С нови мерки столичното летище намалява шума от самолети в София

С нови мерки столичното летище намалява шума от самолети в София

© Надежда Чипева, Капитал



От 26 април са въведени допълнителни мерки за ограничаване на шума от самолетите в кварталите в близост до столичното летище, съобщиха от "Ръководство на въздушното движение" (РВД). Облекчението трябва да се усети в кварталите "Христо Ботев", "Сухата река", "Васил Левски", както и в село Долни Богров.


Целта е да се намали въздействието на авиацията върху околната среда в условията на нарастващия трафик на летището. Основният приоритет е безопасно провеждане на полетите в интерес както на пътниците, така и на жителите на град София и околните населени места, подчертават от РВД.


Въвежда се процедура за намаляване на авиационния шум при отлитане в източно направление, която предвижда след излитане самолетите, които се отправят към западно-европейските летища, да набират абсолютна височина от 1370 метра, след което да изпълняват завой на ляво. Мярката ще позволи да не се прелита над с. Долни Богров, а ако някои от тях минават, ще бъдат на височина от 1000 метра над сградите, вместо на 400 метра, както беше досега.




Ще бъде намален и авиационният шум при спиране на самолетите, след кацане на пистата на Летище София. Отчетена е увеличената дължина на пистата и вече се предвижда след кацане самолетите да не спират чрез използване на максималната обратна тяга на двигателите. Това ще позволи намаляване на шума над кварталите, разположени непосредствено до летището. В случаите на задължително излитане в посока към града за времето от 23 до 6 ч., то ще се изпълнява от началото на пистата.


Предвижда се използване на цялата увеличена дължина на пистата на летище София и ще позволява прелитането над града да се извършва на по-голяма височина.

Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5495 Неутрално

    Не е ли време за друго летище ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на today
    today
    Рейтинг: 945 Неутрално

    А защо поначало не излитат всички на изток, освен ако няма силен западен вятър? Летим за Варна, излитаме на запад, над София правим обратен завой, стигаме до Варна и над града правим обратен завой и кацаме. А можем просто да излетим на изток и да летим направо към Варна и там да си кацнем без обратен завой.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  3. 3 Профил на today
    today
    Рейтинг: 945 Неутрално

    И то пак добре, че откак сме в ЕС спряха руските самолети, че те какви шумни двигатели имаха, беше ужасно.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  4. 4 Профил на vaskoangelov
    vaskoangelov
    Рейтинг: 235 Неутрално

    До коментар [#2] от "today":

    ами, не може.
    има си схема за захождане към всяко летище, така че да се гарантира абсолютна безопасност. А посоката на излитане се определя наистина от вятъра.

  5. 5 Профил на Николай Рангелов
    Николай Рангелов
    Рейтинг: 32 Неутрално

    До коментар [#2] от "today":

    Safety first !

    Не е шега работа това - откъде каже Кулата - оттам. Те си знаят работата.

  6. 6 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1214 Весело

    Абе направо да кацат с изключени двигатели!

    В Русия съм! В Русия съм!
  7. 7 Профил на стафилокок
    стафилокок
    Рейтинг: 1106 Неутрално

    Край летищата е шумно - факт! За това цените на жилищата около тях са по-ниски. Като измислят електрически самолети ще е тихо.

    Миналото се наследява, бъдещето се изгражда.
  8. 8 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 2014 Неутрално

    До коментар [#2] от "today":

    Не става. Зависи от вятъра от къде духа.

    "Светът няма да бъде разрушен от тези, дето вършат зло, а от тези, дето ги наблюдават без да направят нещо по въпроса" Алберт Айнщайн.
  9. 9 Профил на К2
    К2
    Рейтинг: 2980 Неутрално

    Има по-ефективно решение. Полосата се удалжава на изток като мине над околовръсното. Има достатъчно такива писти , не е нужно да се открива топлата вода.

    SHADOWS of SOFIA
  10. 10 Профил на оКоМаНапрай
    оКоМаНапрай
    Рейтинг: 1932 Неутрално

    По причина, че не могат да летят назад, самолетите излитат и кацат срещу вятъра.

    Президент Плевнелиев - Трудно мога да не споделя своето дълбоко унижение като дясномислещ човек от ръководството на "Демократична България" да влезе в съюз на балотажа с Мая Манолова. Не трябва да дават оставки, а да си изберат Манолова за шеф
  11. 11 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 335 Неутрално

    А нещо за прелитащите ниско самолети над София? Защо има такова захождане за кацане директно над града? Не е ли в пъти по-добре да става от източната част това нещо?

  12. 12 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 335 Неутрално

    https://www.youtube.com/watch?v=jgHV_sP26UE

    Ето и пример за какво точно говоря. Някой по-компетентен може ли да каже защо така апроучва самолета? И не казвайте вятър, защото ако той е север-юг няма значение дали самолета каца изток-запад или запад-изток!

  13. 13 Профил на К2
    К2
    Рейтинг: 2980 Неутрално

    До коментар [#12] от "T.M.":

    Розата на ветровете в района е ориентирана запад , северозапад . Това е причината полосата да е ориентирана запад изток. За жалост няма как да се преборят законите на аеродинамиката.

    SHADOWS of SOFIA
  14. 14 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2512 Неутрално

    Преобладаващите ветрове в София са западни и някога е взето решение, а и навиците на пилотите вече са създадени.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  15. 15 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 646 Неутрално

    До коментар [#2] от "today":ами, не може.има си схема за захождане към всяко летище, така че да се гарантира абсолютна безопасност. А посоката на излитане се определя наистина от вятъра.
    —цитат от коментар 4 на vaskoangelov


    Много е безопасно, да прелитат самолети над София... и то през цялата централна част на града.

  16. 16 Профил на cmx11486762
    cmx11486762
    Рейтинг: 240 Весело

    Със сигурност най -доброто решение е самолетите да кацат в Пловдив...,след като прочетох доста от Вашите коментари.

  17. 17 Профил на Ganchev U
    Ganchev U
    Рейтинг: 238 Неутрално

    При това положение, би трябвало да връщат на авиокомпаниите "Такса шум", която им събират, тъй като полетите при тези схеми на долитане и отлитане ще харчат повече гориво! Идеята на такса шум е, да се събират пари, с които да се създават препятствия или отражатели за шума.

    G.
  18. 18 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6699 Неутрално

    Близките до градовете летища имат това голямо неудобство и, каквито и мерки да се взимат, проблемите остават

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  19. 19 Профил на malevv
    malevv
    Рейтинг: 241 Неутрално

    Защо пръскат милиони да ограничават шума от самолети, когато само един нагъл мотоциклетист вдига шум колкото един самолет.

  20. 20 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 985 Неутрално

    Със сигурност най -доброто решение е самолетите да кацат в Пловдив...,след като прочетох доста от Вашите коментари.
    —цитат от коментар 16 на cmx11486762


    А не, благодаря! То не може хем София да прибира благата от авио трафика, хем негативите да са за Пловдив, както става с данъците и разпределението им след това за усвояване примерно.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  21. 21 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1145 Неутрално

    мда, на тъпо място е летището, преместването му би струвало милиарди, които естествено няма кой да даде, иначе около Елин Пелин/Нови хан се утрепАло за едно модерно летище

    или хайде, ако искаме да развиваме симетрично града - Доброславци

  22. 22 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3915 Неутрално

    В парка “Заимов” не можеш да си чуеш мисълта, като мине самолет!!!

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  23. 23 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1145 Неутрално

    До коментар [#22] от "hope":

    ти махни заимов - веднъж бях на гости на един приятел в Сухата река - имаш усещането, че панелката ще падне всеки момент, ужас е просто, не знам как живеят тия хора там

  24. 24 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 1843 Неутрално

    Хората които са свикнали с шума няма да могат да заспиват в тишината.

  25. 25 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4991 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Само ако ЕС даде финансиране, вероятно.
    И освен това, къде?
    Освен в пространството между северната скоростна тангента и северната дъга на старото околовръстно, друго място не виждам...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  26. 26 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5065 Неутрално

    Посоката на вятъра за излитане / кацане има значение само за някои по-малки витлови самолети! Тягата на реактивните двигатели е достатъчна за излитане по посока на вятъра. Преместване на летище София няма как да стане, защото е ужасно скъпо. Но пък нов терминал е повече от необходим! И много моля този път да има топла връзка с метрото! На CDG (не най-доброто летище в Европа) има ж. п. гара вътре в терминала!

  27. 27 Профил на Viper_c
    Viper_c
    Рейтинг: 419 Весело

    До коментар [#16] от "cmx11486762":

    О, не! Твърде близко е!
    Във Варна или още по-добре - в братски Крим!

    Комунист и на некролог да го видиш - пак му удари шамар!
  28. 28 Профил на Петко
    Петко
    Рейтинг: 546 Неутрално

    До коментар [#7] от "стафилокок":

    По света има спекулации на строителни предприемачи по тази тема. Купуват евтина земя в засегнати от шума райони и после лобират за промени в правилата и маршрутите. Може и в София да има подобна схема, кой знае.

    Damnant quod non intellegunt.
  29. 29 Профил на anlazar
    anlazar
    Рейтинг: 387 Неутрално

    До коментар [#16] от "cmx11486762":

    Даже в Букурещ.

  30. 30 Профил на anlazar
    anlazar
    Рейтинг: 387 Неутрално

    До коментар [#27] от "Viper_c":

    И същите ще мрънкат,абе,няма шум,ама много далече е летщето,бе.

  31. 31 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1151 Неутрално

    https://www.youtube.com/watch?v=jgHV_sP26UE Ето и пример за какво точно говоря.
    —цитат от коментар 12 на T.M.


    Така е, последните 4 минути полетът бе изцяло над София (около минуте преди това - над селата). Само последните 20 сек. няма сгради под самолета!

    Седял съм от обратната (дясната / южната) страна на самолета, и отдолу се вижда идеалният център а София (заедно с Хотел Балкан и Александър Невски)!

  32. 32 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1151 Неутрално

    Седял съм от обратната (дясната / южната) страна на самолета, и отдолу се вижда идеалният център а София (заедно с Хотел Балкан и Александър Невски)!
    —цитат от коментар 31 на plamen_b


    Което също означава - Президентство, Министерския съвет и Народното събрание.

  33. 33 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1151 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":Само ако ЕС даде финансиране, вероятно.И освен това, къде?
    —цитат от коментар 25 на Незнайко в Слънчевия град


    Още преди 30-40 години се говореше за Вакарел. Близо е до магистрала "Тракия" - на около 40-тина км от София / 110 км от Пловдив. Освен това, сегашното летище е в низина. Ако някъде около София има мъгла, това е на летището. Предимството на Вакарел е, че е близо 250-300 м по-високо от София.

    Виждал съм също да се споменава Елин Пелин като потенциално място за ново софийско летище. Казват, че има по-добри климатични условия за летище. По-близо е до София, но не е толкова близо до магистралата.

  34. 34 Профил на nassaux
    nassaux
    Рейтинг: 555 Неутрално

    До коментар [#2] от "today":

    Това и правят - силен вятър в авиацията е всеки със скорост над 5 възела.

  35. 35 Профил на nassaux
    nassaux
    Рейтинг: 555 Неутрално

    До коментар [#15] от "slon":

    Да, далеч по-безопасно е, отколкото да кацат с попътен вятър от 20км/ч
    Има летища, който имат ъгъл на принизяване почти двоен на стандартния (3 градуса) като Лондон Сити (6 градуса) и пак са безопасни. Трафика към Хийтроу (най-натовареното летище в света) минава през целия център на Лондон, когато се каца на запад или над Уиндзор, ако се излита.


    До коментар [#26] от "vassilun":
    Вятъра е важен за всички самолети - при ниски скорости, разлика от 50км/ч твърде много, че да бъде пренебрегвана.

    Мъглата в София вече не е проблем, ако трафика не се увеличи до близък до максималния капацитет. Пистата има оборудване за кацаме при нулева видимост. Например на Хийтроу (пак) мъглата е проблем, само защото самолетите кацат твърде често, а въздушен контрол на летището
    иска да се увери, че няма големи метални части (да речем друг самолет) между кацащия самолет и апаратурата, която го води, при мъгла това няма да стане с хвърляне на поглед. Това води до разреждане на полетите и съответно анулиране. София няма тая грижа.

    Въобще София няма грижа със летището си и мерките са добри.

  36. 36 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 646 Неутрално

    До коментар [#35] от "nassaux":

    Ти пилот ли си ?

  37. 37 Профил на Zizu
    Zizu
    Рейтинг: 1062 Неутрално

    До с. Кондофрей има писта на ВВС, която се използва само за малки частни самолети.
    Дължината и е около 2700 метра. На 15 км (по път) е от възела Долна Диканя на магистрала Струма. Та до София грубо 55 км по хубав път, през 2-3 села!

    Машини прости, народ неук.
  38. 38 Профил на evakoseva
    evakoseva
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Защо говорят за мерки за намаляване на шума при излитане, като основният шум е всъщност при кацане на самолетите, защото тогава преминават изключително ниско над града.

  39. 39 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 335 Неутрално

    До коментар [#12] от "T.M.":Розата на ветровете в района е ориентирана запад , северозапад . Това е причината полосата да е ориентирана запад изток. За жалост няма как да се преборят законите на аеродинамиката.
    —цитат от коментар 13 на КА2


    Ами да, точно! А обикновено самолетите излитат и кацат СРЕЩУ вятъра, а не с него!!! Много по-опасен е попътния вятър при излитане и кацане. Това не го казвам аз, а пилоти. Та по пътя на тази логика, защо се налага толкова често самолетите да прелитат над самия град , т.е. посока запад-изток, което в повечето случаи ще е попътен вятър?!

  40. 40 Профил на Николай Рангелов
    Николай Рангелов
    Рейтинг: 32 Неутрално

    До коментар [#38] от "evakoseva":

    Защото при излитане двигателите са форсирани на максимум, и шумът е много по-голям.

  41. 41 Профил на Екатерина Колева
    Екатерина Колева
    Рейтинг: 8 Разстроено

    Ако някой от Вас живее в обсега на кацане/ИСУЛ/ и в 2 ч. през нощта му кацне над главата самолет, няма да ги защитава господата от Кулата или там някой, който ги направлява, в нощ без вятър и тем подобни. А господата писали, че по евтини са имотите, където минават самолети, смях в залата.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK