Има ли "зелени" в Дания и как общината реши да гори боклука на София

Има ли "зелени" в Дания и как общината реши да гори боклука на София

© Георги Кожухаров



На фона на липсата на информация и съгласие, за които сигнализират общински съветници и граждани, днес Столичният общински съвет ще решава дали общината да вземе кредит от Европейската банка за възстановяване и развитие в размер на 67 млн. евро и дали да кандидатства за още 91 млн. евро от оперативни програми, за да изгради инсталация за изгаряне на отпадък - РДФ гориво, в "ТЕЦ София".


Срокът ѝ на експлоатация ще е 26 години, като в 19 от тях общината ще изплаща кредита. Срещу решението вече се обявиха съветниците от "Политическа група 5", политическото обединение "Демократична България", "За Земята" и редица граждани, част от които участваха в общественото обсъждане на проекта през февруари.


От него се разбра, че общината е възложила на фирмата консултант - "Рамбол", да разгледа възможността за изграждане само на тази инсталация в "ТЕЦ София", без да предложи и други технологии. Жителите на столицата също не са могли да добият информация за проекта и по-конкретно какви биха били негативите от неговото изграждане. Съмненията са, че горенето ще отделя редица замърсители на въздуха като фини прахови частици. Липсва достъп до оценките върху околната среда и здравето на живеещите в околните квартали. На сайтовете на различни държавни ведомства са достъпни само решенията за тези оценки.




Според общината информация за проекта може да бъде намерена на нейния сайт, както и в тези на Регионалната здравна инспекция – София, районните общини "Сердика" и "Искър". "Цялата информация е налична във вселената", каза иронично общинският съветник Трайчо Трайков по време на обсъждането в сряда в комисията по икономика и собственост. По думите му заинтересованите граждани на столицата не са успели да получат информация за проекта, дори по Закона за достъп до информацията (ЗДОИ), като самият той "постепенно" добивал представа за проекта и по тази причина все още не е решил дали да го подкрепи.


Неколкократно зам.-кметът по екология Йоана Христова, както и съветници от ГЕРБ казваха, че вече е късно за промяна на технологията. Така днес съветниците са поставени в ситуация, в която трябва да одобрят вече взето решение и то, както се разбра от обсъжданията, преди 11 години.


Пари в огъня


Според изчисленията инсталацията ще струва около 157 млн. евро. От тях 17.5 млн. евро ще са за сгради с помещения, 10.4 млн. евро за "обекти на гражданско строителство", 118,2 млн. евро за съоръжения, 3 млн. евро са за непредвидени разходи и 8.438 млн. евро за "подготовка и управление", се разбира от отговори на общината до граждани, с които "Дневник" разполага. От екипа зам.-кмета по екология Йоана Христова обясниха, че под "обекти на гражданско строителство" се има предвид инфраструктурата - площадки, ВиК, елетромрежа. Дейностие по "подготовка и управление"включват популяризиране и хонорари за надзор на строителството и първите години от работата на инсталацията.


Разходите за персонал, офис и администрация на година ще бъдат 3.5 млн. евро. Толкова ще бъдат и парите за консумативи, но те са променливи, се вижда още от отговорите на общината до гражданите.


Отделяната дънна пепел ще бъде транспортирана до депото за строителни отпадъци във "Враждебна", където входната такса за година е 74 хил. евро. Приетият вариант за летливата пепел е да се транспортира до Германия, което ще струва 3.075 млн. евро на година. В момента всичкият РДФ отпадък се изпраща до 3 циментови завода в България за малко над 5 млн. евро на година.


Според отговорите изгарянето в циментовите заводи е било само временно решение, още при изграждането на завода за механично третиране на отпадъците и инсталацията в "ТЕЦ София" има за цел да постигне "високоефективно комбинирано производство на енергийна и топлинна енергия". Според данните тя ще произвежда елетроенергия за едва 30 хил. домакинства и топлоенергия за други до 35 хил. домакинства.


Предвидени са и пари за мониторинг. От тях 6.9 млн евро ще са за контрол на отделяните емисии и 2 млн. евро за друг "периодичен контрол".


Пак в отговорите се казва, че ако днес тази инсталация е била изградена, цената на топлинната енергия щяла да бъде с 6% по-ниска. Това е и един от основните аргументи на общината да изгради инсталацията - подобряването на финансовото състояние на "Топлофикация София", защото тя ще си спестява годишно по 12.5 млн. евро от разходи за газ. Общинското дружество има и разсрочени задължения за 500 млн. лева.


Решено преди 11 години


Един от основните мотиви на съветниците от "Политическа група 5", в която влизат представители на "Глас народен", "Зелените" и "Движение 21", да искат общината да потърси друга технология е липсата на съгласие сред гражданите, както и информация сред съветниците.


По време на обсъждането в общинските комисии съветниците от групата Иван Велков и Симеон Славчев посочиха, че негативното отношение на жителите на столицата към проекта си е проличало на общественото обсъждане на проекта през февруари. "Ние с вас сме били на различни обсъждания явно", отговори им Лорита Радева (ГЕРБ) - председател на комисията по екология.


На обсъждането не само се видя, че софиянци не одобряват проекта, но и са доста недоволни от липсата на информация за него, каквато не са могли да получат дори сред изрични запитвания. Това е видно и от протокола от обсъждането, който е част от предложението, което ще се гласува днес.


На обсъждането се разбра и че при проектирането на завода за механично третиране на боклука край село Яна, известен като "завода за боклук", през 2007 г. е планирано РДФ горивото да се изгаря в инсинератор, който да бъде построен.


Последно е било определено мястото му, като другата разглеждана алтернатива била инсинераторът да бъде изграден до "завода за боклук". От общината обаче отхвърлили тази възможност, защото проектът щял да се оскъпи с няколко десетки милиона. Причината е, че ще трябва да бъде изграден и топлопровод до "ТЕЦ София", където боклукът да се изгаря. С това на практика от общината признават отказа си да обмислят други решения.


По време на едно от обсъжданията в комисии общинският съветник Стефан Марков (ДБГ) попита представителите на компанията "Рамбол", които са консултирани Столичната община при избора на технологията за изгаряне на РДФ отпадък: "Има ли "зелени" в Дания и как са били одобрени подобни проекти там". Марков е един от подкрепящите проекта, но така и не получи отговор.


В Дания има няколко "зелени" партии, както и инсталации за изгаряне на отпадък - инсинератори, но скандинавската държава е започнала да ги изгражда още през ХХ век, когато е нямало по-добри алтернативи. Днес там се търсят други възможности за оползотворяване на боклука - основно по-ефективно рециклиране. РДФ горивото от отпадъка на София обаче ще трябва да се изгаря. Причината е, че той съдържа само отпадъци, които не подлежат на този процес - резултат от проектирането на завода за боклук преди 11 години.

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9871 Неутрално

    Никой не трябва да робува грешни решения, само защото са хвърлени пари в тях. Примери много. Напоследък завода за боклука и Белене...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1799 Неутрално

    Няколко пъти вече чувам за това, няколко пъти чета, МНООООГО БЛАЖНО, МНОГО.

  3. 3 Профил на КА2
    КА2
    Рейтинг: 1788 Неутрално

    Нека всички да забравят политическите си пристрастия и да помислят за чистотата на въздуха и здравето на хората.

  4. 4 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 2703 Любопитно

    Поредната смециа от некадърност и корупция ... докога?

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  5. 5 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2392 Неутрално

    Според мен, когато си против нещо, в случая софийския боклук, да предложиш обмислен по-добър вариант. Опитах се да прочета материала внимателно и никъде не прочетох предложение на "зелените", примерно.

  6. 6 Профил на today
    today
    Рейтинг: 2349 Неутрално

    Малкото Белене.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  7. 7 Профил на ivanko77
    ivanko77
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Интересно, сега за 5 млн. се гори, а искаме да изградим нова инсталация, където разходите ни биха били 6-7 млн - персонал и транспорт до площадки в Германия. Не говоря за инвестицията, но да кажем, че тя ще се изплаща от произведения ток и топла вода. Освен логика на инат, не виждам друга.

  8. 8 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3107 Весело

    До коментар [#5] от "man_un":

    Ъ-ъъ, домашни контейнери за компост плюс мая от щам-бактерии дето ядат пластмаса. С рушвета на Иванчева могат да обзаведат балкон-кухните на половин "Младост".

  9. 9 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5193 Неутрално

    Инсталации за горене се строяха и в Германия масово в края на миналия век. С европейски пари. С доста злоупотреби. После се въведе кампания за засилено разделно събиране. Немците така старателно започнаха да разделят, че общият боклук започна да не достига за тези инсталации и сега се внася от Италия...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  10. 10 Профил на инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    Рейтинг: 512 Неутрално

    Горенето в чертите на или в непосредствена близост до населено място ми се струва безумно.
    Циментовите заводи са поне на няколко км извън.

    Руският посланик : 80% русофили. Проф. Иво Христов : 80% дебили. Корелация, нали?
  11. 11 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2500 Неутрално

    Целта на заема е да замаскира грубите грешки, допуснати в първите два етапа от управлението на отпадъците. Публична тайна е, че т.нар. "реномиран европейски консултант" с хонорар от 9 милиона лева е набутал на аборигените всичко най-скъпо, което човек може да си помисили. Кой знае каква част от хонорара е отишла и за мотивиране на племенните вождове, които се държат като търговски агенти и четат от рекламните брошури на производителите без капка критична мисъл.

    Няма случай в света, в един и същи град да се произвеждат РДФ-пелети и да се горят в съседния квартал. Тези кълба водна пара, които виждате на гара Яна от АМ "Хемус" са топлозагуби, които нямаше да ги има, ако боклукът се гори директно.

    Друг е въпросът що за "боклук" е нещо с 20% съдържание на влага и 60 % съдържание на класически вторични суровини като кашони и пластмасови бутилки.

  12. 12 Профил на kmy56562160
    kmy56562160
    Рейтинг: 794 Неутрално

    Уж дясната коалиция Демократична България пак е сред първите редици и се занимава с безподобни глупости. Вие не прочетохте ли, че огромната част от финансирането ще е от ЕС. Тази ЕК, а и по принцип пари от ЕС, никога няма да бъдат дадени за нещо, което дори минимално може да има отрицателен ефект за околната среда. Оттук нататък каквото и да ми говорят "разбирачите" темата за мен приключва. Няма да е зле ДБ-то да започнат да се занимават с реални проблеми, че рейтингите им далеч не са в тяхна полза в момента.

  13. 13 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 1355 Весело

    Да не сме вече в еврозоната?!?!?!?? пропуснал ли съм нещо??!?!!?

  14. 14 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2500 Неутрално

    Уж дясната коалиция Демократична България пак е сред първите редици и се занимава с безподобни глупости. Вие не прочетохте ли, че огромната част от финансирането ще е от ЕС. Тази ЕК, а и по принцип пари от ЕС, никога няма да бъдат дадени за нещо, което дори минимално може да има отрицателен ефект за околната среда. Оттук нататък каквото и да ми говорят "разбирачите" темата за мен приключва. Няма да е зле ДБ-то да започнат да се занимават с реални проблеми, че рейтингите им далеч не са в тяхна полза в момента.
    —цитат от коментар 12 на kmy56562160


    Май ти не четеш. Първо финансирането от ЕС щеше да бъде 85%, после го намалиха на 80%, накрая на 67% и последно, както можеш сам да се убедиш, се е сринало на 58%.

  15. 15 Профил на kmy56562160
    kmy56562160
    Рейтинг: 794 Неутрално

    До коментар [#14] от "cinik":

    И? Какво от това? Дори и 10% да е европейското финансиране то няма да бъде отпуснато ако има опасност за околната среда. Контролът върху проектите е железен от страна на ЕС. По-голяма гаранция от това не виждам какво може да искате.

  16. 16 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2500 Неутрално

    Инсталации за горене се строяха и в Германия масово в края на миналия век. С европейски пари. С доста злоупотреби. После се въведе кампания за засилено разделно събиране. Немците така старателно започнаха да разделят, че общият боклук започна да не достига за тези инсталации и сега се внася от Италия...
    —цитат от коментар 9 на Незнайко в Слънчевия град


    Реномето на индустрията с горенето на отпадъци по цял свят комбинация от това на цигарените концерни, производителите на "хранителни заместители" и търговците на употребявани автомобили. Капацитетите от общината не пожелаха да разберат, че който се хване с бръмбара, ще осъмне на лайното.

  17. 17 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2965 Неутрално



    Трябвало е да поставят стандартен ТЕЦ за горене на боклук, касиращ на входа кинти от сметосъбирачите за ютилизацията на отпадъците, а не изхода доставящ ел.енергия + топлофикация.
    От пепелта може да се извадят доста метали, особено ако гориш и индустр. отпадъци.

    Големите боклукчииски камиони влизат по магистрална рампа направо в завода и изсипват боклука в 20 метров сиолоз. Там сръчен кранист го омешва мокър със сух и го хвърля (една щитпка е няколко тона) в пещта, където първо се суши на движеща се скара, след което изгаря развивайки температура да 1200 градуса.
    Голямото предизвикателсвто е изолацията на стените на пещта, по която стържат твърди частици при изгарянето. Въздухът за горене се засмуква от горната част на силоза, за да не смърди на съседите.
    С топлината се произвежда пара, която върти ел. генератори по 50 мегавата и после остават 100 мегавата топлинна мощност.
    Пушеците минават през няколко цикъла на очистка, като най-интересни са филтрите за финни частици.
    От пепелта може да се вадят всякакви метали, след което може да се ползва за строителството на пътища.
    Летливата пепел се събира в чували и се депонира в стари рудници.


  18. 18 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2500 Неутрално

    До коментар [#14] от "cinik":И? Какво от това? Дори и 10% да е европейското финансиране то няма да бъде отпуснато ако има опасност за околната среда. Контролът върху проектите е железен от страна на ЕС. По-голяма гаранция от това не виждам какво може да искате.
    —цитат от коментар 15 на kmy56562160


    Ако искаш да се кълнеш в Европейския съюз, ЕС от година на година затяга финансирането на крематориумите и вдига изискванията за рециклиране на оптадъците. Това е и причината преди 5 години да предлага грант 85 % спрямо общинско участие 15%, а в момента общинското участие да е 48% (3 пъти по-високо). Но ние като твърдоглави и най-вече "подковани" тъпи копелета си държим да се самозакопаем.

  19. 19 Профил на Мерудия
    Мерудия
    Рейтинг: 335 Гневно

    Скандално ! Столицата с НАЙ-МРЪСЕН въздъух в Европа ще изгражда завод, който ще увеличи вредните прахови частици. И е икономически неизгоден!! ТЕЦ-ът е почти в центъра на София, предлагам общинарите да се преместят в административната сграда там, като толкова одобряват технологията , а специално Лорита Радева и Фандъков да си построят по една къща в близост

  20. 20 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2500 Неутрално

    Нека всички да забравят политическите си пристрастия и да помислят за чистотата на въздуха и здравето на хората.
    —цитат от коментар 3 на КА2


    Самата петиця за референдум по въпроса съдържа точка с контрапредложение: изпъление на изискванията на ЕС за рециклиране, които са 65% общо и 75% за опаковките. Ние така или иначе трябва да ги изпълним, просто сега общината прави стъкмистики, като например брои изкопаната пръст от метрото за "разделно събран отпадък".

  21. 21 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2500 Неутрално

    До коментар [#5] от "man_un":Ъ-ъъ, домашни контейнери за компост плюс мая от щам-бактерии дето ядат пластмаса. С рушвета на Иванчева могат да обзаведат балкон-кухните на половин "Младост".
    —цитат от коментар 8 на Lemmy


    Биоотпадък за компост се събира и в момента на площадката на Хан Богров, в която са вложени 40 милиона лева. Но никой не иска кафява кофа за биоотпадък от домакинствата, защото работата на голямото братче на гара Яна е точно да суши боклук и като няма какво да суши, ще се разбере много бързо какво ни е набутал "реномираният консултант" за 400 милиона лева.

  22. 22 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2500 Неутрално

    Трябвало е да поставят стандартен ТЕЦ за горене на боклук, касиращ на входа кинти от сметосъбирачите за ютилизацията на отпадъците, а не изхода доставящ ел.енергия + топлофикация. От пепелта може да се извадят доста метали, особено ако гориш и индустр. отпадъци.Големите боклукчииски камиони влизат по магистрална рампа направо в завода и изсипват боклука в 20 метров сиолоз. Там сръчен кранист го омешва мокър със сух и го хвърля (една щитпка е няколко тона) в пещта, където първо се суши на движеща се скара, след което изгаря развивайки температура да 1200 градуса. Голямото предизвикателсвто е изолацията на стените на пещта, по която стържат твърди частици при изгарянето. Въздухът за горене се засмуква от горната част на силоза, за да не смърди на съседите.С топлината се произвежда пара, която върти ел. генератори по 50 мегавата и после остават 100 мегавата топлинна мощност.Пушеците минават през няколко цикъла на очистка, като най-интересни са филтрите за финни частици.От пепелта може да се вадят всякакви метали, след което може да се ползва за строителството на пътища.Летливата пепел се събира в чували и се депонира в стари рудници.
    —цитат от коментар 17 на Ф.Нинов


    Сега да го съпоставим с нашенското решение:

    - Разделно събиране като в Германия няма
    - Крематориумът не е стандартен, а е за РДФ-гориво
    - Камионът с боклука не "влиза направо от магистралата", а ходи на гара Яна, където се суши (с огромен разход на енергия) и се пресова на бали РДФ
    - Камионът влиза в центъра на София, като общината казва на протестиращите от Малашевци, че ще минава по бул. "Рожен", а на протестиращите от "Толстой" - обратното, че ще мианва през центъра на Малашевци, така че да са спокойни
    - Боклукът е в силно концентриран вид, но "за сметка на това" ще изгаря при 850 грдуса, не при 1200

    Единственото общо е, че и в двата случая летливата пепел ще се "складира в рудници в Германия", само че за теб във Франкфурт са ти на 100 км, а от тук ще са на 1500 км

  23. 23 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2965 Неутрално

    До коментар [#22] от "cinik":

    Ето едноминутно видео с горящия болкуци франкфуртски ТЕЦ:
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=27&v=uWMARbjLh3M

    Температурата на изгаряне даже е 1300 градуса.

    Иначе камионите влизат магистрално до самия силоз в самия завод.

    На определени дати може външни посетители да се запишат на двучасова екскурзия, на която освен да видиш и пипнеш, се дава възможност да задаваш всякакви въпроси. Аз като ел. инженер съм един от най-трудните за ексурзовода посетители.

    ТЕЦът за горене на боклук е много по-интересен от да кажем разглеждане на ЕЦБ или Бундесбанк.

  24. 24 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2500 Неутрално

    Интересно, сега за 5 млн. се гори, а искаме да изградим нова инсталация, където разходите ни биха били 6-7 млн - персонал и транспорт до площадки в Германия. Не говоря за инвестицията, но да кажем, че тя ще се изплаща от произведения ток и топла вода. Освен логика на инат, не виждам друга.
    —цитат от коментар 7 на ivanko77


    Никой технически среднограмотен човек не вярва, че този проект може да докара печалба, дори да беше напълно безплатен. В самата топлофикация енергетиците се усмихват иронично и се надяват, че безумието няма да се случи.

  25. 25 Профил на Miloslav Antonov
    Miloslav Antonov
    Рейтинг: 238 Неутрално

    Наистина няма ли да е по добре да се вложат тези стотици милиони в по ефективно разделно събиране и рециклиране...

  26. 26 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8639 Неутрално

    Всичко, което се строи с държавни и общински пари е свързано с корупционни схеми.

  27. 27 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1332 Неутрално

    Да не забравяме ,чè при такива темперетури железобетона започва радиационно излъчване ,което èсто се подценява и затова е по-опасно и от АЕЦ за хората които живеят на около.
    А камионите колко газове ще вкарат в града от това постоянно пътуване до гара Яна.
    После общината иска да спира автомобилите,нещо няма единно обмисляне на проблемите.Един камионна с такъв тонаж замъсява колкото 100 автомобила и ще се движи 24,/7 ще скапва и птъща които да се ремонтират -дали наистина е по-ветино от това да се гори там в полето.
    Но, изобщо да се гори боклука е безумна идея в днешния век и за в бъдеще.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK