С 1.8 млн. лв. Варна ще поддържа неработеща билетна система за градския транспорт

Никога незаработилите билетни автомати за 8.3 млн. лв. във Варна вече са "поправени" със свински опашки и лепенки

© Спас Спасов

Никога незаработилите билетни автомати за 8.3 млн. лв. във Варна вече са "поправени" със свински опашки и лепенки



Община Варна е обявила търг за възлагане на обществена поръчка на стойност 1.8 млн. лв. за извънгаранционна поддръжка на автоматизираната си билетна система, която трябваше да обслужва градския транспорт. Тя е сред основните компоненти в проект на стойност 115 млн. лв., финансиран по оперативна програма "Регионално развитие", но се превърна в един от най-големите провали на местната администрация през последните години.


След трикратно отлагане


срокът за окончателното приключване на проекта - 9 юли 2015 г., бе планиран за същата дата на 2016 г. Въпреки това автоматизираната билетна система в градския транспорт на Варна, чиято стойност е 8.3 млн. лв., беше демонстрирана в "пилотен" вариант едва в края на ноември м.г. По време на шумната ПР акция ръководителят на проекта Биляна Якова показа пред журналисти как работи само една от всички 304 машини монтирани по спирките и в автобусите на обществения транспорт в града.




Билетната система не може да бъде въведена в експлоатация


и до този момент заради зле организирана обществена поръчка и пропуски при сключване на договора между нейния изпълнител – консорциум "Обединение модерен транспорт" и Якова. След многократно отклоняване на въпроса какви са причините за това ръководителят на проекта отговори, че според сключения договор е трябвало да бъдат доставени "фискални, но не и фискализирани устройства". Затова нямало как те да бъдат свързани в системата на НАП. По тази причина с "Обединение модерен транспорт" в началото на януари т.г. бе сключен нов договор на стойност 1.5 млн. лв. за доставка на допълнително оборудване. Заради изтеклия срок за изпълнение на проекта обаче за покриване на разходите бе изтеглен заем от Европейската банка за възстановяване и развитие.


Обявлението за възлагане на обществената поръчка за


поддръжка на неработещата билетна система


е публикувано на 4 април т.г. В него е записано, че при изпълнението й "следва да се извърши извънгаранционна поддръжка, включваща техническо обслужване и системно администриране, както и услуги по актуализация и допълнителни консултантски услуги за обезпечаване на работата й". Това трябва да стане чрез предоставяне на специализиран оперативно-технически персонал и допълнителна доставка на компоненти "при необходимост".


Като начин за възлагане на поръчката е избран вариантът


"договаряне без предварително обявление".


Основанието за това е, че софтуерът на автоматизираната билетна система е разработен от компанията "Балистик сел", съдружник в "Обединение модерен транспорт", което е доставило машините. По тази причина "Балистик сел" притежава авторските права, както и право на индустриална собственост върху софтуера. По силата на сключения договор обаче община Варна е получила само неограничено във времето право да го ползва. В обявлението за откриването на процедурата по възлагане на обществената поръчка е записано също, че това е станало "при липсата на изрична уредба в договора и съгласно Закон за авторско право и сродните му права".


Системата за известяване в реално време за движението на автобусите от градския транспорт във Варна вче втора година работи също в "тестов режим".

При така уредените отношения с "Обединение модерен транспорт" община


Варна не разполага с правото да обновява


и надгражда автоматизираната си билетна система, въпреки че още при сключването на договора е било ясно, че такава необходимост ще се прояви в рамките на извънгаранционната поддръжка на системата. Данни за надграждане на приложния софтуер на съществуващата автоматизирана билетна система не могат да бъдат предоставени на трети лица, тъй като това би довело до нарушаване на авторски права, чийто притежател е "Балистик сел".


В продължение на вече две години от администрацията на варненския кмет Иван Портних разпространяваха противоречива информация за


причините, довели до провала на проекта


"Интегриран градски транспорт на Варна". Въпреки това още през август 2015 г., в навечерието на проведените тогава избори за местна власт, в рамките на кампанията за публичност по проекта бяха похарчени 800 хил. лв. за листовки, ПР публикации в медиите, организиране на събития и др. Част от кампанията бе и "пилотно" пътуване по т.нар. BRT коридор (бързо автобусно трасе), който трябваше да бъде най-мащабният компонент от системата за интегриран градски транспорт във Варна. За него обаче също няма изгледи скоро да бъде въведен в експлоатация.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK