
© Google maps
Плажът, който изчезна от Подробния устройствен план на "Аспарухов парк" във Варна е вторият за по-малко от месец в един и същи район на града.
По повод публикацията на Дневник, озаглавена "Още един плаж край Варна изчезна, този път от документи на общинската администрация", Община Варна поиска право на отговор.
В изпратения текст се твърди, че плаж в близост до варненския кв. "Аспарухово", всъщност не е плаж, че дюните, които се намират там, не са "установени" като дюни, а сградата "за обществено обслужване", която трябва да бъде построена на територията на Аспаруховия парк, е предвидена за детски морски образователен център.
Всичко това би следвало да бъде прието като абсолютно достоверно, тъй като е отразено в официално писмо на местната администрация. Би следвало, ако с действията си същата тази администрация години наред не бе давала десетки поводи за подозрения и недоверие. Повечето от тях в крайна сметка са се оказвали основателни.
Ето само няколко примера:
Общинската администрация във Варна не реагира когато, за да бъде разрушена стара сграда в Морската градина се оказа съборена от "силни ветрове" в тих и безветрен ден (според Националния институт по хидрология и метеорология).
В хода на процедура за продажба на общински имот според документи, подготвяни пак от местната администрация, той порасна три пъти, но новият му собственик платил цента за по-малкия.
Колкото до точността на кадастралните регистри, нова сграда в Морската градина на Варна се появи в тях 4 години преди да е построена. Общината отново не реагира.
С нейното мълчаливо съдействие Морската градина днес е пълна с жилищни кооперации, които според строителните им книжа са "галерии", "изложбени зали", "художествени ателиета" и пр. сгради за "обществено обслужване", на по 4-5 етажа. Каква е гаранцията, че същото няма да се случи и с Детския морски образователен център в Аспаруховия парк?
Общинската администрация остана безмълвна и когато 115 дка от крайбреждана част на Морската градина бяха продадени на частен инвеститор в крещящо противоречие с действащите закони, при това на срамно ниска цена.
Всичко това години наред дава основание за гражданското недоверие в действията на общинската администрация във Варна. А без него дори и най-благородните й намерения ще продължат да потъват в подозрителност.
Текстът, изпратен като Право на отговор от Община Варна, публикуваме без редакторска намеса:
В публикацията " Още един плаж край Варна изчезна, този път от документи на общинската администрация" в сайта dnevnik.bg от , с автор Спас Спасов, изнесените факти и обстоятелства не отговарят на истината.
Заградената в червен контур на снимката територия никога, в нито един документ, не е фигурирала като морски плаж.
По данни от кадастралния регистър на недвижимите имоти, посоченият имот е публична държавна собственост, и представлява Аспарухов парк, урбанизирана територия, част от населено място Варна. В приложената скица няма условен знак за пясъци.
Кадастралната карта и кадастралните регистри на район "Аспарухово" са одобрени със заповед на изпълнителния директор на АГКК от 2008 г. Поземленият имот е заснет като част от поземлен имот - ПИ 10135.5506.1, с трайно предназначение на територията-урбанизирана, начин на трайно ползване-скали; и от ПИ 10135.5506.2, с трайно предназначение на територията – урбанизирана, начин на трайно ползване-обществен парк, градина.
Със свое решение от 17.05.2012 г. Министерският съвет предоставя имота за безвъзмездно управление на Община Варна, без промяна на собствеността.
През 2012 г. в изпълнение на разпоредби на ЗУЧК, Агенцията по геодезия и кадастър възлага изработване на специализирани карти и регистри на морските плажове на територията на цялото черноморско крайбрежие. В протокол от работата на междуведомствената комисия посочената територия не фигурира в тях и дори не граничи с морски плаж Аспарухово.
През 2013 г. в изпълнение на договор за създаване на специализирани карти и регистри по ЗУЧК на дюните, разположени на територии с одобрени кадастрални карти, фирмата-изпълнител е информирала с писмо от 01.07.2013 г. Службата по геодезия, картография и кадастър – Варна (СГКК), че "след обхождане на дюните по черноморското крайбрежие съвместно с представители на БАН и АГКК, както и според изходните данни от МОСВ, на територията на землище Варна не са установени дюни, предмет на договора".
За територията на Аспаруховия парк е открито производство по изработване на ПУП-ПРЗ през 1997 г. , като проектът е съгласуван с Националния институт за паметници на културата, с Природо-научен музей – Варна, с Военноморските сили, с Министерството на транспорта, откъдето препоръчват да се предвиди изграждане на нов манипулаторен пост до началото на буната за нуждите на ДИК – Варна. В отговор на тази препоръка е одобрен ПУП за кула за управление на корабния трафик. Към момента той е приложен за имот, който е съседен на обекта на публикацията.
Що се отнася до "урегулирания поземлен имот, предназначен за "обществено обслужване", той е предвиден за изграждане на детски морски образователен център. Подобен център е предвиден и в проекта за новото рибарско пристанище, което ще бъде изградено в местността Карантината, за която също бе изнесена невярна информация за "изчезнал" плаж.
Изготвеният окончателен проект на ПУП-ПРЗ за Аспаруховия парк е разгледан в края на 2003 г. на ЕСУТ, и е върнат за преработване. Преработеният проект е съобщен по реда на чл.128, ал.1 от ЗУТ на заинтересованите лица в държавен вестник бр.54 от 29.06.2018 г. и в сайта на район Аспарухово. В законно установения срок са постъпили няколко възражения, като в нито едно от тях не е посочено, че в границите на поземления имот съществува морски плаж.
И тъй като цялата статия е написана по твърдения на неправителствената организация "Камара на геодезистите в България", с председател инж. Йоан Каратерзиян, следва да е ясно, че в периода на допускане и приемане на ПУП-ПРЗ на Аспаруховия парк, инж. Йоан Каратерзиян е бил служител на Община Варна, отдел "Кадастър и регулация", чието основно задължение е поддържане в актуално състояние на кадастралните карти.