"От Гергана до Гери-Никол" - за учителя, който провокира децата да мислят

"От Гергана до Гери-Никол" - за учителя, който провокира децата да мислят

© Личен архив



Театър с "доизмисляне" по "Тартюф", дискусия и разработване на тема: "От славейковата Гергана до Гери-Никол", трябва ли Балканджи Йово да си даде ръцете, как темите от класическите произведения могат да се впишат в актуалните новини, клипове в Ю-тюб или видео-блогове, популярни сред младежите. Това е историята, всекидневието, на един учител, решен да заложи на това, че учениците трябва, искат и им е интересно да мислят.


Людмил Попов преподава български език и литература в софийската математическа гимназия от 10 години. Преди това е бил около 15 години участник в проект на международна фондация, обучаваща учители как да модернизират работата си. След края на програмата, решил, че всъщност е прекрасно да си учител и се върнал към професията си. И така вече години провокира и кара младите математици да влизат


с желание в часовете по литература




"Първите години имаше отпор, разделение сред родителите. Прибират се децата от училище, бяха ми дали малките, питат ги родителите им какво са учили по български. А те: Много забавно беше, играхме. Поглеждат им тетрадките – никакви домашни, таблици, анализи. И почнаха исканията за уволнението ми", спомня си Попов. Тъй като свири и на пиано, изнасял също концерти по време на училищни тържества, а родителите роптаели, че някакъв си музикант там ще им учи децата на български. Тогава ръководството на училището и негови колеги застанали зад него.


А към края на годината, когато класът успешно се представил на изпити и оценявания, напрежението спаднало. Бях убеден, че това е правилният път, подход и не се отказах, казва учителят, който и до днес всяка вечер готви уроците за следващия ден и


търси нови начини да предизвика


да мотивира децата.


Сега Попов води и последния гимназиален клас и трябва да подготви учениците за матурите. Така че не можем да минем съвсем без зубрене, шегува се той. Сега е раздал задача да подготвят и изнесат урок. Но не лекция, дигитална презентация или разказ пред дъската. А с дискусия, с подходящо първоначално представяне, водещо към обсъждане, с насочващи разговорите въпроси. От водещия се иска да умее хем да побутва разговора, хем да замълчава, за да остави другите да се изкажат. Дори и да грешат.


"И определено човекът с най-интелигентните дискусии и нескучна литература в часовете - Люси", е написал един от учениците-абитуриенти от Софийската математическа гимназия под снимката в социалната мрежа "Фейсбук"

© Личен архив

"И определено човекът с най-интелигентните дискусии и нескучна литература в часовете - Люси", е написал един от учениците-абитуриенти от Софийската математическа гимназия под снимката в социалната мрежа "Фейсбук"


Така е построен и часът по български и литература при Попов – първо трябва да се отдели достатъчно време, за да се предизвика интерес към темата, обяснява учителят. Ако не го направиш,


смятай урока за провален


после говори каквото си искаш, няма да те чуят, допълва той. За целта всяка вечер, докато обмисля урока си, гледа новини, клипове, влиза в младежки форуми, влогове, дискусии. И търси как да свърже темата с нещата от всекидневието на учениците. Планира игри, игри на думи и какво ли още не. "Да, ужасно е изтощително. Нямате си и представа колко. Още повече, че те се вълнуват от неща, които са страшно далеч от моите интереси. Но нали това всъщност ни е работата. Така трябва да се прави", казва Попов.


Друго правило на учителя е, че нито една част от часа не може да е повече от 15 минути, защото това е пределът, в който една аудитория запазва интерес. След това не слуша. Затова по време на урока или ще има разместване на учениците и работа по групи, или дискусия в кръг, някаква игра, театър...нещо различно. Е, понякога урокът си е конвенционален, не може непрекъснато да провокираш, но очакването е, че нещо може да се случи, че може да стане интересно, това държи нащрек, казва Попов.


Той още си спомня как преди години дошли в часа му студенти с асистент, за да видят практическо занятие. И по едно време дочувам асистентът да шушне: "мотивацията е непостижима и децата


просто трябва да се научат да изпълняват инструкции


А това, което аз правя и тук се смята за голямо новаторство, то е практика, стандарт в Западна Европа, отбелязва Попов. И младите, новите учители, ги учим в неща, които отдавна са отживелица, които бяха актуални през комунизма, допълва той.


Отбелязва, че образователната система определено е болна. Но, както казва Айнщайн, не можеш да решиш един проблем с начина на мислене, със същия подход, който е създал проблема. "Необходим е изцяло нов подход, навремето като ученици ни обясняваха какво "трябва", в какво да вярваме, кое е правилно, кое не, какви ценности "трябва" да изповядваме. Сега пак е същото – отново всичко се базира на "трябва", "трябва" да са раздаващи се родолюбци, но и успешни в света на парите...от нас, учителите, се очаква да сме проповедници и да казваме какво трябва, какво не.


Това няма как да работи, поколението не е същото, не възприема "трябва" и наложен отгоре морал", коментира Людмил Попов. И допълва, че сега искат да мислят, искат да осмислят нуждата от това да са морални, да са родолюбиви и прочее. И защо да не ги провокираме с: "Трябва ли...", те сами ще стигнат до останалото, смята учителят.


А промяната в образователната система


според него е необходимо да започне именно от от учителите, които да заложат на правото на избор, на мнение, на грешки на възпитаниците си. На това да им дадат думата да се изкажат, да мълчат, дори когато ученик греши в изразено мнение, за да не го обезсърчат, да поощряват обосновано. За съжаление според него тази промяна в мисленето е много трудна. Затова виждаме разни проформа реформи – ще пипнем учебниците, ще ги направим по-цветни, раздвижени, ще променим учебното съдържание... все безсмислени неща, ако нямате учителите, които да адаптират всичко спрямо всеки конкретен клас, спрямо учениците, да ги привлекат, отбелязва Попов.


От Гергана до Гери-Никол


Неотдавна родители на учениците му с приятна изненада научили по време на родителска среща, че децата им са дискутирали разпалено, а след това е трябвало да пишат и да направят паралел между Гергана от "Изворът на Белоногата" на Петко Славейков и поп и R&B певица Гери-Никол.


"Уверявам Ви, че онази Гергана, която отхвърля везира, все още е жива в душите на децата ви и всички я поставиха над поп звездата, и то аргументирано без учебник. Това, с радост мога да заявя, се дължи на вас родителите. Но от друга страна, заради модерната Гери, съм убеден, че те ще запомнят Гергана като контрапункт за цял живот и няма да има нужда някой да им я припомня", поясни мотивите си Попов. Отбеляза, че макар мнозинството да е дало превес на Гергана, на отказа й от власт и богатство, нямало и никой, който да отхвърля крайно Гери-Никол, да я критикува разпалено. В повечето работи се отбелязвало, че певицата търси скандал, защото това се купува, че дори и талантлива, тя няма как да стане популярна, ако не заложи на подобна зрелищност, разказва учителят.


Много се чудил и как да подходи към "Тартюф" и темата за лицемерието, която според него била далеч от младите. "Изведнъж, малко преди часа, ми хрумна, че можем да го разиграем. Раздадох им по едни листи, на всеки по роля, пуснах ги из коридорите да репетират. Питаха могат ли да си доизмислят. Разбира се, че могат.", разказва Попов. Снимали импровизирания театър, правели клипчета.


И всичко с една цел – децата да мислят. Когато излезеш извън задължителното "трябва", виждаш как съзнанието се отключва и нещата тръгват, коментира Попов. И пак подчертава, че съвременните деца са много по-различни, развиват се ужасно бързо. "Те имат толкова много избори, толкова много информация, а искаме от тях да решават веднага, бързо, да са ориентирани, целеустремени, да възприемат ценностите като нас – спуснати, да не се питат. Това няма как да стане. Все питаме: "Това защо не им е интересно?" Ами просто не им е, добре е да го разберем и видим какво им е интересно и как да реагираме на този интерес, за да вплетем нужните знания", смята учителят.


И казва, че всъщност


днешните деца не са "трудни"


както често ги възприемат. "Просто не ги разбираме достатъчно и дори не сме способни да им помогнем, да ги насочим, да сме им полезни достатъчно. В безсилието си, обвиняваме тях", допълва Попов.


А решението, изходът, според него отново е един – да им помогнем сами да се справят, да си помогнат сами. Да провокираме интереса им, да им дадем правото да мислят, да отстояват мнението си, позициите си. Дори и когато грешат.


И да забравим авторитарната класна стая. Защото така ще порастнат авторитарни хора, незачитащи чуждото мнение, отричащи различното и слушащи само себе си.

Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 1889 Неутрално

    Промяната на образователната система трябва да започне от правилата и дисциплината.
    Едва след това идва реда на учителите.
    Учители - колкото щеш, но правилата им връзват ръцете.

  2. 2 Профил на b0b069
    b0b069
    Рейтинг: 959 Неутрално

    Леля е даскалка в село, останаха само цигани и ходи да ги агитира да ги пускат на даскало че да не ги затворят..че да и върви стажа на мея и заплатата иначе няма и 600лв да взима... Кви реформи кви 5лв.. Първо трябват хора а то няма.. Българчетата ги карат на 7км в градъ ама и там има цигани

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 664 Любопитно

    Учителят, който провокира децата да мислят. И като започнат да мислят и да му задават въпроси от сорта на:

    1. Защо Молиер от 17-и век, а не Маркес от 20-и,
    2. Защо Балканджи Йово, който го има само в учебника, а не Георги Господинов, който го има във всяка книжарница,

    той какво - ще мълчи засрамено?

  5. 5 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4410 Неутрално

    До коментар [#3] от "AG":

    От Вас определено не става учител щом започвате с пердопределена ако не омраза, то чувство за собствено превъзходство към "копеленцата" и родителите им.
    А иначе сте прав, малцина ще се посветят на огромния труд необходим да си учител от ранга на Людмил Попов. Не е въпрос само на искане или дълготрайна мотивация, а и на талант.

  6. 6 Профил на tolex
    tolex
    Рейтинг: 979 Неутрално

    БРАВО!
    Трябват повече като Людмил Попов.

  7. 7 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2570 Неутрално

    В езиковите и математическите гимназии, поне в София е така. За това е истерията в седми клас. Всички искат такива учители.

  8. 8 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3740 Неутрално

    Случаи като този ми дават надежда, че въпреки съпротивата на властта може би българското образование ще подобри нивото си с усилия отдолу! Подкрепете "Заедно в час"!

  9. 9 Профил на nocomnet
    nocomnet
    Рейтинг: 293 Неутрално

    До коментар [#5] от "daskal1":

    Хайде хайде. Познавам лично повече от един учител. Тези от тях, които имаха лошия късмет да преподават през 90-те и 00-те, до един бяха буквално смазани от внезапната промяна на отношението на децата и родителите им към тях. И аз не харесвам определения от сорта на "копеленца", но разбирам гледната точка. И наистина, СМГ не е България (ама хич).

  10. 10 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 2195 Неутрално

    Отначало помислих, че става дума за преподавателя Емил Джасим. А той бил учителят Людмил Попов.

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  11. 11 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9686 Неутрално

    Следвай хубавия пример...
    Децата го правят

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  12. 12 Профил на Чубакът
    Чубакът
    Рейтинг: 416 Неутрално

    Отначало помислих, че става дума за преподавателя Емил Джасим. А той бил учителят Людмил Попов.
    —цитат от коментар 10 на Полковник за европейско развитие на България


    ...ко ?

    "Go back to recovery" || Economic Left: -3.75 || Social Authoritarian: 1.38
  13. 13 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 1289 Неутрално

    Е, все пак това е СМГ. Иначе болшинството от копеленцата, особено из провинцията, са подковани от бащите и майките си в расизъм и кретения, досущ като самите си родители.Иначе браво де, браво на човека.Дали гласува за ГЕРБ, как мислите?
    —цитат от коментар 3 на AG


    Още един джендър активиран от съответното посолство...

  14. 14 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4410 Неутрално

    До коментар [#9] от "nocomnet":

    Съгласен съм че преподаването в елитни гимнации с добри деца е различно от стандарта, добрите ученици са различна аудитория. Но, в тези училища също ще имате работа с родители с различни амбиции и никак не е лесно да защитиш позиции.
    Имам такъв въпрос към Вас като познавач на много учители в България: различна ли е заплатата на учителите в СМГ от тази на учители в обикновени гимназии в София?
    И, за да съм обективен, аз също не бих бил добър учител в гимназия.

  15. 15 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2332 Неутрално

    Докато даскалът и докторът не са най-високо платените, така ще е. Искаш ли здраво и образовано поколение, плащай на тях. Докато взимат заплата като чистачка в мвр, така ще е! Крайцери, изтребители и фуражки. Наздраве!

    На агитката не отговарям! А на бивши и настоящи доносници хептен!
  16. 16 Профил на vesselin5
    vesselin5
    Рейтинг: 632 Неутрално
  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  19. 19 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 412 Неутрално

    Има даскали има и "даскали". Няма как да ме накараш да ми е интересно, ако самият интерес е скучен за мен. Аз така и не разбрах, защо учих химия, извън някакви базови познания. Трябва да се избират няколко предмета само след 8-ми клас (където приемам, че е свършила базата) и да ми се преподават само те. За какво ми бе тоя втори език, като аз и по първия бях дупка? Защо да ме интересува какво е станало в древна Елада?! Та аз бях писал профил математика/физика/география/информатика...

  20. 20 Профил на О, ко ма напрай!
    О, ко ма напрай!
    Рейтинг: 2296 Неутрално

    Ние лично не бихме пратили дечурлигата при даскал познаващ Гери Никол

  21. 21 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 727 Неутрално

    До коментар [#3] от "AG":

    Точно! В провинцията учениците са 60-70% кафяви расисти - родителите им също. Мразят белите старци, "щото зимат пенций без да работат!" Трябвало и на тях "да давадаржавата". В провинцията няма образование. Отдавна...

  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  23. 23 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 508 Неутрално

    Е, все пак това е СМГ. Иначе болшинството от копеленцата, особено из провинцията, са подковани от бащите и майките си в расизъм и кретения, досущ като самите си родители.Иначе браво де, браво на човека.Дали гласува за ГЕРБ, как мислите?
    —цитат от коментар 3 на AG


    Ама каква любов и човеколюбие струи от теб Стюпи.

  24. 24 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 889 Неутрално

    Браво на този Учител с главно У! Но, наистина се работи много по-лесно с мотивирани и интелигентни млади хора. Аз съм завършил в края на 90-е ПМГ Варна, когато всички се оплакваха колко отвратително се отнасяли учениците към учителите, но при нас никога не е имало подобно нещо. И до ден днешен се отнасяме с уважение към учителите и дори тази година, когато правихме годишнина от завършването ни се събрахме целият випуск, поканихме класната ни, подарихме й цветя и говорихме с нея с огромен респект и благодарност. И сега също в елитните гимназии има много мотивирани и културни ученици, вкл. и в моята гимназия, затова не може да се слагат всички под общ знаменател. Но, наистина, за да има някаква позитивна промяна трябва да се увеличат заплатите на учителите. Все по-трудно се намират качествени учители по езици и информатика, примерно, защото дори в един кол център ще ти плащат повече отколкото в училище.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  25. 25 Профил на satanail13
    satanail13
    Рейтинг: 514 Неутрално

    >Иначе болшинството от копеленцата, особено из провинцията, са подковани от >бащите и майките си в расизъм и кретения, досущ като самите си родители.

    Много точно казано. Крайна и не-европейска простотия цари из България, която според мен не принадлежи на Европа повече отколкото Турция или Казахстан.

    Марс е изконна Американска територия!
  26. 26 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 478 Неутрално

    Люси е класа. Дъщеря ми много съжалява, че така и не случи той да ѝ преподава литература.

    No Pain No Gain
  27. 27 Профил на postmodernity
    postmodernity
    Рейтинг: 527 Неутрално

    До коментар [#21] от "Тони КОСТОВ":

    Много си неосведомен. Един от критериите, по които се гледа успеваемостта на учениците, процента на грамотност, уменията им да се приспособяват и изобщо комуникативните им способности са националните олимпиади и състезания. Направи си труда да проследиш колко от децата са именно от провинцията. Дори наскоро даваха едно дете от град Левски как победило в подобно състезание много от конкурентите си по английски език и то в Англия, редом до британчета, американчета, канадци, новозеландци, австралийци. Пише ти го бивш учител (допреди 10 години съм бил такъв), преподавал в централно училище в София и живеещ в София.
    Ама пишете страшни тъпотии!

    "Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
  28. 28 Профил на the.naked.truth
    the.naked.truth
    Рейтинг: 546 Весело

    люси реди всичко е страхотна личност - ерудит с прекрасно чувство за хумор и с дяволитото пламъче в очите като на 5-годишен хлапак. жив, витален и интересен събеседник. а това е предпоставка и да е така добър учител.

  29. 29 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 727 Неутрално

    До коментар [#27] от "postmodernity":

    Бивш учителю, въобще не говоря за белите лястовици и Тео от Казанлък - Още повече, че малкото такива деца са бъдещи сто процентови емигранти!

  30. 30 Профил на Психонавт
    Психонавт
    Рейтинг: 629 Любопитно

    До коментар [#19] от "chepokalipsis":
    За какво ми бе тоя втори език, като аз и по първия бях дупка? Защо да ме интересува какво е станало в древна Елада?! Та аз бях писал профил математика/физика/география/информатика...

    Брачет, ти защо изобщо си ходил на училище.Взимай гетата и върти из поляните.не трябва нитохимия, нито Елада,езици...

    ЗАКОН ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА КОМУНИСТИЧЕСКИЯ РЕЖИМ В БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕСТЪПЕН Обн. ДВ. бр.37 от 5 Май 2000г. - http://lex.bg/laws/ldoc/2134920192
  31. 31 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3134 Неутрално

    Хубаво е да видя на снимката, че имаме и прилично изглеждащи деца-абитуриенти.

  32. 32 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1825 Неутрално

    Дай Боже повече такива учители, които възбуждат интерес и дебати, а не зубрене и не оценяват по формални критерии.

    E PLVRIBVS VNVM
  33. 33 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 933 Неутрално

    Нещо да споделя. От толкова много безсмислено повтарящи се документи, които трябва да се попълват и имат свойството да идват всеки ден, на учителя не му остава енергия и време за творчески процес. Методите на колега са интересни, като съответно не могат да е прилагат навсякъде, защото нивото на учениците е различно и работа в групи/ дискусии не са лесни неща

    malart.blog.bg
  34. 34 Профил на bgkurshum
    bgkurshum
    Рейтинг: 699 Неутрално

    Има даскали има и "даскали". Няма как да ме накараш да ми е интересно, ако самият интерес е скучен за мен. Аз така и не разбрах, защо учих химия, извън някакви базови познания. Трябва да се избират няколко предмета само след 8-ми клас (където приемам, че е свършила базата) и да ми се преподават само те. За какво ми бе тоя втори език, като аз и по първия бях дупка? Защо да ме интересува какво е станало в древна Елада?! Та аз бях писал профил математика/физика/география/информатика...
    —цитат от коментар 19 на chepokalipsis


    Само така, младеж. За какво ти е да учиш. Ето сикаджията с маркуча и бухалката, и един Винету, и без втори език, че и без първи, стигна до върха на държавата. Пък и в чужбина го ценят. Пък и за министър в мутренската шайка не трябва да си много умен.

    Никога повече мутри начело на България.
  35. 35 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 951 Неутрално

    Хвала и поклон пред такива Учители.

    За съжаление елитните гимназии не са са България. На много места се пишат отлични оценки не за знания, а за старание.

  36. 36 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2468 Неутрално

    РЕСПЕКТ за г-н Попов!!!
    Докато има хора, като него има надежда, въпреки Системата...

  37. 37 Профил на dogwoman
    dogwoman
    Рейтинг: 2329 Неутрално

    Ей, евала на тоя учител!
    На тоя даскал, бих казала!
    Като завършила пловдивската Английска, за мен "Даскал" стои доста по-високо от обикновените учители, така че да не се приема като жаргонно или обидно.
    Браво!

    Доброто е заразно
  38. 38 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 652 Неутрално

    "Защо- пита вълшебникът от Оз Плашилото- искаш да имаш мозък? На бебетата главите им са пълни с мозък, но не могат да мислят. Опитът е това, което те кара да мислиш." Литературата е синтезирана форма на човешкия опит. Знанието ускорява прогреса. Умните се учат от опита на другите! Образоват се. Глупавите от собствения опит. Учениците трябва да проумеят ползата от образованието, а уроците по литература трябва да ги направят лесно вградими в обществото, социални личности. Няма нужда да се правиш на маймуна за да накараш някой глупак да се образова.

  39. 39 Профил на ХАСАН
    ХАСАН
    Рейтинг: 442 Разстроено

    Преди 13г се разделих с "даскалуването", бях учител в проф.гимназия в провинциално у-ще. От тогава съм в чужбина. В моята практика като учител разбрах, че най-важното за един учител е да може да мотивира учениците, да им покаже смисъла на това което учат, да знаят къде може да им потрябва в живота и да го прилагат. Ученикът може да заобича и най-"скучния" предмет, ако харесва учителя! И нещо изключително важно: Учителя трябва да обича и цени учениците си и към всеки да прилага индивидуален подход! И последно, но не по важност, учителят се ражда, той не се моделира, него не можеш да го "направиш". Имах колеги и колежки, които просто идваха в у-ще, за да си заработват заплатите и по този начин демотивираха учениците. Мъчно ми е, че не се пенсионирах като учител, защото можех да дам още много на децата, въпреки мизерията в държавата, но...това е друга тема.
    Г-н Попов е улеснен, защото преподава в елитно училище, но със сигурност би бил отличен учител където и да е, защото си обича работата и децата!

    Истината има много врагове, а лъжата-много приятели.
  40. 40 Профил на bizdelnik
    bizdelnik
    Рейтинг: 239 Весело

    До коментар [#2] от "b0b069":

    На село има цигани, следователно не трябват реформи, ясно.

  41. 41 Профил на heavymetal
    heavymetal
    Рейтинг: 587 Неутрално

    Ей, най-после да намеря някой учител да прави нещата така, както аз ги предлагам от години! (Поне в този форум имам няколко коментара, където развивам точно тази идея).
    Браво! Това е начинът! И да, аудиторията има значение, но пък и тук е мястото за проява на творчество. С тези от МГ - по един начин, с тези от село Уйно - по друг. Важното е да се стигне до тях. И да станат съпричастни по своему с темата на урока.
    За съжаление, системата и обществото не само, че не толерират подобен подход, а по-скоро ще го заклеймят!

    Who Is John Galt?




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK