Задължителен ли е коланът при пътуване в автобус

За разлика от други случаи този път вината не може да бъде хвърлена на автобуса, който е произведен преди по-малко от година, а се експлоатира от февруари.

© Reuters

За разлика от други случаи този път вината не може да бъде хвърлена на автобуса, който е произведен преди по-малко от година, а се експлоатира от февруари.



Вероятната причина да има толкова пострадали при автобусната катастрофа днес е, че пътуващите в превозното средство са били без поставени колани - тезата разви пред "Канал 3" председателят на Българската асоциация на застраховани и пострадалите при катастрофа Владимир Тодоров.


"Когато се наклони превозното средство, жертвите са затова, че част от тях изпадат от автобуса и той ги затиска. Иначе това нямаше да се случи", поясни той.


До момента няма коментар от официалните власти по темата дали пътниците са били с колани и дали това е причината за множеството жертви и ранени, но твърдението на Тодоров изглежда логично, като се има предвид, че по самия автобус няма сериозни структурни поражения, които да доведат до смъртоносни наранявания.




Тодоров допълни, че макар по закон да е задължително да се поставят колани, когато има такива в превозното средство, никой не го прави, като няма и контрол, както от превозвачите, така и от пътната полиция: "Аз, общо взето, не съм чувал "Пътна полиция" да спре автобус и да провери пътниците дали са с колани".


Пред медиите днес министърът на транспорта Ивайло Московски така и не отговори категорично дали коланите са задължителни при пътуване в автобус и само каза: "Предполагам, че като има колани, те трябва да се ползват".


Коланите са задължителни от 2007 г.


В закона няма предположения, а категорични записи. С поправка още от 2007 г. в член 137а е записано, че всички пътници в автобусите и микробусите трябва да използва обезопасителните колани, когато моторните превозни средства са оборудвани с такива.


В член 137д, редактиран последно през януари 2017 г., се допълва "всички седящи пътници в моторните превозни средства от категории М2 и М3 (които обединяват всички автобуси - б.а.), когато са в движение, използват системите за обезопасяване, с които моторните превозни средства са оборудвани".


Законодателят е записал и че пътниците трябва да бъдат уведомени за това тяхно задължение, като задължението за това е на шофьора или превозвача, като е допустимо използването на аудио-визуални средства, табели или пиктограми, поставени на видно място над всяко място за сядане.


Глобата е и за шофьора, и за пътника


С последните промени в Закона за движение по пътищата от януари миналата година е предвидена и глоба за водача от 50 лв за всеки пътник без колан (чл. 183, ал. 4), като същата е санкцията и за всеки пасажер (чл. 184, ал 4).


След последната тежка катастрофа - преди 6 месеца край ловешкото село Микре, властта обяви, че ще вземе спешни мерки, които да затегнат контрола и да гарантират сигурността на автобусния транспорт. Двете най-важни законови промени, които бяха обявени, бяха да се задължат превозвачите да ползват само превозни средства, оборудвани с колани, и да се въведат видеорегистратори, които да записват в реално време пътната обстановка около возилото.


Какво стана с мерките вижте тук.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK