При пожар България вече може да разчита за хеликоптери само на частници и съседни страни

При пожар България вече може да разчита за хеликоптери само на частници и съседни страни

© МВР



След катастрофата на военния Ми-17 край Пловдив в България в момента няма на разположение нито един изправен хеликоптер, който да служи за гасене на пожари. Това потвърди министърът на отбраната Красимир Каракачанов.


Говорителят на пожарната Валентин Кръстев заяви за "Дневник", че страната е част от общ европейски механизъм за гражданска защита, към който се отправя искане при нужда от гасене на пожари с летателна техника и се получава такава от държавата, която има възможност да помогне ако бюджетът на българската пожарна може да си го позволи.


От думите на Каракачанов се разбра, че България разполага и с "Кугър"-и. Водата, която те обаче могат да носят е много по-малко - до един тон.




За сравнение Ми-17 носи 3 тона, обясни Каракачанов. По думите му при пожар държавата може да се обърне към някои български частни фирми, които имат подобни хеликоптери. Освен това може да поиска помощ от "наши съседи партньори. Ние сме гасили пожари в Гърция миналата година, в Македония и Черна гора", коментира още министърът.


Помощ от съседите


"Така че ако се наложи ще се обръщаме към съседите", направи накрая извода Каракачанов, според когото "Кугер"-ите не са рационално решение за гасене на пожари. Той обясни, че до ситуацията с неизправните Ми-17 се е стигнало, защото за година властта отделя пари за ремонт само на един хеликоптер, а и никой не очаквал катастрофа като тази в Пловдив. По думите му един Ми-17 е готов за ремонт от януари, но от бюрократични спънки по обществена поръчка не може да се стигне до поправката му, която струва около 5 млн. лв.


Говорителят на пожарната обясни, че в механизма за гражданска защита са включени всички страни, членки на Европейския съюз. Всяка държава от общността поддържа някаква готовност, тя се е специализирала в някаква област. "Нормално е по-богатите общества да са по-добре оборудвани, с повече модули. Докато по-малките държави като нашата, разполагаме с по-ограничени възможности, но участваме солидарно в тези механизми".


България участва с три наземни модула - един за горски пожари и два за наводнения. При нужда от летателна техника, тя отправя искане с приоритет към европейските държави. Ако обаче има друга страна, извън общността, която може да се отзове на искането и бюджетът на пожарната може да си го позволи, то хеликоптери могат да дойдат и от Израел, Русия и Турция.


Механизмът с много точно и ясно разписани правила - кога една държава се нуждае от летателна техника, какви са условията да поиска помощ от друга държава, как тази държава ѝ предоставя тази помощ, какви са задълженията на двете държави. "Въпросът не е само да дойде един хеликоптер- трябва да се осигури наземен екип, да се осигури екипът, който е във въздуха. Тези хора имат нужда от почивка, логистична подкрепа, езиков превод", обясни Кръстев.


По думите му времето за реакция зависи изцяло от случая. Както и цената на помощта.


Срокът за пристигане на чуждите хеликоптери зависи от оперативни процедури, тъй като. за да дойде някакъв тип техника, която да навлезе в българското въздушно пространство, трябва правителствено разрешение. "Има разписание за какво време един екип може да дойде. Не може да говорим за мигновена реакция - примерно за един час". Говорителят на пожарната не можа да отговори на въпроса дали помощта идва поне в рамките на деня, в който е отправено искането. "Най-малкото летателна техника трябва да бъде подготвена за излитане и оборудвана за гасене", обясни още той.


Заплащането също зависи от конкретния случая. "Има няколко важни компонента - пътни разходи, разходи по издаване на документация, разходи свързани с обслужването на техниката, разходи за придвижването на техниката, разходи за придвижване на оборудване - ако е нужно такова", допълни Кръстев. Разходите се поемат от бюджета на МВР.

Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на nwj49315903
    nwj49315903
    Рейтинг: 1043 Весело

    Няма страшно сега е сезона на мусоните, пожари няма да има.

  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1963 Неутрално

    Облепянето на панелките със стиропор е по-важно. Гората и да изгори, загубата не е чак толкова голяма щото дървен матрял остава пък и догодина ще се прилъжат некви да идат да садат фиданки купени от наши фирми. Така, че кръговрат.

  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5477 Неутрално

    До коментар [#2] от "442":

    Лошоте е , че и стиропорът гори.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 1079 Неутрално

    Няма да се притеснявате, начело е пожарникар.

  5. 5 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3062 Разстроено

    Жалка история...

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  6. 6 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2137 Неутрално

    Не се плашете, хора, "Армията на Бранкалеоне" е "насреща"! С "експерт" , начело, по пожарни наУки, доктор по "психо-физическа' закалка на състава, и "командващия" ги, също такъв "експерт", по "камикадзета"!

  7. 7 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1643 Неутрално

    Е, то сега поне вали, после да му мислим!

    Предразсъдъците са за ограничените.
  8. 8 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2794 Любопитно

    Защо за опасния период не се взимат хеликоптери под наем ?

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  9. 9 Профил на petyo9
    petyo9
    Рейтинг: 883 Неутрално

    Скъпо удоволствие е да гасиш пожари с толкова скъпи вертолети. В световен план използването на вертолети за тази цел е изключително рядко. Един специализиран самолет за гасене на пожари какъвто е канадският Canadair CL-415, съизмерим като цена с Ми-17, също взема по 3 тона вода, но поради много по-високата си скорост отива и се връща до и от водоема за много по-кратко време и прави много повече цикли на смяна. Това го прави и по-ефективен. За терени пък които са лишени от близък водоем с достатъчни за CL-415 размери, се използва по-малкият но и далеч по-евтин Turbo-trush AT-802 - преправен от специализиран за авиохимически услуги самолет, снабден с поплавъци за кацане на вода. Той е амфибия - тоест може да каца и на суша. За територии с гъста летищна мрежа пък (каквато е България) се използват и самолети с нормален колесник. Най-често това са самолети чието основно амплоа са специализираните авиохимически услуги (самолетите от селскостопанската авиация), които буквално за един час се оборудват с много по-широка клапа за аварийно изхвърляне и стават противопожарни самолети. За съжаление селскостопанската авиация в България в момента е на колене от новият лобистки закон за растителна защита и е на доизживяване. Скоро ще изчезне завинаги. Остава да си припомним българската поговорка за триците и брашното и кое е по-скъпо.

  10. 10 Профил на b_52_strato
    b_52_strato
    Рейтинг: 1091 Неутрално

    До коментар [#4] от "One Hour":

    "Няма да се притеснявате, начело е пожарникар."

    Ма без нито един ден стаж.

    Забранявам на бокулизачи и комуняги да четат постингите ми!
  11. 11 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5294 Неутрално

    5 милиона е много голяма сума. Вероятно е точна. Затова и руските хеликоптери на запад не вървят - евтини в началото става много скъпи впоследствие. Методът да смята правилно разходите си има име се нарича CAPEX и в България избягват да я правят тази сметка. Тук използват друг "метод" и той се казва "да го качим веднъж на килимчето"... :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  12. 12 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 960 Неутрално

    Щеше да е смешно ако не беше трагично, това държава ли е или цигански катун ???

  13. 13 Профил на tamplierr
    tamplierr
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Герберска работа .Некадърници ...

    Уновундобългарин -Закон за защита на държавата ЗЗД .Цецка Цачева ”Невинаги корупцията е престъпление”Отбор три Шушани-Бойко,Цацаров,Пеевски .Лудоста е пътят към ВЕЛИЧИЕТО
  14. 14 Профил на nasko'geo
    nasko'geo
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Гърците от години наемат частна украинска фирма за лятото и няма проблеми. Може и ния да постъпи по същия начин .

  15. 15 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 934 Неутрално

    След като може охранителни фирми да заменят полицията,що д ане може и пожарникарски фирми да заменят пожарната?
    Със Суджук начело всичко е възможно. Стабилно ни сваряват като жаби!

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  16. 16 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1391 Неутрално
  17. 17 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 781 Весело

    Стабилност ли бе да я опишеш.

  18. 18 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2921 Неутрално

    верно, че един хеликоптер е повече от 0, ама до сега явно сме разчитали да няма 2 пожара едновременно :)

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  19. 19 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3554 Неутрално

    Искат да кажат, че държавата абдикира и повече няма да гаси пожари. Който ги пали, сам да си ги гаси. То и без това на територията единственото което остана е да и драснеш кибрита.

  20. 20 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2003 Неутрално

    При пожар България вече може да разчита за хеликоптери само на частници и съседни страни"

    България вече гори тридесетина година и се видя каква помощ може да очаква от частници и " приятели от нашето семейство ". Подхвърляне на сухи дърва в огъня . За да се подържа стабилността и сигурността ... на огъня . Което за някой дебили се струва спасение от пушека . Като жабата от известния анекдот , ноято накрая се сварила , без да усети бавното покачване на температурата .

  21. 21 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2003 Неутрално

    От думите на Каракачанов се разбра, че България разполага и с "Кугър"-и. Водата, която те обаче могат да носят е много по-малко - до един тон


    Но пък се разбира и че от страна с министри и държавници като Простия , националното достоинство и честта на на българските огнеборци , а и не само , е функция от добрата воля на ЧУЖДИ фактори .

  22. 22 Профил на mop36557620
    mop36557620
    Рейтинг: 350 Неутрално

    Щом положението ви се струва толкова трагично и че България вече е загинала - отивайте в Русия. Там имат хеликоптери и самолети.
    И Боярищник.
    Държавата е отражение на народа, който я населява.

  23. 23 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2071 Неутрално

    Щом положението ви се струва толкова трагично и че България вече е загинала - отивайте в Русия. Там имат хеликоптери и самолети. И Боярищник.Държавата е отражение на народа, който я населява.
    —цитат от коментар 22 на mop36557620

    Гледал съм как руски самолет гаси българска гора - гледката е величествена и е много ефективно :-) явно ням на кой друг да разчитаме !
    Гледай как вашите заминават на Терминал-2 ;-) нашите остават тук

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  24. 24 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 917 Неутрално

    5 милиона е много голяма сума. Вероятно е точна. Затова и руските хеликоптери на запад не вървят - евтини в началото става много скъпи впоследствие. Методът да смята правилно разходите си има име се нарича CAPEX и в България избягват да я правят тази сметка. Тук използват друг "метод" и той се казва "да го качим веднъж на килимчето"... :)
    —цитат от коментар 11 на penetrating


    5 мил. лева за базов ремонт вкл. и двигателите въобще не е голяма сума. Поддържката на Ми-17 е мн. по-евтина от западните им аналози, като части и възможността сами да извършваме ремонтните дейности. Големите чекове и ремонти на западните машини трябва да се извършват в сертифицирани MRO, където чакането е голямо. Разходите навсякъде се смятат, но никой не слуша специалистите. Решението се взима от политиците с една единствена цел - келипир.

  25. 25 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2921 Неутрално

    До коментар [#23] от "dark'star":

    болен мозък си ти. нашист.

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  26. 26 Профил на Daria
    Daria
    Рейтинг: 989 Неутрално

    Всичко е точно важното е че офшорките работят и рушветите текат. Армията да я ядат червеите като всичко останало у нас - кражбите нали не спират...

  27. 27 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2003 Неутрално

    "Нормално е по-богатите общества да са по-добре оборудвани, с повече модули. Докато по-малките държави като нашата, разполагаме с по-ограничени възможности, но участваме солидарно в тези механизми".

    От един неоспорим факт - че пожарната на България е със свалени...
    панталони ,от разни министри и пожарни говорители се развива пространна тема за възможностите на българската пожарна институция . От която се разбира , че въпреки окаяното състояние , те " взема вучасти е в механизмите " , и модулите , които ползват богатите държави . Остава да се спомене и с КАКВО се взема участие . Навярно с кофпомпи .

  28. 28 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2003 Неутрално

    "Нормално е по-богатите общества да са по-добре оборудвани, с повече модули. Докато по-малките държави като нашата, разполагаме с по-ограничени възможности, но участваме солидарно в тези механизми".

    От един неоспорим факт - че пожарната на България е със свалени...
    панталони ,от разни министри и пожарни говорители се развива пространна тема за възможностите на българската пожарна институция . От която се разбира , че въпреки окаяното състояние , те " взема вучасти е в механизмите " , и модулите , които ползват богатите държави . Остава да се спомене и с КАКВО се взема участие . Навярно с кофпомпи .

  29. 29 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2003 Неутрално

    До коментар [#8] от "'ΕΡΕΒΟΣ":Защо за опасния период не се взимат хеликоптери под наем ?

    Защото не можете да си позволите на гол тумбак - чифте пищови . С позлатени глави и седефени дръжки .

  30. 30 Профил на real
    real
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Скъпо удоволствие е да гасиш пожари с толкова скъпи вертолети. В световен план използването на вертолети за тази цел е изключително рядко. Един специализиран самолет за гасене на пожари какъвто е канадският Canadair CL-415, съизмерим като цена с Ми-17, също взема по 3 тона вода, но поради много по-високата си скорост отива и се връща до и от водоема за много по-кратко време и прави много повече цикли на смяна. Това го прави и по-ефективен. За терени пък които са лишени от близък водоем с достатъчни за CL-415 размери, се използва по-малкият но и далеч по-евтин Turbo-trush AT-802 - преправен от специализиран за авиохимически услуги самолет, снабден с поплавъци за кацане на вода. Той е амфибия - тоест може да каца и на суша. За територии с гъста летищна мрежа пък (каквато е България) се използват и самолети с нормален колесник. Най-често това са самолети чието основно амплоа са специализираните авиохимически услуги (самолетите от селскостопанската авиация), които буквално за един час се оборудват с много по-широка клапа за аварийно изхвърляне и стават противопожарни самолети. За съжаление селскостопанската авиация в България в момента е на колене от новият лобистки закон за растителна защита и е на доизживяване. Скоро ще изчезне завинаги. Остава да си припомним българската поговорка за триците и брашното и кое е по-скъпо.
    —цитат от коментар 9 на petyo9


    В допълнение - съществуват и специализирани бомби за гасене на пожари.

  31. 31 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8203 Неутрално

    На нас само устата ни е голяма.

  32. 32 Профил на petarmoskov
    petarmoskov
    Рейтинг: 506 Неутрално

    По думите му един Ми-17 е готов за ремонт от януари, но от бюрократични спънки по обществена поръчка не може да се стигне до поправката му, която струва около 5 млн. лв.

    Наглъл и мазен рубладжия. Просто ми е интересно колко струва един хеликоптер, който може да носи 3 тона вода.

    О-СТАВ-КА О-СТАВ-КА О-СТАВ-КА
  33. 33 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    Спокойно - и да има пожар, Бойчо ще духне и ще го угаси. С духане всичко се постига, пожарникарите това го знаят много добре.

    Обичам да грухтя и плюскам.
  34. 34 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 1078 Любопитно

    За шкембе-министъра законовите процедури са бюрократични 'спънки'. И това го говори, като трета година участник в управлението. Явно смята за нормално да посочва лично с пръст кой да изхарчи пет милиона.

  35. 35 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 917 Неутрално

    Скъпо удоволствие е да гасиш пожари с толкова скъпи вертолети. В световен план използването на вертолети за тази цел е изключително рядко. Един специализиран самолет за гасене на пожари какъвто е канадският Canadair CL-415, съизмерим като цена с Ми-17, също взема по 3 тона вода, но поради много по-високата си скорост отива и се връща до и от водоема за много по-кратко време и прави много повече цикли на смяна. Това го прави и по-ефективен. За терени пък които са лишени от близък водоем с достатъчни за CL-415 размери, се използва по-малкият но и далеч по-евтин Turbo-trush AT-802 - преправен от специализиран за авиохимически услуги самолет, снабден с поплавъци за кацане на вода. Той е амфибия - тоест може да каца и на суша. За територии с гъста летищна мрежа пък (каквато е България) се използват и самолети с нормален колесник. Най-често това са самолети чието основно амплоа са специализираните авиохимически услуги (самолетите от селскостопанската авиация), които буквално за един час се оборудват с много по-широка клапа за аварийно изхвърляне и стават противопожарни самолети. За съжаление селскостопанската авиация в България в момента е на колене от новият лобистки закон за растителна защита и е на доизживяване. Скоро ще изчезне завинаги. Остава да си припомним българската поговорка за триците и брашното и кое е по-скъпо.
    —цитат от коментар 9 на petyo9


    Откъде тез сметки? Енин Canadair CL-415 струва м/у 35-40 мил. долара и закупуването му е икономически неизгодно. Купуваме едноцелеви самолет, който може и да не се използва нито веднъж през годината. През това време трябва да се плаща за подготовка на екипажите и обслужване. Единствено съвместно закупуване и ползване с други страни е целесъобразно ( такава е и практиката). Имаше такава идея преди години с Гърция и Турция. Въздушният трактор става, но ако някоя частна фирма се нагърби с инициативата, за държавата (армията) е неизгодно. Навсякъде в Европа страните със силно пресечен терен използват хеликоптери ( най-често армейски) за гасене на пожари, а през другото време се полват по предназначение.

  36. 36 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2709 Неутрално

    в момента няма на разположение нито един изправен хеликоптер, който да служи за гасене на пожари.
    ______________
    На ГЕРБ бюджета им минава през съдран чувал и накрая за нищо няма пара!


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  37. 37 Профил на Литекс се преименува на ЦСКА минус  София
    Литекс се преименува на ЦСКА минус София
    Рейтинг: 1146 Неутрално

    Прави впечатление, че по пожарникарските въпроси Борисов мълчи.
    Странно.
    По всякакви други теми се изказва като последна инстанция, но точно по тези, за които е учил мълчи.
    Може би се страхува, хората да не разберат, че и от това, което е учил нищо не рзбира.

  38. 38 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 1524 Неутрално

    Нема се плашите. Ще бъдат закупени 3 неадекватни евроатлантически машини на 5-орна цена. Рестото се дялка между локални и чужди мошеници. След петилетка ,покупките ще са приземени вовеки.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  39. 39 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 6888 Неутрално

    Дано не се наложи да ни трябват хеликоптери да гасят пожари, че ще станем за резил.

  40. 40 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2432 Гневно

    "страната е част от общ европейски механизъм за гражданска защита, към който се отправя искане при нужда от гасене на пожари с летателна техника и се получава такава от държавата, която има възможност да помогне ако бюджетът на българската пожарна може да си го позволи."

    За какво се използва бюджетут на българската пожарна, ако не може да си позволи да гаси пожари?! Или някой има съмнение дали ще има пожари за гасене?!

  41. 41 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2432 Разстроено

    Дано не се наложи да ни трябват хеликоптери да гасят пожари, че ще станем за резил.
    —цитат от коментар 39 на Peni Nikol


    Резилът ще е най-малката (и заслужена) щета :-(

  42. 42 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2432 Неутрално

    Нема се плашите. Ще бъдат закупени 3 неадекватни евроатлантически машини на 5-орна цена. Рестото се дялка между локални и чужди мошеници. След петилетка ,покупките ще са приземени вовеки.
    —цитат от коментар 38 на schwimmwagen


    Данните показват, че средните нива на корупция в Евразийския икономически съюз, Общността на независимите държави, и Шанхайската организация за сътрудничество (все организации включващи Русия като водеща държава) са доста по-високи от тези в ЕС и НАТО (т.е., евроатлантическите организации).





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK