Каква означава социалната помощ в Западна Европа и доколко зависи от пари

Каква означава социалната помощ в Западна Европа и доколко зависи от пари

© Цветелина Белутова, Капитал



От години родители на деца с различни увреждания се борят, протестират, настояват пред държавата за промяна в начина на подпомагане и грижа. Говорят, че помощта за семействата не трябва да се възприема като вид социална помощ, че подкрепата трябва да се основава на строго индивидуалните нужди, да се преценява всеки човек какво може да прави сам и да се подпомага в това, което не може. А не всичко да зависи най-вече на диагнозата, на някакви твърде общи критерии и преценки. Правещи така, че например семействата трябва да държат в коридорите си с години изцяло ненужни помощни средства, които са им дадени от социалните служби, но не са подходящи, не са използваеми. Но са им дадени и ако при проверка, се установи, че липсват, ще бъдат глобени. Други пък търпят по 8-12 часа личен асистент, макар да имат нужда от подкрепа за по няколко часа сутрин и вечер.


Родители разказват за истински битки, когато трябва да получиш например данъчни облекчения за кола с по-голям обем на двигателя, защото малката кола не побира инвалидната количка на детето ти, но пък облекчения се полагали само за по-малки коли. Или за борба да се получи заплащана от държавата рехабилитация например. За огромното разтакаване при проверките в трудово-експертните лекарски комисии (ТЕЛК), за изискванията от типа "донесете два плика за писма" с марки върху тях, за чакането, за отношението родителите даже вече и не споменават.


Водейки битките си с години, някои семейства се отказват и емигрират.




В дните на поредните протести, настояващи отново за реформа в личната помощ, "Дневник" потърси няколко родители на деца с тежки увреждания, заминали в Западна Европа. С молба да изброят, без изисквания за изчерпателност и подробности, няколко неща, които са ги впечатлили най-много в европейските практики по грижа за семействата и децата с увреждания.


Анелия Димова, Германия


Най-първо ме потресе, че хората по улиците не реагират на тези деца различно. Те са като всички и сред всички. Аз бях в шок, никой не реагира никак, нормални деца и толкова. И това отношение се възпитава. Когато се прибера в България, гледат дъщеря ми като полезно изкопаемо.


Тук лекарите й говорят. Като на човек. Тя не говори, но те й говорят. И тя реагира.


Тъй като дъщеря ми е в по-тежко състояние, посещава дневен център, а не специализирано училище. В центъра освен всички необходими терапии, има и човешко отношение. Водят децата на фестивали, организират им театри, в които децата участват. В центъра на дъщеря ми веднъж годишно водим "нормалните" си деца - да видят, да знаят, да се приобщават. Дъщеря ми цял ден е в центъра, вземат я в 7 ч. и я връщат в 16 ч. В същото време аз получавам нещо като лична помощ за останалото време през което я гледам. Личен асистент нямам, но имам право, ако искам.


Специалистите от дневния център ги водят на екскурзия! Да, екскурзия! За 5 дни този път! В град на 150 км от мен. Услугата я има. Плащаш я. Има начини за кандидатстване за покриване на разходите. Но не това е важното. ИМА я услугата! Социална! Направена е за хора! Имаш избор. И в тези пет дни, специалисти - обучени и грамотни, с които си спокоен, се грижат за детето. А майката, която е нон стоп с детето, има право на "себе си". Знаете ли какво е това? Може да чете книга, без да държи 15 кг дете в себе си, може да заведе нормалното си дете на басейн и да се пуска по пързалки с него без ограничения, може да спи нормално, може да готви без да слуша рева на детето...


Могат да ти предоставят човек, но не просто човек, а обучен асистент, да гледа детето ти, за да напазаруваш например. Човекът има образованието и квалификациите, и отбележете това като разлика, желанието да свърши работата, за която адекватно му се плаща.


Няма ТЕЛК, няма диагнози, не те питат с каква болест си при оценката за подкрепа. Оценката е напълно индивидуална. Човек от здравната каса идва вкъщи, за да оцени какво МОЖЕ детето и от какво има нужда. Конкретното дете. Така се преценява и от колко часа грижа на седмица ще има нужда, която грижа се заплаща от социалните. А родителите могат да преценят в тези часове те ли ще гледат детето и съответно да получат финансовата помощ или ще се обърнат към асистент, който могат да повикат, когато им трябва – един ден за два часа, друг за цял ден, на третия може и изобщо да не го викат.


Помощните средства също са според нуждите. Количката на дъщеря ми например, има специална облегалка за главата, която от едната страна е по-дълга, защото си накланя главата натам. Повечето изследвания според диагнозата са безплатни, повечето помощни средства също.


А също така наистина не знам къде се намира здравната каса! Всичко онлайн подавам или чрез човека , който идва.


Бойка Германова, Белгия


Първото, което ми изниква в съзнанието като ключова разлика, е отношението на лекарите към нас. Те са усмихнати. Отиваш в болницата и ти се усмихват. Все още се чувствам невероятно от това, макар да не сме от скоро тук. А и имам 24-часова връзка с текарите на дъщеря ми, както с невролог, така и с педиатър.


Една от първите ми изненади беше, че всъщност аз за нищо не кандидатствах, никъде не отидох да подавам заявления, молби, да се моля. Сами ме намериха. Един ден просто получих писмо от социалните, които задвижиха всички процедури за обследване на възможностите на дъщеря ми, за осигуряване на нужната й според това обследване подкрепа. Дори и сега не мога да разбера кой и как разбраха, че дъщеря ми е с тежко увреждане. Бяхме отишли на лекар, но не е подал той информацията, бяхме се регистрирали и в общината но не бях посочила увреждането. Просто системата им работи. И то работи в подкрепа.


А на самото обследване ни питаха елементарни неща, не гледаха документи, всъщност носихме само едно изследване от невролог. Но беше интервю – може ли да се среше сама, може ли да се къпе. Предишният човек преди нас, с пейсмейкър, го питаха какво разстояние може да ходи сам, без да се затрудни. Един ще може километър, друг повече, трети по-малко. И от това зависи каква подкрепа ще получи.


Дъщеря ми е в училище всеки ден, взимат я с автобус и я връщат, безплатно е. Да, специализирано е училището, но тя е с много и различни проблеми. Но не си представяйте нещата, като в нашите специализирани училища – децата в група са пет и за всяка група има отделен социален работник. Всеки ден имат нужните терапии – физиотерапия, логопед, медицински специалисти. Имат терапии с животни, организират екскурзии, лагери, водят ги в парка, на плаж, в зоологическа градина. Почти всичко е безплатно, а нещата, които са платени, са на символични цени от около 2 евро.


И в училище не се карат, не повишават тон, не налагат насилствено неща на детето – ако не иска да прави нещо или не може, не го карат. Правят му обследване към какво има интерес и го подпомагат да се развива натам.


Сериозно впечатление прави, че хора, дори със сериозни увреждания, са заети, имат работа, включително в услугите. В нашата община например работи едно младо момче с церебрална парализа и много високо късогледство, специално за него са оборудвали компютър, на който той може да работи и той предоставя услуги на гражданите.


В паркове, градинки, из центрове за забавления има специално оборудвани площадки, входове, съоръжения за хора с увреждания.


Освен, че терапии, помощни средства и изследвания са безплатни в почти всички случаи, за нас безплатно е и лекарство, което го няма в Белгия и го внасят специално и само заради дъщеря ми от Германия.


Независимо, че е на училище през целия ден, получаваме и помощ за гледането й през останалото време. Поемат всякакви разходи, съпътстващи отглеждането, включително бензина от и до болницата.


След обследване на възможностите на дъщеря ми, на способностите й и на това с какво може или не може да се справя сама, са й определени 84 часа седмично, в които може да ползва асистент. И тези 84 часа можем да ги разположим в седмицата както искаме. Асистентите си ги избираш от многото фирми, които са одобрени от социалните. А асистентът първо идва на интервю вкъщи, зависи и семейството дали ще го хареса, и той дали ще се сработи в средата.


Красимира Обретенова, Холандия


Тук децата са ЛИЧНОСТИ! Няма значение циганче, китайче, и в какво тежко състояние е заради уврежданията.


Цялата градска среда е изумителна - като излезнеш на улицата, имаш чувството, че всеки втори в инвалидна киличка. Акумулаторна, разбира се, тук никой не ползва биклуците, дето са за счупен крак да те водят из болницата.


След пристигането ни, общината веднага изпрати писмо, че детето трябва да е записано на училище. В деня на записването малко се притеснявах какви документи ще ми поискат, ще я запишат ли – все пак бяхме дошли и наскоро. Нищо, само бележката общината. Отиваш и записваш!


В училище са концентрирани всички грижи за детето - идва специалист от някъде си и й взима мярвка за количка, рехабилитатор на място обсъжда параметрите, според специфичните й нужди, с ортезите – също. В училище викат специалистите, касаещи състоянието, гастроентереолог, който да им каже с каква храна да я хранят, тя е със стома в стомаха


И аз не се занимавам с никакви документи, ходене по институции, от училище се обаждат на общината за социално подпомагане, училището има рехабилитационен център, басейн, водят децата на конна езда, има и детска градина. Има деца и в много тежко състояние, такова, че в България биха били в болница, но тук са в учлище.


Една от историите, която ме изуми, е с детето на жената, при която живея в момента, след като преди около половин година напуснах България. От училище казват: "Той е в състояние да управлява електронна количка", взимат му мярка, обаждат се в общината да проверят дали жилището отговаря на изискванията за количка. Ако жилището има прагове и детето не може да я ползва, ти сменят жилището. Цялата процедура върви през училището, не се редиш, не ходиш, не подаваш молби за количка.


Когато социалната дойде да прегледа къщата, погледна дъщеря ми. И каза: "Но тази количка не е подходяща за вашата дъщеря, вие от България я имате , нали?!". И го каза с тон, който говореше "не мога да допусна, че това може да се случи тук, в Холандия да ти дадат калпава количка". А аз съм събирала пари за да я купя - 1000 лв. дарения от приятели, а тя струва 2200лв.


Фирми предлагат професионални асистенти, а общинската социална служба е в контакт с тяхи покрива разходите. Родителят вика асистента, записва на бланка колко часа е бил ангажиран асистентът, после той си получава парите от фирмата, а тя – от социалните. Ако не си доволен от услугата, винаги можеш да се оплачеш. Има и дброволци, които за два часа могат например да разходят детето, докато майката отиде на СПА. С ваучер от социалната служба!!!


Получих и писмо – с ден, час, за рехабилитация на дъщеря ми, на която трябва да отидем, като се посочваше, че ни е осигурен преводач. Беше отбелязано, че ако не отидем, ще бъда глобена! Глобяват, ако не си заведеш детето на рехабилитация. Не се молиш да имаш такава, глобяват те, ако не отидеш.


Приятелка в Англия ми разказа, че социалните са й наредили да си вземе автомобил за нуждите на детето. Тя им казала, че не може да си го позволи, а те отговорили да отиде в предствителство на която и да е марка, да избере и ще й удържат по 50 паунда от социалната помощ, докато изплати колата. А аз в България се борих 3 години да се промени изискването за освобождаване от данък за автомобил с по голяма мощност. Недай си боже да решиш да я смениш колата – разкатават ти живота докато я продадеш. Документ от Държавната агенция за закрила на детето, минаваш през съд..сякаш ядрена централа продаваш.


"Все се говори, че България е бедна и това са й възможностите. Но има неща, които не зависят от бюджета. Неща като позитивното, усмихнато, добронамерено, човешко отношение към нас и децата, както от институциите, така и от хората на улицата. На улицата, където да срещнеш човек в инвалидна количка не е нещо рядко. Трябва да променим и манталитета на системата и да сложим край на социализма в нея - да се инвестира, не да се харчи", обобщава Красимира.

Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 1_april
    1_april
    Рейтинг: 1570 Любопитно

    Зачудих се, защо впечатленията на тези изстрадали майки, потърсили спасение в чужбина, попадат в раздел "Днес в България".
    Обаче като видях, че дневник нямат раздел "Научна Фантастика", си го обясних....

  2. 2 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1880 Неутрално

    Поредният епизод от "Things that never happened". Айде да не сме 1960-те, когато само Юлия Кръстева и семейството ѝ са можели да ходят "по запада". Да имаме роднини и приятели там, да са ни разказвали....

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  3. 3 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1880 Неутрално

    Зачудих се, защо впечатленията на тези изстрадали майки, потърсили спасение в чужбина, попадат в раздел "Днес в България". Обаче като видях, че дневник нямат раздел "Научна Фантастика", си го обясних....
    —цитат от коментар 1 на 1_april


    ++++++++++++

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  4. 4 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 1175 Неутрално

    Красимира е напълно права в извода си , а именно ,че ТРЯБВА ДА СЕ СЛОЖИ КРАЙ НА СОЦИАЛИЗМА ! Ето , това не позволяван бившите "комунисти " , а сега правоверни "социалисти " да се извърши ! Купуването" на калпак "на ЧЕРНИ ПАЛАТКИ , ЧЕРНИ ФЛАНЕЛКОИ С ПОДХОДЯЩИ НАДПИСИ , ЧЕРНИ КОЛИЧКИ С МОНТИРАНИ В ТЯХ СКЕЛЕТИ и на този фон "ЗАГРИЖЕНАТА " родителка на Рафаилчо от САЩ и КОСТИНБРОДСКАТА ОМБУДСМАНКА , просто ми идват в повече ! Вчера слушах Минчо Коралски - един от хората с увреждания - и честно казано ме накара да мисля , че все още има хора , които могат да решат проблема към добро и по ЧОВЕШКИ , а не по КОМУНИССТИЧЕСКИ !Мисля , че той поне не е от ПП ГЕРБ !

  5. 5 Профил на Умнокрасив
    Умнокрасив
    Рейтинг: 1125 Неутрално

    Искаме си евразийските ценности! Стига сте ни хвалели тази прогнила гейропа, пълна с толерасти и соросоиди!

    No Pain No Gain
  6. 6 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2294 Разстроено

    "има неща, които не зависят от бюджета. Неща като позитивното, усмихнато, добронамерено, човешко отношение към нас и децата, както от институциите, така и от хората на улицата"

    А тези неща, които все пак зависят от бюджета, няма да бъдат постигнати от М. Манолова.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  7. 7 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10305 Разстроено

    До коментар [#1] от "1_april":

    Или в раздел "Първоаприлски в България"

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  8. 8 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 1474 Неутрално

    Е,те сега стана много сложно.Преди малко четох статия,в която се прави извода,че първоначалните принципи и ценности,върху които е изграден ЕС,се изповядват само в страните от бившия социалистически лагер,а социализмът,провалил се тука,се е настанил удобно в старите членки.Статията беше доста убедителна и добронамерена.Разказът на тези майки също е такъв.Дано до изборите за Европарламент тези неща се поизбистрят.Поведението на имигрантите ни подсказва нещо.Те,естествено не търсят свобода,а социална сигурност.

  9. 9 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1988 Неутрално

    Умилително предствената картината в Западна Европа в действителност далеч, не е толкова розова, но е факт че справят по-добре. На каква цена обаче? Да хубаво е да отделим специалисти за всеки човек с увреждания, хубаво е да има учител на група от 3-4 деца, добре е тези специалисти да са подготвени и мотивирани. Можем ли да го направим в България - разбира се, че можем да не кажа по-добре от Германия или Белгия. Това обаче струва пари, тези специалисти и мотивацията им, информационните системи иподдържането актуалниструват пари. В цитираните държави всички плащат няколко пъти по-високи данъци от нас, готови ли сме да го направим.
    Ако си представим германските или белгийските системи да работят с български бюджети мислите ли, че биха дори се доближили до това, което постигаме в България!? Защото аз мисля, че те просто ще спрат няма да могат да произведат нищо като услуга или каквато и да е подкрепа с тези средства.

  10. 10 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 1237 Неутрално

    Селяндури, сър!
    Така ще е. От 80 години на власт само селяндури - видно е каква е ситуацията! Градска среда - няма! Има МПС и МПС!
    За хората - нищо!
    Свиквайте и се махайте от Циганория, от кенефа!

  11. 11 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 1237 Неутрално
  12. 12 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 2481 Неутрално

    До коментар [#4] от "doroteus":

    Цялата тази организация с количките,палатките и тениските идва от БСП.Фактът,че Манолова пуска лош занюконопроект,целящ единствено всяване на раздор и разделение и,че Славчо вече се облече с черната тениска(той не прави такива неща безплатно) трябва да ви наведе на ооределени мисли.

  13. 13 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 10039 Неутрално

    С помощта на социалистите и протестиращите ще бъдат разделени на за и против, маяма със закона, който тепърва ще го внасят и разглеждат няма да направи нещо много полезно.

  14. 14 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 1237 Неутрално

    До коментар [#9] от "svoboden":

    Не съм съгласен! Както казах, тук е само МПС и МПС!
    Паркиране по тротоарите, сър! Искам да ми покажете една държава в Европа, къъдето Закона казва, че е позволено паркиране и спиране на тротоар или в зелен площ!
    Искам да ми покажете една държава в Европа, където пешеходци и велосипедисти са вкарани в подлези!
    Към пешеходците спадат и инвалидите, нали? Я отиди на бул. България и Каблешков и виж за кво иде реч... или на НДК. Това е пародия на градска среда!
    София е сбор от малко умни и нормални хора, изтласквани от 95% селяндури!

    Такава нация няма бъдеще!
    И точно поради това хората бягат! Даже не е заради лиспата на работа! Нямаше среда! Набий си го в главата!

  15. 15 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 1237 Неутрално

    Ще кажа и още нещо. Не е толкова скъпо ако имаш средата!
    Тези хора ще работят и ще плащат данъци!
    Тези хора ще са част от обществото. Едната дама го е казала - момче с церебрлана работи!
    Но трябва да имаш среда, а ние нямаме. Ние имаме една мечта от комунизма - панелка и да си паркирам колата под балкона!
    Мърша, не народ!

  16. 16 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 1237 Неутрално

    И тук не говоря за БКП и ГЕРБ - двете са еднакво за мен!
    Срамно е, нация, която е била 5-6-та икономика в Европа да стигне до тук и да чезне!
    Но така е, когато най-големите глупаци я управляват вече 80 години!
    Благодарете на Ръша и се кланяйте пред МОЧА!

  17. 17 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1205 Неутрално

    ...първоначалните принципи и ценности,върху които е изграден ЕС,се изповядват само в страните от бившия социалистически лагер,а социализмът,провалил се тука,се е настанил удобно в старите членки.
    —цитат от коментар 8 на Вячеслав Атанасов


    Нерде социални помощи, нерде казармен социализъм. А бе какво общо има грижата за по-слабите и болни хора от обществото с азиатския милитаризъм насаждан от Москва. Това, което съществува у нас и в някои бивши соц. страни е някакъв милиционер-капитализъм по Маркс, обявен за десен и консервативен от бившия комундерлък.

  18. 18 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 1237 Неутрално

    До коментар [#17] от "gianni":

    +++++++

  19. 19 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 487 Неутрално

    #9 е напълно прав - нещата опират до пари. от тук нататък вече въпросът е какво избира обществото - ниски данъци и всеки се оправя сам доколкото може или високи данъци и държавата се грижи за всичко (доколкото може). и двата пътя са верни, въпрос на избор на обществото е. но не може с 10% данък да искаш обслуждаване като северозападна европа. и също като почнеш да плащаш данъци в северозападна европа не може да почнеш да ревеш, че много данъци плащаш. за съжаление тук златна среда няма. от гледна точка на здравия и правия изборът са ниски данъци.

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  20. 20 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3150 Неутрално

    Ми пак за пари става дума. Всичките тези екстри не са безплатни. Вчера прочетох, че Германия има 2 трлн дълг. Сигурно е поне два пъти повече. Тя може да си го позволи, защото еврото върви навсякъде. Нашето левче върви само в Турция. Даже и макитата не го щат. Боко затуй натиска за влизане в еврозоната. А те пък затуй не ни щат. Нямаме икономика, а с подаянията толкова и дотук.

  21. 21 Профил на nwj49315903
    nwj49315903
    Рейтинг: 1249 Разстроено

    До коментар [#20] от "Judjuk":

    Става дума за пари естествено, но и за отговорности за желание да ти помогнат а не банда чиновници да ти казват как не става и че не отговаряш на документ N_ 3 и да цоцкат парите за заплати и семинари.

  22. 22 Профил на mop36557620
    mop36557620
    Рейтинг: 1360 Неутрално

    Защо не протестираха тези хора преди години ...?
    Тогава нямаше ли ги ... по време на Лукановата зима, на Виденовата зима, при Костовата масова кражба ... ?!
    Чак сега ли се появиха ?
    Ами вече не им съчувствам, щото са политически измекяри.

  23. 23 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 1314 Неутрално

    Вчера същия екип публикува как на запад самотните майки с деца гинат в мизерията. Днес - пият си кафетата и са щастливи а магия им помага. Хайде грантодателя да каже какво иска. А ние ще наведени глави и ще прочетем и двете. Така каза ЕК.

  24. 24 Профил на mop36557620
    mop36557620
    Рейтинг: 1360 Неутрално

    До коментар [#19] от "彼得。斯托亚诺夫":
    Прав си, отдавна го казвам, но простия народ още иска всички да сме еднакво бедни.
    Ами няма да има пари за болни и бедни при 10% плосък ДОД , който въведоха комунистите, защото повечето фирми са техни.
    Ако някой сега пожелае да се облагаме с прогресивен данък, който ще взима повече от богатите, народа ще ревне, щото е тъп, и така се закопава сам ;)
    Щом е така - не ми пука за бедните и болните, те сами играят против себе си като гласуват за БСП.

  25. 25 Профил на mop36557620
    mop36557620
    Рейтинг: 1360 Неутрално

    До коментар [#23] от "potrebitel3":
    Отивай в Русия щом не ти харесва ЕС. Лесно е, няма да те застрелят на границата, както беше през любимият ти комунизъм.

  26. 26 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 1314 Неутрално

    До коментар [#23] от "potrebitel3":Отивай в Русия щом не ти харесва ЕС. Лесно е, няма да те застрелят на границата, както беше през любимият ти комунизъм.
    —цитат от коментар 25 на mop36557620


    Задал съм въпрос. Вчера има статия, в която се казва, че децата там с един работещ родител не участвали в социалния живот в страната си.
    Днес казват, че ходели на екскурзии и майките били много доволни.
    Все пак е объркващо.

    А от вчера брояча ни слезе под 7 милиона. Това е основна новина у нас вчера и днес.

  27. 27 Профил на nwj49315903
    nwj49315903
    Рейтинг: 1249 Неутрално

    До коментар [#22] от "mop36557620":

    Явно хора като теб гледат на тези хора като "политически проблем" а не като хора с проблеми за които държавата нехае открай време. Впрочем никой не иска съчувствие от теб, а просто държавата да си застане на мястото и да създаде правила и закони.

  28. 28 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3056 Неутрално

    Интересно Колчо Слепеца от "Под Игото" как е оцелявал като е нямало държава? :)

    Това не са функции на държавата, а по-скоро на общините.

  29. 29 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3150 Неутрално

    Защо не протестираха тези хора преди години ...?Тогава нямаше ли ги ... по време на Лукановата зима, на Виденовата зима, при Костовата масова кражба ... ?!Чак сега ли се появиха ?Ами вече не им съчувствам, щото са политически измекяри.
    —цитат от коментар 22 на mop36557620


    Бе ти инвалидите ли имаш предвид? Недей така, срамота е и грехота. На тях винаги им е било тежко, но вече явно изнемогват.

  30. 30 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2047 Неутрално

    Ако държавата стане джунгла, в която оцеляват най силните(и най приспособените), тогава не може да очакваме лоялност и родолюбие от гражданите и.
    Просто няма да има към какво.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  31. 31 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3056 Неутрално

    Ако държавата стане джунгла, в която оцеляват най силните(и най приспособените), тогава не може да очакваме лоялност и родолюбие от гражданите и.Просто няма да има към какво.
    —цитат от коментар 30 на Боян Таксиров


    Всъщност тя държавата е виновна и хората, които искат държавата да поеме грижи. Е държавата пое грижи - що не сте доволни? Ама искаме още, държавата малко дава. Но всички искат още и още и още. Съответно държавата вдига данъците. Съответно хората не искат да плащат и от тая спирала няма излизане.

    Т.е. грешката ти е че поставяш държавата над хората. Постави хората над държавата и нещата ще си дойдат на мястото.

  32. 32 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3124 Неутрално

    Господ да не дава никому такива изпитания с болно дете. Разбирам въодушевлението на майките от по-добрата среда, в която са попаднали и грижите, които се полагат за децата им. Но те едва ли разбират че медията ги е превърнали в субект на пошла политическа пропаганда с отвратителното внушение, че трябва да напуснеш България за да те смятат за човек. Тъжна работа.

  33. 33 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1985 Неутрално

    За каквото и да става въпрос, винаги става въпрос за пари. Особено в социалната област, където нищо не се произвежда, а само се харчи. Така че всичко в тази област зависи от количеството парични знаци, които се отпускат от бюджета, сиреч от данъците на хората. България не е нито Франция, нито Белгия или Холандия, ние не можем да се мерим с тях по щедрост на социалните фондове. Просто правим каквото можем, даже прекалено много обгрижваме едно неблагодарно и невежо малцинство. И това го правим под диктата на брюкселските евролиберасти. Ако не отделяхме толкова излишни средства за това малцинство, щяха да останат повече пари и за инвалиди, и за болни деца и т.н.

  34. 34 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3547 Неутрално

    До коментар [#32] от "Lemmy":

    уви точно така е .

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  35. 35 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2047 Неутрално

    До коментар [#31] от "realguru":

    http://mutricata.blogspot.com/2017/03/blog-post_25.html

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  36. 36 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1394 Неутрално

    Вчера същия екип публикува как на запад самотните майки с деца гинат в мизерията. Днес - пият си кафетата и са щастливи а магия им помага. Хайде грантодателя да каже какво иска. А ние ще наведени глави и ще прочетем и двете. Така каза ЕК.
    —цитат от коментар 23 на potrebitel3


    Хм. Ако сутрин видите репортаж за бедност в Детройт, а следобед--репортаж за адекватни институции в Бостън, пак ли така "стига лъгали--или едното е в Америка или другото, не може и двете!"
    Не стига ли пауъра на процесорчето? На 8 битов Правец ли сме още в ганглиите?

  37. 37 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 1048 Неутрално

    Отличните социални услуги в упоменатите държави са резултат от жестоки данъци и много добре работеща административна система, която не се чуди как да похарчи за своя лична изгода готовите пари. Това пък е следствие на стройно общество, иградено на взаимно доверие, позитивни намерения, уважение на личността и повишена гражданска чувствителност. Не на споледно място - и на работеща съдебна система! Постигнато е в течение на години, в които за техен късмет комунягите са нямали власт, а престъпните елементи тип "мутри" най-вероятно са останали някъде в началото на миналия век....или по-миналия. Далеч съм от мисълта, че няма кражби, но те в никой случай не са в чудовищните размери, както в България, и не за сметка на най-онеправданите.
    Зрелостта на едно общество се измерва именно в отношението им към тези, които по една или друга причина са в неравностойно положение спрямо останалите.
    Пиша обобщено, но от известно време живея в една от тези държави и виждам на практика как работи системата.

  38. 38 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1394 Неутрално

    В съседна Сърбия данъците са по-високи от в Германия и Финландия
    https://en.wikipedia.org/wiki/Tax_rates_in_Europe
    В Македония и Румъния също.
    Така че си не само до пари а и до общество.

  39. 39 Профил на Matematiks
    Matematiks
    Рейтинг: 342 Неутрално

    До коментар [#14] от "rincewind":
    Цитирам една приятелка:

    Хората родени в центъра на София бяха пометени от влака, който спира на всяка селска спирка....





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK