Директорът на парк "Витоша" е оттеглила искането си за екооценки на новия план за управление

Екопътека на Витоша

© Юлия Лазарова

Екопътека на Витоша



Ръководителят на дирекцията "Природен парк Витоша" Снежана Петрова е оттеглила от Министерството по околната среда и водите (МОСВ) искането си на новия план за управление на парка да бъдат направени оценки за въздействие върху околната среда и за съвместимост с "Натура 2000". Това се разбра от думите на Петрова по време на днешното заседание на временната общинска комисия за решаването на проблемите в природния парк, създадена от председателя на общинския съвет Елен Герджиков.


Представители на Столичната община, на министерствата на спорта (МСС) и екоминистерството (МОСВ) са подготвили промени в действащия план за управление на Витоша. По думите на общинският съветник Силвия Христова (ГЕРБ), която е участвала в групата, те дават възможност за "развитие на въжените линии и условията за спорт и туризъм, но не разрешават никакво друго ново строителство". Христова поясни, че с промените ще се разреши строителството на нови писти, както и ще се узаконят някои от настоящите, които до днес не са в регулация.


Един план в застой


Измененията на действащия план трябва да бъдат внесени за разглеждане от Висшия експертен екологичен съвет, протоколите от чиито заседания са тайна, а след това да бъдат приети окончателно от Министерския съвет. По същата процедура преминаха и спорните промени в плана за управление на Пирин в работните дни между Коледа и Нова година и предизвикаха протести на граждани и екоорганизации, които продължават и до днес.




В началото на февруари министърът на околната сред Нено Димов каза в отговор на депутатски въпрос, че в края на 2017 г. е поискал от дирекцията още информация, която очакваше през февруари и трябваше да се произнесе до средата на март. След като тези срокове изтекоха, в края на миналата седмица "Дневник" изпрати въпроси до МОСВ дали са получили необходимата информация и кога Нено Димов ще се произнесе дали трябва да бъдат направени двете екооценки на плана за актуализация. Отговор на въпросите все още няма.


Пред "Дневник" ръководителката на дирекцията Снежана Петрова каза, че в края на 2017 г. е подала в МОСВ искане за становище за двете екооценки, а през февруари го е оттеглила. Според нея тези оценки не са необходими на този етап - преди приемането на плана, а едва при появата на инвестиционни намерения.


Създаването на екооценките обаче е задължително, както се разбра от официална кореспонденция на Европейската комисия и природозащитници. Тези оценки трябва да бъдат направени и при промяна на действащия планон на "Витоша", но както се видя от идентичния случай с плана за "Пирин", те вероятно ще бъдат заобиколени. Разликата е, че този път на Нено Димов и Министерски съвет ще съдействат от Столичната община, а не община "Банско".


С планът за актуализация, известен като "нов", пък се създават 4 нови зони, в две от които се се допуска строителство. Едната е за "хижи и спортни атракции" - 15.4% от планината, а другата е "за туризъм с крайселищен краткотраен отдих" - 22.1%.


Улици, коли и паркинги


Основните пътища на Витоша - към хижа "Алеко" и "Златните мостове", се нуждаят от цялостни ремонти, които по груби сметки ще струват общо около 20 млн. лева, каза зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев. Тези дейности не са планирали за 2018 г., допълни той и посочи, че ежегодно по трасетата се изпълняват по-малки ремонти. По думите му сумата за двата ремонта е голяма заради многото мостови съоръжения по тях.


На заседанието се обсъди още възможността за въвеждане на такса за навлизане на автомобили в парк "Витоша". По данни на дирекцията месечно в планината се качват между 18 и 27 хил. автомобила. Каква точно да бъде таксата и кой ще я събира обаче ще се обсъжда в по-далечното бъдеще, се разбра от заседанието на комисията.


В Столичната община трябва да бъде решен и проблемът с паркирането на Витоша. За да може обаче общината да построи паркинги, трябва да разбере на кои имоти е собственик. За целта в общинския съвет беше създадена и друга комисия, чиито председател е Анатоли Илиев (ГЕРБ). Задачата й е да обследва съоръженията на Витоша и да участва в междуведомствената комисия, която да намери собствениците на всички имоти в планината.


По време на заседанието Илиев каза, че до 15 април очаква да получи от дирекцията пълен списък на сградния фонд на "Витоша", като според предварителни данни, с които той разполага, между 60 и 70 % от сградите са неизползваеми.


Дори Столичната община да установи собствеността си, за да направи паркинги, ще трябва да ги предвиди в специализираните устройствени планове за парка. А те ще могат да бъдат направени след приемането на новия план за управлението на Витоша, който по думите на Елен Герджиков е "някъде между дирекцията и МОСВ".

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1648 Неутрално

    "въвеждане на такса за навлизане на автомобили в парк "Витоша"
    ДА!

  2. 2 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    Витоша е застроена до половината.
    И още се катерят къщичките.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на tmax500
    tmax500
    Рейтинг: 417 Неутрално

    Протоколите на Висшия експертен екологичен съвет никога не са били тайна. Дневник, това е фейк. Да не говорим, че във ВЕЕС участват и всички босове на зелените

  5. 5 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10842 Неутрално

    Пътеките на Витоша изглеждат ужасно - нито риба, нот рак.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  6. 6 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 405 Неутрално

    А защо Ц.Минев не възстанови лифта Княжево - Копитото?

  7. 7 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    До коментар [#6] от "Cara Mia":

    И аз се чудя - нали пак ще печели?!

  8. 8 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3236 Неутрално

    До коментар [#6] от "Cara Mia":


    До коментар [#7] от "xmm":

    Защото иска разрешение за строеж. Не го устройвали „стъпките“ на сегашния лифт.Аз му предлагам да си го вземе и да се маха.

  9. 9 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2553 Неутрално

    То стъпките могат да се сменят и без разрешение за строеж.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  10. 10 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    До коментар [#8] от "кръвожаден джендър":

    И общината,и цяла София не може да се разправи с това частно завземане на цяла планина?!

    настроение: учудено,та чак ядосано

  11. 11 Профил на wob20544765
    wob20544765
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#4] от "tmax500":

    Би ли бил така добър да ги предоставиш на Дневник, миличък! Ще сме ти благодарни!

  12. 12 Профил на wob20544765
    wob20544765
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#4] от "tmax500":

    Би ли бил така добър да ги предоставиш на Дневник, миличък! Ще сме ти благодарни!

  13. 13 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1448 Неутрално

    Каза се, че първо Пирин, после и другите планини, ама рев за втори лифт и прочие плява. Е, сега схемата блесна.

  14. 14 Профил на Valentin Alexandrov
    Valentin Alexandrov
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Как ли се извършва: "строителството на нови писти"?!?

  15. 15 Профил на ee3Si
    ee3Si
    Рейтинг: 258 Неутрално

    Как ли се извършва: "строителството на нови писти"?!?
    —цитат от коментар 14 на Valentin Alexandrov


    Поредното манипулативно говорене в Дневник - въпросът е да се маркират трасетата на нови и на старите писти, тук-таме да се разчистят камъни и подреже клек и в най добрия случай да се затревят. Това няма нищо общо с плашещия и стряскащ термин СТРОИТЕЛСТВО!!!...

  16. 16 Профил на evpetra
    evpetra
    Рейтинг: 1563 Неутрално

    "
    въвеждане на такса за навлизане на автомобили в парк "Витоша"ДА!
    —цитат от коментар 1 на PisnaMi

    НЕ! Автомобили не трябва изобщо да се допускат до Витоша, както беше някога. Общината да поддържа лифтовете и автобусните линии.

  17. 17 Профил на evpetra
    evpetra
    Рейтинг: 1563 Неутрално




    До коментар [#15] от "ee3Si":

    Хайде, хайде, схемата отдавна е ясна!

  18. 18 Профил на ee3Si
    ee3Si
    Рейтинг: 258 Неутрално

    До коментар [#17] от "Евгения Петрова":

    и коя точно схема ви е ясна - как икономедия от години подработват читателите с термини като "Строителство на писти" вместо обособяване и маркиране и плашат хората с небивалиции и какво ли не още, само и само да не се развива зимен туризъм в България . Преди години за разчистване на 10м трасе от камъните (вулканични камъни, не морени) за да се оформи по безопасна връзка между стената и лалето под Малък резен бяха написали, че е станало лунен пейзаж! Ходих да видя мястото 3 седмици по късно и не можах да видя и грам следа от човешка дейност - всичко си беше обрасло с малинажи, папрат и треви. Само не ми е ясно къде им е далаверата от всичко това, защото и децата вече разбраха, че не става въпрос за екология?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK