Kaмери в автобусите и край на "помпите" в такситата, предвижда законопроект

Бойко Рановски

© Николай Дойчинов

Бойко Рановски



Задължително оборудване на автобусите с видеорегистратори, които ще заснемат шофьора. По-строги мерки срещу "помпите" в такситата, както и промени при шофьорските курсове. Това с част от целите на новият директор на изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) Бойко Рановски, които той очерта е интервю за "24 часа".


Най-спешните промени, които се подготвят още в първите дни на работа на Народното събрание, ще са в Закона за автомобилните превози. "От изискването за задължителни колани ще бъдат изключени тези, които извършват превоз до 30 км в посока. Основният аргумент е да не бъде засегнат градският транспорт. Подобни автобуси имат право да возят и правостоящи, ако не излизат на републиканска пътна мрежа. Ще бъде предвиден гратисен период за половин година", каза Рановски.


Припомняме, че идеята за задължителните колани в автобусите беше актуална от юни 2011 г., след катастрофа с автобус на "Тракия", при която загинаха осем души. Тогава министърът на транспорта Ивайло Московски се закани, че ще предложи възрастово ограничение за автобусите по натоварените линии, като се въведат и изисквания към тях да имат колани за пътниците, антиблокираща система на колелата и стабилизираща система. До 2018 темата все още не е окончателно приключена.




Друга съществена промяна, която подготвят от "Aвтомобилна администрация", ще засегне изпитите за кормуване. Теоретичният изпит ще бъде от две части - решаване на въпроси и решаване на казус по видеоклип. "Той ще създава реална ситуация, примерно автомобилът се движи по пътя и отляво изскача велосипедист. Кандидат-шофьорите ще трябва да реагират с кликване на монитори и по-този начин ще се преценява бързината на реакциите им. Ситуациите на клиповете ще бъдат качени в интернет", даде детайли новият управител.


"Практическият изпит ще има три компонента. Ще бъде изпит на учебна площадка, изпит в градски условия и извън населеното място. Ще регламентираме, че трябва да има изпитна учебна площадка", каза Рановски. Той добави, че маршрутите за изпитите ще са регламентирани и ще се дават произволно от компютър.


"В закона създаваме организация за мониторинг върху изпитите, звено, което да извършва проверка на изпитите, на всеки изпитващ един път годишно. Тези промени от година се готвят от работна група заедно с бранша", добави шефът на "Автомобилна администрация". Разрешителният режим за фирмите, които обучават, ще бъде регистрационен.


Промени ще има и за велосипедистите. "Махнали сме изискването за задължителни каски и за жилетки, сложили сме светлоотразителни елементи по облеклото, когато велосипедистите се движат по време на тъмната част на денонощието и извън населени места", информира той.


Друга мярка, която се подготвя, е с фокус изискванията към таксиметровите апарати. "По директива таксиметровият апарат трябва да отчита времето на движението или изминатите километри, или комбинация от двете. У нас таксиметровите апарати отчитат километрите и престоя. Смятаме, че тези неща създават предпоставки за манипулации, с помпите генерират повече време за престой", е позицията на Рановски.


Ще има изискване таксиметровите апарати да са вързани към генератора на сигнал (датчика, който отчита километрите). Сигналът от скоростната кутия до таксиметровия апарат ще трябва да е по защитена връзка, за да не може да се вкара помпа. Ще бъде цифрова и шифрована и не може да се сложи устройство, което да промени сигнала.


"Това ще става задължително, за да спрем помпите. Предвиждаме и един таксиметров автомобил да е с един апарат, постоянно монтиран, и самото фискално устройство ще е на самия водач. Обсъждаме го с НАП, сдружението на общините", каза още той.


Бойко Рановски пое поста в ИААА на 17 август, от 2015 е бил началник на Пътна полиция. Една седмица след встъпването му в длъжност автобус се обърна в Искърското дефиле до Своге. В трагедията загинаха 17 души.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK