Николай Маринков от асансьорната асоциация: В ЕС от 50 г. асансьори като нашите не се използват

Николай Маринков, скрийншот от Би Ти Ви.

© БТВ

Николай Маринков, скрийншот от Би Ти Ви.



Преди ден в Кюстендил 10-годишно дете загина в асансьор, притиснато от велосипеда си. За опасностите и безопасността на ползвателите им "Дневник" потърси зам.-председателя на Българската асансьорна асоциация Николай Маринков.


Г-н Маринков, каква е причината за инцидента в Кюстендил?


- Причината е липсата на кабинна врата в асансьора - нещо много опасно, което е причина за най-честите инциденти със смъртен изход или загуба на крайници в България. Детето е пътувало в асансьора с велосипеда си, вдигнат върху едната гума. Колелото се е плъзнало към вратата, заклинило е, а асансьорът е продължил да върви. Преди време друго двегодишно дете загуби два пръста поради същата причина - пътуващият не е изолиран от едната стена на асансьорната шахта.




Става дума за асансьор, каквито са в панелните блокове ли?


- Да, това са най-масовите асансьори в България. В Европейския съюз такъв тип асансьори са монтирани през 50-те и 60-те години на 20 в., но след поредица аварии с професионални домоуправители, които, качвайки кофата за боклук от мазето на партера в деня за събиране на сметта са претърпявали подобни инциденти, тази практика е изоставена и всички асансьори са преоборудвани с допълнителна кабинна врата.


Нормативната уредба в България допуска ли съществуването на тези асансьори?


- Да, това е пропуск в законодателството, въпреки че инциденти със загинали хора или отрязани крайници са се случвали безброй пъти в България и многократно сме сигнализирали и Държавната агенция за метрологичен надзор, и Министерството на икономиката за това. От 13 г. казваме, че липсата на кабинна врата е най-голямата опасност и с най-тежък край за хората. В ЕС са разработени 75 условия за сигурност на старите асансьори, които те трябва да притежават, за да бъдат безопасни. В България поне 80 хил. асансьора са за спиране, защото не отговарят на нормативната уредба.


Може ли да дадете и други примери за подобни изисквания освен кабинната врата?


- Комуникаторът за връзка със службата за техническа помощ, който беше въведен и в България е едно от тези устройства. Преди време мъж почина от инфаркт в спрял между етажите асансьор, защото не е носил телефон в себе си, вероятно се е изплашил и не е имало как да потърси помощ. Беше останал в асансьора около час, а може би щеше да е жив, ако имаше връзка. Друго изискване е поставянето на щит под кабината.


Какво представлява той?


- Метално устройство, което предпазва от падане в шахтата. Знаете, че при спрял асансьор между етажите масово - въпреки че е строго забранено, хората отварят вратата отвътре - то не е много сложно, и скачат на етажа. Вратата обаче е с автомат и може да ви удари и да ви блъсне към шахтата. Именно тук е ролята на предпазния щит. Устройството струва 40-50 лв. и няма никакъв проблем да се постави. Изискването е в нормативната уредба от 2014 г., но преходният период изтича чак през 2023 г., а дотогава 100 хил. асансьора са необезопасени.


Има ли техническа възможност старите асансьори да бъдат преоборудвани с кабинна врата и колко би струвало това?


- Да, разбира се, възможно е. Друг вариант е ограничител с фотоклетка, така че асансьорът да не тръгне, ако стоите прекалено близо до вратата. Все пак най-безопасно е шахтната врата да е плъзгаща се и да се отваря и затваря автоматично само ако асансьорът е на етажа. Що се отнася до цената, то човешкият живот няма цена.


Как предлагате този проблем да се реши?


- Нужна е национална програма за модернизация на асансьорите: в рамките на една година да се обследват и да се установи за всеки един кои от европейските изисквания липсват. Ако асансьорът е грохнал, подмяната му с нов ще излезе по-евтино, останалите да се модернизират в разумен срок. Това трябваше отдавна да е направено, но няма последователност в държавната политика.


Каква сума е необходима за решаването на този проблем?


- Трудно е да се сметне на око, но със сигурност ще са нужни стотици милиони левове. Подмяната на опасния асансьор е задължение на собствениците. Така, както хората се грижат за спирачките на автомобила си, трябва да се грижат и за асансьора. От друга страна държавата би могла да подпомогне социално слабите домакинства. Програмата за саниране беше едно от решенията, но за съжаление въпреки първоначалното обещание, не се направи нищо. Не само че хората са незащитени, но и контролът върху сервизното обслужване е занижен и се допуска да работят десетки хиляди асансьори - ковчези.


Какви практични съвети бихте дал на потребителите, след като така или иначе ще се налага още с години да ги ползват?


- Труден въпрос. Аз самият се качвам на асансьор в България единствено от любопитство - ако е нов, да видя как работи, ако е стар - да видя състоянието му. Бих всячески избягвал да се возя в тях.

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2244 Неутрално

    Фон Щауфенберг е виновен. Ако през Юли 1944 беше взривил Хитлер, преди 50 години щяхме да сме член на ЕС

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  3. 3 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 1591 Неутрално

    Асансьори-ковчези. Метафора на държавното управление.

  4. 4 Профил на Антикомунист и антиГЕРП
    Антикомунист и антиГЕРП
    Рейтинг: 766 Неутрално

    И на мен ми хареса асансьори-ковчези. Също като и премиум-таралясника на Ганя. Абе обичаме си ковчези и това е...

    Бъдещата устойчива енергетика ще е симбиоза между ядрени генериращи мощности и ВЕИ. Ето защо е важно да се построи безопасната АЕЦ Белене възможно най-бързо!!!
  5. 5 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 861 Неутрално

    Подмяната на опасния асансьор е задължение на собствениците.
    ---------
    Глупости, собствениците нямат задължения, имат само права. Право на паркомясто (поне 2), право да си сложиш гардероба в коридора, право да си хвърляш боклука през джама...

  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9505 Неутрално

    Да отказват сключването на договори за поддръжка, ако не се изпълнят предпосанията...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2555 Весело

    До коментар [#5] от "kapitan_laino":

    Забрави правото да ползваш чуждо паркомясто, защото собственикът му още не си е купил кола или не е паркирал в момента. Присвояването и заграждането на общи, общински площи също е право.

    I'm back... for now.
  8. 8 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2704 Неутрално

    Разбира се че нови кабинки с плъзгащи варати ще са много по-сигурни. Големия проблем е не само финансирането, но и че огромна част от асансьорните кабинки (и шахти) са прекалено малки. Ако се опитат да ги ретро-фитват с плъзгащи врати отвора за влизане ще стане от един метър на половин. А както се сещате шахтата не може да се разшири за да побере по-голяма от сегавните кабинки.

  9. 9 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 1825 Весело


    Николай Маринков от асансьорната асоциация: В ЕС от 50 г. асансьори като нашите не се използват

    —цитат от коментар 0 на заглавие


    От цялата статия лъха желанието да ударят още една "тесла" на населението живеещо в блокове!
    Първо бяха въведени "абонаментни такси"!
    После вкараха "телефонна услуга"!
    Сега врати ще правят, някакви предпазители ще поставят, даже направо и асансьори искат да сменят!
    Подготвят се пак да напълнят банковите си сметки!
    Като капак, пак ще излъжат, че "Европейския съюз" налагал някакви подобни! норми!

  10. 10 Профил на donald brawnight
    donald brawnight
    Рейтинг: 389 Неутрално

    "В ЕС от 50г.асансьори като нашите не се използват..."

    Ами ние,в научно-техническо отношение,та даже и в еволюционното си развитие,почти толкова години сме назад от ЕС,-45....

  11. 11 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1650 Неутрално

    Да бе, те там си подменят асансьорите на 10-15 год. Аре по-кротко

  12. 12 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 3609 Неутрално

    Асансьорът стана скъпо съоръжение което е необходимост при високите сгради, особено за по-възрастните. Използват се на риск и затова отвреме навреме ще има инциденти.

  13. 13 Профил на ProTMG
    ProTMG
    Рейтинг: 815 Неутрално

    Koйто високо лети,
    от високо пада.

  14. 14 Профил на ProTMG
    ProTMG
    Рейтинг: 815 Неутрално

    Роденият да пълзи, не трябва да се качва в асансьора.

  15. 15 Профил на ProTMG
    ProTMG
    Рейтинг: 815 Неутрално

    Не претоварвайте асансьора с личните си проблеми.

  16. 16 Профил на tda10501756
    tda10501756
    Рейтинг: 248 Неутрално

    Това момче лъже с надеждата държавата да плати подмяната на асансьорите за да се налапа с пари. В измислената асансьорна асоциация членуват по задължение 16- 18 фирми, които монтират асансьорите внасяни от баща му от Испания. Условието е или членуваш в асоцияцията и ти възлагат монтажа или си намират друга фирма. Председател на асоциацията е баща му, той е секретар, а сестра му върти административните въпроси. През 2006 г съм разглеждал асансьора в сградата в която живее шефа на отдела по качество на ТЮФ Австрия, асансьора а произведен 1906 г. и работи и досега. Не само че няма качен на врата, шахта няма. Можеш от стълбите да хванеш кабината както си върви асансьора. Дори в сградите на няколко парламенти се експлоатират асансьори произведени преди 1920 г. и хората се гордеят с това. Разликата е, че там живеят хора спазваше правилата, а ние сме всезнайковци готови да нарушат всяко правило. Превозването с асансьор на товари като колело е забранено, колелото е поставено в кабината от възрастен. В майчин дом преди години в кабина на асансьор за 5 човека се сблъскаха 15, асансьора естествено аварира и жените влезли в него знаеха са четат, но защо да чакат като могат да влязат 15? Единствената страна опитала да реновира асансьорите си е Австрия срока за това изтече преди няколко години, но в нормативния им документ няма предвидени санкции и това провали реновирането. Българските наредби изискват собствениците да извършат редица неща които ще подобрят безопасността на старите асансьори и част от тях вече са реализирани. Кабинни врати трябва да се монтират на старите асансьори, но още не е изтекъл периода определен в наредбите. А защо плаче това недоразумение, което продава асансьорите си по 30000-40000 лева е лесно да се разбере. Старите асансьори са около 80000 сами сметнете колко милиарда лева оборот ще се осигурят на този другар и колегите му.

  17. 17 Профил на Росен Писков
    Росен Писков
    Рейтинг: 5 Неутрално

    90% от това, което казва Маринков - младши е лъжа и манипулация! Семейство Маринкови са са вносители на испанските асансьори ОРОНА . До момента са продали около 3000 асансьора в България (само по себе си в това няма нищо лошо) Чрез лобистки промени в наредбата за експлоатация на асансьорите се опитват да да принудят хората да си подменят уредбите в блоковете. Най-цинично се възползват от хорското нещастие за да въздействат върху общественото мнение.
    Както обикновенно става въпрос за пари, за много пари, които да се съдерат от гърба на все по-бедния народец!

  18. 18 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1541 Неутрално

    Тия глупости да ги разправя на хора, които не са виждали чужбина дори на картичка! Във Финландия, в панелен блок има асансьор от 70 и някоя година, който изглежда и работи като монтиран вчера. В кабината си има метална табелка кога е произведен и стикер кога е минал преглед. Разбира се, че няма бутон за връзка със сервизен техник.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK