Училището, в което нежеланите деца са добре дошли

Мариана Божкова - директорът на училището, която не се страхува да приеме всяко дете, поискало да учи

© Дневник

Мариана Божкова - директорът на училището, която не се страхува да приеме всяко дете, поискало да учи



Вероятно не са много училищните директори, които ще приемат без притеснения и с лека ръка деца, с които е сигурно, че няма да е лесно. Не просто няма да е лесно да бъдат учени, приобщавани, а ще е трудно, на моменти много трудно. В София има обаче едно училище, в което директорът и учителите приемат нежелани другаде деца – 59 училище "Васил Левски" в "Малашевци".


"Ако ние ги върнем, къде ще отидат? Какво са виновни децата, трябва да им се помогне, да ги научим, да станат хора, да са част от обществото. Това ни е мисията. Трудна е, но ако не го направим ние, няма кой". Така директорът Мариана Божкова обяснява защо е решила да приема всички деца, поискали да се учат. Те са близо 270, повечето роми. И до неотдавна - 20 деца на бежанци. Девет завършили учебната година, другите заминали.


Мариана Божкова е директор на училището от близо 20 години. От времето, когато в огромната сграда е имало над 1200 деца, а ромските са били по едно-две в клас. И според нея това е бил успешният модел за действителна интеграция. За истинска интеграция трябват целенасочени и дългогодишни усилия на всички институции, заети по веригата, коментира директорът. И след като установява, че това или няма да стане, или поне няма да е скоро, решава че тя и 59-о училище ще направят каквото е по силите им.




А първото, което могат да направят, е да


не връщат никого


За това, че на ромски деца се отказва да бъдат записани в училища, в които преобладаващо учат българчета, се заговори отново покрай случая в училище в Благоевград, чиято директорка публично обяви, че няма да записва ромчета. Аргументира се – ромските деца стават все повече, българите започват да изтеглят децата си и рано или късно училището ще стане основно ромско. А възможностите за интеграция ще изчезнат.


Сега от комисията за защита от дискриминация и от министерството на образованието проверяват случая и обещават наказания. Ромски организации сигнализираха, че това не е прецедент, а има десетки подобни примери.


И директорът на 59-о училище разказва, че са масово скритите практики да не се записват ромските деца - идва ромско семейство, казва му се, че няма места, а ако е българско – ще бъде прието, това е навсякъде.


В нейното училище тя и учителите попълват документите на децата, тъй като голяма част от родителите са неграмотни. Подават нужното и в електронните системи, пишат декларации, заявления, всичко необходимо за кандидатстване и записване.


Божкова разбира и не упреква директора на училището в Благоевград. Защото от 1200 ученици някога в 59-о днес то е останало с под 280. Ромчета. Тя смята, че отчасти това се дължи на демографската криза – българските деца намалявали, а ромските в квартала се увеличават. Факт е обаче и нежеланието на българите да си пускат децата в среда, доминирана от ромски деца и семейства.


Бюст на Васил Левски посреща учениците във фоайето на входа

© Дневник

Бюст на Васил Левски посреща учениците във фоайето на входа

Например сега Мариана Божкова е обявила прием на две паралелки в първи клас. Има интерес обаче само от 23 деца – всички ромчета. "Обявих повече прием, защото по данните на "Гражданска регистрация и административно обслужване" има много повече деца от квартала, които сега трябва да започнат първи клас. Познавам и семействата на българските деца, с някои съм говорила. Обяснявам, че вършим много неща, че се грижим за децата. Не искат, отказват. Само казват, че не желаят децата им да растат в тази среда, и толкова", казва Божкова. В същото време недоумява как всъщност в квартала същите тези семейства живеят съвместно с ромските и няма конфликти, проблеми.


Тя смята, че е изчерпала възможностите си да повлияе на тези семейства. Смята, че решението трябва да го даде държавата с всички нейни институции. Като


гарантира действително равен достъп и равни стандарти във всички училища


Училището и базата са ни големи, има много потенциал, но ние получаваме делегиран бюджет за 270 деца, не можем да го поддържаме, нямаме възможност за добро заплащане, за осигуряване на допълнителни дейности и т.н. Така децата тук са в по-лоши условия от тези в централните училища, отбелязва директорът. И допълва, че държавата трябва да измисли механизми, така че родителите от "Малашевци" например да са сигурни, че децата им ще получават същото качество на образованието, същата сигурност, същата среда в местното училище като в централните. Иначе системите за "уседналост", "райониране" и други, задължаващи родителите да записват децата си в определено училище, няма да сработят никога. И ще бъдат измисляни всевъзможни механизми за заобикаляне.


Божкова не чака, училището действа. Най-вече с помощта на европейски средства в партньорство с местната община и с неправителствени организации.


Етнографският кът в един от коридорите на училището е направен с помощта на учениците

© Дневник

Етнографският кът в един от коридорите на училището е направен с помощта на учениците


Така тоалетните и физкултурният салон са ремонтирани, има нови футболни врати, кошове за баскетбол, маса за тенис... оборудвани са няколко кабинета, има интерактивни дъски, компютри. Учителката по физическо е издържала и курс за хореография и учи децата на хора. Има клубове за фолклор, за работа с компютри, допълнителни часове по български език, за сексуално и репродуктивно здраве, изкуства, пеене. Водят децата на море и на планина.


Божкова благодари на екипа си, че са толкова отдадени.


Екип, на който често му се налага да ходи по къщите и


да събира децата, за да ги заведе на училище


От врата на врата. По думите й родителите масово не оценявали образованието. "Майката се успала, не го довела. И ние ходим да го взимаме. Не ни е работа това, работа е на държавата да осигури децата тук. Тук, където вече ние поемаме да го направим човек", казва директорът.


Налага й се да убеждава и учителите. Особено когато преподавател се връща целият в кал от обикаляне по къщи, в които няма никой, родителите са заминали без предупреждение в чужбина. Или пък където в двора лаят няколко кучета, а никой не отваря. Защо да продължават. Отговорът й е: "Защото го прави и за себе си, утре тези деца няма да ни нападнат, оберат, няма да ни разбият колата, няма да просят. И ще знаят как да запишат собственото си дете в училище, защо това е важно".


И защото това е важно, учителите не пишат оценки по милост. "Гледаме да си заслужат тройките. Не искаме много повече, но да си изработят тройката, ако не друго", казва директорът. И за разлика от други училища, където за да взимат делегираните бюджети, водят присъствие на всъщност непосещаващи деца, в 59-то изпращат винаги писма до социалните при пет отсъствия.


Купи от успешни състезяния на учениците

© Дневник

Купи от успешни състезяния на учениците


От следващата година 59-о ще е т.нар. обединено училище, ще учи децата до 10 клас в професионална паралелка за работа в заведения за хранене. Ще издава удостоверения за професионална квалификация. А децата ще имат възможност за работа. Божкова казва, че и тук се е наложило убеждаване, но все пак е успяла да обясни ползата на семействата на над 20 деца.


Тъй като вече е с преобладаващо ромски деца, за следващата учебна година училището ще има право и на допълнително средства от министерство на образованието. С тях Божкова планира да наеме психолог и образователен медиатор, който да е връзката със семействата. Бих искала да имам и социален работник и лекар – да ваксинира поне децата, много нямат дори личен лекар, защо не и зъболекар... но няма пари, казва тя.


Другото, за което съжалява, е че ромчетата няма с кого да се сравняват, кого да догонват. За да има такава среда, не трябва изобщо да има компактни ромски гета.


Бежанските деца и българският фолклор


Директорът на 59-о училище приема миналата година и деца на бежанци – предимно от Афганистан и няколко от Иран. Бяха ги връщали от няколко други места, помолиха ме, приех ги, разказва Мариана Божкова. И, да, беше трудно най-вече заради другите семейства, спомня си тя. Имало неразбиране, страхове. "Няколко месеца по-късно обаче можехте да видите как децата си говорят помежду си в коридорите на английски, на развален български... както можеха. Ромските деца им помагаха с всичко, обясняваха им. Бежанските деца пък им разказваха какво е да бягаш от война.... Станаха екип". И днес настръхва, като разказва как на празник на училището момичетата на бежанците, които били винаги със забрадки, до една свалили шаловете, облекли носии и пели български народни песни, играли хора. Заедно с другите.

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1800 Неутрално

    Интеграцията е поредната утопия, която ни сервират пребоядисалите се в демократи червени разбойници и бивши комсомолци. Просто им трябва електорат тъй като оглупелите пенсионери са на измиране.

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  3. 3 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3641 Неутрално

    няма нежелани деца , има деца не на място . и моето дете не е желано в Харвард примерно по тази логика

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  4. 4 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1073 Неутрално

    Тука сега много сълзи ше се пролеят и под тази новина.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  5. 5 Профил на b_52_strato
    b_52_strato
    Рейтинг: 810 Неутрално

    Слава Богу, че в България има и такива директори!

    Слава Богу, че в България са останали и хора!

    Забранявам на бокулизачи и комуняги да четат постингите ми!
  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9891 Неутрално

    Браво на директорката, ме се бори да обучи децата, но тя е потвърдила тенденцията, дефинирана от благоевградската директорка.
    А и с усилията си да задържи ромските деца в училише доказва, колко е важна семейната среда - успала се майката и детето останало в къщи, образованието като ненужно, тръгнали внезапно за чужбина...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1105 Неутрално

    И какво като ходят на училище?Да не би да имат някакви знания?Хубаво е да се види клипът,в който лекарка от Ихтиман е направила тест със седмокласници цигани и е установила,че имат знания на ниво ДЕТСКА ГРАДИНА.Дори нямат знания на първокласници.

  8. 8 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3911 Неутрално


    До коментар [#4] от "dedoliben":
    Ходят на училище или се водят замо на книга, за да вземат документа а училището парите ?!?!?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  9. 9 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1800 Неутрално

    В подобни училища трябва да се залага повече на трудовото обучение, а не да не им губят времето и запълват и без това ограничения мисловен капацитет със сложни предмети.
    Учиш го да чете и пише, да смята до умножение и деление (пак ме съмнява) и толкоз. После занаятчийство.

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  10. 10 Профил на metalogy
    metalogy
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Много сте ми странни. Да не би да смятате, че е по-добре да не ходят на училище?
    Няма друг начин за очовечаване, нито е измислен по-добър начин за прогрес.

    колко е стабилен финансовият сектор у нас, ако не се говори за него
  11. 11 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1967 Неутрално

    Госпожа директорът провежда политика според своите убеждения. И интереси.
    Дали е правилна, дали има нещо положително? Успяла е да направи училището 100% циганско. Не е трудно. Когато броят на циганчетата надхвърли определена граница, примерно 20%, процесът се ускорява по лесно обясними причини. Едва ли някой се съмнява и би оспорил, че образованието оказва положително влияние върху възпитанието на децата, в случая от т.нар ромски произход. Но аз изразявам съмнение за ефективността на образованието в училище, където децата и родителите се агитират и привличат по споменати от госпожа директорът начини. Изразявам съмнение за мотивацията, а защо не и за качествата на учителите. При това става въпрос за училище в София. По силата на утвърдени критерии училището ще прогресира. Предвижда се дори в него да се обучават ученици в горната спетен. Защо не след няколко години да бъде колеж или университет? Ще се издават дипломи и удостоверения на учащи се, които са записани и никой не ги е отписал. Някои от тях дори понякога присъстват на учебни занятия. Почти всички, които са присътвали поне на 30% от тези занятия след завършване на 8-ми клас ще могат да четат и извършват аритметичните действия събиране и изваждане с едноцифрени и двуцифрени числа.
    Госпожа директорът ще продължи да бъде директор. Тя и училището ще бъдат споменавани в статии и репортажи в различни СМИ. Ще продължава усвояването на едни пари. Резултатите ...
    Вероятно в добилото популярност училище Благоевград след евентуално наказание ще бъдат записвани и циганчета. Колкото дойдат. И в много други училища. Но в тях няма как да бъдат задържани българчетата. Само защото родителите им проявяват каприз и желаят децата им да бъдат обучавани по програми и методики, гарантиращи определен минимум от знания, умения, възпитание. Тези родители и тези деца ще предпочетат и предпочитат затрудненията, които ще възникнат от преместването в друго училище. Не са само те. Животът предлага много други... Тези родители и тези деца са във възраст много удобна за емиграция. За намаляването на която се работи и се усвояват средства по други програми. Резултатите ...

