Две от сградите от древното селище на магистрала "Струма" ще бъдат преместени

Две от сградите от древното селище на магистрала "Струма" ще бъдат преместени

© Георги Кожухаров



Две от сградите от древното селище Скаптопара ще бъдат преместени, за да бъдат запазени, а магистрала "Стрма" ще минава в периферията на древното селище и няма да засегнат най-интересните обекти. Това коментира проф. Николай Овчаров, съветник на министъра на културата в ефира на Би Ти Ви.


Има три сгради, които са важни – баня, римска гробница и малка църква. Банята е извън магистралата и ще си остане на мястото, докато другите две сгради ще бъдат демонтирани камък по камък и пренесени на няколко метра встрани, за да излязат от трасето на магистралата и експонирани там.


Той отбеляза, че е било взето решение, че магистралата е много важна и не може да бъде премествана, отбеляза той. "При теренните обхождания стана ясно, че селището се развива на хълма, който се намира встрани от магистралата и че всъщност разкриването на това селище тепърва предстои. След като бъде направена магистралата, при разкриването на основните сгради хората наистина ще има какво да видят", акцентира проф. Овчаров.

Ключови думи към статията:

Коментари (36)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2971 Неутрално

    Ми що не я направиха магистралата на пилоти?

  2. 2 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 694 Неутрално

    Вместо да преместят с няколко метра встрани магистралата, ще местят археология... нямам думи, що за кретени

    I shave with Occam's razor
  3. 3 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4043 Неутрално

    Най-разумното решение.

  4. 4 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    Според мен проф.Николай Овчаров се срамуваше да гледа в обектива.И това ми намирисва на срам от потъпкване на историята!

  5. 5 Профил на CINZANO - оправете си сайта!
    CINZANO - оправете си сайта!
    Рейтинг: 1509 Гневно

    Булдозерите ще рутят историческо наследство, а Овчаров е облажил, за да говори глупости, гнус...

    Мома, връщай 12 и 12А!
  6. 6 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1145 Любопитно

    Потъпкване на история, рушене на историческо наследство...
    Защо да не преместят находките, вместо да мотаят и оскъпяват магистралата? Какъв е проблема? Развалините ще станат по-малко за посещение?

  7. 7 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 935 Неутрално

    До коментар [#1] от "Judjuk":

    И аз не разбирам защо. Не е толкова голям участъкът и можеха да я повдигнат. Спокойно можеха да направят и участък за почивка там за да спреш и разгледаш. Потокът към Гърция е сериозен, а това би била чудесна възможност да се види, че у нас има също какво да се види. Може да има и информация за всички забележителности в района, например за Хераклея Синтика, и така да стимулираме туризмът.

  8. 8 Профил на clarkv622
    clarkv622
    Рейтинг: 542 Неутрално

    Според мен проф.Николай Овчаров се срамуваше да гледа в обектива.И това ми намирисва на срам от потъпкване на историята!
    —цитат от коментар 4 на Cara Mia


    Мненията на експертите не струват пукната пара, ако не следват политическата линия на лилавите болшевики.

  9. 9 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1373 Неутрално

    Щом намесата е незначителна, става. Идеята да се разглежда под натоварена магистрала не ми харесва. Шум, газове.... не, мерси

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  10. 10 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3779 Неутрално

    Минаваме от крайност в крайност. В миналото при социализма беше унищожена много археология, а друга беше занемарена и изоставена да се разграбва. Сега сме готови за два камъка да местим магистрала. Решението е добро. Нека се преместят археологическите останки , още повече , че те са незначителни. Както казва професор Овчаров , древното селище тепърва ще се разкрива.

  11. 11 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3779 Неутрално

    Нека тези , които сега реват за двата археологически камъка , които ще бъдат преместени , да се позаинтересуват за археологическите останки на древния римски град край село Гиген.Те могат да се превърнат в нещо като Ефес в Турция , но държавата нищо не прави за възстановяването и подреждането на многобройните запазени орнаменти, каменни зидове и улици на древния град.

  12. 12 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1637 Неутрално

    Едно добро решение. Подобен вой имаше през 2008-ма и 2009-та за НАР Кабиле, покрай който минава АМ Тракия, и сега има чудесна отбивка там и възможност да спреш и да го разгледаш - бурените и развалините, срещу 6 лева такса на калпак. Е, за цял ден незнам дали и сто коли спират - всичко профучава със 130+ по магистралата покрай Ямбол и това е. Така ще е и със Скаптопара. Тия развалини, ако са проучени и разкрити, няма проблем да се изместят. В Германия и Англия са местили цели катедрали на по 400-500 години, тук за 50-сантиметра зидове се вдига вой. Цялата олелия е малко като с козите в Шарково и Воден.

    седеньето го зголемува задникот
  13. 13 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3779 Неутрално

    До коментар [#11] от "tacheaux":

    Като допълнение информация за древния римски град Улпия Ескус:

    https://opoznai.bg/view/antichen-grad-ulpiia-eskus

  14. 14 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 647 Неутрално

    Герберите са хората, които изринаха и сравниха със земята идеално запазената Арена на Сердика, за да построят там хотел. Какво им пука за някакво си селище...

  15. 15 Профил на eyd13372645
    eyd13372645
    Рейтинг: 1633 Неутрално

    Какви сгради, какво древно "седалище".
    Има там 2 камъка на кръст, такива каманаци има из цяла България.
    Стройте магистралата да могат хората да пътуват безопасно до Гърция.
    Аман от простотии.
    Те здравите къщи дето са с архитектурна стойност събарят за 3 камъка край пътя се притеснили.

  16. 17 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 1960 Неутрално

    Явно е свързано с ново отчуждаване за магистралата.

  17. 18 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1889 Неутрално

    До коментар [#2] от "Сахаров":

    Що за кретен може да си помисли зе може ей така да преместип магистралата стотина метра встрани.

  18. 19 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 862 Весело

    Овчаров вече е на път замени напълно Божката ( мир на праха му ) в ролята на казионен археолог и историк :-) !

  19. 20 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1889 Неутрално

    До коментар [#12] от "Пипера е много лют":

    Дори не съм предполагал че в тая пустош има нещо си. И няма никакво намерения дори да намаля за да гледам 2 издялани камъка дето са останали от кръчма от преди 2 хиляди години.

  20. 21 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1637 Неутрално

    До коментар [#11] от "tacheaux":

    Или Шимановото кале в Никопол - пълна разруха

    седеньето го зголемува задникот
  21. 22 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1637 Неутрално

    До коментар [#20] от "m17":

    е, 99% от народонаселението, наречено електорат са като тебе. Не казвам дали е хубаво или лошо, просто е факт.

    седеньето го зголемува задникот
  22. 23 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1625 Неутрално

    Според мен проф.Николай Овчаров се срамуваше да гледа в обектива.И това ми намирисва на срам от потъпкване на историята!
    —цитат от коментар 4 на Cara Mia


    Пука му. Нали не го е открил той...

  23. 24 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1889 Неутрално

    До коментар [#22] от "Пипера е много лют":

    Добре че ни има нас, народонаселението за да можете вие, умнокрасивците да блестите в цялото си величие. Само дето понякога се налага да огранизим блестенето поради финансови причини а именно нямаме пари да ви насмогнем на всичките идеи. На един му хрумнало обшината да се погрижи за някаква порутена баня, на друг ми липсва стария стидион, трети много си държи на каманците в пущинака. Е няма как да стане, ще ги зарием засега. Пък някои ден, като умнорасивците вземат властта, ще преместят магистралта и ще ги изровят.

  24. 25 Профил на Over
    Over
    Рейтинг: 539 Любопитно

    Вместо да преместят с няколко метра встрани магистралата, ще местят археология... нямам думи, що за кретени
    —цитат от коментар 2 на Сахаров


    С лопата ли предлагате да стане това?

  25. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  26. 27 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1637 Неутрално

    До коментар [#24] от "m17":

    аз специално съм написал, че това решение с местенето на камъняците е добро. ама чукчи не читател, он си пише 5 за 4

    седеньето го зголемува задникот
  27. 28 Профил на outside
    outside
    Рейтинг: 723 Весело

    Само не разбрах, тези разкопки изненадоха ли ни? Или направихме магистралата така, както ''трябва''. Питам за един приятел, с едно футболен терен.

  28. 29 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2716 Неутрално

    Ако знаете какво се унищожи в центъра на София, когато се строяха онези кютуци – Партиен дом, Министерски и съвет и това отсреща, ще млъкнете и няма да критикувате едно разумно решение.

  29. 30 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1766 Неутрално

    Като ги преместят, да предвидят място за некое хотелче. Все на некой ще му се прииска да е по-близо до историята...

  30. 31 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2614 Гневно

    Оказа се, че магистралата не е по-важна от стадиона на един благоевградски дрисл*о?!?!?
    Скапана миризлива територия!!!!

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  31. 32 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 694 Неутрално

    [quote#25:"Over"][/quote]

    С промяна в проекта... лопатите само за бой по празните ви тикви
    В момента има само едно отъпкано легло на 50 метра от селището, още не е късно, да се вкара една хоризонтална крива и да се измести трасето... Естествено, ако за вас стадиона не е по-важен от някакви си камънаци там

    I shave with Occam's razor
  32. 33 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 694 Неутрално

    До коментар [#1] от "Judjuk":И аз не разбирам защо. Не е толкова голям участъкът и можеха да я повдигнат. Спокойно можеха да направят и участък за почивка там за да спреш и разгледаш. Потокът към Гърция е сериозен, а това би била чудесна възможност да се види, че у нас има също какво да се види. Може да има и информация за всички забележителности в района, например за Хераклея Синтика, и така да стимулираме туризмът.
    —цитат от коментар 7 на truly


    Селището е на височина... за да повдигнат магистралата, трябва да правят виадукт, който да започва 200-300 преди хълма... Скъпо и нерационално решение

    I shave with Occam's razor
  33. 34 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8379 Неутрално

    То каква полза, от запазването на древни старини, като след това никой не се грижи за тях ,както стана с тракийската колесница.

  34. 35 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2971 Неутрално

    "Селището е на височина... за да повдигнат магистралата, трябва да правят виадукт, който да започва 200-300 преди хълма... Скъпо и нерационално решение"
    До коментар [#33] от "Сахаров":

    То не е надлез, че да се спазва габарит. 2-3 м височина над пода му стига.

  35. 36 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 694 Неутрално

    "Селището е на височина... за да повдигнат магистралата, трябва да правят виадукт, който да започва 200-300 преди хълма... Скъпо и нерационално решение"До коментар [#33] от "Сахаров":То не е надлез, че да се спазва габарит. 2-3 м височина над пода му стига.
    —цитат от коментар 35 на Judjuk


    Не става въпрос за габарити, а за допустими наклони при зададена проектна скорост

    I shave with Occam's razor




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK