Прокуратурата отчете какво е свършила досега по разследването за катастрофата в Своге

Прокуратурата отчете какво е свършила досега по разследването за катастрофата в Своге

© МВР



В съобщение до медиите прокуратурата отчете какво е извършила за един месец по разследването за катастрофата в Своге, отнела живота на 18 души и станала причина за три министерски оставки. Предишният отчет е бил на 4 септември.


Разследването е възложено на Националната следствена служба по разпореждане на главния прокурор Согитр Цацаров. За времето от 5 септември досега, по делото е извършено следното:


Нови огледи, при които са иззети веществени доказателства със значение за разследването и в частност за назначаването и изготвянето на съответни експертизи. Направени са два допълнителни огледа на местопроизшествието, като са иззети сравнителни образци от мантинелата. Както и повторен оглед на автобуса за установяване на техническото му състояние и три огледа на веществени доказателства - допълнителни огледи на двете кили, участвали в катастрофата и детайлен оглед на иззетите части от мантинелата.




Разпитани са 15 души, сред които служители на дружествата, участвали в строителството на пътния участък и изпълнителния директор и председателя на надзорния съвет на "Трейс Груп Холд" АД и ръководителя на лаборатория "Пътно строителство - Трейс". Разпитани са също служители на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Показания са дали и петима пострадали от произшествието и трима свидетели, оказали помощ на пострадали те.


Назначени са 5 експертизи. Едната е техническа, възложена на специализирана лаборатория - на иззетите сравнителните образци от асфалтова настилка за установяване дали асфалтовата смес от иззетите проби /изрезки/ отговаря на утвърдената рецепта за изготвянето ѝ и на БДС за тежко и много тежко движение. В съобщението не се казва дали ключовата експертиза ще бъде изпълнена в страната или в чужбина. Експертизата ще даде отговор и на въпроса, дали едрозърнестия минерален материал, вложен в асфалтовата смес, по устойчивост на ускорено полиране отговаря на действащия стандарт.


Втората е отново техническа - на иззетите части /сравнителни образци, от поставената в района мантинела. Експертизата установява дали тя съответства на установените стандарти като материал, дебелина, закрепване и други показатели. Изследването е възложено на Института по металознание към БАН.


Третата е физико - химическа експертиза за определяне на химичния и морфологичния състав на мантинелата. Възложена е на Научноизследователския институт по криминалистика и криминология на МВР.


Четвъртата е съдебно - оценителна експертиза на колите, участвали в катастрофата и е възложена на вещи лица авто- експерти. И петата е строително - техническа експертиза, която ще даде заключение за спазването на технически правила и норми при изготвянето на проекта и при изпълнението на обекта - пътя, в участъка на инцидента.


Заключението ще бъде изготвено от експерт със специалност в областта на пътното строителство.


Към досъдебното производство са изискани и приобщени редица нови документи от: АПИ, "Трейс груп Холд" АД, Български институт по стандартизация, лечебни заведения, " Мотт Мак Доналд България" ООД - във връзка с делегирани от възложителя по договора права и задължения и уточняване обхвата на консултантските услуги.


Пътният инцидент от 25 август стана на входа на Своге, като автобус излезе от пътното платно и падна в 20-метрова пропаст.


Заради катастрофата трима министри подадоха оставки по искане на премиера Бойко Борисов. Транспортният, вътрешният и регионалният министри Ивайло Московски, Валентин Радев и Николай Нанков напуснаха постовете си, като бяха заменени съответно от Росен Желязков, Младен Маринов и Петя Аврамова.


Оставките им доведоха до критики от един от коалиционните партньори на ГЕРБ - Валери Симеонов, чиято партия излезе с декларация против едноличния стил на управление на Борисов. В крайна сметка обаче до трусове при управляващите не се стигна.

Ключови думи към статията:

Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 1724 Неутрално

    Ясно: чакат се експертизи и заключения. А има ли срок? Колко време ще се чакат?

  2. 2 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3225 Неутрално

    И накрая шофьорът ще го отнесе

  3. 3 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 1424 Неутрално

    Едно е ясно - ключов детайл в разследването са експертизите, от които зависи изхода на делото, ще бъдат ли обвинени нови лица и кой ще поеме финансовата тежест за обезщетение на пострадалите.

  4. 4 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3719 Неутрално

    Поръчан ли е некачествения асфалт, който вече смениха или Трейс са получили пари за скъп, пък са положили евтин?

    Любовта ще спаси света!!!
  5. 5 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3183 Неутрално

    Шофьорът заключен, строителите на свобода, за да продължат да строят. По същия икономически изгоден начин!

  6. 6 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4108 Неутрално

    Ясно: чакат се експертизи и заключения. А има ли срок? Колко време ще се чакат?
    —цитат от коментар 1 на Fiji


    С други думи нищо не е свършила прокуратурата или е свършила работа колкото кучето на нивата. Положен е скъпо струващ , но излишен и безсмислен труд. Скоро ще забравим всичко , а шофьорът ще понесе цялата отговорност.

  7. 7 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6103 Неутрално

    Докладът на прокуратурата ми напомня на една отлична комедия "Братовчед ми Вини". И там имаше детайлни, задълбочени (псевдонаучни) еьпертни заключения ...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  8. 8 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3183 Неутрално

    [quote#6:"tacheaux"][/quote]

    На нашата прокуратура това и е работата – да забави, да замаже, да сбърка обвиненията. КОГАТО ТРЯБВА!

  9. 9 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3719 Неутрално

    Шофьорът заключен, строителите на свобода, за да продължат да строят. По същия икономически изгоден начин!
    —цитат от коментар 5 на Alexander97


    Ти защо реши, че строителя е подменил асфалта.
    Аз мисля, че ГЕРБ нарочно избират най-евтините оферти и материали, за да има по-често обществени поръчки.

    Любовта ще спаси света!!!
  10. 10 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ онзи същия
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия
    Рейтинг: 268 Неутрално

    Докладът на прокуратурата ми напомня на една отлична комедия "Братовчед ми Вини". И там имаше детайлни, задълбочени (псевдонаучни) еьпертни заключения ...
    —цитат от коментар 7 на penetrating


    https://en.wikipedia.org/wiki/My_Cousin_Vinny

    Ако имаш предвид филма от линка-май грешиш. Там експертните заключения на Мариса Томей бяха брилянтни, и същисаха вещите лица на прокуратурата (които се съгласиха с тях). Въпреки нейния външен вид-чалгаджийка от Бруклин...или друг квартал в Ню Йорк.

    До Пеши играеше отракан адвокат който въпреки че не се хареса на съдията от самото начало - накрая си свърши работата: Прокуратурата свали обвиненията срещу двамата младежи от Ню Йорк.

    Иначе българската прокуратура изглежда че е назначила правилните експертизи. Кой и как ще интерпретира тяхните заключения пред съда, каква тежест ще даде съдът на всеки фактор от експертизите, И КОГА това ще стане вече е въпрос на "териториални особености"
    До коментар [#7] от "penetrating":

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  11. 11 Профил на pel16526852
    pel16526852
    Рейтинг: 235 Неутрално

    Прокуратурата е свършила куп безсмислен труд, но всъщност не е разпитала най-важните хора - проектантите на участъка. Защо просто не се покаже тоя проект и да се види какво пише по техническа спецификация? Аз, работейки по европейски проекти, не мога да си представя, че някой изпълнител просто ще пренебрегне проектната документация и ще си действа на своя глава. Има доста проверки по такива проекти, както и посещения на място на финансиращата организация.

  12. 12 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6103 Весело

    До коментар [#10] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия":

    Точно него имам предвид, и имам предвид точно прокурските експерти, които боравеха със сложни апарати (на НР) и още по-сложни анализи, а станаха за смях, както споменавате, от невинно (и чудесно) изглеждащата Мариса Томей :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  13. 13 Профил на Vera Swon
    Vera Swon
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#1] от "Fiji":

    За около 5 години ще се натуткат, нямат бърза работа, държавна машина - работи мнооооооого бавно по традиция. После път и ала-бала...

  14. 14 Профил на papa petrova
    papa petrova
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#5] от "Alexander97":

    А ти защо реши,че и строителите трябва да са заключени? Защото са си свършили работата ли? Шофьора е пряк участник в инцидента,няма как да не е вътре. А вината на другите тепърва ще се установява. Ние все сме нихилисти,но четете малко фактите,преди да говорите.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK