Проект за 115 млн. лв. във Варна е на път да се превърне в сериен провал

Без да са заработили някога голяма част от билетните автомати във Варна вече имат нужда от ремонт

© Спас Спасов

Без да са заработили някога голяма част от билетните автомати във Варна вече имат нужда от ремонт



Проектът "Интегриран градски транспорт на Варна", за който общинската администрация похарчи 115 млн. лв., по-голямата част от които безвъзмездно европейско финансиране, е на път да се превърне сериен провал. След няколко удължавания, последният срок за приключването му изтече на 9 юли 2016 г., но от тогава до сега по-голямата част от компонентите му не могат да бъдат приведени в действие. Те трябваше да направят градския транспорт във Варна по- модерен, по-бърз и по-удобен . При това въпреки обеднените усиля на местната администрация, ръководството на проекта и специално създадено за целта общинското предприятие.


Сюжетът може да бъде проследен в протокола от последното заседание на общинската комисия "Транспорт" във Варна, състояло се в края на октомври. А пораженията, които той всекидневно нанася върху качеството на публичния транспорт в града – в десетки


саркастични и гневни публикации в социалните мрежи.





В рамките на проекта, финансиран със средства по програма "Регионално развитие" беше изградена и система за автоматизирана продажба на автобусни билети. Става дума за 304 машини, монтирани в автобусите на градския транспорт и по част от спирките във Варна. Тяхната стойност надхвърля 8 млн. лв. Титаничните усилия на местната администрация да ги приведе в действие продължават вече около година. Въпреки това (според информация в сайта на местната администрация) "интегриран билет" може да се купи само за десет от общо 37 транспортни линии в града. Но


вместо да решава проблеми системата създава нови.


Така например с един билет, купен от автомат, би трябвало да се пътува по няколко различни градски линии и то в продължение на 60 минути. Оказва се обаче, че това е невъзможно най-малко по две причини.


Първата - защото времето е недостатъчно за придвижване между два от крайните квартали на града в часовете с пиково натоварване. Втората защото устройствата за валидиране на билетите, купени извън автобусите, не работят. Така, дори и да сте се снабдили с билет от автомат на спирката, той няма как да бъде валидиран в автобуса. Изходът е само един – да бъде купен втори, от кондуктор. Но така


цената на пътуването става двойна.


Проблемите с високотехнологичната система за продажба на автобусни билети обаче не свършват до тук. Според информационните брошури, изработени в рамките на кампания за публичност на стойност 800 хил. лв. автоматите трябва да издават билети, да зареждат карти за предплатени пътувания, да приемат банкови карти, монети и банкноти, да връщат ресто. Но макар и скъпа, информационната кампания, оказва се, е едно, а действителността – съвсем друго.


Макар и всички обявени функционалности да са включени в цената им, в момента автоматите работят само с монети от 10 ст. до 1 лв., приемат само банкноти от 5 лв. или изтегляните от обръщение 2 лв., а


на всичко отгоре не връщат ресто.


Публикация във Фейсбук, от която става ясно, че билетните автомати не работят с предварително обявената функционалност.

Публикация във Фейсбук, от която става ясно, че билетните автомати не работят с предварително обявената функционалност.


Освен автомати за електронна продажба на билети по проекта на Община Варна за интегриран градски транспорт трябваше да бъде изграден бърз автобусен коридор (BRT), система за осигуряване предимство на автобусите на кръстовища, друга – за информация в реално време за тяхното движение, по спирките трябваше да бъде положено специално покритие против заледяване и т.н. и т.н. Всички тези компоненти обаче споделят съдбата на злополучните билетни машини.


Коридор за бърз транспорт няма, в кръстовищата автобусите продължават да чакат на червено, а заледяването на спирките е въпрос на дни. Така 115 млн. лв., осигурени за "най-големият инфраструктурен проект на общината от национално значение за Република България" се оказаха похарчени


без никакъв видим резултата


за качеството на живота във Варна.


След многократно отклоняване на въпроса какви са причините за това билетната система, доставена в рамките на транспортния проект, да не работи Якова отговори, че според сключения договор е трябвало да бъдат доставени "фискални, но не и фискализирани устройства". По тази причина нямало как те да бъдат свързани в системата на НАП. За това се наложи да бъде потърсен някой, който да свърши несвършената работа. Поради изтеклия срок на проекта тя е била платена от бюджета на Варна, но


цента остана тайна на администрацията.


Освен това в началото на м.г. ръководителят на очевидно проваления проект Биляна Якова е подписала договор, от чийто текст става ясно, че машините за билети не могат да заработят и заради пропуски при договарянето с изпълнителя на поръчката за доставката им. В него е записано, че при договарянето са били заложени технически изисквания към доставките на стоки и услуги, които в хода на изпълнение (...) са оценени като недостатъчни с оглед нуждите на възложителя". За да ги компенсира Община Варна изтегли пак за своя сметка заем в размер на 1.5 млн. лв.


Свински опашки и лепенки "доокомплектоват" билетните автомати във Варна

© Спас Спасов

Свински опашки и лепенки "доокомплектоват" билетните автомати във Варна


През пролетта на т.г. бе сключен и договор за извънгаранционна поддръжка на неработещата билетна система. Той е на стойност 1.8 млн. лв.


А за да бъде трагикомедията окончателно завършена


в средата на лятото т.г. местнат администрация официално обяви, че започва "надграждане" на проваления си проект за 115 млн. лв. с нови 39 млн.


С тях трябва да бъдат ремонтирани няколко къси улични отсечки, към неработещите табла за информация в реално време за движението на автобусите да бъдат прибавени още 50, на кръстовища да бъдат поставени видеокамери за осигуряване на "зелена вълна" и да бъдат оборудвани 25 "интелигентни" пешеходни пътеки, които ще светят при преминаване по тях.


Вторият етап на проекта трябва да приключи до 19 януари 2021 г.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK