Да готвиш на инат. Или за ползите от учене чрез работа

Танжел Абилова

© Христо Владев, ДОМИНО

Танжел Абилова



Избори 2022

Сръчно и бързо, като истински майстор-готвач от престижен ресторант момиче прави ястие с пиле по нелекото изискване да е вкусно, здравословно и красиво. Трябва да се справи за час и половина, което е изпитание за истински професионалисти. Танжел Абилова от Професионалната гимназия по туризъм "П.К. Яворов" в Добрич се справя блестящо. И така спечели наскоро второто място в конкурс за млади кулинарни таланти за ученици, които учат за готвачи от Перник, Добрич, Стара Загора и Бургас.


Макар за първи път да готви в професионална кухня, тя е направила своя избор – ще бъде готвач. И е горда с този избор. Както и победителката в конкурса, съученичката й Елеонора Ангелова. Танжел мечтае да има свой ресторант, в който да работи с майка си. Тя е една от над 1 100 ученици от цялата страна, които учат в дуални паралелки по осем професии, създадени по българо-швейцарския проект ДОМИНО. Дуално, защото учениците учат "две в едно": учат чрез работа. В последните класове на гимназията, които предстоят за Танжел, Елеонора и другите, децата учат и работят във фирми срещу заплащане по трудов договор. Така фирмите влагат в бъдещите си кадри отрано, отделили са време и хора да ги учат намясто в предприятията. А учениците знаят: уменията им се ценят на трудовия пазар. Дипломата от такива паралелки не затварят вратата към университета. Напротив, дават предимство: трудови умения, добити в практиката. И то по престижни, търсени професии.


Да учиш за готвач е престижно


В готварските паралелки се влиза по успех, има деца с отлични дипломи. Сами правят този избор, не са подтикнати или спирани от родителите си, обяснява преподавателката на Танжел Марияна Шестакова. Самата Марияна е завършила Професионалната гимназия по туризъм в Добрич. Преподава по професионална подготовка и макар да е само на 35 години, има солиден опит в практиката: управител на ресторант, сезонни хотели. Особено важно според нея е, че учениците излизат от дуалните паралелки не просто с диплома, а с истински умения за готвачи. Но най-важното: в ресторантите ги очакват. Не просто ги очакват, а инвестират в тях, докато те са още в училище.




Наистина не е случайно, че още преди да дойде време за истинските стажове, учениците й вече получават предложения за работа през лятото. Танжел и други нейни съученици ще работят това лято в петзвездни ресторанти в "Албена".


Професионална Гимназия "Иван Хаджиенов" гр. Казанлък, където се обучават за професия Машинен техник, специалност "Машини и системи с цифрово-програмно управление"

© Христо Владев, ДОМИНО

Професионална Гимназия "Иван Хаджиенов" гр. Казанлък, където се обучават за професия Машинен техник, специалност "Машини и системи с цифрово-програмно управление"


Подготвянето на квалифицирани кадри още от училище става все по-актуално и необходимо, а бизнесът отдавна се оплаква, че от образователната система не излиза достатъчно подготвен персонал. И изнемогва от липса на квалифицирана работна ръка, най-вече в индустрията и туризма. От проекта ДОМИНО посочват, че именно ученето чрез работа е отговорът - така всеки бизнес ще подготви сам кадрите спрямо индивидуалните си нужди. И ще има квалифицирани кадри, още преди те да са напуснали училище.


Дуалното образование е регламентирано законово още от 2014 г., но сега образователното министерство съгласува и изменения в Закона за професионалното образование и обучение, с които ще разшири законовата база. Преди дни проектът беше приет и от правителството. С промените ще бъдат въведени изисквания към фирмите, които ще обучават учениците чрез работа. Компаниите ще бъдат вписъни и в регистър, целящ прозрачност и устойчивост на системата. Предвижда се въвеждане на изискване за актуализиране на учебните програми за професионално образование на всеки пет години, за да може завършващите да отговарят на изискванията на бизнеса и да могат да работят с нови машини и технологии. Предвиждат се условия за обучение на наставниците от фирмите и др.


Спасение от кризата, младежката безработица и липсата на кадри


"В Швейцария около 70-75 % от завършващите основно образование избират да продължат с професионално дуално обучение. И там не всички младежи след завършването си правят кариера непременно с професията, с която са се обучавали в дуалната система, но тя във всички случаи ги подготвя добре. По време на икономическата криза неотдавна много швейцарци, загубили работата си поради кризата, са успели да си намерят работа по професията, която са изучавали в дуалното образоване. На дуалната система се дължи и фактът, че младежката безработица в Швейцария е една от най-ниските в света - под 4 %", коментира пред "Дневник" ръководителят на проект ДОМИНО Петя Евтимова.


Професионална гимназия по промишлени технологии "А. Ц. Буров" – гр. Русе, където учат за професията Монтьор на енергийни съоръжения и инсталации – специалност "Газова техника"

© ДОМИНО

Професионална гимназия по промишлени технологии "А. Ц. Буров" – гр. Русе, където учат за професията Монтьор на енергийни съоръжения и инсталации – специалност "Газова техника"


По думите й множество изследвания в държавите, в които се прилага дуалната система - Швейцария, Австрия и Германия показват, че тя е много по-подходящо и по-икономически изгодна за компаниите, отколкото да назначават недобре подготвени специалисти, за чието обучение да заплащат след назначаването. Чрез дуалната система не само ще се осигурят така липсващите напоследък професионалисти, но и фирмите ще имат възможност да ги обучат съгласно своите изисквани още по време на обучението и при желание да ги назначат на работа веднага след завършване, отбелязва Евтимова.


Ученето чрез работа е важно също и за младежите, защото им дава повече шансове за намиране на работа и добра кариера след завършване. Дава им шанс още в училищните години да натрупат професионален опит, както и да усвоят практически умения, които търсят работодателите. "Но то е важно за тях не само след завършването - по време на обучението им дава възможност, наред с придобиването на умения, да получават възнаграждение за положения труд, което пък им дава едно ново самочувствие, прави по-отговорни към работата", изтъкна още Петя Евтимова. По време на проекта част от младежите са споделили, че едва като започнат работа в реално предприятие, разбират каква точно професия са си избрали и дали този избор ще остане за цял живот или ще се насочат към друга. Всички младежи, започнали дуално обучение в България, били на мнение, че обучението, при което прекарват 2-3 дни седмично на реално работно място, с реални отговорности, им е много по-интересно, отколкото само да се обучават в суха теория в училище.


"Големият интерес, показан досега от 170-те фирми партньори, ни кара да бъдем оптимисти в бъдещето на дуалната система", каза още Евтимова. И отбеляза, че освен законовите поправки, подготвени от министерството съвместно с екипа на ДОМИНО, образователното ведомство планира и необходимите финансови средства за осигуряване на системата.


Сега е важно парламентът да приеме промените в Закона за професионалното образование до началото на учебната година есента, за да може успешните примери за реализирали се младежи да продължат, да стават все по-масови.


Нужни ли са трудови договори


По време на дискусиите по промените, регламентиращи по-пълно дуалното образование, някои представители на работодателите се върнаха към въпрос, уреден още 2014 г. - нужно ли е работодателите да сключват трудови договори с младежите, които се учат при тях. Аргументите срещу това бяха, че така се натоварва бизнеса, който трябва да плаща социални осигуровки, достигащи 33 на сто от заплатта.


"За нас като екип на проекта е необяснимо това искане за отпадане на трудовите договори, тъй като такова искане не сме имали от никоя участваща фирма /170 фирми/. Напротив, фирмите споделят различни трудности, които срещат например с процедурите пред Инспекцията по труда по издаване на разрешенията за непълнолетните, както и други административни проблеми, но никога не са искали отмяна на трудовия договор", коментира Петя Евтимова. Вероятно някои фирми, които все още не участват в такова обучение, не желаят да заплащат нищо на учениците - на тях бих казала, че този вид обучение е само за онези фирми, които наистина разбират същността на дуалното обучение, която е съчетанието на труд с обучение, а всеки труд заслужава възнаграждение, макар то в случая да е минимално, допълни тя. Съгласно Кодекса на труда, заплащането е 90 % от минималната работна заплата съобразно изработените в месеца дни.


Според наблюдение на екипа на ДОМИНО и споделени впечатления от фирмите, учениците в 11 клас са все още неопитни и освновно се обучават, но след една година обучение във фирмата, в 12 клас те вече са самостоятелни и изпълняват възложените им работни задачи. Голяма част от фирмите назначават тези ученици на договори и през лятото между 11 и 12 клас, за да заместват отсъсващи работници, което също показва, че ги смятат за подготвени специалисти, отбеляза Евтимова.

Избори 2022

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK