Най-много катастрофи стават на първокласни пътища и при преобръщане на автомобила

Най-много катастрофи стават на първокласни пътища и при преобръщане на автомобила

© Цветелина Николаева, Капитал



Статистиката за катастрофите през миналата година показва, че най-често те стават на първокласни пътища и чрез преобръщане на автомобила извън пътното платно. Данните бяха представени от шефа на "Пътна полиция" Бойко Рановски по време на конференция на тема "Пътна безопасност: Нови технологии и добри световни и европейски практики", която е част от календара на българското председателство на Съвета на ЕС.


485 от катастрофите през миналата година са били челни сблъсъци, а 841 - странични. "Пътна полиция" разделя произшествията в три основни категории - сблъсък между две моторни превозни средства (МПС), които са били 2207 с 244 загинали и 3449 ранени. Катастрофи с единични МПС - 1660 с 205 загинали 2072 ранени и блъскане на пешеходец - 1847 пъти през миналата година, при които са загинали 157 души, а 1801 са били ранени.


Най-често катастрофите с един автомобил са били при преобръщането му извън пътното платно - 472 с 44 загинали и 629 ранени. Следват ударите в крайпътно дърво - 359 катастрофи, при които са загинали 70, а 452 са ранени. На трето място са ударите в крайпътно съоръжение - 228 катастрофи с 23 загинали и 271 ранени, както и
ударите в предпазна ограда - 184 пъти за миналата година, при които са загинали 16 души, а 211 са били ранени. На следващо място са ударите в стълб и скат, съответно 137 катастрофи, с 13 загинали и 161 ранени и 105 катастрофи с 13 загинали и 132 ранени. На последно място е сблъсък с билборд, което за 2017 г. се е случило 10 пъти, като са загинали трима, а 12 са били ранени.




Информацията на КАТ за пътнотранспортните произшествия според вида на пътя показва, че на първи клас път са миналата година са станали 736 катастрофи със 175 загинали и 1090 ранени, следват пътищата от трети клас, на които са станали 525 катастрофи, с 87 загинали и 737 ранени. На трето място са инцидентите на второкласните пътища, които са 518 със 100 загинали, 746 ранени. Следват произшествията на общински пътища и автомагистрали, съответно 381 катастрофи с 58 загинали и 525 ранени; и 301 катастрофи с 62 загинали и 424 ранени. Една катастрофа през 2017 г. е имало и на горски път, при която са били ранени трима души.


Пътна полиция е разгледала данните и през още един показател - с участници над 64 години и деца, които са рискови групи. Миналата година, след като са били шофьори са загинали 53-ма души над 64 години, а 391 са били ранени. Като пешеходци са загинали повече - 84 души, а 586 са били ранени. Като пътници в автомобили живота си през 2017 г. са загубили 42 души над 64-годишна възраст, а 319 са били ранени. Един е бил ранен като работник на пътя.


Катастрофи с деца:


- като водачи - на велосипеди, каруци и други превозни средства


под 6 години - 4 ранени
между 6 и 9 години - 16 ранени
между 10 и 14 години - 50 ранени
между 15 и 17 години - 5 са загинали, а 79 са ранени


- като пешеходци


под 6 години - 74 ранени
между 6 и 9 години - 1 загинал и 88 ранени
между 10 и 14 години - 2 загинали и 108 ранени
между 15 и 17 години - 1 загинал и 78 ранени


- като пътници в автомобили


под 6 години - 5 загинали, 123 ранени
между 6 и 9 години - 5 загинали, 124 ранени
между 10 и 14 години - 4 загинали, 161 ранени
между 15 и 17 години - 13 загинали, 205 са ранени.


През миналата година общо тежките пътнотранспортни произшествия са били 6888, което е с 516 по-малко в сравнение с 2016 г. Загинали са 682 души, или с 26 по-малко спрямо предходната година. От тях


186 са жени, а 496 са мъже


Като мъжете умират обикновено след като са били шофьори, а жените - пътници.


Ранените са били 8680 - с 649 по-малко от тези през 2016 г., обясни още Рановски.


На този фон през миналата година КАТ се е сдобила с 278 нови автомобила - всички оборудвани с камери, чрез които се правят видео- и аудиозаписи, съхранявани в централен сървър. Те целят, от една страна, превенция на корупцията сред контролиращите движението по пътя, а от друга, защита на катаджиите. Към момента Пътна полиция разполага със 148 аналогови мобилни камери, 28 лазерни - по една във всяка областна дирекция на МВР и 24 стационарни. От думите на Рановски се разбра, че предстои скоро КАТ да се сдобие с още 56 мобилни камери и 15 стационарни след обществени поръчки.


Шефът на Пътна полиция коментира още, че магистралите ще намалят катастрофите и жертвите на пътя. Позовавайки се на данните, той обясни, че на магистрали няма как да се случат челни сблъсъци между автомобили, както и ще намалеят катастрофите с участието на една кола. По магистралите освен това обичайно има по-малко катастрофи и загинали.


Какво казаха на конференцията регионалният министър Николай Нанков и зам.-министърът на транспорта Ангел Попов четете тук и тук.

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 3368 Весело

    "Най-много катастрофи стават на първокласни пътища и при преобръщане на автомобила"
    При преобръщане на автомобила? Дали е 100%?

    * ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание
  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  3. 3 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8710 Неутрално

    Навсякъде стават катастрофи, щото навсякъде има малоумни шофьори!
    А КАТ - НЯЯЯМААА!

    [email protected]
  4. 4 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 982 Весело

    Най-много катастрофи стават на първокласни пътища и при преобръщане на автомобила
    -------------------------------------------------
    Колеги, вслушайте се в редакцията на Дневник и бъдете внимателни при преобръщане на автомобила,може да стане катастрофа :) :) :) :) :) :)

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  5. 5 Профил на Дневник  пропагандна газета
    Дневник пропагандна газета
    Рейтинг: 344 Неутрално

    Щото карат като идиоти. Затова понякога се питам трябват ли ни добри пътища при недисциплинирани шофьори. Ако оправят пътищата жертвите на катастрофи ще скочат драстично. За убийци и самоубийци с коли колкото по-лоши пътища, толкова по-добре!

  6. 6 Профил на falcone
    falcone
    Рейтинг: 1274 Неутрално

    Ужасна статистика. Мъжете са три пъти повече от жените загинали на пътя. После се присмиваме на уменията на жените да шофират.

  7. 7 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8710 Неутрално

    До коментар [#6] от "falkoneti":

    Забелязал ли си, че жените основно карат в градовете - градско, а мъжете извън града !

    [email protected]
  8. 8 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1728 Любопитно

    А защо автомобилите нямат тръбна конструкция под покрива като състезателните автомобили?
    Нито е толкова тежка, нито е толкова скъпа?

    В Русия съм! В Русия съм!
  9. 9 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 6634 Неутрално

    Шофьорите не карат безопасно и внимателно, в това е бедата.

  10. 10 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3123 Неутрално

    До коментар [#5] от "Jumbo Jet":

    " За убийци и самоубийци с коли колкото по-лоши пътища, толкова по-добре!"
    ==========
    Ами да копаем дупки тогава. И заради 10% от шофьорите всички да друсаме в тях.
    Проблемът е в ниската пропускателна способност на пътищата, които изнервят и в илюзията, че винаги можеш да се оправиш, ако бутнеш 20 лева.
    Отделно ме вбесяват идиоти, които карат и набират номера от телефона или си проверяват Фацето....

    Еретик
  11. 11 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3123 Неутрално

    До коментар [#8] от "Веселин Дечев":

    "А защо автомобилите нямат тръбна конструкция под покрива като състезателните автомобили?
    Нито е толкова тежка, нито е толкова скъпа?"
    ===========
    Защото едните са направени за пътуване, а другите за каране с мръсна газ.
    После границата се забравя.
    Можеш да си поръчаш нещо подобно, ама не вярвам. Тогава започни с читириточковите колани.

    Еретик
  12. 12 Профил на antikvarno
    antikvarno
    Рейтинг: 514 Разстроено

    Голяма част от шофьорите са самонадеяни и карат рисково.Първокласните ни пътища не са чак първокласни.Има неравности и неочаквани дупки.
    Добре е човек, като сяда зад волана да помисли за близките си, които го обичат и да кара внимателно
    За съжаление към статистиката за тази година ще има и загубен детски живот и на моторна шейна.
    Предстои летния сезон и дано няма пострадали и загинали с джетове, особено деца.

  13. 13 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 581 Неутрално

    А кви са тия аналогови камери? Които записват на ВеХаЕс касетка ли? Или по-вероятно, пращат радиосигнал до РПУ-то, а там, ако имат празна касетка, записват?

  14. 14 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 1889 Неутрално

    "Най-много катастрофи стават на първокласни пътища и при преобръщане на автомобила"При преобръщане на автомобила? Дали е 100%?
    —цитат от коментар 1 на Николай Колев


    Неее! Не всяко преобръщане е катастрофа. Може собственика да я е обърнал в някое дере, за да я измие отдолу!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  15. 15 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3983 Неутрално

    Не знам как са разделени на "класове" пътищата?
    По-важно е с колко платна са? Защото явно под първокласни имат в пред вид и магистралите, и двулентовите пътища. Страшна статистика.

    Любовта ще спаси света!!!
  16. 16 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 894 Неутрално

    До коментар [#6] от "falkoneti":

    "Мъжете по принцип поемат повече рискове и шофират по-мощни коли. Това е почти неизбежно.
    Разликата между мъжете и жените зад волана стана много видима тази седмица, когато новите данни на Вътрешното министерство разкриха, че мъжете са отговорни за впечатляващите 97% от нарушенията с опасно шофиране и за 94% от ПТП със смърт или телесна повреда. Средно, мъжете извършват 9 пъти повече нарушения на пътя в сравнение с жените – установява изследването.
    Мъжете обаче може да изглеждат по-зле заради разлики, които изкривяват статистиките. Повече мъже шофират и тези, които го правят, изминават повече мили в сравнение със средностатистическата жена, така че просто имат повече възможности да катастрофират.
    Стив Страдлинг – експерт по транспортна психология в университета „Напиер“ в Единбург, казва, че е добре известно, че мъжете поемат повече рискове и това се отнася и до случаите, когато са зад волана, както и навсякъде другаде. Съберете тази естествена тенденция с факта, че мъжете обикновено шофират по-мощни коли в сравнение с жените и имате рецепта за ПТП. ПТП, включващи мъже, обикновено са по-тежки, защото скоростта при сблъсъка е по-висока. „Скоростта предизвиква приятно чувство. Мъжете освен това са по-податливи на мисленето: „Аз шофирам мощна кола, пътят е хубав, така че хайде да настъпя педала на газта“ – казва Страдлинг.
    В неотдавнашно изследване за шотландското правителство Страдлинг установява, че онези, които са заснети от следяща скоростта камера в 3-годишен период, е повече от 2 пъти по-вероятно са имат ПТП в сравнение с тези, които не са заснети с превишена скорост. С други думи, шофиращите с превишена скорост имат повече ПТП.
    Защо мъжете са по-безразсъдни шофьори от жените засяга корена на самото поемане на рискове. „Може да е смес от различия в хормоните, структурата на мозъка и културен натиск“ – казва Страдлинг.
    Жените обаче не са стопроцентово внимателните шофьори, както може да внушават данните на Вътрешното министерство. „Ако коригирате за изминато разстояние, откривате, че жените имат сходен брой ПТП-та, но те стават при по-ниска скорост“ – казва Страдлинг.
    „Основното послание за безопасността на пътя е, че почти всички неща, които те карат да се чувстваш добре, докато шофираш, са опасни“ – добавя той."

    https://www.theguardian.com/science/2004/may/13/thisweekssciencequestions1

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  17. 17 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2866 Весело

    До коментар [#6] от "falkoneti":

    "Мъжете са три пъти повече от жените загинали на пътя."

    Това нищо не означава - ако имате 990 шофьори-мъже и десет жени и от тях 50 мъже са загинали и една жена, то означава (според милиционерската статистика), че 10% от жените са рискови срещу 0.5% при мъжете.
    Отделно, че мъжете одъртяваме "некачествено" - не чуваме, не виждаме, вдигаме кръвно внезапно, което се илюстрира с относително високия дял починали шофьори над 64 години.
    Но въпреки изплютата истина, че за повечето катастрофи превишената скорост не е причина (да не се бърка с несъобразена скорост, 40 км/ч върху лед и челен сблъсък с дърво, въпреки че не е превишено ограничението от 90 км/ч) но милиционерите продължават да харчат луди пари за видеофилмиране. Човек да си помисли, че се борят за холивудски оскари.

  18. 18 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4471 Неутрално

    Единствено само драконовските наказания за неразумно шофиране ще намалят драстично дивотията по пътищата у нас





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK