Асоциация ще помага на създателите на авторско съдържание да продават извън България

Биляна Траянова

© Личархив

Биляна Траянова



Как един авторски продукт може да бъде продаден на външния пазар и да бъде конкурентоспособен. В търсене на отговора на този въпрос продуцентът Биляна Траянова създава заедно с малък екип Асоциацията на създателите на авторско съдържание (АСАС).


Най-общата цел на проекта е да помага на български автори от всеки жанр да подготвят свой продукт и да могат да го продават и представят в чужбина, така че България да има винаги свой щанд на международните изложения. Това разказа за "Дневник" в аванс Траянова, която заедно с екипа си ще представят по- подробно инициативата и целите на асоциацията на 11 май в зала "Вяра" на Столичната библиотека на площад "П. Р. Славейков".


Креативност и творчески успехи не може да има, когато се мисли за оцеляване


"Аз като продуцент виждам колко е тесен пазарът в България и колко ограничава каквато и да била креативност. Медиите не подкрепят български формати, купуват чужди и голямата инвестиция отива за плащането на лицензи на чужди формати. Така се ощетява българският автор, както и всички хора в индустрията - сценаристи, режисьори, оператори, хора, които генерират самите формати и идеи, аниматори, визионери и др. Изключително трудно се оцелява в България, ако си творец и имаш динамична креативност. Идеите не могат да стигнат до реализация, защото няма къде. Пазарът е много малък, бих казала много опорочен и той всъщност не е реален пазар", обяснява Траянова, която е автор на тв предаване, 51 документални филма, игрални филми, други телевизионни формати и на книги за деца.




Според нея много от нейните колеги буквално оцеляват. "А креативност и творчески успехи не могат да се постигнат, когато се мисли за оцеляване." По думите ѝ тази индустрия е изцяло подценена в България и така е дошло решението за създаване на асоциация, с която да променят тази нагласа.


Траянова и екипът ѝ пътуват от години не само за да снимат, а и за да опознаят чуждите пазари - как работят, какво се случва с медиите, особено в аудио-визионалната сфера. "Има голям глад за нови предложения във всички възможни жанрове и медийни ниши. Създават се много нови платформи, които инвестират гигантски суми и много държави вече си променят политиките. Като например Китай - те са изключително целенасочени и видимо успяват. Промениха законодателството си и вече съвсем рестриктивно забраниха да се инвестира в чужди проекти и формати. Сложен е лимит на часовете чужда продукция в телевизионния им ефир. Инвестират се милиарди в създаване на собствени формати, които се продават много успешно", разказва Траянова.


По думите ѝ не може да бъде подценена индустрия, която се развива с толкова сериозни темпове. "Те имат приходи, които касаят икономиката на държавата дори. Много голям потенциал се крие в тази индустрия, който в България не само е подценен, а заметен под килима."


"Това е и идеята на АСАС - да покаже възможностите, да помогне на членовете си - хората, които имат потенциала да изкарат продукта си навън - да знаят какво изискват тези чужди пазари, защото са много различни", разказва продуцентът.


Трябват общи усилия, а не да продължаваме играта всяка кокошка за своя крак


В края на май Траянова ще замине отново на път - първо в Москва, след това в Китай, Сингапур и Африка, за да продължи проучването на чуждите пазари.


"Има много какво да се консултира, анализира, даде, тепърва да се проучва, много е динамично всичко като информация. АСАС е създадена за това - да създаде обединение от хора, които разбират, че в това имат потенциал, имат хъса и амбицията да работят модерно. Като се започне с историята в продукта и се стигне до дистрибуцията, чието положение в България е много лошо. АСАС ще работи за консултация в много сфери - юридическа, по отношение на авторски и сродни права, както и как се разглеждат случаите според различните законодателства в другите страни, как да се позиционира маркетингово един продукт навън, за да е респектиращо видим", разяснява Траянова.


По думите ѝ чуждите пазара дават много възможности, а България не присъства никъде с щанд. "Другите страни имат общи щандове, те подкрепят групата си от създатели на авторски продукт, нас просто ни няма", продължава тя.


След първата среща ще бъде дадена информация как всеки може да стане член на асоциацията и след това ще започнат индивидуални срещи с членовете на АСАС, за да се прецени кой от какво се затруднява, къде не му достигат възможности и контакти. "Целта е да покажем, че с общи усилия нещата ще се случат. Иначе може да продължим играта всяка кокошка за своя крак - няма проблем, но така не става, поне това видяхме", казва за финал Траянова.


Асоциацията на създателите на авторско съдържание (АСАС) е обединение на юридически и физически лица, работещите в сферата на създаване на авторска продукция. Това включва компании, продуциращи игрални и документални филми, анимация, телевизионни и дигитални формати, както и автори като сценаристи, режисьори, оператори, композитори, аниматори и т.н. Организацията е създадена, за да подпомага бизнес партньорствата и развитието на потенциал за създаване на конкурентоспособна продукция с цел представянето и разпространението ѝ в страната и чужбина.


Дейностите ѝ включват:


- Предоставяне на информация, консултации и обучения в сферата на авторските и други сродни права.
- Организиране на информационно-консултативни срещи на територията на страната с цел повишаване капацитета на фирмите - членове на АСАС, и подпомагане на отделните автори в процесите по регистрация и защита на авторски права и продукти.
- Организиране и участие в национални и международни конференции, семинари, форуми, работни срещи.
- Участие в международни изложения, панаири и телевизионни пазари с цел реализация на продукцията.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK