятни идиотски места. Извинявайте обаче пешеходна пътека през 2 ленити във всяка посока и трамвай по средата? Е тръгва пешеходеца и идва трамвай и единия седи оня седи и....
    Пешеходна пътека на междуградски път в средата на нищото, без осветление без сигнализация... е как да стане? Пасивна безопасност се нарича, ама за нея трябва акъл, а не дигай глобите и сваляй номера. Е не става така. Организацията на движението не е за прости фатмаци

  21. 21 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    При положение, че съда дава 2.5 години ако караш със 100 в града и блъснеш и убиеш някои на пешеходна пътека. Какво се учудвате.

    Я въведете реципрочност. Не спазваш правилата и отнемеш човешки живот - и твоя отнемат. Точно след 1 год ще намалеят с поне 20 пъти тежките катастрофи.

  22. 22 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1113 Неутрално

    До коментар [#21] от "realguru":

    На бабаити като теб, казвам само едно, внимавай какво си пожелаваш. Не всички, блъснали пешеходец са пияни или с превишена скорост. Може да се случи и на теб, да ТОЧНО на теб.

  23. 23 Профил на atirage
    atirage
    Рейтинг: 8 Неутрално

    А написаха "ПОГЛЕДНИ" и пак не поглеждат, че идват убийци.

  24. 24 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    До коментар [#21] от "realguru":На бабаити като теб, казвам само едно, внимавай какво си пожелаваш. Не всички, блъснали пешеходец са пияни или с превишена скорост. Може да се случи и на теб, да ТОЧНО на теб.
    —цитат от коментар 22 на uq


    Написах не спазваш правилата.

    Ако те хванат да караш в града със 100 - само за това трябва да ти дадат 1 година ефективно. Иначе няма научаване. Или пиян или дрогиран.

  25. 25 Профил на Mitko Mitev
    Mitko Mitev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Много странни коментари.
    1. Тези приказки от сорта виж в София са невероятни шофьори а в провинцията диваци , общо взето са пълни глупости. Дори напротив. По пътищата най-наглите шофьори и тези с най високи скорости и най рискови поведение са с СА СВ и т.н. Моят син студент в София каза " Четири пъти вече ще ме удрят на пешеходна пътека в София, при нас такова нещо досега е нямало"
    2. Наистина около пешеходните пътеки и кръстовищата трябва категорично и строго да се санкционират паркиралите. Тези които са паркирали неправилно и закриват видимостта.
    3. Задължително осветяване на пътеките и знаково и светлинно обозначаване.
    4. Светът е за хората, не за овтомобилите. Така че мерките за нарушителите шофьори да са повече и по разнообразни. Не е лошо ченгетата вместо да спят в колите или да си возят жените на работа да се навъртат профилактично около пешеходните пътеки.
    5. И само да споделя добра практика. Там където иновативно се въведе на пешеходните пътеки да има знак със соларно захранване и червени ЛЕД светлини, и так където пешеходните пътеки се "повдигнаха" с асфалт тип легнал полицай ефекта е много голям.

  26. 26 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2483 Неутрално

    До коментар [#25] от "Mitko Mitev":

    Освн тов на пешеходците трябва да се набие в главите, че пешеходната пътека е място, където се предполага, че могат да пресекът по—безопасно улицата, защото щанса да ги забележи шофьора е много по—голям. Отделно да имат светлоотразителни елеменри по облеклото си вечерно време (в някои европейски страни е задължително и глобяват при липса). Не на последно място да им се обяснява, че особено приврчер, при дъжд или сумрак, видимостта на водача е много намалена. И най—главното, за мен е престъпление да се втълпява на пешеходците, че са с предимство и водача е длъжен да спре, вместо това да им се втълпява, че трябва да търсят визуален контакт с водача или да дадът знак с ръка, за да е ясно, кой какво прави. Британците имат великолепен наръчник за пешеходци, в който не им втълпяват безмислени права и безсмъртност.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  27. 27 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1270 Неутрално

    В Пловдив след поредната жертва на на пешеходна пътека започнаха да повдигат леко пешеходните пътеки особено на новите и широки улици където всички дават на душата.Резултатът е моментален-всички даже и най-недисциплинираните шофьори преди да минат по пътеката вече сменят крака и от газта са на спирачката и са намалили поне на 50-60.Проблемът е решен и пак има убити на пешеходни пътеки но те са от ляво завиващи в кръстовище.Решение има-да се пускат пешеходците отделно ,но да видим кога ще се сетят.

  28. 28 Профил на Nikolay Savov
    Nikolay Savov
    Рейтинг: 621 Неутрално

    Проста Физика............
    Ако караш с 36 км/ч за да спреш са нужни между 2 и 4 секунди....
    Смятаме 36000м/ 3600секунди = 10 м/ 1 секунда
    Излиза че да спре автомобила са нужни между 20 и 40 метра.....
    Така , че не се чудете на повечето УБИТИ !!!!
    ПРОСТА ФИЗИКА!!!!
    И не се питайте какво става в дъжд и сняг!!!!!!!!!

  29. 29 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8418 Неутрално

    Дебилите се увеличават.

  30. 30 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 590 Неутрално

    До коментар [#8] от "rainbou1":

    ++++++

  31. 31 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 590 Неутрално

    До коментар [#16] от "dolna4erti4ka":

    Пази боже!
    Най-големите глоби трябва да са за отнемане на предимство при пешеходна пътека.

  32. 32 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1113 Неутрално

    До коментар [#25] от "Mitko Mitev":

    Абе приятелю да ти кажа, верно си е това за селските гоуфове. Не знам как е при вас, ама по някога си мисля, че от провинцията, нормалните хора си стоят там, а най-дивите селяци са дошли в София. Само като видя старо БМВ 3 или Хиуадоуетно гоуф със затъмнените стъкла и стикерите със среден пръст отзад, с регистрация ОВ, ЕВ, Х, СО и бегай далече, кажи му на сина ти. Интересно врачани и перничани са даже от сравнително кротките.

  33. 33 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2852 Неутрално

    Проста Физика............Ако караш с 36 км/ч за да спреш са нужни между 2 и 4 секунди....Смятаме 36000м/ 3600секунди = 10 м/ 1 секунда Излиза че да спре автомобила са нужни между 20 и 40 метра.....Така , че не се чудете на повечето УБИТИ !!!!ПРОСТА ФИЗИКА!!!!И не се питайте какво става в дъжд и сняг!!!!!!!!!
    —цитат от коментар 28 на Nikolay Hadjiminchev


    Никой не коментира простата физика.

    Проблемите с превишената скорост се дължат и от други фактори. Примерно от невъзможността да прецениш за колко време ще дойде колата до теб.

    Когато виждаш коли, които карат с 40-60 км/ч (което е най-честото в града) мозъка ти се научава да преценява дистанциите и за колко време колата ще стигне до теб и дали имаш възможност да направиш ляв завой, примерно, или да пресечеш безопасно.

    В следващия момент виждаш кола на същото разстояние, само че хоп изненада тя се движи 2 пъти по-бързо. Ти обаче не обръщаш внимание на този факт и предприемаш маневрата. И оппс - ударът е готов.

    Ма ти не ме ли видя? Ма видях те, ама ми беше трудно да преценя че караш 2 пъти по-бързо.

  34. 34 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 587 Неутрално

    И пак да попитам: От къде са тези цифри за 2017 година?
    А за обективноста, вижте кои са авторите (членовете) на този "Институт"....
    И този със зелените маратонки и той ли е "експерт" или е обикновен адвокат на загинали при ПТП. Знае ЗДП на изуст, а какво разбира от трафик, градоустройство, автомобили и автомобилно движение, управление, организация, регулиране и т.н., психология, медицинска помощ - "експерти". Пълни аматьори, както и тези от т.н. "Институт".

  35. 35 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1678 Неутрално

    До коментар [#32] от "uq":

    За мен най- големите идиоти са с регистрация А и В.
    Оня ден пред едно Фантастико щяха да линчуват един с В дето не само че замалко не сгази едно момиче, ами се опита и да я овиква.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  36. 36 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 759 Неутрално

    Трябва да променят закона, така че пешеходците да носят отговорност за собственото си поведение на пътя, вкл и на пешеходните пътеки. Всъщност пешеходците са уязвимите, слабите, винаги жертви при стълкновение с каквото и да било превозно средство. В Библията е писано:"само на Мен, твоя Бог ще имаш пълно доверие". А нашият закон кара пешеходецът на има пълно доверие във водачите на превозни средства. Има много варианти, когато човекът управляващ автомобила не може да реагира навреме, да спре и предпази пешеходеца. Пешеходецът трябва да ВНИМАВА; ДА СЕ ОГЛЕЖДА И КОГАТО Е УВЕРЕН, ДА ПРЕСЕЧЕ НА ПЕШЕХОДНАТА ПЪТЕКА.

  37. 37 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 511 Неутрално

    Проста Физика............Ако караш с 36 км/ч за да спреш са нужни между 2 и 4 секунди....Смятаме 36000м/ 3600секунди = 10 м/ 1 секунда Излиза че да спре автомобила са нужни между 20 и 40 метра.....Така , че не се чудете на повечето УБИТИ !!!!ПРОСТА ФИЗИКА!!!!И не се питайте какво става в дъжд и сняг!!!!!!!!!
    —цитат от коментар 28 на Nikolay Hadjiminchev


    Нещо физиката обаче куца. Не е възможно с 36 км/ч на сухо да ти отнема между 20 и 40 метра, при положение, че тестовете на новите коли показват, че за околко 36-37 метра спират от 100 км/ч до нула. Сложете и време за реакция, пак няма как до 40 метра да го докарате при движение с 36 км/ч на сухо. Сняг и лед са отделен случай.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK