Източването на мазута от "Мопанг" е неоправдано скъпо, твърдят експерти

Скрийншот от видео на Министерството на транспорта от началото на операцията по източването на горивото от "Мопанг"

© Министерство на транспорта

Скрийншот от видео на Министерството на транспорта от началото на операцията по източването на горивото от "Мопанг"



Сумата от 2.5 млн. лв., отпуснати за източването на мазута от резервоарите на американския кораб "Мопанг", потънал преди век в залива на Созопол, е десетократно по-висока от необходимата за целта. Това се твърди в писмо до министър–председателя Бойко Борисов, изпратено от "Моряшки професионален съюз" и подкрепено от няколко десетки неправителствени организации и професионалисти в бранша.


Според членовете на съюза прекалено дългият период за подготовка на операцията по източването на резервоарите на потъналия кораб е направила видима липса на готовност за действия при инциденти на море или нефтени разливи.


Контролното изпомпване на мазута от един от шестте резервоара на потъналата преди век "Мопанг" започна в понеделник. Така трябваше да бъде изпробвана технологията, избрана за събирането на мазута. Предполага се, че резервоарите на кораба съдържат около 90 т гориво.
Според текста на писмото, подписано от председателя на Моряшкия професионален съюз Иван Велков, в хода на подготовката на операцията по източването на мазута са допуснати




серия от нарушения


на разпореденото в нормативните документи, което е довело до неоправдано високите разходи по операцията.


Така например парите за ликвидиране на опасността от нефтен разлив в залива на Созопол са отпуснати от Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет, без да е известно кога е било проведено заседанието й по случая и с какви аргументи е определена сумата от 2.5 млн. лв.


Скрийншот от видео на Министерството на транспорта за началото на операцията

© Министерство на транспорта

Скрийншот от видео на Министерството на транспорта за началото на операцията


"Нашите специалисти считат, че трябва първо да се установи какъв е химическият състав на веществото от разлива, пише в писмото на Моряшкия професионален съюз до премиера. През 20-те години на миналия век, когато "Мопанг" е потънал, мазутът е рядко използван и досега би се втвърдил. По-вероятно е това да са тежки смазочни масла от други източници, което би наложило промяна и опростяване на технологията за неговата ликвидация. Сведение за подобна оценка и действие обаче няма", твърдят от съюза.


Според експерти по морска транспортна безопасност, които са негови членове, Изпълнителна агенция "Морска администрация" не е създала адекватна


система за независим контрол и отчетност


на извършваните подводно технически и водолазни работи при обследването на потъналия "Мопанг". Това поражда сериозни съмнения в наложителността на някои от извършваните в момента дейности и точността на изготвените платежни документи за тях.


Източването на горивото от "Мопанг"

© Министерство на транспорта

Източването на горивото от "Мопанг"


"Смятаме, че операцията трябва да се възложи на Министерството на отбраната респективно на Военноморските сили, които са посочени в Националния авариен план за борба с нефтените разливи (...), пише в писмото на Моряшкия професионален съюз. При тяхно участие във всички случаи финансовите разходи щяха да са в хиляди, но много далече под сумата от 2.5 млн. лв.".
"При добра организация и ясни разчети разходите по подобна операция едва ли биха надхвърлили 100 хил. лв.", каза за "Дневник" капитан далечно плаване Никифор Герчев, който е член на моряшкия съюз. Според него в този бюджет могат да се вместят разходите за техническо обезпечаване на операцията, за необходимото оборудването, но и за хората, ангажирани с осъществяването й.


Герчев е бивш началник на ликвидирания преди години морски Аварийно спасителен отряд, пръв капитан на спасителния му катер "Перун" и зам. генерален директор на някогашното държавно дружество "Воден транспорт".


Според членовете на съюза и подкрепилите ги неправителствени организации от момента на публичното оповестяване за изтичането на нефтопродукти от "Мопанг" е изминал цял месец, което е било


недопустимо дълъг период от време


"Корабът е бил обследван подробно от многократни посещения още преди 10 години години, от водолазна група ръководена от Михаил Заимов, пише в писмото. Говори се, че изтичане на гориво е имало и преди. Нима Изпълнителна агенция "Морска администрация" сега научават за това?"
Тревогата на членовете на Моряшкия професионален съюз е предизвикана от факта, че бавният ход на операцията за ликвидиране на опасността от нефтен разлив край Созопол, която тече в момента, би трябвало да е предупреждение за


пълната липса на готовност


за действия в случай на голям инцидент или разлив на нефтопродукти в морето. Това би нанесло непредвидимо големи щети на природата, но и на туристическата индустрия, твърдят от съюза.
Неговите членове припомнят също, че съгласно Националния авариен план за борба с нефтени разливи е необходимо да има разработени областни, общински и други планове за борба с нефтени разливи. В момента обаче не е ясно кой от тях е задействан за справяне с теча на мазут от потъналия "Мопанг".


"Националният авариен план за борба с нефтени разливи се задейства


със заповед на министър председателя


а такава заповед в сайта на Министерския съвет не може да бъде открита, пише в писмото, изпратено до Борисов. Ако е задействан областният авариен план, би следвало да има заповед на областния управител на Бургаска област, но и в сайта на администрацията му такава заповед няма.


Видео за началото на операцията, предоставено от Министерството на транспорта

© Министерство на транспорта

Видео за началото на операцията, предоставено от Министерството на транспорта


От Моряшкия професионален съюз твърдят, че действия, предприети до момента от отговорните институции по случая, не отговарят нито на заложеното в Националния авариен план за борба с нефтени разливи, нито в Правилника за организацията и дейността на Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет.


Всичко това касае състоянието на националната ни морска безопасност, свързана с коректно изпълнение на международните ангажименти на България, пише още в писмото до министър-председателя. А това е свързано и с отговорностите, които Българя ще трябва да понесе в случай на евентуални неблагоприятни последици от нарушаването на международноправните норми и задължения.

Ключови думи към статията:

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 1292 Неутрално

    Много интересно става. Всички се изпокриват и мълчат- моряшки синдикати, моряци, спасители и служби за безопасност. Мълчат почти един век. Започва бавна и постепенна операция по подготовка за решаване на проблема, която трае няколко месеца. Всички отново мълчат. Отпуска се сума. Леко раздвижване. Операцията започва да тече в изпълнителната си част. Рязко становище. Долен подход, "специалисти". И недостоен. Както винаги и голословен- дайте разбивка по пера и часове труд , защо тоя операция може да струва стотина хиляди лева, или да е безплатна.

  2. 2 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1500 Неутрално

    При гербаджийските схемаджии е така - уникална некадърност, непознаване на релевантното законодателство по съответния въпрос и естествено кражбицата си върви.

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  3. 3 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2754 Неутрално

    Ми да го направят те за по-малко пари :)

  4. 4 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 1686 Неутрално

    Спасе, ако е за да не се замърси крайбрежуето не е неоправдано скъпо. Разбирам да си професионален ревльо ама при май е природно.

  5. 5 Профил на The sphere
    The sphere
    Рейтинг: 1187 Любопитно

    Много интересно мнение. А защо моряшкия синдикат просто не го направи безплатно? Наемането на един кораб за тежко водолазна дейност е между 700 хил. и 2 милиона евро на ден. част от парите ще отидат в нечий джоб със сигурност, но подобни операции не са евтини със сигурност.

    https://youtu.be/9w4IDtKLNuo
  6. 6 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 1686 Неутрално

    При гербаджийските схемаджии е така - уникална некадърност, непознаване на релевантното законодателство по съответния въпрос и естествено кражбицата си върви.
    —цитат от коментар 2 на меншевик


    Тцъ. При другарите ти обикновено е така.

  7. 7 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 1686 Неутрално

    Ми да го направят те за по-малко пари :)
    —цитат от коментар 3 на realguru


    То да се плюе отстрани е къде-къде по-лесно.

  8. 8 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 2674 Неутрално

    Най-хубавото в това да не правиш нищо, е че можеш да го правиш перфектно.
    В момента, в който направиш нещо, то вече не е перфектно и може да бъде атакувано от "перфектните".

    Доброто е заразно
  9. 9 Профил на rharalampieva
    rharalampieva
    Рейтинг: 219 Неутрално

    Съгласно съм. Факт е, че 10 дни поне мазут беше видим по плажовете около Созопол и всички институции и медии премълчаваха с изключение на еко организации.

  10. 10 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 132 Неутрално

    Ей тва е България. Все ще се намери някой постфактум да разправя как можело и как не.. Ама проблемът идва от липсата на прозрачност и вземане на прибързани решения. Все пак пожелавам източването да завърши успешно. Най-важното е, да няма мазут в морето.

  11. 11 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1245 Неутрално

    Написах преди седмици. Ако извикат авариен екип от Турция, Гърция, Холандия, Швеция..... за 48 часа всичко щеше са е приключило и за 1/4 до 1/5 от това което сега ще откраднат като пари!

    Русия- проказата на планетата Земя.
  12. 12 Профил на unx59578324
    unx59578324
    Рейтинг: 120 Неутрално

    Не се вижда цената на експертите. Прилича на апел.. ама и ние сме експерти..

  13. 13 Профил на Su
    Su
    Рейтинг: 24 Неутрално

    Най-хубавото в това да не правиш нищо, е че можеш да го правиш перфектно.В момента, в който направиш нещо, то вече не е перфектно и може да бъде атакувано от "перфектните".
    —цитат от коментар 8 на dogwoman


    току що описа близо 100% от държавната администрация на всички нива + голям процент от българите като цяло :)

  14. 14 Профил на петро
    петро
    Рейтинг: 807 Неутрално

    Майка му деба, на тази територия няма ли да се свърши нещо полезно без далавера?!
    Свидетели са и подрастващите, а така знаем какво ще е и бъдещето ни.

  15. 15 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 917 Неутрално

    За пръв път чувам за някакъв си моряшки съюз. Сигурно е организация с дълга история, но досега си трае, въпреки множеството проблеми, свързани с казуса по който сега надига глас. Знае ли моряшкият съюз, че в устието на р. Камчия беше открито минно поле от над 100 взривни устройства от Втората Световна война и то беше регистрирано и описано от водолази, които нямат нищо общо с военните структури, на които плащаме заплатите. 2.5 млн. лв са нищо на фона на това, което ангажиралите се с проблема "Мопанг" залагат като риск за живота и здравето си.

    CONTADOR GRATUITO!
  16. 16 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3996 Весело

    При Бойко всичко е скъпо... Колкото по-скъпо, толкова по-добре!?

  17. 17 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1773 Неутрално

    Добре де, 2.5 млн. са отпуснати, но усвояването нали става по няк'ви разценки. Ако останат - да се връщат. Иначе може и тези пари да не им стигнат...

  18. 18 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3776 Гневно

    При корумпетата е така- гарантирано и със съдействието на гроб !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  19. 19 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2296 Неутрално


    Я стига! Мазут се изпомпва от потънал кораб веднъж на един век! Ако сега не се открадне нещо - кога? Това де не ви е кърпене на улиците, та всяка година да си капе? Хайде малко разбиране, моля ви се!

  20. 20 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 633 Неутрално

    Пичове, грабвайте аквалангите и се гмуркайте, не се обяснявайте!

  21. 21 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3584 Неутрално

    Троловете герберасти да обяснят, че Радан и РБ са виновни, че ГЕРБ краде. Ако не бяха РБ и Радан, ГЕРБ нямаше да са принудени да купуват гласове.

  22. 22 Профил на Oggie Petkov
    Oggie Petkov
    Рейтинг: 392 Неутрално

    До коментар [#5] от "The sphere":

    Смешник, за тези пари ти можеш да си купиш цял кораб. Дълбочината на която се намира Мопанг е 30м и както се вижда операциите се извършват от леководолази. Дори и за един незапознат с водолазното дело е ясно, че сумата е многократно завишена. Доколкото разбрах обаче, тази сума няма да бъде изплатена автоматично, а само доказаните разходи.

  23. 23 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1760 Неутрално

    Аман от разбирачи по-всичко.

  24. 24 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 1221 Неутрално

    Сладко проектче е това, с много подводни камъни да знайте...

  25. 25 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 1593 Неутрално

    Интересно, къде бяха досега. Подробностите, включително и сумата се знаят поне от месец, а се активизириха точно сега. Случайно? Едва ли.

  26. 26
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  27. 27 Профил на korc
    korc
    Рейтинг: 1737 Неутрално

    Основните забележки са в липсата на анализ и експертиза за вида на горивото. Власт съсредоточена само в кражбите, експертиза е мръсна дума. Калинките не обичат експертизите.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  28. 28 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2177 Неутрално

    Че нещата по източване на мазута не вървят много бързо е факт. Че със сигурност има и обективни трудности също е ясно. Че вдигнатата мътилка при реализиране на работите съгласно израза "Ловят риба в мътна вода", добре помага на сегашните изпълнители да уловят каквото падне, също не е за учудване.
    Но от това което пише в материала, аз по-скоро виждам реакциите на едни сърдити хора, че друг ще свърши ( ха дано) работата и че ще прибере едни вероятно добри пари.
    Друг е въпроса, ако на критикуващите бъде възложена тази работа, дали ще кажат че парите са много и дали са много по-готови и бързо ще я свършат, след като твърдят, че още преди 10 години са правили проучвания. И ако това наистина е така, защо мълчаха до днес?

  29. 29 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 838 Неутрално

    Всичко е редовно. Правим пари от всичко - мазут, чума, свине, кози, овце, огради, ваксини, колани, камери, здраве, образование, абе, от каквото ви дойде наум. Но има върхове, които са недостижими - например, пари от стиропор - някъде към два милиарда. Но има и Еверест на далаверата. Най-много пари, не само в България, но и по света, се правят поради глупостта на тези, които дават власт на далавераджиите.

  30. 30 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 2674 Неутрално

    Съгласно съм. Факт е, че 10 дни поне мазут беше видим по плажовете около Созопол и всички институции и медии премълчаваха с изключение на еко организации.
    —цитат от коментар 9 на rharalampieva


    Този мазут си е съвсем видим от десетилетия, само че течът беше спорадичен и малък.
    Точно по созополските плажове години наред ми се е случвало вечер да откривам по ходилата си черни петънца, като залепена дъвка, които миришат на мазут.
    Освен това за теча съобщи първо БНТ, защото имат колега-гмуркач, а не еко организации.

    Доброто е заразно
  31. 31 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1336 Неутрално

    Тогава кое е по-евтино? Да заплескаме крайбрежието и след това да го чистим. Така ли?

  32. 32 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 808 Неутрално

    Ми защо не сте го направили досега бързо,еВВтино и по-чисто?Защо не сте заангажирали преса,телевизия,неправителствени организации?Изобщо,с к,во сте се занимавали,другари от моряшкия съюз?Мастика,бира,пържена цаца,бодри песни от рода *Ой ти Черно море....*?

  33. 33 Профил на The sphere
    The sphere
    Рейтинг: 1187 Неутрално

    До коментар [#22] от "Oggie Petkov":
    "Смешник, за тези пари ти можеш да си купиш" .... ??? Мога да си купя едно ... корито. Благодаря уважаеми. На скоро, една система за подводни операции беше продадена за $ 98 мил. (без кораб). Много се смяхме в офиса и още ние смешно.

    https://youtu.be/9w4IDtKLNuo




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK