Един млад учител за тийнейджърите днес

Снимка: архив

© Цветелина Белутова, Капитал

Снимка: архив



Спорен е въпросът кога децата започват да формират характера си и да изграждат определена ценностна система. Разбира се, най-голямо влияние за това имат родителите, но заедно с тях има още едни хора, които наблюдават и помагат за развитието на младежите – техните учители. Дори има дни, в които преподавателите прекарват повече време със своите възпитаници, отколкото самите родители.


Пубертетът е периодът, в който започва голямата промяна за децата. Това е времето, в което трябва да се въздейства върху тях, колкото и трудно да е за родителите. Именно с такива деца се сблъсква всеки ден учителят по география и икономика Георги Стоянов. Едва на 30 години той вече има 7-годишен стаж като преподавател в столичното 143 ОУ "Георги Бенковски".


Децата сега и преди


Стоянов започва работа веднага след завършване на образованието си. Преподавал е на ученици от 5, 6 и 7 клас и определя този период от развитието на децата като ключов. За втори път е и класен ръководител на една от паралелките. Връщайки се назад с около две десетилетия и спомняйки си за своите ученически години, той не намира голяма разлика между своето и сегашното поколение.




"Децата не са с нищо по-различни от нас. Взаимоотношенията между тях самите ми напомнят много на нашите, когато бяхме на тези години. Винаги има вторачване към някой определен съученик. Може да му се подиграват за нещо конкретно, но никога не прекаляват", разказа пред "Дневник" Стоянов.


По думите му има ученици, които заради финансови проблеми не успяват да си купят всички необходими помагала. Това обаче не е проблем, тъй като съучениците им винаги им дават своите. С тези малки жестове започва изграждането на човечността и добротата вътре в тях, допълва младият учител.


Един млад учител за тийнейджърите днес

© Анелия Николова


Примерът от родителите


Според него много важен е примерът от родителите, като по-малките деца се опитват да ги копират в много отношения. Именно заради това родителите трябва внимателно да подбират думите си и да обират реакциите си пред тях.


Той си спомни редица случаи, при които по-палави деца променят драстично поведението си след родителска среща. Но както в повечето случаи, няколко седмици по-късно нещата отново се връщат постарому. С правилно и постоянно отношение от родителите децата могат да бъдат истински пример за това какви трябва да бъдем самите ние, смята Стоянов.


Припомня си и различни инициативи на учениците от неговото училище, повечето от които идват по идея на родителите. Като раздаването на подаръци по Коледа.


"На тези години децата все още са добри. По детски добри. Вижда се, когато започнат да си раздават подаръци за Коледа. Това за тях е любим момент, който ги сплотява. А в повечето случаи инициативата тръгва от родителите", казва Стоянов.


По идея на децата пък се организирал благотворителен базар. Това станало, след като разбрали за болестта на своя учителка. Всички пари от техните произведения дарили за лечението ѝ.


Работата с психолог


Учителят по география каза още, че работата с психолог помага много на децата. Той уточни, че това се отнася най-много за учениците, страдащи от липса на внимание.


"Психологът има подход. Той знае кое дете какъв проблем има и се опитва да го реши. С помощта му учениците стават по-позитивни и по-добри. Често комуникирам с психолозите в моето училище, тъй като те ме насочват към кое дете да имам повече грижи", каза още Стоянов.


Той добави, че не вярва в бъдеще децата да станат по-отдалечени един от друг и да загубят добротата и човечността си. Или поне тези между пети и седми клас.


"Дори новите технологии не успяват все още да ги променят много. Просто стават по-разсеяни със смартфоните си. Всичко обаче е до примера вкъщи. Когато получаваш внимание и любов, просто няма как да станеш лош човек", смята Стоянов.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4674 Любопитно

    "Когато получаваш внимание и любов, просто няма как да станеш лош човек", смята Стоянов."

    Добре казано, може би трябва да се добави и добро възпитание от страна на родителите към своите деца.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  2. 2 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 2052 Неутрално

    "Когато получаваш внимание и любов, просто няма как да станеш лош човек", смята Стоянов."Добре казано, може би трябва да се добави и добро възпитание от страна на родителите към своите деца.
    —цитат от коментар 1 на Иво


    Родители, които непрекъснато мрънкат и отричат всичко случващо се, настроени носталгично, а не с поглед в настоящето и бъдещето няма как да възпитат децата си.

  3. 3 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 692 Неутрално

    През учебната 2016/17 станаха две убийства между ученици. Не си спомням преди да е било така.

    https://dariknews.bg/novini/bylgariia/11-godishno-momiche-pochina-sled-boj-v-uchilishte-2006127

    http://www.mediapool.bg/momche-pochina-sled-sbivane-v-uchilishte-v-slavyanovo-news263410.html

  4. 4 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1236 Неутрално

    Дано има повече такива учители и повече такива деца!

  5. 5 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 2504 Неутрално

    Трудно е и на учителите, те трябва да запълват и дефицита на внимание от страна на родителите към децата. Но отдадени на професията учители могат да го постигнат.
    Дано да има повече такива, от тяхната работа зависи в какво общество ще живеем в бъдеще...

  6. 6 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3247 Неутрално

    Според най-лошото, което се е случило последните 100 години е, че жените започнаха да се правят на мъже и оставиха за децата да се грижат институции. С приказките за ранно социализиране на децата и достатъчното изкушения в магазините, почти всички предпочетоха да работят. Сега "липсата на внимание" се компенсира от училищния психолог.
    Децата се отделят от семейството на 3 годинки, някои по-рано.

  7. 7 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 2506 Неутрално

    "Учителят по география каза още, че работата с психолог помага много на децата. Той уточни, че това се отнася най-много за учениците, страдащи от липса на внимание."

    Този млад човек ме изпълва с ентусиазъм че може нещата да започнат да се променят за добро.

    С малко думи казва толкова много.
    Само такива млади хора могат да възстановят образованието у нас.

    Panta rhei....
  8. 8 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2742 Неутрално

    За ролята на родителите във формирането на добродетели у децата съм изцяло съгласе с учителя. Съдя по себе си. Още повече съм съгласен, че родителите трябва да дават добър пример на децата. Моят баща никога не употребяваше нецензурни думи пред мен камо ли да псува. Аз тези думи ги научих от приятелите ми и сега се старая да не ги използвам извън весела компания с приятели (без деца), или ако съм сам пред телевизора и гледам новини.
    Родителите ми не са ми помагали да си уча уроците и не са показвали да се интересуват много от случващото се в училище. Но при два от тежките ми моменти застанаха изцяло с всичките си сили зад мен и ме подкрепиха.
    А за психолозите искам само да отбележа, че децата трябва да съдействат и да имат поне малко желание да се подобрят.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  9. 9 Профил на Vorknkx
    Vorknkx
    Рейтинг: 848 Весело

    С новите технологии се получава интересен парадокс - днешните млади хем израстват с тях от най-ранна възраст, хем са технически по-неграмнотни от поколението на 90-те.

  10. 10 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8524 Неутрално

    А кой да възпита родителите?

  11. 11 Профил на amh21579466
    amh21579466
    Рейтинг: 282 Неутрално

    До коментар [#9] от "Vorknkx":

    Те са просто 'рупащи консуматори на тези технологии – апчета, социални мрежи, затъпяващи игри и т.н. Да местиш мазните си пръсти по тъчскрийна цял ден е много далеч от каквато и да е компютърна грамотност. Поколението на 90-те което израстна с компютри вкъщи не само цъкаше Doom, Blood и Warcraft, а имаше и интерес да погледне отдолу "под капака". Сега са едни розови ГМО дечица, които само ползват готови мисловни и поведенчески модели.

  12. 12 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 572 Неутрално

    За образованието гледам нито носталгично към миналото, нито оптимистично към бъдещето, само с любопитство...

    В системата съм от 30 и кусур години (за някои многоумници това ме прави изхабен, неразбиращ съвременното и дори вреден) и ще ви кажа само едно:
    РАФИНИРАНИТЕ - ЛИЦЕМЕРИЕ, ДВУЛИЧНОСТ, КОВАРСТВО И ДИКТАТУРА СА НАВСЯКЪДЕ ОКОЛО НАС, НО НАЙ-ВЕЧЕ СА В ОБРАЗОВАНИЕТО!...

    ... Предавам в училище с 88% циганчета. 4 % (т.е. 6) българчета и останалите - турчета. (Математически грамотните може да пресметнат броя ученици и етническото им разпределение). Преди няколко години, на поредното "обучение", чийто смисъл беше едни европейски пари да се дадат на едно НПО, наперена дама с 7 месечен (!!!) учителски стаж, ни "учеше" на разни неща... Накрая тя ни прикани към въпроси. След като й разказах, какво става при нас и я запитах: "К'во дъ прайя с'я?", тя ме изгледа крувнишки и изсъска: "С МАРГИНАЛИ НЕ СЕ ЗАНИМАВАМЕ!"...
    .... Доброто тук е, че онези от вас, които не ме долюбват, ще се въздигнат в собствените си очи, като модерни, знаещи, можещи и духовно извисени хора!...

    Няколко пъти съм заявявал, че в днешната "нормалност" искам да съм идиот.
    Сега пък ви казвам, че сред такива "успешни" хора, нека съм маргинал!
    Това устройва и вас и мен, нали?

    =====

    Отвъд конкретната тема: НАРОДЪТ НИ ИМА НУЖДА ОТ НАЦИОНАЛНО ПОМИРЕНИЕ И ТО ЩЕ НАСТЪПИ РАНО ИЛИ КЪСНО, ВЪПРЕКИ ВОЯ НА ЧУЖДОФОБОФИЛЦИТЕ!

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но няма българи да са! РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  13. 13 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 572 Неутрално

    (ненужна) поправка: сЪС 7 месечен...

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но няма българи да са! РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  14. 14 Профил на Апартамент  с  асансьор  в тоалетната
    Апартамент с асансьор в тоалетната
    Рейтинг: 956 Неутрално

    "Често комуникирам с психолозите в моето училище, тъй като те ме насочват към кое дете да имам повече грижи", каза още Стоянов...."
    =======================
    За децата не знам, но явно учителите са се променили много.
    По наше време класният ни учител ни познаваше по-добре от родителите, и не той се консултираше с психолози за нас, а те с него.
    Всъщност, добрите учители бяха добри психолози и нямаха нужда от консултации.
    А захаросаната история на този Стоянов е поднесена така, че да се хареса и да звучи сладко.
    Истината в съвременните училища е доста по-горчива.

  15. 15 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 572 Неутрално

    ... и "крЪвнишк"...

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но няма българи да са! РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  16. 16 Профил на Ден
    Ден
    Рейтинг: 500 Неутрално

    Не знам с кое поколение прави той паралел, но е прекалено млад, за да има мнението му стойност.
    Разликата между него и учениците му е само петнайсет години, което е нищо.
    Този е станал учител още младеж, преди да стане мъж и човек, без да има никакъв житейски опит. И на тази възраст все още няма.
    Освен до психолозите, не е зле да се допитва и до по-опитните учители. Със сигурност има какво да научи.

  17. 17 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Както казва един колега - Ние нямаме в училище проблеми с учениците. Имаме проблеми с родителите.

    malart.blog.bg
  18. 18 Профил на mitko mitev
    mitko mitev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Постоянно от днешните учители се насажда мнението, че 100% отговорността за децата е в родителите. И всичко прехвърлят на тях и искат да стоят настрана от проблемите. Искат да отидат днес на работа, да изпеят 3-4 часа нещо там и да си тръгнат.
    Това нещо няма нищо общо с понятието - Български учител (поне такова които някои си спомнят или има по книгите от минали години)
    Още повече, че за да станеш учител , се иска освен знания по специалността така и педагогика (събирателно понятие от много неща).
    Как е възможно преди 40 години да си ходил навреме на училище, да си имал разрешени 3 неизвинени и 10 извинени, да си носил униформа, да си гледал с интерес и не си бягал постоянно от час, да си участвал в 5 спортни отбора и 3 кръжока, да си бил на 6 бригади и понятието цигара да ти е непознато до 10 клас. ОООО да сетих се- 100% са виновни родителите.
    Да припомним от днешните 24 часа , детето е спало 8 часа, било е на училище 7 часа, било е самостоятелно 5 часа и с родителите си 4 часа.
    Ами тогава кака цялата отговорност е на родителите?
    Защо още не е прието и въведено успешно самостоятелната форма на обучение. Защо не се въвежда конкурентно частно образование, а се държи на държавното такова. С тези доста едри делегирани бюджети може добри частни училища да станат.
    Е, то ще трябва тогава да се поработи, не както криворазбраха демокрацията - да се ходи 4 дена до обяд 9 месеца в годината на работа, и да не се носи никаква отговорност.

  19. 19 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4230 Неутрално

    Както обикновено подминаваме идеята за училищен психолог, и то със специализация за определената възрастова група. Истината е, че необходимостта от такива специалисти е крещяща, и както обикновено в България ще се усети по принципа "след дъжд качулка". Децата сега се бият по-рядко, но по-жестоко, включително с ножове. Най-големите прояви на психическо насилие стават в интернета. Харкомафията "зарибява" децата от все по-ранна възраст. Домашните психози се пренасят в училище. Рязко нараства броят на учениците идващи със силен стрес и с трудности в адаптацията. Демографската картина също не е особено красива и етничното присъствие, а заедно с него и навлизането на други норми на поведение, морал и ценности.
    Но, нека си заврем главата в пясъка и си кажем "Всичко е спокойно!"

  20. 20 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 265 Неутрално

    До коментар [#7] от "Molossian":

    Ами след като не може да промени програмата и преподава в малките класове по неподходящи системи, налага се да използваш психолог, за да прикриеш недостатъците

    Акцентът на медията винаги е психологията, като стъпка към НПО. Младият човек е само средство.

    Статията не е за него, а за важността на психологията.

  21. 21 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 265 Неутрално

    До коментар [#19] от "daskal1":

    Е да, те 200 НПО на психолози се възмутиха от тежките чанти и отидоха да ги мерят... Ами не. ДЕТЕ свърши тяхната работа с родител.

    Кой психолог постави поне един сериозен въпрос досега? Освен прочутото насилие?

    Нека да кажем и другата страна. Всички до един са употребявавани (системата е такава) за замазване на проблемите в системата и се обявяват ползи от тях само ако евентуално ще се открие вина навън.

    А ако човек е свикнал да крие част от проблемите, той не може да бъде истински специалист (вкл. училищен психолог и учител) това е крещящия проблем, а не липсата на психолози.

    Психолозите винаги ще бъдат винаги допълващ и полезен, но не и водещ и задължителен нт от работата на педагозите.

    Не е вярно, че има крещяща нужда. Напротив, вече 10-15 години две-три организации на психолози са запушили МОН буквално и не се говори честно за проблемите вътре в системата, освен за нуждата от психолог.

  22. 22 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 265 Неутрално

    "Често комуникирам с психолозите в моето училище, тъй като те ме насочват към кое дете да имам повече грижи", каза още Стоянов...."

    ? т.е.хипотезата е, че ако 25 годишният специалист няма опит, то 25 годишния друг има?

    Това е назубрен друг урок , част от донасянето в джендър идеологията за търсене на деца за НПО.

    Младият човек не знае, че ако има проблем, може и в неговия урок да е и трябва първо да попита по-опитни преподаватели, така де.... Защо веднага към джендър НПО-то





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK