"Екзакта": 48% от българите искат зимното часово време

"Екзакта": 48% от българите искат зимното часово време

© Reuters



Общо 48% от българите предпочитат в България да се приеме като постоянно зимното часово време, а 32% искат лятното часово време да се въведе за постоянно у нас. Това показват данни от национално представително проучване на социологическата агенция "Екзакта Рисърч Груп", цитирано от БНТ. Проучването е взето в периода 28 септември - 5 октомври сред 1000 пълнолетни българи в 92 населени места.


Една пета от интервюираните нямат мнение по въпроса. Най-често без мнение са младите българи на възраст под 30 години.


Привържениците на позицията зимното часово време да бъде постоянно са по-често жени, хора на възраст над 59 години и жители на провинцията. В полза на избора на лятното часово време за постоянно се изказват по-често хора на възраст между 30 и 40 години, високообразовани респонденти и жители на столицата.




"Екзакта": 48% от българите искат зимното часово време


Днес в 17.30 часа в България приключи гласуването в националното допитване за предпочитаното часово време.
Към 12 часа бяха изразили мнението си малко над 14 600 души. Повод за консултацията бе предложението на Европейската комисия през 2019 г. да се премахне смяната на времето и всяка страна да реши до края на април догодина какво време ще запази - лятното или зимното. Преди това ще има смяна на часовниците в края на октомври и още веднъж в края на март.

Между 4 юли и 16 август 2018 г. Европейската комисия проведе обществена консултация, според която 84% от европейците предпочитат смяната на часовото време да се премахне

Ключови думи към статията:

Коментари (46)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  2. 2 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    Пенсионерите искат зимно време, а икономически активното население, което им изкарва пенсиите: лятно.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  3. 3 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9416 Неутрално

    Дано да спрат най сетне да ни тормозят с това местене на стрелките.

  4. 4 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3173 Неутрално

    По-възрастните респонденти сигурно биха искали и да се върне и времето преди 10.11.89г..

  5. 5 Профил на famousandco
    famousandco
    Рейтинг: 448 Неутрално

    Манипулативно поднесена информация - високообразованите били за лятното време, а възрастните и неграмотните за астрономическото. Интересно откъде самочувствие за такива генерални изводи, след като това е анкета сред всички слоеве и всички възрастови групи на населението и има категорично мнозинство. Подозирам, че всъщност желаещите астрономическото време са и повече, предвид "безпристрастният анализ" на анкетиращите.

    Очаквам сега в анонимната и непредставителна анкета на министерството да има обратните резултати и Дончев и компания да натрапят това, което хората не желаят, но което те са решили предварително.

  6. 6 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 2248 Неутрално

    Пенсионерите искат зимно време, а икономически активното население, което им изкарва пенсиите: лятно.
    —цитат от коментар 2 на aleks ivan


    Дано да го отчетат този факт!

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  7. 7 Профил на famousandco
    famousandco
    Рейтинг: 448 Неутрално

    Пенсионерите искат зимно време, а икономически активното население, което им изкарва пенсиите: лятно.
    —цитат от коментар 2 на aleks ivan


    А някой може да каже, че учащите и неработещите, тези, които нямат семейства, те искат лятно време. Средната класа в България, тези, които плащат данъци и стават всеки ден за работа, те искат астрономическото.

  8. 8 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3151 Любопитно

    До коментар [#3] от "Peni Nikol":

    понеже? освен, че пречи на кокошките и млеконадоя? прелитайки над северна Македония и кацайки в Англия часовата разлика(това е дето му викаш местене на стрелките) те убива?

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  9. 9 Профил на famousandco
    famousandco
    Рейтинг: 448 Неутрално

    [quote#6:"Athanatos"][/quote]

    Факт ли е или нечие твърдение? Дай данните да си направим изводите!

  10. 10 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    До коментар [#7] от "famousandco":

    Може, но няма да е вярно.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  11. 11 Профил на famousandco
    famousandco
    Рейтинг: 448 Неутрално

    До коментар [#7] от "famousandco":Може, но няма да е вярно.
    —цитат от коментар 10 на aleks ivan


    А обратното е вярно защото?

  12. 12 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    До коментар [#11] от "famousandco":

    ...съм прочел кави са резултатите от проучването.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  13. 13 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 1466 Весело

    Астрономическото време е "зимното", сиреч "природното/естественото", по което, щем или не, са настроени биоритмите на човека и всичко живо.
    А инак всеки може да иска и предпочита...

  14. 14 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 609 Неутрално

    Не успях да гласувам но се надявам да приемат зимното време. Ако приемем лятното време се изравняваме с това в Москва и се отдалечаваме от това на запад. За бизнеса е добре да имаме време близко до това в Европа. Ако Германия приеме лятното време а ние астрономическото ще се изравним с тях. Иначе за мен няма разлика, стига да престанат с тази смяна на часовника която Буш въведе като експеримент който продължи твърде дълго

  15. 15 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1499 Весело

    Всеки път при местенето на стрелките, се сещам за стария виц каква е разликата - преди ми ставаше в нас, сега ми става в автобуса :))

  16. 16 Профил на dma12587967
    dma12587967
    Рейтинг: 923 Неутрално

    която Буш въведе като експеримент който продължи твърде дълго
    —цитат от коментар 14 на canuck99

    Кой го въведе?

  17. 17 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1373 Неутрално

    На пенсионерите не им пука много. Те стават в 5 сутринта, защото страдат от безсъние и защото трябва да доят козите и хранят пилците. Вечер прибират козите в 18 часа, затварят пилците в 20 и си лягат в 21 часа, за да станат в 5.

    Но пенсионерите са миналото на една държава, а не бъдещето. Всеки пенсионер има средно по 15-20 години живот напред, докато младите хора до 30-40 имат двойно повече. Затова трябва да се приеме лятното време, предпочитано от младите.

    Тук четох едни коментари, че астрономическото време било по-подходящо, щото било "природно". Ами да светна въпросните колеги, че в България живеем на "неприродно" лятно време около 230 дни и в зимно около 130. ФАКТ. Колко хора са умрели досега от това? Има ли поне един?

    Зимното време е много вредно през лятото. Съмва се в 4 сутринта, когато 99 % от хората спят и настъпва нощ ще в 20:00 часа. Лятното е от 5 сутринта до 21 вечерта. Много по-добре. Но ходи го обяснявай на червените бабички. Те искат да стават рано в 4 часа да доят козите и затова искат да им е светло, пък да си легнат в 21 часа да спят. Съжалявам за тях, но след 20 години ние ще живеем на тази земя, а не те. Бъдещето е пред младите и те трябва да го решават.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  18. 18 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2427 Неутрално

    Астрономическото време е "зимното", сиреч "природното/естественото", по което, щем или не, са настроени биоритмите на човека и всичко живо.А инак всеки може да иска и предпочита...
    —цитат от коментар 13 на balgariez


    "Биоритмите" на човека са настроени да е активен по светло.
    Лятно време като ти се мръква рано, каква активност ще имаш - да се разхождаш, да спортуваш ...
    Подозирам че ще има ръст на депресиите и самоубийствата

  19. 19 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2464 Неутрално

    Не успях да гласувам но се надявам да приемат зимното време. Ако приемем лятното време се изравняваме с това в Москва и се отдалечаваме от това на запад. За бизнеса е добре да имаме време близко до това в Европа. Ако Германия приеме лятното време а ние астрономическото ще се изравним с тях.
    —цитат от коментар 14 на canuck99


    Още по-парадоксално ще бъде ако Турция, Сирия и Израел решат да си останат на астрономическото време (не че са в ЕС, но и те могат по примера на ЕС да престанат да си сменят времето), а България - мине постоянно на лятното часово време. По този начин ние ще ставаме с един час по-рано от страните непосредствено на Изток от нас (където се съмва по-рано), и освен с Москва ще бъдем в една часова зона със Саудитска Арабия и Ирак.

  20. 20 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2427 Весело

    Не успях да гласувам но се надявам да приемат зимното време. Ако приемем лятното време се изравняваме с това в Москва и се отдалечаваме от това на запад. За бизнеса е добре да имаме време близко до това в Европа. Ако Германия приеме лятното време а ние астрономическото ще се изравним с тях. Иначе за мен няма разлика, стига да престанат с тази смяна на часовника която Буш въведе като експеримент който продължи твърде дълго
    —цитат от коментар 14 на canuck99

    И за да не си с Москва си готов да стоиш на тъмно???
    И какъв Буш те гони?

  21. 21 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 720 Весело

    Аз пък съм образован и си искам зимното!... C 15 часа тъмно...

  22. 22 Профил на famousandco
    famousandco
    Рейтинг: 448 Неутрално

    До коментар [#11] от "famousandco":...съм прочел кави са резултатите от проучването.
    —цитат от коментар 12 на aleks ivan


    Това същото, според което 48% от българите предпочитат зимното часово време, а 32% искат лятното? Нали си наясно, че половината население няма как да са пенсионери, а на последните въобще не им пука кое време ще остане. Ако имаш някаква разбивка - дай да се запознаем, другото са празни, неверни и подвеждащи приказки.

  23. 23 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3235 Неутрално

    Всъщност хиляфолетия наред хората са "ползвали "лятно и зимно време.Шото съ ставали със изгрвва,и са лягали със залеза.Само след някоя и друга година искащите сега смянаьще искат да се върне смяната на лятно и зимно време.

  24. 24 Профил на tekomashinist
    tekomashinist
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Зимното време е депресия отвсякъде! Мръква се в 16:30 през зимата.Ако остане то, ще е поредният довод да се откажа от българско гражданство, щото с българЕте изглежда не се разбирам!!

  25. 25 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2464 Неутрално

    да престанат с тази смяна на часовника която Буш въведе като експеримент който продължи твърде дълго
    —цитат от коментар 14 на canuck99


    За последното не сте прави. Лятно часово време е прието в ред европейски страни от 1916 г. (първо в Гермния и Австрия). В САЩ го въвеждат за пръв път през 1918 г.

    http://www.webexhibits.org/daylightsaving/e.html

    Не знам за кой Буш говорите.

  26. 26 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3235 Неутрално

    До коментар [#13] от "balgariez":

    "Биоритмите"ти не са настроени към астрономическото време.Те са настроени към сегашното положение,защото хилядолетия хорат са лягали със залеза и са ставали с изгрева.Т.о.е-лятото са ставали по-рано,зимата по-късно.

  27. 27 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2428 Весело

    До коментар [#18] от "Virgin":

    Или ще се повиши раждаемостта.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  28. 28 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3235 Неутрално

    До коментар [#17] от "Lou":

    Сега се замислете,ако декември сме с лятно време,колко светло ще е ,когато"активните"както ги наричате,отиват за работа.

  29. 29 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2427 Неутрално

    Или ще се повиши раждаемостта.
    —цитат от коментар 27 на DDR


    Или престъпността. ;)

  30. 30 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 1363 Весело

    Значи жълтопаветните умни и кресливи искат да бъдем на московско часово време. Знаех си, че са прикрити рубладжии, соросоидите му със соросоиди...

  31. 31 Профил на Тарасион
    Тарасион
    Рейтинг: 615 Разстроено

    Значи 48% от участниците в интервюто на Екзакта са полуидиоти и искат през лятото да се съмва в 4 часа, а в осем да замръква. Сигурно и вечерен час ще искат да се въведе, та всички да си лягат с кокошките... Но то и в статията го пише, де... искат го неграмотните предимно.
    Даже и в Русия, където този експеримент вече го правиха, оставиха лятното време през зимата, а не зимното през лятото. В случая трябва да призная, че в някои отношения българите явно сме по-тъпи дори от руснаците....

  32. 32 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1410 Неутрално

    Не трябва да се забравя че ако лятното време удължава летния ден с един час, то през зимата ще го скъсява. За какво ни е сами да си докараме полярни нощи?

    Глупаво е дори да се пита дали лятното часово време да се запази и през зимата защото досега не е прилагано и хората нямат пряка представа до какво може да доведе. Оставете ни тази зима на лятно време и тогава пак питайте хората.

    ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ. И АЗ МОГА ДА БЪДА ТАМ КОЛКОТО И ТЕ
  33. 33 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1373 Неутрално

    Значи жълтопаветните умни и кресливи искат да бъдем на московско часово време. Знаех си, че са прикрити рубладжии, соросоидите му със соросоиди...
    —цитат от коментар 30 на Günther


    Не ми пука дали ще съм с московското или с японското часово време. Пука ми, че живея в България и искам на мен да ми е удобно часовото време. А дали било московско или китайско, все тая. И московското часово време не е "московско", а на редица държави в определената часова зона от северния полюс до Индийския океан.

    Всъщност хиляфолетия наред хората са "ползвали "лятно и зимно време.Шото съ ставали със изгрвва,и са лягали със залеза.Само след някоя и друга година искащите сега смянаьще искат да се върне смяната на лятно и зимно време.
    —цитат от коментар 23 на yanne


    Напълно съгласен. Сега много реват срещу смяната, щото им пречела. Но до 2 години ще се види ефектът от промяната. Догодина прец Март едни ще сменят за последно времето, други не. И ще настъпи лятото, после и зимата на 2019 година. Часовите промени на изгрева и залеза ще се усетят много ясно - летния залез в 20 часа и зимния изгрев в 9 часа. И през 2020 отново ще започне един рев - "не може така, спрете го, върнете смяната на часа. Ще набъбнат и сметките за ток за осветление, защото лятото ще палим лампите час по-рано, а зимата в 8 сутринта ще е мрак. Но това простия човек няма как да то предвиди, защото е прост. Както и британците мислеха, че напускайки ЕС ще цъфнат и ще вържат, а сега се чудят за какво всъщност са гласували.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  34. 34 Профил на zegi
    zegi
    Рейтинг: 550 Неутрално

    Нещо тъпо ми се струва цялото това проучване. Аз , предполагам и много други мислещи хора искат сегашното положение да си остане - зимно о лятно часово време с въртене на стрелките.Аман е що не виждам такъв въпрос? 👽

  35. 35 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4513 Весело

    Не искам в 4:30 сутринта да блести слънце и да чуруликат птички! ДА на лятното време и никаква смяна!

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  36. 36 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 2104 Весело

    Умишлено не гласувах, защото лесно се приспособявам към смените и бих оставил хората с "драмата" да решат, дано поне на тях им е удобно.

    Еретик
  37. 37 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 2201 Неутрално

    Зимното часово време всъщност е естественото, което беше в сила преди въобще да въведат местенето на стрелките.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  38. 38 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 2201 Неутрално

    Значи 48% от участниците в интервюто на Екзакта са полуидиоти и искат през лятото да се съмва в 4 часа, а в осем да замръква.
    —цитат от коментар 31 на minusm


    Явно си доста млад, защото не помниш, че преди години си живеехме със зимното часово време, т.е. нормалното, без да бъдем полуидиоти. После нечия "уман" глава реши, че е икономически изгодно да минаваме периодично на лятно.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  39. 39 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 1943 Неутрално

    Това беше нормалното време преди да въведат простотията с местенето на стрелките.
    Добре е, че остава зимното време.

  40. 40 Профил на dma12587967
    dma12587967
    Рейтинг: 923 Неутрално

    Това беше нормалното време преди да въведат простотията с местенето на стрелките.Добре е, че остава зимното време.
    —цитат от коментар 39 на pamela


    Кой е кззал, че остава?

  41. 41 Профил на Тарасион
    Тарасион
    Рейтинг: 615 Любопитно

    До коментар [#32] от "emil":

    Напротив, прилагано е... В Русия през 2011г. - с указ на тогавашния президент Медведев се установи за постоянно лятното време. След н-тото преизбиране на Путин обаче този указ бе отменен и в Пусия се въведе постоянно зимното време. Сега май отново ще почват да сменят. Тоест ние, където отиваме, те оттам се връщат.
    Не разбирам, защо е необходимо всеки да прави едни и същи грешки, вместо да се учим един от другиго....

  42. 42 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2661 Неутрално

    Времето е наше! Помните ли го този лозунг? Най добре ще е всяко селце, или всяко семейство, или всеки човек да си живее по негово си време! Аман от стрес! Да не закъснееш за работа, да не изпуснеш самолета, да не затворят кръчмата. Аман!

  43. 43 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 5398 Неутрално

    На пенсионерите не им пука много. Те стават в 5 сутринта, защото страдат от безсъние и защото трябва да доят козите и хранят пилците. Вечер прибират козите в 18 часа, затварят пилците в 20 и си лягат в 21 часа, за да станат в 5. Но пенсионерите са миналото на една държава, а не бъдещето. Всеки пенсионер има средно по 15-20 години живот напред, докато младите хора до 30-40 имат двойно повече. Затова трябва да се приеме лятното време, предпочитано от младите. Тук четох едни коментари, че астрономическото време било по-подходящо, щото било "природно". Ами да светна въпросните колеги, че в България живеем на "неприродно" лятно време около 230 дни и в зимно около 130. ФАКТ. Колко хора са умрели досега от това? Има ли поне един? Зимното време е много вредно през лятото. Съмва се в 4 сутринта, когато 99 % от хората спят и настъпва нощ ще в 20:00 часа. Лятното е от 5 сутринта до 21 вечерта. Много по-добре. Но ходи го обяснявай на червените бабички. Те искат да стават рано в 4 часа да доят козите и затова искат да им е светло, пък да си легнат в 21 часа да спят. Съжалявам за тях, но след 20 години ние ще живеем на тази земя, а не те. Бъдещето е пред младите и те трябва да го решават.
    —цитат от коментар 17 на Lou


    А отчиташ ли факта, че децата трябва да стават посред нощ за училище, и че тези, които искат лятното време никога не са ходили през зимата на работа по супер тъмно време и да работят половината си ден на тъмно? Лятното часово време като чета, се предпочита от хора без опит и грижи!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  44. 44 Профил на slan777
    slan777
    Рейтинг: 741 Неутрално

    Имаше една онлай страница на немски, исках постоянно време, за гласуване дали да въведе постоянно едно време или не.. Зимното време ще е за моите цели най-добро.

    Es muß Geld fließen!
  45. 45 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 2375 Любопитно

    А някой да е чувал за часови зони?
    Ако UTC е 0-часа; това означава че от 7.5°W до 7.5°Е 0-часа! 0т 7.5° до 22.5° е UTC+1; от 22.5° до 37.5° е UTC+2!
    Ние попадаме в UTC+2! Това е дережето, Марче😉! Без значение дали си настоящ или бъдещ стипендиант на НОИ!
    А и още! Искаме или не, нормално е да сме в една часова зона с Гърция и Румъния!

    Да разлая троловете!!
  46. 46 Профил на spiro2000
    spiro2000
    Рейтинг: 418 Любопитно

    А дали е възможно да е средно между двете и да преместим стрелките с половин час?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK