Kaмери в автобусите и край на "помпите" в такситата, предвижда законопроект

Бойко Рановски

© Николай Дойчинов

Бойко Рановски



Задължително оборудване на автобусите с видеорегистратори, които ще заснемат шофьора. По-строги мерки срещу "помпите" в такситата, както и промени при шофьорските курсове. Това с част от целите на новият директор на изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) Бойко Рановски, които той очерта е интервю за "24 часа".


Най-спешните промени, които се подготвят още в първите дни на работа на Народното събрание, ще са в Закона за автомобилните превози. "От изискването за задължителни колани ще бъдат изключени тези, които извършват превоз до 30 км в посока. Основният аргумент е да не бъде засегнат градският транспорт. Подобни автобуси имат право да возят и правостоящи, ако не излизат на републиканска пътна мрежа. Ще бъде предвиден гратисен период за половин година", каза Рановски.


Припомняме, че идеята за задължителните колани в автобусите беше актуална от юни 2011 г., след катастрофа с автобус на "Тракия", при която загинаха осем души. Тогава министърът на транспорта Ивайло Московски се закани, че ще предложи възрастово ограничение за автобусите по натоварените линии, като се въведат и изисквания към тях да имат колани за пътниците, антиблокираща система на колелата и стабилизираща система. До 2018 темата все още не е окончателно приключена.




Друга съществена промяна, която подготвят от "Aвтомобилна администрация", ще засегне изпитите за кормуване. Теоретичният изпит ще бъде от две части - решаване на въпроси и решаване на казус по видеоклип. "Той ще създава реална ситуация, примерно автомобилът се движи по пътя и отляво изскача велосипедист. Кандидат-шофьорите ще трябва да реагират с кликване на монитори и по-този начин ще се преценява бързината на реакциите им. Ситуациите на клиповете ще бъдат качени в интернет", даде детайли новият управител.


"Практическият изпит ще има три компонента. Ще бъде изпит на учебна площадка, изпит в градски условия и извън населеното място. Ще регламентираме, че трябва да има изпитна учебна площадка", каза Рановски. Той добави, че маршрутите за изпитите ще са регламентирани и ще се дават произволно от компютър.


"В закона създаваме организация за мониторинг върху изпитите, звено, което да извършва проверка на изпитите, на всеки изпитващ един път годишно. Тези промени от година се готвят от работна група заедно с бранша", добави шефът на "Автомобилна администрация". Разрешителният режим за фирмите, които обучават, ще бъде регистрационен.


Промени ще има и за велосипедистите. "Махнали сме изискването за задължителни каски и за жилетки, сложили сме светлоотразителни елементи по облеклото, когато велосипедистите се движат по време на тъмната част на денонощието и извън населени места", информира той.


Друга мярка, която се подготвя, е с фокус изискванията към таксиметровите апарати. "По директива таксиметровият апарат трябва да отчита времето на движението или изминатите километри, или комбинация от двете. У нас таксиметровите апарати отчитат километрите и престоя. Смятаме, че тези неща създават предпоставки за манипулации, с помпите генерират повече време за престой", е позицията на Рановски.


Ще има изискване таксиметровите апарати да са вързани към генератора на сигнал (датчика, който отчита километрите). Сигналът от скоростната кутия до таксиметровия апарат ще трябва да е по защитена връзка, за да не може да се вкара помпа. Ще бъде цифрова и шифрована и не може да се сложи устройство, което да промени сигнала.


"Това ще става задължително, за да спрем помпите. Предвиждаме и един таксиметров автомобил да е с един апарат, постоянно монтиран, и самото фискално устройство ще е на самия водач. Обсъждаме го с НАП, сдружението на общините", каза още той.


Бойко Рановски пое поста в ИААА на 17 август, от 2015 е бил началник на Пътна полиция. Една седмица след встъпването му в длъжност автобус се обърна в Искърското дефиле до Своге. В трагедията загинаха 17 души.

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на npg38547585
    npg38547585
    Рейтинг: 1187 Весело

    "Kaмери в автобусните шофьори" е добра идея:))

  2. 2 Профил на npg38547585
    npg38547585
    Рейтинг: 1187 Неутрално

    "Kaмери в автобусните шофьори" е добра идея:))
    —цитат от коментар 1 на npg38547585


    Оправиха го сравнително бързо:)

  3. 3 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    Това е добре. Има нужда от всички промени. Важно е да се прилагат стриктно законите. Да се преследват нарушителите, особено тези с дълга биография, да отнемат книжки, да изпращат пияните и упоените на принудително лечение, терапевтичен общественополезен труд, курсове и всичко което съществува като световна практика. Ако някой е неграмотен, невъзприемчив и склонен към опасно шофиране да не получава книжка никога.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  4. 4 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    Това е добре. Има нужда от всички промени. Важно е да се прилагат стриктно законите. Да се преследват нарушителите, особено тези с дълга биография, да отнемат книжки, да изпращат пияните и упоените на принудително лечение, терапевтичен общественополезен труд, курсове и всичко което съществува като световна практика. Ако някой е неграмотен, невъзприемчив и склонен към опасно шофиране да не получава книжка никога.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  5. 5 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2832 Любопитно

    Ако камерите не снимат пасажерите, как ще заем дали пасажерите са били с предпазни колани

    подпис
  6. 6 Профил на Вонин
    Вонин
    Рейтинг: 1217 Любопитно

    Е хайде де! Откога ги чакам!

    Аз не съм лош - просто съм ПРОЗОРЛИВ! ЕВРОПО, събуди се! https://www.youtube.com/watch?v=F5UzHfsC5zw
  7. 7 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2292 Неутрално

    Няма нищо лошо контрола да е по засилен, при това за всички участници в движението, но личното ми впечатление е, че всички ние се надяваме, че с поредния нов закон или промяна в съществуващ, положението ще се оправи.
    И някак удобно забравяме, че ние сме тези, които трябва да ги спазват.

  8. 8 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7235 Неутрално

    Ако камерите не снимат пасажерите, как ще заем дали пасажерите са били с предпазни колани
    —цитат от коментар 5 на Иван К


    А къде трябва да се сложи камерата, за да хваща всички пасажени? Това е глупаво!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  9. 9 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1723 Неутрално

    Не разбрах защо колени ще има за превозите над 30 км? Междуградските автобуси не развиват скорост достатъчна за нараняване ли? Камерите ще ограничат шофьорите да говорят по телефона... А кога ще има в закона дефиниция на "велоалея" и какви права и задължения имат участниците в движението спрямо нея?

  10. 10 Профил на uhl23528019
    uhl23528019
    Рейтинг: 1639 Неутрално

    Редно е да има камери.Все пак това е обществен транспорт и е хубаво да се знае кой какво...

  11. 11 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2832 Неутрално

    До коментар [#8] от "lz2":
    "А къде трябва да се сложи камерата, за да хваща всички пасажени?"

    Където и колкото камери са необходими, за да няма пътници без колани. Полицията трябва да спира автобуси и да проверява какво са снимали камерите последните 30-40 минути и всеки необезопасен пътник да се глобява.
    Грубо е, но няма как по друг начин да се спаси живота на неразумните пътници. Това, че са неразумни не значи да ги оставим да загинат.

    подпис
  12. 12 Профил на FL
    FL
    Рейтинг: 245 Неутрално

    Умници, ако извършват превоз на 30 км от Своге к'во пра'им?

  13. 13 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2832 Неутрално

    Трябва да осъзнаеч, че днес автомобилите нормално се движат поне със 90-100 км скорост. Не беше така преди 20 години. Трябва да се дъобразим с новите условия.
    Да управляваш по добра магистрала със скорост 200 км с изправен автомобил е по-малко опасно от управление с 50 км в града с пешеходци на и около пътя.
    Ако се движиш в държава с недисципливирани водачи и пешеходци границита на опасната скорост рязко се понижяват. В България межеш да срещнеш на пътя повече от въображението си. Дори се чудя как ще пъдуват тези обещани бързи влакове при 160 км и какво ще стане с пресичащите хора и домашни животни.

    подпис
  14. 14 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7235 Неутрално

    До коментар [#8] от "lz2":"А къде трябва да се сложи камерата, за да хваща всички пасажени?"Където и колкото камери са необходими, за да няма пътници без колани. Полицията трябва да спира автобуси и да проверява какво са снимали камерите последните 30-40 минути и всеки необезопасен пътник да се глобява.Грубо е, но няма как по друг начин да се спаси живота на неразумните пътници. Това, че са неразумни не значи да ги оставим да загинат.
    —цитат от коментар 11 на Иван К


    Не сте добре! Никаква полза от тия колани няма да има! Само поводи за разправии и глоби! И коланите в колите са предпоставка за повече убити!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  15. 15 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2832 Неутрално

    Наблюдавайте по медиите къде по света стават тежки аварии и пожари. Преди години прочетох до взрев на битова газ в Белгия и уточниха, че било в сграда с роми. Голимият пожар в Лондон също беше в сграда с мигранти. Естакадата в Италия също не е в северна Европа. Манталитетът на южняци, хора от изтока на добродушни и весели хора е рисков фактор.

    подпис
  16. 16 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2832 Неутрално

    Съвременното индустриално общество ни предпазва от много рискове тормозили хората през хилядолетия, но има нови рискове. Трябва да се научим да живеем с тях.
    Детето днес няма да го изяде хищник в парка но има други опасности. Децата ни вече не са така многобройни и заменими както някога.

    подпис
  17. 17 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1133 Весело

    Друга мярка, която се подготвя, е с фокус изискванията към таксиметровите апарати.
    ---
    Айде бакшишите на протест на жълтите павета, пак се опитват да им вземат хляба!

  18. 18 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2435 Любопитно

    О, да видим как ще се прилагат и следят тези мерки. Докато не стане - не го вярвам.

  19. 19 Профил на topal
    topal
    Рейтинг: 344 Неутрално

    Нека не изглежда, че разбирам повече от бивш шеф на КАТ, но няколко забележки:
    1. Видеорегистраторът трябва да селди ситуацията пред и встрани (според ъгъла на полезрение) на превозното средство. Иначе при инцидент последните кадри от него ще бъдадт на един ококорен шофьор, а от това полза няма. (Такива кадри имаше, когато една Тесла в тестов режим блъсна внезапно излязла на платното жена.) Получава се, че пак търсим виновен, вместо причина.
    2. Помпите в такситата не "помпат" престоя, а разстоянието. Престоят е безсмислено да се помпа. Освен това има БДС-EN 50148, който казва как трябва да работи един таксиметров апарат, и не е шефът на ДАИ този, който може да го отмени. (btw, таксиметровите апарати в Бг НЕ ОТГОВАРЯТ на всички изисквания на упоменатия стандарт, ама няма кой да види...)
    На първо четене ми това.

  20. 20 Профил на topal
    topal
    Рейтинг: 344 Неутрално
  21. 21 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 3004 Неутрално

    Не разбрах защо колени ще има за превозите над 30 км? Междуградските автобуси не развиват скорост достатъчна за нараняване ли? Камерите ще ограничат шофьорите да говорят по телефона... А кога ще има в закона дефиниция на "велоалея" и какви права и задължения имат участниците в движението спрямо нея?
    —цитат от коментар 9 на Лео


    Своге - Нови Искър 25.8 км....

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  22. 22 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8382 Неутрално

    А какво ще кажат за некачествените пътища и маркировки?

  23. 23 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9942 Неутрално

    Това е добра идея за камерите, а с такситата на глава не може да се излезе.

  24. 24 Профил на Bro
    Bro
    Рейтинг: 511 Неутрално

    "..ще засегне изпитите за кормуване. Теоретичният изпит.."

    Добре, това за нормалните хора. Ами за неграмотните цигани?

    "Only a government that is rich and safe can afford to be a democracy" - Mark Twain
  25. 25 Профил на dokker
    dokker
    Рейтинг: 499 Неутрално

    До коментар [#19] от "topal":

    Да добавя, че в съвременните автомобили, до които съм имал достъп, като автосервизен специалист, се взема сигнал за скорост и разстояние от ABS. Заводски произведен автомобил за такси, който сервизирах, имаше извод със сигнал за апарат от компютъра. Тогава се замислих дали не е по-подходящо за разстояние апаратите да използват съществуващия GPS от системата си за поръчки.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK