С 1.8 млн. лв. Варна ще поддържа неработеща билетна система за градския транспорт

Никога незаработилите билетни автомати за 8.3 млн. лв. във Варна вече са "поправени" със свински опашки и лепенки

© Спас Спасов

Никога незаработилите билетни автомати за 8.3 млн. лв. във Варна вече са "поправени" със свински опашки и лепенки



Община Варна е обявила търг за възлагане на обществена поръчка на стойност 1.8 млн. лв. за извънгаранционна поддръжка на автоматизираната си билетна система, която трябваше да обслужва градския транспорт. Тя е сред основните компоненти в проект на стойност 115 млн. лв., финансиран по оперативна програма "Регионално развитие", но се превърна в един от най-големите провали на местната администрация през последните години.


След трикратно отлагане


срокът за окончателното приключване на проекта - 9 юли 2015 г., бе планиран за същата дата на 2016 г. Въпреки това автоматизираната билетна система в градския транспорт на Варна, чиято стойност е 8.3 млн. лв., беше демонстрирана в "пилотен" вариант едва в края на ноември м.г. По време на шумната ПР акция ръководителят на проекта Биляна Якова показа пред журналисти как работи само една от всички 304 машини монтирани по спирките и в автобусите на обществения транспорт в града.




Билетната система не може да бъде въведена в експлоатация


и до този момент заради зле организирана обществена поръчка и пропуски при сключване на договора между нейния изпълнител – консорциум "Обединение модерен транспорт" и Якова. След многократно отклоняване на въпроса какви са причините за това ръководителят на проекта отговори, че според сключения договор е трябвало да бъдат доставени "фискални, но не и фискализирани устройства". Затова нямало как те да бъдат свързани в системата на НАП. По тази причина с "Обединение модерен транспорт" в началото на януари т.г. бе сключен нов договор на стойност 1.5 млн. лв. за доставка на допълнително оборудване. Заради изтеклия срок за изпълнение на проекта обаче за покриване на разходите бе изтеглен заем от Европейската банка за възстановяване и развитие.


Обявлението за възлагане на обществената поръчка за


поддръжка на неработещата билетна система


е публикувано на 4 април т.г. В него е записано, че при изпълнението й "следва да се извърши извънгаранционна поддръжка, включваща техническо обслужване и системно администриране, както и услуги по актуализация и допълнителни консултантски услуги за обезпечаване на работата й". Това трябва да стане чрез предоставяне на специализиран оперативно-технически персонал и допълнителна доставка на компоненти "при необходимост".


Като начин за възлагане на поръчката е избран вариантът


"договаряне без предварително обявление".


Основанието за това е, че софтуерът на автоматизираната билетна система е разработен от компанията "Балистик сел", съдружник в "Обединение модерен транспорт", което е доставило машините. По тази причина "Балистик сел" притежава авторските права, както и право на индустриална собственост върху софтуера. По силата на сключения договор обаче община Варна е получила само неограничено във времето право да го ползва. В обявлението за откриването на процедурата по възлагане на обществената поръчка е записано също, че това е станало "при липсата на изрична уредба в договора и съгласно Закон за авторско право и сродните му права".


Системата за известяване в реално време за движението на автобусите от градския транспорт във Варна вче втора година работи също в "тестов режим".

При така уредените отношения с "Обединение модерен транспорт" община


Варна не разполага с правото да обновява


и надгражда автоматизираната си билетна система, въпреки че още при сключването на договора е било ясно, че такава необходимост ще се прояви в рамките на извънгаранционната поддръжка на системата. Данни за надграждане на приложния софтуер на съществуващата автоматизирана билетна система не могат да бъдат предоставени на трети лица, тъй като това би довело до нарушаване на авторски права, чийто притежател е "Балистик сел".


В продължение на вече две години от администрацията на варненския кмет Иван Портних разпространяваха противоречива информация за


причините, довели до провала на проекта


"Интегриран градски транспорт на Варна". Въпреки това още през август 2015 г., в навечерието на проведените тогава избори за местна власт, в рамките на кампанията за публичност по проекта бяха похарчени 800 хил. лв. за листовки, ПР публикации в медиите, организиране на събития и др. Част от кампанията бе и "пилотно" пътуване по т.нар. BRT коридор (бързо автобусно трасе), който трябваше да бъде най-мащабният компонент от системата за интегриран градски транспорт във Варна. За него обаче също няма изгледи скоро да бъде въведен в експлоатация.

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 2447 Разстроено

    Клетата Варна. Но с такова управление и ТИМ: толкова.

  2. 2 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Продължаваме напред!
    В тази страна няма един кадърен, един некорумпиран, един нормален човек.

  3. 3 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1376 Неутрално

    И сигурно кметът на Варна /от ГЕРБ/ ще иска да бъде преизбран?

  4. 4 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 3682 Весело

    Билетна система за градския транспорт - златна мина за някой

  5. 5 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 1195 Неутрално

    Хващам бас, че Потника ще пусне системата ударно преди изборите, а матрялът ще благоговее. Друг въпрос е дали ще работи нормално след толкова години амортизация. Трети въпрос е, че всички проекти в Готъм Сити - Варна са насочени за приключване преди изборите.

  6. 6 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1409 Неутрално

    що не ги обявяват направо в суджуци?

    поредните видими резултати.

  7. 7 Профил на blaserr93lrs2
    blaserr93lrs2
    Рейтинг: 516 Неутрално

    До коментар [#5] от "Дундурук":

    На много места автоматите за билети са разбити!Дори и да иска няма да му се получи.
    Години наред печелившите линии се даваха на транстриумф,а тези на загуба се обслужваха от градски транспорт!Интересно ми е колко заеми са изтеглили от градски транспорт за последната една две години!
    Два милиона за облужване на нещо неработещо!Ако работеше сигурно щеше да струва 20 милиона!

  8. 8 Профил на blaserr93lrs2
    blaserr93lrs2
    Рейтинг: 516 Неутрално

    До коментар [#3] от "daam":

    Каквото му кажат това ще направи!Добитъка ще си избере който му спуснат!Достатъчно е да им асфалтират някоя и друга улица и са готови да гласуват за всяка отрепка!

  9. 9 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    До коментар [#3] от "daam":

    Естествено...! Кметовете не ГЕРБ са, безалтернативни...! :)

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  10. 10 Профил на dragalevski
    dragalevski
    Рейтинг: 509 Неутрално

    Варненският кмет е олицетворение на некомпетентност и некадърност, най-ярките черти на цялата граблива шайка, наречена ГЕРБ

  11. 11 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 912 Неутрално

    Като прочетох "Балистик сел" и незнайно защо, веднага направих асоциация с известни системни интегратори - чести изпълнители на обществени поръчки. Което ми обясни доста неща.

    Правата върху софтуера са удобно пропуснати в договора, няма друго обяснение за тази нелепост. Сигурно е трябвало изрично да трият клаузата в стандартния проекто-договор, според която възложителят има правата върху софтуера. И какво стана - платихме им, за да си разработят софтуера (който могат свободно да продават на други места) и ще продължаваме да им плащаме за поддръжка и актуализация.




  12. 12 Профил на fillipova
    fillipova
    Рейтинг: 317 Разстроено

    До коментар [#1] от "aleks ivan":

    Варна не е клета но доста хора имат интерес града да изглежда в очите на неварненци точно клет!

  13. 13 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8584 Неутрално
  14. 14 Профил на caterpillar
    caterpillar
    Рейтинг: 344 Неутрално

    Асансьорите за инвалиди във всеки възможен подлез какво ги правим ?

  15. 15 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 1195 Неутрално

    Асансьорите за инвалиди във всеки възможен подлез какво ги правим ?
    —цитат от коментар 14 на caterpillar


    А гаражите за велосипеди ( оборудване с видеонаблюдение, система за достъп и т.н. ) из целия град, които никога не заработиха и изгниха?

  16. 16 Профил на Неизвестен Извършител
    Неизвестен Извършител
    Рейтинг: 1246 Весело

    Тази система какво всъщност е - вендинг автомати за билетчета? Осем милиона за 300 машини скъпичко ми се види. Ма те па и софтуер имали, а интелектуалния труд както знаем, и тъй нататък.

  17. 17 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 2510 Весело

    До коментар [#7] от "blaserr93lrs2":

    и накрая дадоха на арменеца 10млн евро за 30 годишни автбуси

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  18. 18 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 690 Неутрално

    Варна Варна, мъко моя...Презастроена, запушена, разкопана, улици като след минохвъргачен обстрел, със стадион, с баня (централна, кръгла), разбити тротоари, новите плочки по Центъра (щото ги подновяват всяка година) измити от дъжда, огромен грозен хотел (х-л Черно Море), бъдеща Библиотека (пак огромна), цигани (много), само с три големи улици (както и преди 40 г.), без синя зона (щото не знаем как да делим парите), безумни недовършени проекти (Алея 1), кръчми с игнатиевски алкохол, и сега - поредната дивотия в стил "дай да усвоим едни пари". Стига сте крали - Варна няма какво повече да ви даде. Уморена е, изцедена, унила и апатична.

  19. 19 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1297 Неутрално

    "но се превърна в един от най-големите провали на местната администрация през последните години." - не, превърна се в едно от най-големите крадения! Ако народът беше поне мъничка технически грамотен или любопитен щеше да разбере как го въртят. Едно момче показа система, която ще струва 20 хил лева и може да се имплементира веднага .. тия 1.8 милиона ..

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  20. 20 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1297 Неутрално

    До коментар [#18] от "georgi_ww":

    варна със сигурни стъпки се превръща в клоаката на черноморските градове. селяндурщина (да не кажа селяния, защото няма да е вярно) до шия, константна носталгия по ранните 90 г. и тн .. жалко за този град.

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  21. 21 Профил на today
    today
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    Варна се превърба в символ на общинска корупция и отклоняване на огромни общински средства, но това не пречи и държавата да се включи в наливането на пари в бездънната каца.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  22. 22 Профил на soul
    soul
    Рейтинг: 410 Неутрално

    оя е Биляна Якова

    Биляна Якова е машинен инженер, завършила е Техническия университет във Варна, има магистърска степен. В изискването на Брюксел за ръководител на Проекта за интегриран градски транспорт изискванията са, ръководителят да има висше образование /със степен бакалавър или магистър/, не по-малко от 3 години професионален опит в управлението и/или изпълнението, координацията, контрола и администрирането на инфраструктурни проекти.

    Това изискване се разминава с биографията на г-жа Биляна Якова. Тя е работила, като помощник лесничей в Държавното горско стопанство в Смядово, после управлява частни фирми, от 2007 г. започва работа в Централното управление на НАП като експерт „Капитално строителство“, а от 2010 г. е експерт в НАП-Варна. Работата й в приходната агенция приключва през 2012 г. На нито една от посочените длъжности Биляна Якова не е управлявала проекти, което е задължително изискване, за да е ръководител на проекта „Интегриран градски транспорт“.

    „Тази смрад, която изпускаме, поражда около Русия презрение към нас, недоверие, нелюбов. " Никита Михалков
  23. 23 Профил на Barmolino
    Barmolino
    Рейтинг: 395 Гневно

    грозна гледка, много присвояване и мутро баджанащина .... Абе Варна ..... сигурно по луната няма толкова дупки.... и кръпки ... Хубава статия дано Герберите да се замисляти вникнат хубаво в нея. Защото едва ли на следващите избори ще ме привлекат отново. Долни крадци и дебили се събрали да управляват "заедно" България. Да ама не... Времето и природата си знаят работата. Спокойно един ден всичко ще си дойде на мястото.

    Колкото повече толкова повече!!! Казал Мечо ПУХ и бръкнал в Кацата с МЕД.
  24. 24 Профил на marine eng.
    marine eng.
    Рейтинг: 736 Неутрално

    Това+рекламата от фирмата собственост на кралев и ето че проекта е почити 3млн. назад





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK