
© Георги Кожухаров
Все още по-голямата част от администрациите – 55.13%, не провеждат проучване и измерване на удовлетвореността на потребителите от административното обслужване. По този начин те не изпълняват нормативните изисквания, залегнали в наредба. 70 администрации пък все още нямат разработен ред за регистриране на жалби, а 43 от тях планират разработване на процедура за регистриране и анализ на жалбите и оплакванията. Ред за обработката на сигналите и жалбите на гражданите на практика нямат основно администрации, които са в най-пряк контакт с хората - общинските администрации.
Това показва докладът за състоянието на администрацията за миналата година, одобрен от правителството и качен на сайта му.
Според коментарите е необходимо да се изследват причините за неизпълнение на изискванията на Наредбата за административното обслужване, предвиждаща проучването и измерването на удовлетвореността на потребителите да се извършва периодично, но не по-малко от веднъж годишно. Трябва също да се предложат промени в наредбата и актуализация на Методологията за проучване и измерване на удовлетвореността на потребителите, смятат авторите на документа.
През 2017 г. общият брой на подадените жалби e 129 891. В сравнение с 2016 г. броят им се увеличава със 102 686. Броят на сигналите до съда е 3045. Броят на жалбите по повод лошо администриране извън хипотезите на АПК достига 668.
Над 60 пък са администрациите, които нямат разработени вътрешни правила за работа по Закона за достъп до обществена информация.
През 2017 г. са подадени общо 9386 заявления за достъп до обществена информация. От тях 5112 са от граждани, 1974 от неправителствени организации, 1504 от фирми, 752 от журналисти и 44 от чужденци или лица без гражданство.
153 заявления за достъп до обществена информация са оставени без разглеждане.
При търсенето на информация през 2017 г. с най-голям брой, или 2395, са заявленията за упражняване на права и законни интереси на граждани. Следват искане на информация за контролна дейност на администрацията – 2431, за отчетност на институцията – 1794, за изразходване на публични средства – 728, за процес на вземане на решения – 368, за предотвратяване или разкриване на корупция или нередности – 136, за проекти на нормативни актове – 100, и други – 1574.
За миналата година решенията за предоставяне на свободен достъп до информация са били издадени в 6167 случая. В 550 от случаите е предоставен частичен достъп до информацията, в 80 от случаите са дадени данни при наличие на надделяващ обществен интерес, 647 са препратени по компетентност, а за 1200 са изпратени уведомления за липса на исканата обществена информация.
Общият брой на заявленията, получили отказ за предоставяне на информация, е 625, като централната администрация е отказала да даде данните в 299 случая, а териториалните звена – в 326.
При установена незаконосъобразност на решението за отказ за предоставяне на информация съдът изцяло отменя решението в 33 случая, частично отменя решението при 18 дела, изменя решението в 8 случая, а в 23 дела иска допълнителни доказателства за обжалването.
През 2017 г. има 2 регистрирани административни нарушения, от които едно е наказателно постановление на длъжностни лица, които не са се произнесли в срок по заявление за достъп до информация и едно по наказателно постановление на длъжностни лица, които не са изпълнили предписание на съда за предоставяне на данните.
Докладът показва още, че към края на 2017г. предоставените от държавната администрация електронни административни услуги на граждани са били 25 670, а за организациите и бизнеса – 5721. Общият брой на предоставените от държавната администрация електронни административни услуги е 30 948.