
© Министерство на транспорта
Източването на горивото от "Мопанг"
Никога до сега в България не е изпълнявана операция, аналогична на тази по източването на горивото от кораба "Мопанг", потънал преди 100 години на 30 м. дълбочина, при това в близост до брега. Това е причината, поради която Изпълнителна агенция "Морска администрация" се е оказала неподготвена за бърза реакция. Това каза за "Дневник" директорът на агенцията Живко Петров.
"Да, случаят ни хвана неподготвени и несъмнено, когато всичко приключи, ще сме научили много нови уроци, които ще отразим и в докладите си до министерството на транспорта и останалите висшестоящи институции, каза още той. Но ситуации като тази ни учат, че за тях
универсално оръжие няма
че е важно да бъде избран модел за действие и да се работи за осъществяването му, включително и чрез промяна в законодателството".
Изпълнителният директор на "Морска администрация" кап. Живко Петров
Мнението на Петров беше потърсено във връзка с критично писмо по случая, което от "Моряшкия професионален съюз" са изпратили до премиера Бойко Борисов и чийто текст беше публично оповестен днес.
В писмото се отправят критики към подготовката, организацията и цената на операцията по източването на горивото от "Мопанг", която започна в понеделник. Според членовете на съюза, сумата от 2.5 млн. лв., отпуснати за източването на мазута от резервоарите на потъналия кораб е десетократно по-висока от необходимата за целта. Забавянето с близо месец, след първоначалния сигнал за изтичане е извадило наяве
липсата на готовност за реакция
в аварийни ситуации на море и грешката с ликвидираната преди години "Аварийно спасителна служба". Според съюза на професионалните моряци Изпълнителна агенция "Морска администрация" не е създала адекватна система за независим контрол и отчетност на извършваните подводно технически и водолазни работи при обследването на потъналия "Мопанг". А това е породило сериозни съмнения в наложителността на някои от извършваните в момента дейности и точността на изготвените платежни документи за тях. Пак според "Моряшкия професионален съюз" с източването на горивото от потъналия "Мопанг" е трябвало да бъде натоварено министерството на отбраната, а не частни компании.
"Представители на Военноморските сили присъстваха на всяка една от срещите при подготовката на операцията за източването на мазута, отговори задочно Живко Петров. Но те самите не проявиха желание да участват в нея, тъй като не разполагат с необходимата техника".
Според изпълнителния директор на "Морска администрация" Министерството на околната среда и водите и "Басейнова дирекция"
също са "вдигнали рамене"
и са заявили, че могат единствено да наблюдават това, което ще се случи по време на операцията в Созополския залив, но не и да участват в нея.
"Трите дружество, натоварени с дейностите по спасителните работи бяха избрани чрез проучване и възлагане по реда на закона, каза още Живко Петров. Всяко от тях разполага с капацитета, техническите възможности и екипировката, необходими за изпълнението на различна част от дейностите по източването на горивото от "Мопанг". Що се отнася до цената от 100 хил. лв., която от "Моряшкия професионален съюз" цитират като пределна за осъществяването на операцията, тя е буквално изсмукана от пръстите. Изключително любопитно ще е да видим как източването може да стане не със 100 хил. - нека да са 200 хил. лева", каза още Петров.
Според него България трябва най-напред да избере
модел за действие в случаи на морски аварии
"Ще възстановяваме някогашната морска "Аварийно спасителна служба" или ще вървим по пътя на европейските модели с рамкови договори на база на спечелени обществени поръчки", попита Живко Петров.
Разчетите на "Морска администрация" показват, че само, за да бъдат запазени двата спасителни катера "Перун" и "Мизар", с които разполагаше някогашната "Аварийно спасителна служба", са необходими около 1 млн лв. годишно, с които да бъдат покрити разходите за горивото и заплатите на плавателния им състав. Освен това, ако екипите им нямат възможност да тренират всяка седмица, те няма как да са в готовност за действие в кризисна ситуация.
"Морска администрация е структурирана, да работи по Закона за администрацията, каза Петров. В неговите разпоредби не може да бъде вместена дейността на една евентуално новосъздадена аварийно – спасителна служба.
Тя не може да работи от 9 до 5
Не случайно "Гражданска защита", която решава подобни ситуации на сушата е в структурата на МВР".
Според Живко Петров идеята, върху която в момента работи "Морска администрация" е да бъде създадена комплексна организация, която да позволи използването на всички възможни ресурси в случаи като този с теча на гориво от потъналия "Мопанг". Този модел той сравнява с военната мобилизационна подготовка, позната преди години.
"Това означава предварително установяване на връзка с всички субекти – армия, държавни и частни дружества, които разполагат в техника, технологии и ресурс, подходящи за използване в кризисна ситуация, обясни Петров. Така те ще могат да бъдат бързо мобилизирани и ползвани при нужда".
С цел да се доближи до този модел на работа в кризисни ситуации Министерството на транспорта вече оборудвало един от хеликоптерите на Военноморските сили с дефибрилатор и друга необходима техника за спасяване на хора при кризисна ситуация в морето.
Според изпълнителния директор на "Морска администрация" има и
други ефективни модели за защита
от морски аварии като този на Брегова охрана в Съединените щати или Министерство на извънредните ситуации в Русия, но те са непосилно скъпи за България
"Нека първо премерим ръста си и след това да говорим сериозно, каза Петров. Аварийните ситуации на море могат да бъдат прекалено сложни и съчетаващи поредица от събития, които да изискват готовност за много и разнородни дейности. Поддържането на подобна готовност означава ние да разполагаме непрекъснато с два специализирани кораба, но и да имаме отделен закон, по който тази готовност да бъде организирана".