  12. 12 Профил на eus47368223
    eus47368223
    Рейтинг: 464 Неутрално

    Много сте ми странни. Да не би да смятате, че е по-добре да не ходят на училище?Няма друг начин за очовечаване, нито е измислен по-добър начин за прогрес.
    —цитат от коментар 10 на metalogy

    Естествено, че е по-добре да ходят на училище. Също както естествено е по-добре да изгребваш вода, ако се намираш в пълнеща се лодка, само че още по-добре е да се опиташ да запушиш дупката в лодката, а също и да изгребваш с нещо друго, а не със сито. Не знам дали е навсякъде така, не искам да поставям оценки и да говоря лошо за хора, правещи добро, и дано тази директорка да постига резултати и да има все повече такива като нея. Обаче моите наблюдения от "смесени" училища са други. Ромите наистина не научават нищо, в училището е страшна цигания и учебният процес е на страшно ниско ниво (завършват основно образование, а не знаят буквите примерно), а българчетата, които са поставени в тази среда, се "циганизират" много успешно и по този начин шансовете им в живота се изпаряват със всяка година. Интеграция се получава, само че с обратен знак.
    Което просто показва, че системата е много слаба и не работи.

  13. 13 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2215 Неутрално

    Системата няма как да работи по този начин.
    Децата трябва да преминет тестове преди записване в първи клас и тези, които не владеят добре български да се обучават в отделни паралелки целодневно, с повече часове, като им се осигурява и безплатен обяд. Като наваксат до нивото на останалите паралелки да се преместват в тях. Така няма да се затруднява обучението в обикновените паралелки и интеграцията няма да е за сметка на образованието на другите деца.
    Също така съм много скептична към сега съществиващото обучение на деца със СОП. Те също би трябвало да се обучават в специализирани паралелки, където начинът на обучение да е съобразен с по-ограничените им възможности.
    Нека всеки от вас си предстви как би се чувствал ако е задължен да посещава лекции, водени на език, който не владее добре за да разбере защо на циганчетата не им е интересно в училище.

  14. 14 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 488 Неутрално

    През цялото време в статията се говори с/у дискриминацията, а в същото време много "компетентни" форумци, явно недаващи си сметка са собственото си състояние, разделят и преразпределят кой, къде и какво трябва да учи...

    Иначе хубаво е, че има хора, които искат да си вършат работата. Ако има повече такива примери, ще имаме шанс, някой ден да станем общество.

  15. 15 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4227 Весело

    До коментар [#3] от "дерибеев":

    Срещу $45,278 на година, бъди сигурен, че ще е желано...

  16. 16 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Ох, пак ли тая тема! Хора, какво качество на образованието ви гони, какви знания и умения търсите?! Да оставим специфичната миризма и повишените нива на агресия. Не за дискриминация и нетолерантност иде реч, да започнем от елементарното. Ромските училища са опасни за здравето - 2/3 от ромските деца са пълни с вътрешни паразити - най-често острици, често глисти, бактерии какви ли не щеш. Има деца с повече от една "екстра". Ясно е, че са заразени целите семейства, но родителите не вземат мерки за лечение. Шарки, жълтеница, грипът никой не го брои за болежка... Почти всички ромски деца са с поднормени показатели за ръст и тегло - от високопарни приказки за интеграция ли да се развива нормално мозък, на който не само му липсват стимули за интелектуално развитие под формата на игри и общуване в семейството, но дори не се храни нормално? На практика се получава едно абсурдно положение, при което всички останали етноси осигуряват даже на домашните си любимци по-добри условия за живот, отколкото ромите на децата си. Държавните институции, вместо да се цупят, че някой не щял роми и да се чудят какви кампании за интеграция да рекламират, да започнат наистина да прилагат законите - никакви ранни бракове, никакво отпадане от училище до 16 г. и реално покриване на държавните образователни стандарти, щом се налага отнемане на родителски права от безотговорни родители, да се отнемат.

  17. 17 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 786 Неутрално

    Мариана Божкова обяснява защо е решила да приема всички деца, поискали да се учат. Те са близо 270, повечето роми. И до неотдавна - 20 деца на бежанци. Девет завършили учебната година, другите заминали.


    Мариана Божкова е директор на училището от близо 20 години. От времето, когато в огромната сграда е имало над 1200 деца, а ромските са били по едно-две в клас.

    ****************************************************

    Ако никой не вижда проблем в горецитираното - значи имаме голям проблем....

  18. 18 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 735 Неутрално

    за 3 години бях учител (розпределение) – циганите са неспасяеми. рядко има сред тях някой с интерес към ученето. политкоректните лакърдии са досадни – а тази директорка е точно сорта евросъюзно дрънкало – така навремето крякаха за съветския опит и вечната дружба.

  19. 19 Профил на I
    I
    Рейтинг: 1518 Неутрално

    До коментар [#15] от "hamiltonf":

    Първо, Harvard прави т.нар. blind admission, при който децата се приемат без да се знае финансовото им състояние.

    Второ, процента приети в Харвард е под 6 от кандидатиралите се. Наистина ли си мислиш, че ако имаш пари ще приемат детето ти?

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  20. 20 Профил на Petia Nikolova
    Petia Nikolova
    Рейтинг: 542 Неутрално

    До коментар [#16] от "wiligri":

    Да се отнемат от родителите,ама за да има положителен ефект,това деяние трябва да стане,когато детето е в невръстна възраст и се даде на интелигентно семейство,или попадне в правилната среда. Дори пак не може се гарантира успеха. Не можеш избяга от ДНК-то си. Няма как да стане. Доде се разбере накъде ще го завее вятъра ромското,ще е станало на еди колко си години,без знания,почти без образование...

  21. 21 Профил на Онуфри
    Онуфри
    Рейтинг: 1452 Неутрално

    Системата няма как да работи по този начин. ....
    —цитат от коментар 13 на pamela


    + 1000

    Имало едно време ссср!
  22. 22 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 882 Неутрално

    Заглавието е помпозно, а за училището поназнайвам за глупостите и игричките там. Гетоизирано училище, което цоца разни фондове и програми за роми. Учители, работещи в лоша емоционална среда и делени на клики - приближени(намазващи от парите) и други, които духат супата и обикалят из калта и бачкат до откат. Ще приемат и ескимоси, ако има желаещи. За пари нищо не се отказва. Но всъщност из цялата страна е така и това училище не е по-различно от другите с подобна характеристика. Убеден съм, че определени хора от ръководството в училището яко гушат кинти по разните там програми и проекти. Но щом това е законово облечено или поне отговаря документално на правилата...

    malart.blog.bg
  23. 23 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 896 Неутрално

    РИО и Кмета успяха да помогнат на издателите на сборници да постигнат максимални печалби. Създадени са множество "елитни" училища. Характерното е, че с отсяване и изгонване на по-слабите не се налага повишаване на учителските умения.
    Средния успех се вдига, като двойките просто се изгонят.
    За отношението към етноса е очевидно, действат подобни предварителни презумции.

    Сами сме избрали да си направим гета. Заблуждаваме се, че е заради ученето им.

    За съжаление модела не предполага развитие на учителите. Те стават просто преподаватели.

    Преди 30 години в един щат имали подобен проблем - образували се гета, в които нищо не се учи. Ужас.

    И направили реформа: уволнили всички директори и учители във всички училища едно лято. И започнали назначения наново, с хора, които поемат ангажимент да се справят. Всички, означава всички: и в "елитните" ги уволнили. Защото те така класирали при себе си и гонели по-изостаналите, а не ги обучавали.

  24. 24 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 896 Неутрално

    До коментар [#20] от "Petia Nikolova":

    Е учителското семейство е интелигентно. Сигурно познавате учителски семейства, готови да вземат деца? И да станат проверяеми 24 часа в денонощието от социалните?
    Учители (уви) са първите които гонят децата от часовете.

    Да се даде на ... това означава: да си под контрол десетилетие. Защото Норвежки финансов механизъм това значи. Ако сте навита, включете се.

  25. 25 Профил на еко
    еко
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Ох, пак ли тая тема! Хора, какво качество на образованието ви гони, какви знания и умения търсите?! Да оставим специфичната миризма и повишените нива на агресия. Не за дискриминация и нетолерантност иде реч, да започнем от елементарното. Ромските училища са опасни за здравето - 2/3 от ромските деца са пълни с вътрешни паразити - най-често острици, често глисти, бактерии какви ли не щеш. Има деца с повече от една "екстра". Ясно е, че са заразени целите семейства, но родителите не вземат мерки за лечение. Шарки, жълтеница, грипът никой не го брои за болежка... Почти всички ромски деца са с поднормени показатели за ръст и тегло - от високопарни приказки за интеграция ли да се развива нормално мозък, на който не само му липсват стимули за интелектуално развитие под формата на игри и общуване в семейството, но дори не се храни нормално? На практика се получава едно абсурдно положение, при което всички останали етноси осигуряват даже на домашните си любимци по-добри условия за живот, отколкото ромите на децата си. Държавните институции, вместо да се цупят, че някой не щял роми и да се чудят какви кампании за интеграция да рекламират, да започнат наистина да прилагат законите - никакви ранни бракове, никакво отпадане от училище до 16 г. и реално покриване на държавните образователни стандарти, щом се налага отнемане на родителски права от безотговорни родители, да се отнемат.
    —цитат от коментар 16 на wiligri


    Ок, игри и общуване в семейството нямат и така наречените функционално неграмотни българчета.
    Колкото, до домашните любимци, е видно колко сме грижовни като нация за тях изобщо.

    Може ли по-полека с квалификациите.
    Щото, като българи е добре първо да видим на кво ни приличат гробищните паркове и после да анализираме другите етноси. Айде, у лево.

  26. 26 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1742 Неутрално

    Образованието да е съобразено с възможностите на ромите - да е повече с практическа насоченост, не да ги правят научни работници. Ако щеш да ги учат да плетат и да шият.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  27. 27 Профил на gerganabg
    gerganabg
    Рейтинг: 283 Неутрално

    Живея до училището - известно е като училището в което директорката реши да приема ромчета за да не останат празни паралелките и. Резултатът - няма българчета, добри учители напуснаха училището през годините, кварталния полицейски инспектор работи в сградата на училището, прекрасната база на това прекрасно училище се посъсипа през годините. Защо се дава за пример подобно училище ? То е срам за системата.

  28. 28 Профил на gerganabg
    gerganabg
    Рейтинг: 283 Неутрално

    Защо Дневник не разпита родители на деца от квартала, за да може впечатленията да са пълни, всеки може да разкаже история за интеграцият на ромите - и добра и лоша (как например всяка сутрин родителите от квартала се засичаме на светфара с децата, возейки ги към далечни училища, заради изпълнителни директорки, като тази от статията)

  29. 29 Профил на transvaal
    transvaal
    Рейтинг: 1131 Неутрално

    Образованието да е съобразено с възможностите на ромите - да е повече с практическа насоченост, не да ги правят научни работници. Ако щеш да ги учат да плетат и да шият.
    —цитат от коментар 26 на Нефертити


    Що за нелеп коменар! Остава да ги пратите в концлагер. Възможностите на Ромите са извън вашата или моята компетенция. Някой се е родил Ром, друг-Черен, трети-Ескимос. Това няма никакво значение. Важното е, че се е родил ЧОВЕК. От там нататък, дали ще е джентълмен или циганин, зависи от СОФТУЕРА, който се дава на всеки от нас от семейство, училище, квартал. Системите, независимо от географията, трябва да се стремят към даване на равен старт. Всеки е човек. Вижте какъв революционен подход поемат във Франция, който включва задължително у-ще от 3 годишна възраст, който да включва и интегрира всяко дете, независимо от произхода му. Един от най-важните стълбове на Запада е Свети Франциск. Основното нещо в неговото учение е включителността, сиреч, приемане на всеки ЧОВЕК независимо от произход, статус и пр.
    Вие тук излизате с едни неандерталски идеи (подобни идеи са прилагани в Хитлерова Германия). И не мислете, че съм полит-коректен. Абсолютен противник съм на полит-коректността и свързаното с нея лицемерие. Живея в ЮАР, но винаги съм бил колониалист и патерналист по убеждение (бил съм и в други части на Африка). Но смятам, че една фундаментална грешка на Апартейда беше именно сегрегацията в образованието - отделно за черни и бели, което не е ОК. На децата трябва да се дава равен шанс и да се възпитават към придобиване чрез заслуги, независимо от цвета. Защото във всяка раса има и по-умни и по-тъпи. Проблемът в България е, че никоя власт не пожела да интегрира тези хора - те са удобни на властта в този си вид. На Запад хората знаят как се управлява и ромски проблеми като тези в България не се виждат на Запад. Затова обаче се иска ум и стратегия.

  30. 30 Профил на gerganabg
    gerganabg
    Рейтинг: 283 Неутрално

    До коментар [#29] от "transvaal":

    Предполагам, че никога не сте живял/ла в квартал с ромско присъствие, не не става дума за гето, а също и че нямате дете в ученическа възраст. На теория нещата са прекрасни и благородни, на практика след определено време всички стигаме до извода на майките и бащите ни - всяка жаба да си знае гьола, сори за откровението.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK