Застрахователите очакват изхода от стотици дела на роднини на жертви на пътя

катастрофа

© Велко Ангелов

катастрофа



В съда се завеждат стотици дела от близки на загинали при катастрофи, които претендират за компенсация за моралните си болки и страдания. Това поставя застрахователите във форсмажорни обстоятелства. Така Нина Колчакова от Асоциацията на застрахователите в България мотивира пред Нова телевизия поскъпването на задължителната застраховка "Гражданска отговорност".


Според публикации в края на миналата седмица 90% от застрахователните компании оскъпиха полицата с 40 до 50 лв. Вестник "Сега" днес пише, че асоциацията предлага лимит на обезщетенията до около 40 хил. лв. за близки роднини, а за останалите - чувствително по-малко.


Преди два месеца Върховният касационен съд с тълкувателно решение разшири кръга от лицата, които могат да претендират за материално обезщетение вследствие смърт на пътя, припомни Колчакова. По думите й обаче е спекулативно да се твърди, че цената на застраховката ще скочи с 20%, защото все още не се знае колко са делата и как ще се произнасят по тях съдилищата.




"Гражданска отговорност" е социален държавен инструмент за компенсиране на невиновно пострадалите лица на пътя. Застрахователите не се възползват от никакъв скок, държат цените на достатъчно ниско ниво за да могат гражданите да я купят", каза представителят на бранша. Eдновременно с това тя подчерта, че в България т. нар. щетимост е една от най-високите в Европа, така че няма как цената на полицата да е ниска.


По думите й застрахователите биха могли да са по-активни в образователни компании и да търсят регресна отговорност от виновните за пътно-транспортните произшествия, причина за които може да бъде, например, лошата инфраструктура. Колчакова припомни настояването на застрахователите за въвеждането на системата бонус - малус, която има нулев ефект за компаниите, но действа дисциплиниращо на шофьорите.

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10534 Неутрално

    Така е в неконкурентен пазар-няма стимули...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 711 Любопитно

    "По думите ѝ застрахователите биха могли да са по-активни в образователни компании и да търсят регресна отговорност от виновните за пътно-транспортните произшествия, причина за които може да бъде, например, лошата инфраструктура."

    Че то ако причината за ПТП-то е лошата инфраструктура, защо тогава виновен е изкаран водача с неговото МПС, заради когото застрахователят плаща? Реторичен въпрос, нали?

  3. 3 Профил на Нико
    Нико
    Рейтинг: 593 Неутрално

    Проблемът е изцяло в солидарната система.

    Убийци с по десетки глоби и ПТП-та плащат гражданска колкото съвестните шофьори.

    Да споменем и либералността на системата допускаща зад волана потенциално опасни за всички участници в движението шофьори.

  4. 4 Профил на джендър  дебне  в храсталака
    джендър дебне в храсталака
    Рейтинг: 3058 Неутрално

    Да вдигнат застраховките на системните нарушители. Иначе , всички плащат на джигитите.

  5. 5 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3797 Неутрално

    До коментар [#4] от "джендър дебне в храсталака":

    До коментар [#3] от "Нико":

    Солидарната система е изгодна за застрахователите. А, застрахователното лоби е силно. На застрахователите не им дреме, за пострадалите при ПТП, ама хич...! Те си гледат печалбите, а солидарният модел ги осигурява при минимални разходи. Застрахователите събират пари на всяка регистрирана кола, въобще ни ги интересува, кой и как кара тази кола и колко нарушения, катастрофи и прочие има зад гърба си...!

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  6. 6 Профил на Чърчил
    Чърчил
    Рейтинг: 661 Неутрално

    Касационния съд ,може би прави първата стъпка с които задължава застрахователите да спазват закона ,но когато вменят на същите и да спазват сроковете за изплащане на обезщетенията то тогава и конкуренцията на пазара ще се засили. При прочит на материал по темата със застрахователи се сещам за случай на който бях поканен за свидетел пострадал при ПТП . Та ПТП (тогава нашумя много със общинския съветник в гр Русе водач на автомобила причинил ПТП ) на АМ "Хемус" при която автомобил "мерцедес" навлиза в в крайна дясна лента на насрещно движещ се автомобил в който пътуват семейство . В следствие удара на място загива съпругата а съпругът със множество фактури "прескача трапа".Делото за имуществени и неимуществени щети се води в продължение на пет години . Може да се повтарям но бях поканен от ищеца (съпругът) като свидетел. Мастит адвокат защитник на застрахователя с цел да намали обезщетението ми задава следния въпрос" А бяха ли съпрузите в добри отношения и не сте ли информиран същите да са в процес на развод. Отговорът ми бе твърдо "НЕ" !Тъй като бяхме семейни приятели би трябвало да зная ако е имало нещо такова . Разбрах ,че това е бих казал "стратегия" на застрахователите да игнорират претенциите на наследниците на загиналия. Майката и бащата на загиналата в катастрофата също би трябвало да получат обезщетение но след тъй дълго продължилия процес същите се споминаха за "спокойствие" на застрахователя. Та тези лимити за обезщетения които са залегнали в закона (имуществени щети
    2 000 000 и неимуществени за един човек 2 000 000 и за всички пострадали 10 000 000) е само едно благопожелание докато в Европа се спазват . Ето защо там и застрахователите отделят средства за превенция .

    ЗАВИСТТА ТРЯБВА ДА Я ЗАСЛУЖИШ.СЪЖАЛЕНИЕ ПОЛУЧАВАШ БЕЗПЛАТНО




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK