Директорът на "Морска администрация": След случая "Мопанг" ще се справяме по-добре с аварии

Източването на горивото от "Мопанг"

© Министерство на транспорта

Източването на горивото от "Мопанг"



Никога до сега в България не е изпълнявана операция, аналогична на тази по източването на горивото от кораба "Мопанг", потънал преди 100 години на 30 м. дълбочина, при това в близост до брега. Това е причината, поради която Изпълнителна агенция "Морска администрация" се е оказала неподготвена за бърза реакция. Това каза за "Дневник" директорът на агенцията Живко Петров.


"Да, случаят ни хвана неподготвени и несъмнено, когато всичко приключи, ще сме научили много нови уроци, които ще отразим и в докладите си до министерството на транспорта и останалите висшестоящи институции, каза още той. Но ситуации като тази ни учат, че за тях


универсално оръжие няма




че е важно да бъде избран модел за действие и да се работи за осъществяването му, включително и чрез промяна в законодателството".


Изпълнителният директор на "Морска администрация" кап. Живко Петров

Изпълнителният директор на "Морска администрация" кап. Живко Петров


Мнението на Петров беше потърсено във връзка с критично писмо по случая, което от "Моряшкия професионален съюз" са изпратили до премиера Бойко Борисов и чийто текст беше публично оповестен днес.


В писмото се отправят критики към подготовката, организацията и цената на операцията по източването на горивото от "Мопанг", която започна в понеделник. Според членовете на съюза, сумата от 2.5 млн. лв., отпуснати за източването на мазута от резервоарите на потъналия кораб е десетократно по-висока от необходимата за целта. Забавянето с близо месец, след първоначалния сигнал за изтичане е извадило наяве


липсата на готовност за реакция


в аварийни ситуации на море и грешката с ликвидираната преди години "Аварийно спасителна служба". Според съюза на професионалните моряци Изпълнителна агенция "Морска администрация" не е създала адекватна система за независим контрол и отчетност на извършваните подводно технически и водолазни работи при обследването на потъналия "Мопанг". А това е породило сериозни съмнения в наложителността на някои от извършваните в момента дейности и точността на изготвените платежни документи за тях. Пак според "Моряшкия професионален съюз" с източването на горивото от потъналия "Мопанг" е трябвало да бъде натоварено министерството на отбраната, а не частни компании.


"Представители на Военноморските сили присъстваха на всяка една от срещите при подготовката на операцията за източването на мазута, отговори задочно Живко Петров. Но те самите не проявиха желание да участват в нея, тъй като не разполагат с необходимата техника".


Според изпълнителния директор на "Морска администрация" Министерството на околната среда и водите и "Басейнова дирекция"


също са "вдигнали рамене"


и са заявили, че могат единствено да наблюдават това, което ще се случи по време на операцията в Созополския залив, но не и да участват в нея.


"Трите дружество, натоварени с дейностите по спасителните работи бяха избрани чрез проучване и възлагане по реда на закона, каза още Живко Петров. Всяко от тях разполага с капацитета, техническите възможности и екипировката, необходими за изпълнението на различна част от дейностите по източването на горивото от "Мопанг". Що се отнася до цената от 100 хил. лв., която от "Моряшкия професионален съюз" цитират като пределна за осъществяването на операцията, тя е буквално изсмукана от пръстите. Изключително любопитно ще е да видим как източването може да стане не със 100 хил. - нека да са 200 хил. лева", каза още Петров.


Според него България трябва най-напред да избере


модел за действие в случаи на морски аварии


"Ще възстановяваме някогашната морска "Аварийно спасителна служба" или ще вървим по пътя на европейските модели с рамкови договори на база на спечелени обществени поръчки", попита Живко Петров.


Разчетите на "Морска администрация" показват, че само, за да бъдат запазени двата спасителни катера "Перун" и "Мизар", с които разполагаше някогашната "Аварийно спасителна служба", са необходими около 1 млн лв. годишно, с които да бъдат покрити разходите за горивото и заплатите на плавателния им състав. Освен това, ако екипите им нямат възможност да тренират всяка седмица, те няма как да са в готовност за действие в кризисна ситуация.


"Морска администрация е структурирана, да работи по Закона за администрацията, каза Петров. В неговите разпоредби не може да бъде вместена дейността на една евентуално новосъздадена аварийно – спасителна служба.


Тя не може да работи от 9 до 5


Не случайно "Гражданска защита", която решава подобни ситуации на сушата е в структурата на МВР".


Според Живко Петров идеята, върху която в момента работи "Морска администрация" е да бъде създадена комплексна организация, която да позволи използването на всички възможни ресурси в случаи като този с теча на гориво от потъналия "Мопанг". Този модел той сравнява с военната мобилизационна подготовка, позната преди години.


"Това означава предварително установяване на връзка с всички субекти – армия, държавни и частни дружества, които разполагат в техника, технологии и ресурс, подходящи за използване в кризисна ситуация, обясни Петров. Така те ще могат да бъдат бързо мобилизирани и ползвани при нужда".


С цел да се доближи до този модел на работа в кризисни ситуации Министерството на транспорта вече оборудвало един от хеликоптерите на Военноморските сили с дефибрилатор и друга необходима техника за спасяване на хора при кризисна ситуация в морето.


Според изпълнителния директор на "Морска администрация" има и


други ефективни модели за защита


от морски аварии като този на Брегова охрана в Съединените щати или Министерство на извънредните ситуации в Русия, но те са непосилно скъпи за България


"Нека първо премерим ръста си и след това да говорим сериозно, каза Петров. Аварийните ситуации на море могат да бъдат прекалено сложни и съчетаващи поредица от събития, които да изискват готовност за много и разнородни дейности. Поддържането на подобна готовност означава ние да разполагаме непрекъснато с два специализирани кораба, но и да имаме отделен закон, по който тази готовност да бъде организирана".

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3472 Гневно

    ПОРЕДНАТА КАЛИНКА ЧУВАЛА ЛИ Е ЗА "ПЕРУН" !?!?!?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2284 Весело

    Защо Изпълнителна агенция Морска администрация се намира в София? И какво общо има тази калинка Петров с морето, да не говорим за нулевите му познания.......?

    България е "крайник с руска гангрена за ампутиране"
  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3472 Гневно

    До коментар [#2] от "mitko11":

    Да е по-близко до слънцето и да попива мъдрите му нареждания !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 1608 Неутрално

    До коментар [#3] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Ти пък, какво знаеш за Перун бе лаик? Имаш ли идея в какво състояние е Перун? И, като говориш за Перун, защо не говориш и за Мизар? Защото не си го чувал, нали? На всяка манджа мерудия, трол некадърен!

  5. 5 Профил на 1_april
    1_april
    Рейтинг: 1458 Весело

    "Никога до сега в България не е изпълнявана операция, аналогична на тази по източването на горивото от кораба "Мопанг", потънал преди 100 години на 30 м. дълбочина"

    Ееех, ако беше потънал "Номанг", преди 30 години на 100 метра дълбочина, тогава щяхте да видите какви сме фоги!
    Ама сега на, нямате късмет, ще плацикате в мазута....
    И да ни целувате ръка, че временно спряхме "Бургас-Александропулис"....

  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3472 Неутрално
  7. 7 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 1608 Неутрално

    До коментар [#6] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Не става само с четене. Провери сега, какво е УПМКАП.кога закриха и, кога почна разрухата. Кога изпосъкратиха моряците, повечето се пенсионираха за да си вземат заплатите, кога оставиха Перун без екипаж и т.н. и т.н. Не коментирай напълно непознати за теб теми, ставаш смешен.

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  9. 9 Профил на Qnyx
    Qnyx
    Рейтинг: 403 Неутрално

    Кмете, митко... Тази "калинка" поне е виждала морето и кораб на живо :) Има над 20 години опит на море и от приблизително 15 години е в ИАМА :) Така че ... дайте с други опорки, тия нещо са греда :)

    Trust no one.
  10. 10 Профил на xqv31309910
    xqv31309910
    Рейтинг: 804 Неутрално

    Нека не се заблуждаваме! Нямаме техника, нямаме подготвени кадри, нямаме административен капацитет, нямаме правилните експерти на правилните длъжности, и на последно място - нямаме пари за бествия (щото отиват за социала на един специфичен етнос, а останалите се ограбват от политическата върхушка и тените мастери)...
    Цялата държава кляка при едно наводнение или по-голямо свлачище в Смолянско.
    ===
    Представете си Тиквунистан ударен от ургана Катрина!!! 3 000 000 загинали или безследно изчезнали, 400 000 панелки ще се нуждаят от повторно нискокачествено саниране , Ахмед Доган ще трябва да получи 300 милиона лева за криогенен резерв на ТЕЦ Варна, а Лиляна Павлова ще трябва да обяснява, че въпреки усилията на министерството, пез 2018-та година в Стражица все още има хора, живеещи във временни фругони от земетресението през 1986-та. Така че пострадалите от урагана ще получат нови жилища през 12-то правителство на ГЕРП някъде към 2138-ма година!

    Честито на печелившите!

    100% антикомунист, ненавиждам ГЕРБ и ще си остана парламентарно непредставен. 100% ЗА БЕЛЕНЕ. Инженер-енегретик.
  11. 11 Профил на xqv31309910
    xqv31309910
    Рейтинг: 804 Неутрално

    Оуу, извинявам се за предния пост и ужасяващите правописни грешки!

    100% антикомунист, ненавиждам ГЕРБ и ще си остана парламентарно непредставен. 100% ЗА БЕЛЕНЕ. Инженер-енегретик.
  12. 12 Профил на BiGman1
    BiGman1
    Рейтинг: 3081 Весело

    До коментар [#10] от "xqv31309910":

    пез 2018-та година в Стражица все още има хора, живеещи във временни фругони от земетресението през 1986-та.
    =================
    Случайно преди няколко месеца минах през Стражица...абе пич, то там хора не са останали, ти ми говориш, че живеели във фургони...ако и другото ти творчество е толкова истина като това...мани...

  13. 13 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 1190 Весело

    Директорът на "Морска администрация": След случая "Мопанг" ще се справяме по-добре с аварии

    ================================================

    Един вид "Не губи кураж до следващия тираж". :))))

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  14. 14 Профил на nik_77.
    nik_77.
    Рейтинг: 682 Неутрално

    Източването е започнало в понеделник, статията е написана в петък. Не се разбира източено ли е горивото или не е източено. Мненията на разни чиновнци по въпроса имат значение. Но по-важно е горивото източено ли е. Как е източено. Ако не, кога ще приключи източването.

  15. 15 Профил на djb95
    djb95
    Рейтинг: 424 Неутрално

    След случая с " Мопанг " стана ясно , че държавата хабер си няма какво трябва да се прави в подобна ситуация и няма никаква готовност да реагира на подобни разливи. няма техника , няма кадри , наема външна фирма . А какво правим ако танкер се килне и разлее нефт. Ще направим обществена поръчка за събиране на разлива , или ще наемем от частна фирма специализиран кораб или ще чакаме времето да се оправи защото боновите заграждения се разпилявали от силното вълнение. Пълно безхаберие на управляващите. Мислят само за далаверите си , усетиха се че държавата се разпада и сега ще се изнижат като пръдня от гащи с предсрочни избори. Преторианците от Обединените патриоти ще си изиграят ролята в пиеската " На ти си куклите , дай си ми парцалките " , ще си кешират участието в управлението и готово.

  16. 16 Профил на Radosveta Koleva
    Radosveta Koleva
    Рейтинг: 819 Неутрално

    "..Забавянето с близо месец, след първоначалния сигнал за изтичане..."


    И през този месец аз май бях там на море..... Е, това е българското Черноморие... за съжаление.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK