Кой ще пази пазачите, или как нарушители ще защитават авторски права

Кой ще пази пазачите, или как нарушители ще защитават авторски права

© Юлия Лазарова



Повечето местни администрации в България продължават да пренебрегват Закона за авторското право и сродните му права, като не лицензират събитията, които организират или за които представят собствени терени или помещения. Това каза за "Дневник" Иван Димитров, изпълнителен директор на "Музикаутор". Дружеството е основано от композитори, автори и музикални издатели за управление на правата върху ползването на произведенията, които са създали.


Измененията в досега действалия Закон за авторското право и сродните му права бяха спешно гласувани от Народното събрание и влязоха в сила в края на март т.г. Една от ключовите новости в текста на закона предвижда контролът по спазването му да бъде вменен и на кметовете на общини по места.


Дружествата "Музикаутор" и "Профон", които и в момента работят в сферата на защитата на авторските права, обаче продължават да попадат на опити за заобикаляне на регламентите от страна на общините. "Вярваме, че тези опити се дължат единствено на незнание и




манталитет, трупан в продължение на години",


каза Иван Димитров.


Последните случаи, по които работи "Музикаутор", са опитът на общинската администрация в Благоевград да абдикира от задълженията си по закона при организацията фестивала "Франкофоли", както и отказа на кмета на Ямбол Георги Славов да плати авторските права за концерта на рокгрупата "Юрая Хийп" на 2 юли т.г.


Варна - един от най-големите курортни градове в страната, също има проблеми със спазването на закона. Местната администрация организира редица културни събития, сред които е и Международният музикален фестивал "Варненско лято". За него общината е уредила авторските права, като е сключила договор с "Музикаутор" и от 2015 г. до 2017 г. по него са изплатени възнаграждения в размер на над 4 хил. лв. С това единствено изключение информация за концерти и събития, организирани от община Варна извън рамките на Международния музикален фестивал "Варненско лято", не е подадена към сдружението. За тях не са извършвани и плащания. На въпроса на "Дневник" защо се е случило това от общинската дирекция "Култура и духовно развитие" отговориха следното: "Поддържаме връзка с "Музикаутор" и извършваме поетапно плащания за събитията, които пряко община Варна организира".


Подобен отговор обаче показва само, че структурите на местната власт (в случая във Варна) все още


не познават промените в Закона


за авторското право и сродните му права.


"С приетите нови текстове от март т.г. се въвежда солидарна отговорност за фирмите, организациите и местните власти, стопанисващи места, на които се провеждат концерти, каза изпълнителният директор на "Музикаутор". Това означава, че една община носи отговорност не само когато организира дадено събитие, но и когато предоставя свои терени или зали за тази цел".


Справка, предоставена на "Дневник" от дружеството "Профон", създадено за защита и управление на правата на музикалните продуценти и артисти, показва, че към момента Варна няма сключен договор за ползването на защитен репертоар от каталога му. На въпроса каква е причината за това от там отговориха кратко:


"Не сме ползвали музикални записи


с неуредени авторски права". Подобно твърдение обаче едва ли е вярно, ако се има предвид обемът на каталога, представляван от "Профон".Сдружението управлява 90% от звукозаписите на българския и световния музикален репертоар, в това число и трите мейджър музикални компании Universal Music Group, Sony Music Entertainment и Warner Music Group". Дружеството управлява и над 30 хил. чуждестранни музикални лейбъли, както и репертоара на над 180 от най-известните български изпълнители и групи.


Според "Музикаутор" в понеделник изтича и срокът, в който община Благоевград трябва да представи пред сдружението отчета си като организатор на


музикалните фестивали "Франкофоли".


Тазгодишното му, последно издание се състоя на 22 и 23 юни.


"От 2015 г. общината не е платила нито веднъж за авторските права на този фестивал, въпреки че има сключен рамков договор с "Музикаутор", казва Иван Димитров.


Според документи, изпратени до сдружението от община Благоевград, организатор на "Франкофоли" е не тя, а едноименно търговско дружество. В същото време във всички рекламни материали за събитието като негов организатор е посочена именно местната администрация. През март т.г. пак тя обяви търг за възлагане на обществена поръчка на стойност 460 хил. лв. за организацията на тазгодишното издание на фестивала. Същата сума местният бюджет е отпуснал и през 2015 г., и 2017 г.


Според "Музикаутор" всичко това недвусмислено показва, че именно общината е ангажирана като организатор със заплащането на авторските права за музиката, звучала на "Франкофоли". По тази причина сдружението е завело през есента на м.г. съдебен иск към администрацията на кмета Николай Камбитов на стойност над 33 хил. лв. Решението на първоинстанционния съд по него все още не е обявено.


Провал са претърпели и опитите на "Музикаутор" за извънсъдебно уреждане на авторските права за


концерта на групата "Юрая Хийп" в Ямбол на 2 юни т.г.


До общинската администрация там са изпратени няколко писма с настояване за уреждане на финансовите задължения, но след получения категоричен отказ решение най-вероятно ще бъде търсено отново в съда, съобщиха за "Дневник" от пресслужбата на сдружението.


Сред малкото положителни примери по управление на авторските права в отношенията си с местните администрации от "Музикаутор" припомнят случая, при който в началото на лятото община Русе отмени концерта на Ал ди Меола именно заради липса на музикален лиценз от страна на организатора му.


За да илюстрират


обема на разходите,


които общините в страната спестяват, нарушавайки авторски права, от компаниите, работещи по защитата им, дават следния пример:


Съгласно тарифата за концертни и други събития с музика, утвърдена от министъра на културата, авторските възнаграждения се изчисляват на 8.73% от бюджета на събитието, когато то е без вход, или от неговия приход, когато достъпът е платен. Така за едночасов концерт от класическа музика например, в който половината от репертоара е на автори, починали преди повече от 70 години, и с приходи от 2 хил. лв. без ДДС, дължимото авторско възнаграждение е малко над 87 лв. без ДДС.


Още през 2016 г. от "Профон" също са предприели опити за контакт със всички общини в България, но данните на дружеството показват, че до момента


едва четири са лицензирали музиката,


заложена в дейности като концерти, озвучаване на пеещи фонтани, събития в музеи и др.


"Поради големия брой на общините осъществяването на всеобхватен и навременен контрол в публичното изпълнение на защитен репертоар е практически невъзможно, заявиха от пресцентъра на компанията. Правомощията по спазване на Закона за защита на авторското право и сродните права са възложени на Министерството на културата, което разполага с ограничен ресурс от инспектори. Те не могат да покрият територията на цялата страна".


Така липсата на адекватен контрол отново изплува като предпоставка дори и след приемането на законовите промени през март т.г. общините да не спазват задълженията си за лицензиране на музиката, която ползват.

Ключови думи към статията:

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2215 Неутрално

    е товсичко в България е така ,нищо ново

  2. 2 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2354 Весело

    Ами Буров го е казал:"Българинът иска да оножда, но не и да плаща!"
    Та така де! ;)

  3. 3 Профил на xox55541929
    xox55541929
    Рейтинг: 1613 Неутрално

    тези пак ли реват за пари?!?

  4. 4 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3048 Неутрално

    Кой ще съди дали съдията е прав? :)

  5. 5 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1286 Неутрално

    До коментар [#2] от "batzdravo":
    То затова сигур комунистите пропагандираха любовта към Партията за да им излезне онождането безплатно, а соросоидите пък искат писмено становище с нотариална заверка за всяко онождане за да не стане изнасилване по погрешка! Само връзка с нап никой не е поискал.

  6. 6 Профил на Sir Humphrey
    Sir Humphrey
    Рейтинг: 612 Неутрално

    ЦЪРЦЕТО МИ СЕ КЪСА!!!!1!

  7. 7 Профил на Климент Горанов
    Климент Горанов
    Рейтинг: 486 Любопитно

    Не не мога да разбра за какво да плащат на Профон или Музикаутор за концерт на Юрая Хийп или пък за Франкофили., нали изпълнители пеят на живо и са си взели парите ?

  8. 8 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10353 Неутрално

    И двете структури не са за цитиране :)
    Нито общини, нито Музикаутор...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  9. 9 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1527 Неутрално

    От както музиката стана предмет на почти вечни "авторски права", държани от гигантски "музикални" компании, на практика почти не е създадена читава песен. Жалко, че всякакви паразити генерират милиарди на гърбът на слушателите и до толкова увредиха мисленето на "авторите", че ги направиха творчески импотентни.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  10. 10 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1695 Любопитно

    Хаха, тия като зареват за авторски права и ме напушва смях. Нали организаторите плащат хонорари на изпълнителите? Какво искат останалите лешояди?

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  11. 11 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2354 Весело

    До коментар [#5] от "telqk":"Само връзка с нап никой не е поискал."

    Абе, не е лошо и там да имаш, я балдъзка, я баджанак! ;)

  12. 12 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1638 Неутрално

    Не не мога да разбра за какво да плащат на Профон или Музикаутор за концерт на Юрая Хийп или пък за Франкофили., нали изпълнители пеят на живо и са си взели парите ?
    —цитат от коментар 7 на Климент Горанов


    Защото са само изпълнители. От оригиналната "Юрая Хийп" е останал само един. Авторите на музика и текст за хитовете им са други.

  13. 13 Профил на enterfornone
    enterfornone
    Рейтинг: 649 Неутрално

    Този вид рентиерство, за работа свършена преди десетилетия е адски неморален. Някой бил писал някакъв текст едно време и сега община ямбил му дължала пари и разни лешояди събират.
    Групата се е събрала, свирила и пеела и заслужава пари.
    За работа преди десетилетия - пари никакви!
    Цялата тази рентиерска система трябва да се събори. Ако някой иска да живее от писане на песни - да пише постоянно - точно както някой който боядисва стени боядисва постоянно, а не цоца с години!

  14. 14 Профил на WALL-E
    WALL-E
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Хаха, тия като зареват за авторски права и ме напушва смях. Нали организаторите плащат хонорари на изпълнителите? Какво искат останалите лешояди?
    —цитат от коментар 10 на Хриси


    Точно защото изпълнителя взема хонорар за да изпее песни, композирани, аранжирани и с текст написан от някой друг. Е, просто този някой друг си търси дължимото. Мюзикаутор е упълномощен да събира тези суми и да ги разпределя на съответните правонисители.

    Умен и красив жълтопаветник.
  15. 15 Профил на Неизвестен Извършител
    Неизвестен Извършител
    Рейтинг: 862 Весело

    Тези са като онзи сервитьор, дето дощъл да оправя сметката:
    - Две бири, картофки и, ако мине, тройка кебапчета.
    - Кви кебапчета, аз не съм поръчвал...
    - Еми не мина...

  16. 16 Профил на imaligoogle_hr
    imaligoogle_hr
    Рейтинг: 673 Любопитно

    До коментар [#12] от "tamada":

    За ''Мила Родино'' на Цветан Радославов, как ще процедират горните хиени... агенции?

  17. 17 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1619 Любопитно

    Интересно, какви данъци плаща дружествата за колективно управление на авторски и сродни права?

  18. 18 Профил на ХЪ ХЪ ХЪ
    ХЪ ХЪ ХЪ
    Рейтинг: 521 Любопитно

    Тея хрантутници от организациите за колективно управление на авторски права, що не вземат да се гръмнат. Тяхната роля е основно при "излъчване" записи и са лекинко безпомощни що се отнася до концерти и договорът е сключен между автора (изпълнителя) и организатора.

    Има варианти, в които авторът се е заробил със звукозаписната компания, продуцент или някой подобен паразит, като и концертите му трябва да минават през него. Но това е в общия случай това става през дружество, което е т.нар. независимо дружество за управление на права, не и колективно. В такива случаи хрантутниците да вземат да ходят да си търсят парите (ако смятат, че има претенции) от 1) автора или 2) от независимото дружество. Дебилно е да се бъркат в случаите, в които правата за концерт са уредени индивидуално, а не колективно.

  19. 19 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1741 Неутрално

    Аз друго не разбирам - откъде накъде Общината ще трябва да лицензира нечий концерт? Общината вика една група и й плаща хонорар. Трябва ли Общината да има пред себе си списък с песните, които тази група ще изпълни и да провери за коя песен от кого да се иска разрешение за текста и за музиката и да ги гони да им плаща? Някой наясно ли е каква бумащина е това? Не би ли трябвало всеки изпълнител да си носи отговорност за какво прибира пари - за собствени или чуижди продукти...

  20. 20 Профил на vstoyanov
    vstoyanov
    Рейтинг: 639 Неутрално

    доста глупаво манипулативна и платена статия. ако някой се интересува от истината, може да я прочете тук.
    http://www.gatchev.info/blog/?p=1209





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK