Ако България влезе в еврозоната, ще стане точно като с Гърция, смята Стив Ханке

Ако България влезе в еврозоната, ще стане точно като с Гърция, смята Стив Ханке

© Красимир Юскеселиев



Официалното присъединяване на България към еврозоната е много лоша идея. Това мнение изрази финансистът Стив Ханке – преподавател в университета "Джонс Хопкинс" в САЩ, а у нас известен като баща на валутния борд. Той направи аналог със съдбата на Гърция, ако България поеме този път. България официално заяви намерението си да се присъедини към чакалнята на еврозоната на 12 юли.


В същото време Ханке уточни, че в момента със системата на валутния борд, България неофициално е член на еврозоната, а българският лев е клонинг на еврото.


По думите му идеята за официално влизане в еврозоната е лоша поради няколко причини. На първо място заради морална опасност. "Ако влезете в еврозоната, ще се изправите пред моралната опасност, с която се сблъска Гърция. България ще каже: "Вижте, можем да сме малко по-отпуснати по фискалното ни състояние в България, защото ако изпаднем в трудност, ЕС няма да направи нищо друго, освен да ни спаси". Точно това си мислеха гърците. Гърция беше официално в еврозоната и харчеха пари като луди, гръцките политици не харчеха пари, а крадяха пари," коментира финансистът.




Според него българите няма да спечелят нищо, ако приемат еврото, а ще загубят силата на валутния борд и ще избегнат проблема с моралната опасност, която имаше Гърция. "Ако влезете в еврозоната официално, ще бъдете точно като Гърция," убеден е Ханке.


Присъединяването към еврото няма да бъде магическо решение за всички останали проблеми в България, смята професорът: "Това са глупости, защото левът неофициално вече е в зоната. Нищо няма да се промени, освен, че България ще загуби много суверенитет, ще бъде в еврозоната официално, нещо, от което няма излизане. Затова казвам, че е като в песента на Eagles Hotel California – влезеш ли веднъж, няма излизане."


Във връзка със свое изказване в списание "Форбс" за премиера Бойко Борисов, че той "трябва да спре да слуша Брюксел и да започнете да обръща внимание на българите", Ханке обясни какво е имал предвид: "Очевидно той не слушаше българите, защото мнозинството българи искат да запазят валутния борд. А и ако погледнете поведението на Борисов по въпроса, той е бил във всички крайности. Първо е за приемане на еврото, после не иска приемане на еврото, после ще чака за влизане в еврото, после е за. Той прави каквото в Брюксел му кажат да прави."

Ключови думи към статията:

Коментари (271)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 599 Неутрално

    Глупости, ама огромни. За разлика от нас Гърция не е била във валутен борд последните 20 години. ЕЗ е същотот, но с повече привилегии за участие във взимане на решенията. Тоя немец е тотално неадекватен в тази статия.

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  2. 2 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    "Ханке коментира срещата на Путин и Тръмп: "Тръмп мисля, че иска да започне да се занимава с дипломация, за да разреши някои различия, които американските политици имат с Русия. В подобни ситуации, имаме една американска поговорка, която гласи: "Не можеш да стигнеш далеч, ако се чудиш кой кого пръв е ощипал" и когато мислиш, че си установил кой е бил пръв го напляскваш и има някакво възмездие. В този по-общ контекст, издигайки въпросът кой кого пръв е ощипал на по-високо ниво, е налице същото – отмъщението е в устата на всички по цял свят в момента. Тръмп мисли, че той е наясно с изкуството на сделката и Путин също си мисли, че той е наясно с него и искат да се съберат и да го обсъдят. Мисля, че срещата беше много добра, много я подкрепях и преди, и след, а и подкрепям поканата към Путин за визита в Щатите, да посети Тръмп в Белия дом". Няколко котки и кучета няма да имат няколко дена Whiskas , а Ханке ...естествено е комунист !:)

  3. 3 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2368 Неутрално

    Абсолютно е прав професора , до тук борда е най доброто за България , но няма алтернатива на влизането в евро зоната ,нека бъдем като гърците , родителите ми да не вземат общо за пълен стаж общо 270 евра ,а като едни пенсионери гърци ,с които имах щастието да се запозная и ми казваха как изпаднали в тежка криза и от 4000 еврака месечно ,паднали на 2000 .....

  4. 4 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Стив Ханке се опасява от българските политици и манталитета на управляващите,а не от приемане на еврото и в това отношение е прав.

  5. 5 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 682 Неутрално

    Ми нормално.. Аз се чудя само за какво и е на Германия фалирала България.. От Гърция поне изсмукаха десетки милиарди държавни активи..а тука нищо не е останало държавно.. .

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  6. 6 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1255 Неутрално

    Не знам кое точно мнозинство иска да се запази лева. Аз съм твърд привърженик на еврото. Не смятам, че банките трябва да печелят от целият ни внос и износ, обменяйки парите ни, с отчисление за тях. Смятам, че ако спестяванията ми са в евро, ще бъдат защитени от някой който се изкуши да пусне печатницата на пари. Смятам обаче, че САЩ има интерес, колокото може повече страни, да са извън еврозоната, за да може да не се подкопава лидерската поциция на американският долар, в междунаросните разплащания.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  7. 7 Профил на kasko
    kasko
    Рейтинг: 1105 Неутрално

    Когато моето ЕТ праща пари навън до десет хиляди евро банката ми взема двадесет и шест евро.Когато получава до същата сума взема осем , за над десет хиляди -десет евро.Питам гърка ,колко ти взема твоята банка когато ми плащаш ,седем и нещо евро ми каза.Така че г-н Ханке ,аз искам да станем като Гърция.

    Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  9. 9 Профил на Мисисипски
    Мисисипски
    Рейтинг: 470 Неутрално

    И мен ме притеснява евентуално влизане в еврозоната и свързаното с това премахване на валутния борд.
    Особено след вчерашната изцепка на корнелия .
    Представете си какво ще се случи с българските финанси ако Румен Гечев се занимава с тях и не го възпира валутния борд.
    Хората правят белите не валутите.

  10. 10 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2810 Весело

    "Ако България влезе в еврозоната, ще стане точно като с Гърция, смята Стив Ханке"

    С това си изказване Стив Ханке спечели за влизане в еврозоната сърцата и на последните колебаещи се!

  11. 11 Профил на nwj49315903
    nwj49315903
    Рейтинг: 1098 Неутрално

    Интересно мнение, изводите за Борисов ги знаем явно и се набиват на очи.

  12. 12 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2047 Неутрално

    Това са глупости, защото левът неофициално вече е в зоната. Нищо няма да се промени, освен, че България ще загуби много суверенитет, ще бъде в еврозоната официално, нещо, от което няма излизане. Затова казвам, че е като в песента на Eagles "Hotel California" – влезеш ли веднъж, няма излизане."

    Във връзка със свое изказване във списание "Форбс" за премиера Бойко Борисов, че той "трябва да спре да слуша Брюксел и да започнете да обръща внимание на българите",
    -----------------------------------
    Професора взема да ми харесва повече и повече....Евалата докторе!

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  13. 13 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2726 Неутрално

    "Ако влезете в еврозоната, ще се изправите пред моралната опасност, с която се сблъска Гърция. ..."

    - Опасността, с която се сблъска Гърция, изобщо не е само морална. Четете за Гърция и Македония и мислете за България:

    „Константин Егерт: Балканският провал на кремълските реконструктори.

    Провалите на руската политика на Балканите са абсолютно закономерни. Те са резултат от залагането на продажни циници придружено с нежеланието да се признаят реалностите. …
    По същество гръцкото правителство каза на Москва: „Ние сме недоволни от вашите опити да се намесите в процеса на нормализиране на отношенията с Македония. Не ни харесва, когато вашата агентура се опитва да купи наши чиновници и архиереи, включително чрез Императорското палестинско православно общество. Ние не желаем вие да се опитвате да влияете по този начин на нашата вътрешна и външна политика. Но всичко това сме готови да го забравим – само повече не трябва да чупите съдовете в къщата на вашите гръцки приятели, които обичайно са толкова отзивчиви към антиамериканизма и „православната солидарност“.

    Но ответните пропагандистки залпове на Москва шокираха дори традиционно русофилско настроени гърци. Първоначално руското МВнР заяви: Атина, изгонвайки руските дипломати, действа по заповед на Вашингтон. След това говорителят на министерството Мария Захарова творчески разви тази линия. Тя обеща на опърничавите православни братя „сериозни последици“. От Москва за момента не са изгонили никакви гърци – както казват в Москва, по една много проста причина: в гръцкото посолство просто няма нито един разузнавач под дипломатическо прикритие.

    Гърците се обидиха наистина и излязоха с ответна нота. В нея официална Русия виртуозно бе смъмрена за неуважението на гръцкия суверенитет и общоприетите норми на дипломацията. Гръцкото МВнР фактически изтегли своето предходно миролюбиво изявление. Ние разбираме, че вашата агентура действаше по прякото нареждане на Кремъл, се казва във втория текст. Това е демонстративна атака срещу Владимир Путин. ..."

    http://www.bgnes.com/bez-filtyr/bez-filtyr/4598948/

    Опасността, с която можем да се сблъскаме, е да дойде отново управление а ла това на Орешарски.

  14. 14 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2903 Неутрално

    До коментар [#6] от "Viva la Evolution":

    Ти и сега можеш да си държиш спестяванията в евро,щом се опасяваш властта да не пусне печатницата за пари!

    П.П.

    Само да напомня,че веднага след Кризата от 2007г. и САЩ,и Еврозоната почнаха да печатат пари като луди. Тоест,това което забраниха на България... Но така е - силните правят това,което забраняват на слабите. Нищо ново под слънцето.

  15. 15 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 750 Неутрално

    Гърция е зле макроикономически,ама хората забогатяха.В България е обратното.Когато се приберат всички българи от Гърция в България и гъркини дойдат да бършат задниците на български старци,тогава може да ни плаши с Гърция.

  16. 16 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 2213 Неутрално

    Интересно мнение , но явно основното му притеснение е ненадежната плоитическа класа.Според мен това си е опасност независимо дали сме в или извън еврозоната така че все пак мисля че правилният път е да приемем еврото.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  17. 17 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1881 Неутрално

    Повечето хора са готови да кажат сбогом на лева. И освен това сме вързани с еврото. Като гърция трудно ще станем.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  18. 18 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2726 Неутрално

    Изглежда, че "Стив Ханке - бащата на валутния борд" е една от опорките на престъпния преход. Програмата на Ран и Ът още от времето на Луканов предвиждаше валутен борд и бърза приватизация. Дори Софиянски твърди, че Ханке НЕ е баща на борда:

    "Бившият служебен премиер и кмет на София Стефан Софиянски обяви в ефира на бТВ, че смятаният у нас за "баща на валутния борд" Стив Ханке всъщност е бил противник на въвеждането на борда у нас. ..."
    https://clubz.bg/63813-sofiqnski_stiv_hanke_beshe_protiv_valutniq_bord

  19. 19 Профил на kilmer
    kilmer
    Рейтинг: 407 Неутрално

    Този си изпя песента, благодарим му, но сега да ни остави намира! Ние си искаме еврото!!

  20. 20 Профил на event_horizon
    event_horizon
    Рейтинг: 697 Неутрално

    Ханке е прав ако БСП дойде на власт. Вчера от БСП заобещаваха отново всичко да е "безплатно".
    Социалисти + Евро = взривоопасен бюджетен дефицит

    И проблемът не е толкова, че БСП ще продънят бюджета. Истинският проблем е, че БСП не могат да озаптят лакомията на обръчите от фирми. Г

  21. 21 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 339 Неутрално

    Заплатите и пенсиите тук не са като гръцките. Какво ни плаши този.

  22. 22 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2726 Неутрално

    "Проф. Стив Ханке: Да живее левът! Не ви трябва еврозона" -https://clubz.bg/63639-prof_stiv_hanke_da_jivee_levyt_ne_vi_trqbva_evrozona

    С Корни пеят една и съща песен. Покрай Орешарски и КТБ над милиард лева излязоха от трезорите на банките. Трябваше сума ти и време за да се върнат обратно.

  23. 23 Профил на Jesuit
    Jesuit
    Рейтинг: 980 Неутрално

    Професора е прав. Последните влезли в еврозоната печелят най-малко и плащат най-много. Еврото доста се клати и не показва признаци на оправяне. Има още страни на ръба на банкрута.

  24. 24 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 698 Неутрално

    Ханке просто е един изперкал дядо с фикс-идея на тема Валутен борд. Сам не можа да повярва, когато през 1997г. го обявиха за баща на българския такъв. Още тогава ясно беше казано, че бордът ще е до влизането на България в Еврозоната, което лошия Костов предрече още тогава. Сега Ханке вопие, защото губи ”отрочето си”.

    седеньето го зголемува задникот
  25. 25
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  26. 26 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 750 Неутрално

    Валутният борд го представят като панацея,ама той беше временно лекарство.И вече е вреден за държавата.

  27. 27 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 1851 Неутрално

    Доста верни неща е казал Ханке.
    Еврото безспорно ще ни даде много предимства, но примерът с Гърция (а и с болшинството страни от еврозоната) показва, че критериите за членство не се спазват от вече приелите еврото държави.
    Смятам, че трябва да се въведе финансов надзор за всяка държава от еврозоната, по отношение на спазването на финансовата дисциплина.

  28. 28 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2726 Неутрално

    Не знам кое точно мнозинство иска да се запази лева. ...
    —цитат от коментар 6 на Viva la Evolution



    До коментар [#6] от "Viva la Evolution":

    Четете за намеренията на Корни. След неуспешната атака срещу борда по време на служебните недоразумения, сега смениха плочата - не ни трябвало евро, да сме изчакали.

  29. 29 Профил на I
    I
    Рейтинг: 1674 Неутрално

    До коментар [#14] от "deaf":

    В някои случаи печатането на пари върши работа, в други случаи не. Или викаш нямаше абсолютно никакви разлики между икономиките на еврозоната/САЩ и БГ?

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  30. 30 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2810 Неутрално

    "....защото мнозинството българи искат да запазят валутния борд...."

    Уважаеми професор Ханке, страхувам се, че сте изпаднали в заблуждение. Корнелия Нинова нито е мнозинството, нито е българите.

  31. 31 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2903 Неутрално

    До коментар [#18] от "plebs":

    Софиянски рева,(!?),на погребението на "Господин 10%"! Рева съвсем истински! Дадоха кадри по новините... Това казва всичко...

  32. 32 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2854 Весело

    Само потресаващо незнаещ кво плямпа човек може да прави паралел между България и Гърция по отношение на еврото и финансите като цяло.

    А и тоя май не е точно 'баща на борда' за къвто се пише, забавно е кви хиени почват да се навъртат все пак толко милиарди само спестявания на народонаселението са сосна плячка нищо че България не е чак толкова голяма държава. От такива ако се опази работата явно нещата дръпват много сериозно нагоре

    Use your Illusion
  33. 33 Профил на blagoj
    blagoj
    Рейтинг: 810 Неутрално

    Стив Ханке прави 2 грешки. Първата е че ни сравнява с гърците, а ние сме по-различни.
    Втората е че Борисов слуша Брюксел по въпроса и че затова той "първо е за приемане на еврото, после не иска приемане на еврото, после ще чака за влизане в еврото, после е за. " Истината е че затова Брюксел няма никаква роля. България беше за приемане в еврозоната, но настъпи финансовата криза (около 2009 г) и в този момент беше по-добре да не сме приели еврото, но този момент вече отмина.
    Прав е по отношение на това, че валутния борд е на практика същото, с изключение на това, че може да се излезе от него. Само че той (нали е "бащата" на валутния борд) никога не е препоръчвал излизане.
    Приемането на еврото има едно предимство - отпада нуждата от поддържане на значителен валутен резерв. Вярно, това може и да е недостатък, особено ако бяхме гърци :-)

  34. 34 Профил на Скакауец
    Скакауец
    Рейтинг: 1056 Неутрално

    Че какво й е лошото на Гърция, че този ни плаши с нея? Наляха й стотшци милиарди, после им ги опростиха. С дебели гръцки лъжи влязоха в ЕЗ и не ги изритаха. А нас на 2 пъти ни оставиха на мръсните комунисти да ни фалират и оглозгат до голо... Кое да предпочитаме?

    Европейски ценности: слушкаш Шорош, папкаш грантове! (наръчник на българските либерални медии)
  35. 35 Профил на donald brawnight
    donald brawnight
    Рейтинг: 229 Неутрално

    "На първо място зради моралната опасност....."

    Прав е..Като знае човека какво е моралното ниво на българските политици,нравствената и духовна култура на индивидите,населили тази част на Европа,се е почувствал длъжен да предупреди.......
    Колкото за Бойко,не беше нужно да му отделя толкова внимние.Ние си го знаем......

  36. 36 Профил на springs
    springs
    Рейтинг: 261 Неутрално




    Не знам кое точно мнозинство иска да се запази лева. Аз съм твърд привърженик на еврото. Не смятам, че банките трябва да печелят от целият ни внос и износ, обменяйки парите ни, с отчисление за тях. Смятам, че ако спестяванията ми са в евро, ще бъдат защитени от някой който се изкуши да пусне печатницата на пари. Смятам обаче, че САЩ има интерес, колокото може повече страни, да са извън еврозоната, за да може да не се подкопава лидерската поциция на американският долар, в междунаросните разплащания.
    —цитат от коментар 6 на Viva la Evolution


    Толкова сте бос по темата, че не знам откъде да почна да ви апострофирам. Да започнем от влоговете ти, куме, те ще се свият наполовина в най-добрия случай. Много важно, че ще са ти в евро, като цените ще ти ги изядат..
    И второ. В Италия фалираха три банка, цялата им банкова система се държи на косъм. Такова е положението и в други държави в еврозоната. ...ЕВРОТО удря първо БАНКИТЕ, но е дълго за обяснение.
    Прочети в Между редовете сом доклад на Дойче банк. Има и други статии за еврото. http://mejdu-redovete.com/deutsche-bankбанките-в-италия-може-да-предизвика/

  37. 37 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2903 Неутрално

    До коментар [#14] от "deaf":В някои случаи печатането на пари върши работа, в други случаи не. Или викаш нямаше абсолютно никакви разлики между икономиките на еврозоната/САЩ и БГ?
    —цитат от коментар 29 на I



    До коментар [#29] от "I":

    Сега остава да обясниш в кои случаи "върши работа" и в кои - не.
    Как са се чувствали гърците,когато Меркел им забрани да печатат евро,но в същото време ЕС си печатеше евро на воля?!

  38. 38 Профил на bpcorp
    bpcorp
    Рейтинг: 829 Неутрално

    Когато един доказан интелект говори такива глупости определено има задни мисли.

  39. 39 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2726 Неутрално

    Атаката срещу борда по времето на Герджиков:

    "Служебното правителство на премиера Огнян Герджиков се оказа много чувствително и отзивчиво към критиките срещу валутния борд и, колкото и кратковременно да бъде то, публично оповести, че възнамерява да ускори работата по влизането в ERM-2, т.нар. чакалня на еврозоната и евентуално да постави българската кандидатура. ..."
    http://bnr.bg/radiobulgaria/post/100804055/valuten-bord-do-vlizaneto-v-evrozonata-ili-premahvane-oshte-sega

    "Софиянски: Отменяме валутния борд и влизаме в еврозоната!"
    https://www.dnes.bg/politika/2018/02/05/sofiianski-otmeniame-valutniia-bord-i-vlizame-v-evrozonata.367191

    "Иван Костов: България трябва да излезе от валутния борд"
    http://bnr.bg/post/100801756/ivan-kostov-balgaria-trabva-da-izleze-ot-valutnia-bord

  40. 40 Профил на I
    I
    Рейтинг: 1674 Неутрално

    До коментар [#37] от "deaf":

    Ама накратко, защото ти е трудно да следиш дълги текстове, нали? :)

    Наистина ли не се сещаш за никакви разлики?

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  41. 41 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 1851 Неутрално

    До коментар [#37] от "deaf":

    Брюксел не си печатат "на воля".
    Само един път в разгара ни икономическата криза напечатаха 500 милиарда.
    За сравнение, щатите напечатах първоначално 2000 милиарда, а после още 1000 милиарда.
    Сега отново се готвят да печатат.

  42. 42 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3479 Неутрално

    " Според него българите няма да спечелят нищо, ако приемат еврото, а ще загубят силата на валутния борд и ще избегнат проблема с моралната опасност, която имаше Гърция. "Ако влезете в еврозоната официално, ще бъдете точно като Гърция," категоричен е Ханке."
    Такива глупости скоро не бях чувал и то от човек, претендиращ да е икономист и финансист и автор на валутния борд, което значи,че този човек изобщо не познава страната ни, нито манталитета ни. Нямаме нищо общо с гърците, подобни твърдения са смехотворни !

  43. 43 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2903 Неутрално

    До коментар [#37] от "deaf":Ама накратко, защото ти е трудно да следиш дълги текстове, нали? :)Наистина ли не се сещаш за никакви разлики?
    —цитат от коментар 40 на I



    До коментар [#40] от "I":

    Не ми е трудно,а защото дългите обяснения не струват пукната пара.

    Знам какво искаш ада кажеш,но и малки страни като България биха могли да в момент на слабост да печатат пари в разумни граници.

  44. 44 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4145 Любопитно

    До коментар [#3] от "edin drug":
    Абсолютно е прав професора
    ======
    Но на едно място е сбъркал!
    Дал е пример с Гърция....
    Ако България смени лева с еврото, ще стане много по лошо от случая с Гърция.....
    Икономическите специфики на двете страни са доста различни в полза на гръцката икономика. Гръцкия бизнес сектор е свързан с много финансови лобита в чужбина...... нещо което за България е почти невалидно...
    После в България няма никакво дясно настроено финансово ядро....
    Иначе казано.....много много поучителна статия....

    Bukalemun
  45. 45 Профил на I
    I
    Рейтинг: 1674 Неутрално

    До коментар [#43] от "deaf":

    И какво искам да кажа?

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  46. 46 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 639 Неутрално

    До скоро Ханке се славословеше тук , макар че плещеше откровени глупости...
    Ся каза нещо умно и "уйдя коня в ряката"...
    Родина, сине... Вицът е известен и нелицеприятен...

    roo
  47. 47 Профил на Opportunity
    Opportunity
    Рейтинг: 2763 Неутрално

    До коментар [#1] от "danvan":

    тоя немец е американец...

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  48. 48 Профил на springs
    springs
    Рейтинг: 261 Неутрално

    " Според него българите няма да спечелят нищо, ако приемат еврото, а ще загубят силата на валутния борд и ще избегнат проблема с моралната опасност, която имаше Гърция. "Ако влезете в еврозоната официално, ще бъдете точно като Гърция," категоричен е Ханке."Такива глупости скоро не бях чувал и то от човек, претендиращ да е икономист и финансист и автор на валутния борд, което значи,че този човек изобщо не познава страната ни, нито манталитета ни. Нямаме нищо общо с гърците, подобни твърдения са смехотворни !
    —цитат от коментар 42 на samoedin


    А вие въобще имате ли представа от еврозона, м? Та ние сме по-зле от гърците. При тях след въвеждане на еврото цените скочиха, покупателната способност се сви...А икономиката се крепи на потреблението. Няма ли потребление, няма и постъпления в бюджета...И те започнаха да вдигат заплати и пенсии ,за да стимулират потреблението...При нас ще стане още по-драматично...Ако се стигне до въвеждане на еврото, ще настъпи масово теглени на малките влогове и ПРЕЗАПАСЯВАНЕ с продукти, защото ние още помним гладните години в края на миналия век, така че българинът втори път няма да чака да му изгорят парите и банките за 24 часа да станат 50 процента по-богати само от разликата в курса купува -продава...

  49. 49 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2903 Неутрално

    До коментар [#43] от "deaf":И какво искам да кажа?
    —цитат от коментар 45 на I



    До коментар [#45] от "I":

    Че доларът и еврото са световни валути...

  50. 50
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  51. 51 Профил на I
    I
    Рейтинг: 1674 Неутрално

    До коментар [#49] от "deaf":

    Не. Че държавните дългове на двете "страни" са във вътрешната валута на държавата. Опитай се да мислиш.

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  52. 52 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1928 Неутрално

    До коментар [#18] от "plebs":Софиянски рева,(!?),на погребението на "Господин 10%"! Рева съвсем истински! Дадоха кадри по новините... Това казва всичко...
    —цитат от коментар 31 на deaf


    Възмутен си от 10%, а подкрепяш 50%. За герберите дори са малко 50% понякога.
    10% бяха измислица на БКПто, впрочем. Ей така, да тровят народа в най-тежката криза, направена от тях, разбира се.

  53. 53 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 639 Неутрално

    Не се сдържах и пак ще пиша, рядко го правя...
    Тук мноооо ерудити с гняв и презрение изтъкват, че "не сме като гърците".
    Аз пък мисля, че сме мнооооо по зле.

    roo
  54. 54
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  55. 55 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 682 Неутрално

    До коментар [#8] от "bez_ime2":

    Или ти? :-) Не е зле да изпълзиш от матрицата и да вземеш да мислиш сам, а не да попиваш пропаганда и фалшиви новинки..:-)

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  56. 56 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4145 Неутрално

    До коментар [#48] от "springs":

    Поздравления за трезвия коментар....!
    Разбира се.... дано никога не се случи това което сте написали....

    Bukalemun
  57. 57 Профил на 100 Рублей за Доллар
    100 Рублей за Доллар
    Рейтинг: 1351 Неутрално

    Ханке не е прав, България винаги е била по-зле от Гърция и винаги ще бъде така.... същото ще стане ако влезем е Еврозоната...

    Жуеш нагло ть1 хамон... Ах, как видно что шпион...!
  58. 58 Профил на Obh
    Obh
    Рейтинг: 242 Неутрално

    > Това мнение изрази финансистът Стив Ханке – преподавател в университета "Джонс Хопкинс" в САЩ.

    Моля редакцията да погледне страницата на университета "Джонс Хопкинс" и да види в кой факултет се води лицето Стив Ханке. Ако го направи, ще установи, че той е на щат към ГЕОГРАФСКИЯ факултет. Той се занимава с икономика в свободното си време, тя му е ХОБИ. Тоест той е АМАТЬОР в тази област. Крайно време е медиите в България да спрат да заблуждават българския народ. Ханке според тях е голяма работа още от времето на президента Петър Стоянов, който го нае за съветник. Попитах професор по икономика от факултета по икономика на у-та "Джонс Хопкин", какво е неговото обяснение българския президент да си наеме географ за икономически съветник. Той се усмихна и каза (по памет) "Ханке вдига много шум около себе си и привлича успешно внимание. Икономиката в действителност не е истинска наука и по принцип всеки може да се прави на икономист в свободното си време. Може и да е добър. Не знам. Той е съветник и на правителството на Индонезия."

    Мене ме притесняват две неща: (1) че е аматьор и (2) че е съветник и на Индонезия - тази суперкорумпирана във всяко отношение страна (виж док. филми "The Act of Killing" (2012) и "The Look of Silence" (2014))

  59. 59 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2854 Весело

    До коментар [#53] от "babyroo":

    Много различен профил имат двете държави до степен да няма никаква база за сравнение. Не можеш да сравняваш късметлийска държава докато България е разкостена от руското робство. Само това им дава светлинни години преднина, двете Германии само гледа човек и забравя да прави сравнение между страни ударени от руско и такива избегнали удара

    Use your Illusion
  60. 60
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  61. 61 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4149 Весело

    Всеки хвали собственната си работилница,Хайнке хем казва че неофициално сме привързани към еврото ,хем плаче за борда и колко стршно щяло да стане сетне,ами трябва да стане!

    Всъщност в една страна(България) в която няма истинска пазарна икономика а феодалено/държавен капитализъм обективните икономически закони едва ли действат!

    klimentm
  62. 62
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  63. 63 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3181 Неутрално

    секи 4ти км

    Еврозоната ке се разпадне?
    Предозирана паника.
    Като да кажеш: Черна гора влезе и дестабилизира в НАТО...

    И... under доза.
    Знаем: Бриз Интернароден отстоява над Черно море региона
    свободен

    "Ако България влезе в еврозоната,
    ще стане точно като с Гърция,
    смята Стив Ханке"

  64. 64 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2726 Неутрално

    Стив Ханке се опасява от българските политици и манталитета на управляващите,а не от приемане на еврото и в това отношение е прав.
    —цитат от коментар 4 на Cara Mia



    До коментар [#4] от "Cara Mia":

    Не. Още с приемането ни в банковия съюз надзорът на банките ни преминава към ЕЦБ.
    Само комунетата яко дрепат да не влизаме там и да не приемаме еврото. Искат си повторение на Виденов.

  65. 65 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8340 Неутрално

    Ние не приключихме ли със Стив Ханке. Няма цял живот да стоим във Валутен борд, като някакви некадърници, които не могат да спазват финансова дисциплина.

  66. 66 Профил на nonsens2
    nonsens2
    Рейтинг: 646 Неутрално

    До коментар [#58] от "Obh":

    Той беше съветник и в едно българско правителство. Дали не беше на царя...

  67. 67
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  68. 68 Профил на pavian
    pavian
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Нямам икономически аргументи за или против еврото (пълен лаик съм по темата). Надеждата ми е, че под външен натиск ще ни се наложи да направим структурните реформи, които нашата политическа класа така старателно избягва...

  69. 69 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4149 Весело

    До коментар [#14] от "deaf":

    Има и още една разлика. Всички хукват да купуват охотно новотпечатаните $$$ а с лева не е така!

    klimentm
  70. 70
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  71. 71 Профил на Онуфри
    Онуфри
    Рейтинг: 1053 Неутрално

    ., -----------------------------------Професора взема да ми харесва повече и повече....Евалата докторе!
    —цитат от коментар 12 на Пешката


    Краставите магарета през девет дерет се подушват!

    :)

    Имало едно време ссср! Маргарет Татчър: "Комунизмът свършва тогава, когато свършат чуждите пари, които харчиш!"
  72. 72 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4145 Любопитно

    До коментар [#58] от "Obh":
    Той се занимава с икономика в свободното си време, тя му е ХОБИ. Тоест той е АМАТЬОР в тази област.
    ======
    Още по показателно....!
    Един професионален икономист никога не би се изказвал обществено, издавайки козовете си....
    Най вероятно така сториха и европейските професионални икономисти, и с Гърция.....
    Не я п едупредиха, и от края на миналия век си мълчаха докато тя фалира....
    А немския 'аматьор' прави точно обратното.....

    Bukalemun
  73. 73 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 639 Неутрално

    "Нагъл Визионер"??? Преглед при Дроздстой. Нищо друго няма да помогне...
    "късметлийска държава"??? Тва е ебати... Хиподил, Ицо Петроффф...

    roo
  74. 74 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 926 Неутрално

    [quote#8:"bez_ime2"][/quote]

    :) :)
    Щях да си разлея питието от смях. :)

  75. 75 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1928 Неутрално

    До коментар [#58] от "Obh":
    "Ханке вдига много шум около себе си и привлича успешно внимание. Икономиката в действителност не е истинска наука и по принцип всеки може да се прави на икономист в свободното си време. Може и да е добър. Не знам. Той е съветник и на правителството на Индонезия."

    Не ме интересува дали Ханке вдига шум около себе си.
    Смущаваща е фразата:
    Икономиката в действителност не е истинска наука и по принцип всеки може да се прави на икономист в свободното си време.
    Ако не е наука, какво учат горките българчета във Варненския и Софийския икономически уни?
    Знам, че икономическите прогнози понякога приличат на гадаене на магьосници :-),
    но се раздават Нобелови награди по икономика!?!? Това не вярвам да е за успешно гадателство!
    Кой може да влезе сериозно в темата?
    За всички ни ще е полезно!

    п.п.
    Ако проф. Ханке е дал съвет за валутния борд, то той е добър съветник!
    Гумения Речев беше елиминиран. Поне му беше запушена устата и вързани ръцете!

  76. 76 Профил на Ogiigo
    Ogiigo
    Рейтинг: 1009 Неутрално

    гръцките политици не харчеха пари, а крадяха пари..."
    Че те нашите т.н. политици и сега крадат като за световно! Явно искат да ни вкарат в еврозоната, че да крадат повече!

    Колкото един предмет е по-кух, толкова повече шум вдига.
  77. 77 Профил на Онуфри
    Онуфри
    Рейтинг: 1053 Неутрално

    ... Като гърция трудно ще станем.
    —цитат от коментар 17 на aleks ivan


    Трудно, трудно, колко да е трудно?

    Онези 80% като докарат курнелия, сещай се какво може да се получи!!!

    :(

    Имало едно време ссср! Маргарет Татчър: "Комунизмът свършва тогава, когато свършат чуждите пари, които харчиш!"
  78. 78 Профил на AModoMio
    AModoMio
    Рейтинг: 909 Неутрално

    Не само като Гърция, но Италия също е зле. Италианците отдавна съжаляват.

    Ако този свят ти е омръзнал, то тогава опитай да го промениш
  79. 79 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 628 Неутрално

    До коментар [#15] от "musashii":

    Вече доста хира от бившите руски републики идват да бачкат в български хотели защото заплатите им се струват високи за техния стандарт

  80. 80
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  81. 81 Профил на BiGman1
    BiGman1
    Рейтинг: 2924 Неутрално

    Че какво лошо има да станем като Гърция...да вземаме същите заплати и пенсии...тоя май още иска да си стоим в руската кочина...

  82. 82 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2903 Весело

    До коментар [#14] от "deaf":Има и още една разлика. Всички хукват да купуват охотно новотпечатаните $$$ а с лева не е така!
    —цитат от коментар 69 на klimentm



    До коментар [#69] от "klimentm":

    А петте милиона туристи годишно идващи в България,с какво ще купуват,ако не с левове?

  83. 83 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4149 Весело

    До коментар [#78] от "AModoMio":

    Нещо не виждам опашки от италианци по нашите граници?
    Шегувам се ,нищо лично! "Зле" има също много степени!

    klimentm
  84. 84 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    Тоя бастун се изживява като спасител на България и като последна инстанциа, а всъщност е изкуфял бастун

  85. 85 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4810 Весело

    А ве Ханке....не познаваш историята ве човек !
    Българите 1300+ години мечтаят да са като гърците и нито се доближават.Гърция, освен всичко останало, е абсолютната западна културна супер сила и за това тежеста и е много по-голяма от тази на България.Не е нужно да давам примери.....чети история !!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  86. 86 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 750 Неутрално

    До коментар [#15] от "musashii":Вече доста хира от бившите руски републики идват да бачкат в български хотели защото заплатите им се струват високи за техния стандарт
    —цитат от коментар 79 на rdb41527334


    Идват младежи, които съчетават работа с морски курорт.Като си на 20 години важен е купонът.Що не идат да бачкат в производството при 600 лв заплата?Като си платят наема ,тока и водата,едва ще им стигат пари да се хранят.

  87. 87 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4145 Неутрално

    До коментар [#57] от "100 Рублей за Доллар":
    Ханке не е прав, България винаги е била по-зле от Гърция и винаги ще бъде така.... същото ще стане ако влезем е Еврозоната...
    =======
    Да но в момента не си личи.....
    А когато Бг икономиката мине през призмата на еврото, тогава пак ще си говорим....

    Bukalemun
  88. 88 Профил на Пийчи Мочи
    Пийчи Мочи
    Рейтинг: 231 Неутрално

    Точно тъй ще да стане. Баси, човек изглежда и да е умен, като мине една определена възраст и язовирната стена с акъла нещо поддава и... или пак някой платил за хибридка?

    ДГД Стиви бой, ДГД!

    В отпуск съм
  89. 89 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 2585 Неутрално

    А ве Ханке....не познаваш историята ве човек !Българите 1300+ години мечтаят да са като гърците и нито се доближават.Гърция, освен всичко останало, е абсолютната западна културна супер сила и за това тежеста и е много по-голяма от тази на България.Не е нужно да давам примери.....чети история !!
    —цитат от коментар 85 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    Няма начин да не мечтаем да сме като вас. Още като се родим и си мечтаем да сме глупави, мързеливи и неграмотни...

  90. 90 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4810 Весело

    До коментар [#89] от "bez_ime2":

    Ааааахахаха...................първата рибка !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  91. 91 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3559 Неутрално

    И с евро, и без евро, все е тая, когато няма жива икономика. В момента сме на последно място в ЕС по всички позитивни класации и на първо по всички негативни. А Боко напира за евро, защото не може да върже баланса с вноса на енергоносители. Той се притеснява за собствения задник. Все пак ако ЕЗ има дефицит от 20-30 трлн колко ще лепнат на нашия гръб. Щото и за малоумните е ясно, че няма да бъдат платени, а ще ги оставят инфлацията да ги изяде. Но инфлацията ще изяде първо най-слабите.

  92. 92 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4145 Весело

    До коментар [#85] от "'ΕΡΕΒΟΣ":
    Гърция, освен всичко останало, е абсолютната западна културна супер сила....
    ========
    🕵️..... Хайде по леко.... 😛.... без изхвърляния.....
    Като рекахме джип, не казахме Ланд Ровър...
    Всяка сутрин слушам от гръцките острови гръцка чалга музика....
    🌴🍜🍸🍹

    Bukalemun
  93. 93 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1607 Неутрално

    Твърдо подкрепям влизането на България в еврозоната, но съм съгласен с проф.Ханке че дисциплината на валутния борд трябва да се запази. Трябва да бъде оказан натиск към българските политици (особено "модерните леви"):

    1) Излизането от валутния борд да стане чак в момента на влизане в ЕЗ; нито секунда по рано!

    2) В момента на излизане от валутния борд да бъде приета поправка към конституцията, която да ограничава бюджетния дефицит и да изисква балансиран бюджет:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_budget_amendment

  94. 94 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1222 Любопитно

    Влизането в еврозоната е една добра тема за дневник, който си е сайт за икономика и бизнес! Та вместо да ни занимавате с някаква рускиня три дни поред! Дерзайте Дневникари! След това да не се чудите защо реагира така или иначе!

  95. 95 Профил на pomnesht
    pomnesht
    Рейтинг: 543 Неутрално

    Стив Ханке се опасява от българските политици и манталитета на управляващите,а не от приемане на еврото и в това отношение е прав.
    —цитат от коментар 4 на Cara Mia


    Не е прав, защото си мисли че валутният борд може да е вечен и да спира българските политици.
    Я си представете че властта вземе крушовишката биволица в мено пауза. За колко време ще премахне валутния борд и ще се разрази пак ограбването както през 90-е? Валутният борд не спря ограбването на КТБ. Така че влизането ни в еврозоната е абсолютно необходима и поради още една причина, колкото сме повече обвързани с цивилизования свят толкова по трудно ще бъде за московските диваци и техните мекерета у нас да ни откъснат от него.

  96. 96
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  97. 97 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4810 Весело

    До коментар [#92] от "eti mehter":

    Няма изхвърляня Ети.От гръцката култура правите луди пари в Турция......мени доларс ! Виж си реклмите за туристите.


    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  98. 98 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2823 Неутрално

    Колко от чакащите с нетърпение влизането в еврозоната, защото имат наблюдения и опит, за да си изградят лично мнение, и колко, защото следват линията на “наш’те”?

    Мърфи е оптимист!
  99. 99 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    Не знам кое точно мнозинство иска да се запази лева. Аз съм твърд привърженик на еврото.
    —цитат от коментар 6 на Viva la Evolution



    Хората са ти отговорили с минуси. И от мен получи подобен отговор - и аз съм против еврото.

  100. 100 Профил на 8888
    8888
    Рейтинг: 374 Неутрално




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK