Проект за 115 млн. лв. във Варна е на път да се превърне в сериен провал

Без да са заработили някога голяма част от билетните автомати във Варна вече имат нужда от ремонт



Проектът "Интегриран градски транспорт на Варна", за който общинската администрация похарчи 115 млн. лв., по-голямата част от които безвъзмездно европейско финансиране, е на път да се превърне сериен провал. След няколко удължавания, последният срок за приключването му изтече на 9 юли 2016 г., но от тогава до сега по-голямата част от компонентите му не могат да бъдат приведени в действие. Те трябваше да направят градския транспорт във Варна по- модерен, по-бърз и по-удобен . При това въпреки обеднените усиля на местната администрация, ръководството на проекта и специално създадено за целта общинското предприятие.


Сюжетът може да бъде проследен в протокола от последното заседание на общинската комисия "Транспорт" във Варна, състояло се в края на октомври. А пораженията, които той всекидневно нанася върху качеството на публичния транспорт в града – в десетки


саркастични и гневни публикации в социалните мрежи.





В рамките на проекта, финансиран със средства по програма "Регионално развитие" беше изградена и система за автоматизирана продажба на автобусни билети. Става дума за 304 машини, монтирани в автобусите на градския транспорт и по част от спирките във Варна. Тяхната стойност надхвърля 8 млн. лв. Титаничните усилия на местната администрация да ги приведе в действие продължават вече около година. Въпреки това (според информация в сайта на местната администрация) "интегриран билет" може да се купи само за десет от общо 37 транспортни линии в града. Но


вместо да решава проблеми системата създава нови.


Така например с един билет, купен от автомат, би трябвало да се пътува по няколко различни градски линии и то в продължение на 60 минути. Оказва се обаче, че това е невъзможно най-малко по две причини.


Първата - защото времето е недостатъчно за придвижване между два от крайните квартали на града в часовете с пиково натоварване. Втората защото устройствата за валидиране на билетите, купени извън автобусите, не работят. Така, дори и да сте се снабдили с билет от автомат на спирката, той няма как да бъде валидиран в автобуса. Изходът е само един – да бъде купен втори, от кондуктор. Но така


цената на пътуването става двойна.


Проблемите с високотехнологичната система за продажба на автобусни билети обаче не свършват до тук. Според информационните брошури, изработени в рамките на кампания за публичност на стойност 800 хил. лв. автоматите трябва да издават билети, да зареждат карти за предплатени пътувания, да приемат банкови карти, монети и банкноти, да връщат ресто. Но макар и скъпа, информационната кампания, оказва се, е едно, а действителността – съвсем друго.


Макар и всички обявени функционалности да са включени в цената им, в момента автоматите работят само с монети от 10 ст. до 1 лв., приемат само банкноти от 5 лв. или изтегляните от обръщение 2 лв., а


на всичко отгоре не връщат ресто.


Публикация във Фейсбук, от която става ясно, че билетните автомати не работят с предварително обявената функционалност.

Публикация във Фейсбук, от която става ясно, че билетните автомати не работят с предварително обявената функционалност.


Освен автомати за електронна продажба на билети по проекта на Община Варна за интегриран градски транспорт трябваше да бъде изграден бърз автобусен коридор (BRT), система за осигуряване предимство на автобусите на кръстовища, друга – за информация в реално време за тяхното движение, по спирките трябваше да бъде положено специално покритие против заледяване и т.н. и т.н. Всички тези компоненти обаче споделят съдбата на злополучните билетни машини.


Коридор за бърз транспорт няма, в кръстовищата автобусите продължават да чакат на червено, а заледяването на спирките е въпрос на дни. Така 115 млн. лв., осигурени за "най-големият инфраструктурен проект на общината от национално значение за Република България" се оказаха похарчени


без никакъв видим резултата


за качеството на живота във Варна.


След многократно отклоняване на въпроса какви са причините за това билетната система, доставена в рамките на транспортния проект, да не работи Якова отговори, че според сключения договор е трябвало да бъдат доставени "фискални, но не и фискализирани устройства". По тази причина нямало как те да бъдат свързани в системата на НАП. За това се наложи да бъде потърсен някой, който да свърши несвършената работа. Поради изтеклия срок на проекта тя е била платена от бюджета на Варна, но


цента остана тайна на администрацията.


Освен това в началото на м.г. ръководителят на очевидно проваления проект Биляна Якова е подписала договор, от чийто текст става ясно, че машините за билети не могат да заработят и заради пропуски при договарянето с изпълнителя на поръчката за доставката им. В него е записано, че при договарянето са били заложени технически изисквания към доставките на стоки и услуги, които в хода на изпълнение (...) са оценени като недостатъчни с оглед нуждите на възложителя". За да ги компенсира Община Варна изтегли пак за своя сметка заем в размер на 1.5 млн. лв.


Свински опашки и лепенки "доокомплектоват" билетните автомати във Варна

© Спас Спасов

Свински опашки и лепенки "доокомплектоват" билетните автомати във Варна


През пролетта на т.г. бе сключен и договор за извънгаранционна поддръжка на неработещата билетна система. Той е на стойност 1.8 млн. лв.


А за да бъде трагикомедията окончателно завършена


в средата на лятото т.г. местнат администрация официално обяви, че започва "надграждане" на проваления си проект за 115 млн. лв. с нови 39 млн.


С тях трябва да бъдат ремонтирани няколко къси улични отсечки, към неработещите табла за информация в реално време за движението на автобусите да бъдат прибавени още 50, на кръстовища да бъдат поставени видеокамери за осигуряване на "зелена вълна" и да бъдат оборудвани 25 "интелигентни" пешеходни пътеки, които ще светят при преминаване по тях.


Вторият етап на проекта трябва да приключи до 19 януари 2021 г.

Коментари (46)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8716 Неутрално

    Мафията толкова може. А може добре само да краде.

  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3462 Неутрално

    Мафията толкова може. А може добре само да краде.
    —цитат от коментар 1 на Роси

    Липсата на акъл и административен капацитет е национален проблем!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на Sinergy
    Sinergy
    Рейтинг: 529 Разстроено

    В Пловдив е абсолютно същото...

  4. 4 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1616 Неутрално

    Машааала. Ама като втасаш всичко що и да не изградиш и една система за продажба на билети за градскио транспорт за скромните 115 000 000 лева !!! Матряла плаща.

  5. 5 Профил на silverman
    silverman
    Рейтинг: 719 Неутрално

    Защо просто не го приватизираха градски транспорт, или не бе отдаден целия на концесия! Всяка държавна или общинска фирма е каца без дъно!

  6. 6 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2326 Неутрално

    А осъдени персонално крадц...общинари ще има ли? КОНПИ, стига сте спали, а им проверете именията на общинарите. Може пък да има какво да се отнеме.

    мурзилка
  7. 7 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3776 Весело

    До коментар [#5] от "silverman":

    това всъщност е една много забавна сага .
    https://www.dnevnik.bg/biznes/companii/2012/01/31/1756790_obshtinska_kompaniia_iska_da_kupi_chastniia_si/

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  8. 8 Профил на пасъм
    пасъм
    Рейтинг: 608 Гневно

    Цацата и ОЛАФ няма ли да се задействат вече ?

  9. 9 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3776 Весело

    регистрация , карта и елементарен четец за карти , сметката в пощата на 5 , колко ли би струвала подобна система . за туристи предплатени карти (през лафка)

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  10. 10 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1622 Неутрално

    в София не връщат пари
    и не работят с два метални лева.
    а познайте дали могат да се
    настройват за такива неща.
    но тея от Варна чупят тъпомера
    след 10те милиона за трафик камери, които не работят.
    аз друго се чудя.
    защо ДАНС, финансова полиция и сметната палата
    не са започнали проверка за разхищение на държавни средства.
    ето бе има си нормативен документ:
    http://www.adfi.minfin.bg/upload/928/ZDFI_2017.pdf
    Закон За Държавната Финансова Инспекция.
    какво правят от тоя инспекторат?

  11. 11 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3271 Неутрално

    Защо просто не го приватизираха градски транспорт, или не бе отдаден целия на концесия! Всяка държавна или общинска фирма е каца без дъно!
    —цитат от коментар 5 на silverman



    До коментар [#5] от "silverman":

    Верно ли?! Стамболийски е единственият град в България в който транспортът е...безплатен. И той е общински.

  12. 12 Профил на who cares
    who cares
    Рейтинг: 427 Неутрално

    ... нещо повече. Там, където системата "работи" - тролей 88, на няколко пъти получавам "служебен"бон за закупен билет. С други думи - Градски транспорт Варна УКРИВА ПРИХОДИ ОТ ПРОДАЖБАТА НА БИЛЕТИ ОТ СИСТЕМАТА. Имам и доказателство - билети и служебни бончета. А как ще се плащат периодичните, на 2-3 години доработки и изисквания към фискалните устройства за КюАр код (например) от Наредба Н -18?

  13. 13 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2326 Неутрално

    в София не връщат парии не работят с два метални лева.а познайте дали могат да сенастройват за такива неща.но тея от Варна чупят тъпомераслед 10те милиона за трафик камери, които не работят.аз друго се чудя.защо ДАНС, финансова полиция и сметната палатане са започнали проверка за разхищение на държавни средства.ето бе има си нормативен документ:http://www.adfi.minfin.bg/upload/928/ZDFI_2017.pdf Закон За Държавната Финансова Инспекция.какво правят от тоя инспекторат?
    —цитат от коментар 10 на mihail_p


    Е как какво правят в ДФИ, четворка белот. Понякога и Трупа на вързано.

    мурзилка
  14. 14 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4416 Неутрално

    До коментар [#8] от "пасъм":

    ОЛАФ със сигурност...

  15. 15 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 1029 Неутрално

    Е, за някой проектът е огромен финансов успех.

    Иначе е нормално след 3-4 години на улицата автоматите за билети да изгният, без да са работили и ден.

  16. 16 Профил на КА2
    КА2
    Рейтинг: 2783 Неутрално

    Да не би Портних да е изпортил четата? Там нещо и дупка за четиридесет млн. и дар Тец с бонус студен резерв. Има нещо гнило във Варна.

  17. 17 Профил на 5149mich
    5149mich
    Рейтинг: 1807 Неутрално

    Важното е, че имаме уникални хора и ръченици и уникални традиции.

  18. 18 Профил на paf
    paf
    Рейтинг: 1186 Неутрално

    Изпортена работа! Някой доста е отмъкнал. добри намерения със слаб резултат. "Капацитетът" на изпълнителите или корупцията са по-големи не знам?!

  19. 19 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 2074 Неутрално

    еееми, варненци явно настояват да пътуват за два кинта вместо за лев, щом "низшия механичен персонал" досега не е отнесъл лабута :)

  20. 20 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 2024 Неутрално

    115 млн. за да не плащат заплати на 20 лелки които да ги продават, отделно
    разходите по сервиз и обслужване на автоматите. Това чупи всички рекорди
    по тъпота или крадливост !!!

  21. 21 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1092 Гневно

    Баси жалкарите.
    Няма комптенции, няма админ. капацитет няма мозък за нищо, освен за гепене.
    ГЕ-ПЕ-НЕ - национален спорт.
    Стоят и разни чиновници, които не са гепили - те пък ги мързи да мислят.
    Интелектуален мързел. Седи и.... Само седи.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  22. 22 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10353 Неутрално

    Краде се наедро. А бонусите?

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  23. 23 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3868 Неутрално

    До коментар [#11] от "deaf":

    Безплатно е само сиренето в капана за мишки!

  24. 24 Профил на FL
    FL
    Рейтинг: 253 Неутрално

    Злополучният проект е апотеоз на гербаджийската реалност: крадене, крадене и отново крадене.
    И като сте започнали, идете да проверите последната им глупост - как стовариха Сливница в средата на нищото и причиниха истински апокалипсис пред Метро.

  25. 25 Профил на Партийна секретарка
    Партийна секретарка
    Рейтинг: 1272 Неутрално

    Колко ли кондукторки с люксембургски заплати можеха да работят във Варна?
    Но това не пречи за ГЕРБ да гласуват 37% от имащите право на глас, а Костови Р. Кънев да са виновни за всичко.

  26. 26 Профил на Партийна секретарка
    Партийна секретарка
    Рейтинг: 1272 Неутрално

    Злополучният проект е апотеоз на гербаджийската реалност: крадене, крадене и отново крадене.И като сте започнали, идете да проверите последната им глупост - как стовариха Сливница в средата на нищото и причиниха истински апокалипсис пред Метро.
    —цитат от коментар 24 на FL


    Борисов не ходи ли да реже лентичка?

  27. 27 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3928 Неутрално

    В ЕС за 115 млн лв се строят заводи. При ГЕРБ за тези пари се слагат автомати за продажба на билетчета.
    Ама и те не работят, а боковите тикви за това премии вземат

  28. 28 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 1807 Неутрално

    До коментар [#21] от "pariah":

    Не ги мързи, не могат да мислят. Нали поради тази причина са назначени на "сигурна заплата".

  29. 29 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 1929 Неутрално

    И сега,какво - 115 милиона на вятъра?!?....
    Както казваше баба ми:"-Вина има,виновни няма!"А,и кой ли ще ги търси? Чудо голямо - 115 милиона-хепидже маслахат,както казва Ганьо Балкански!:))))))
    "... Туй борба обществена, идеали и не знам какви глупости - всичкото е бошлаф! Ето сега, като си подложиш на края на месеца торбичката, че като ти наринат хиляда и петстотин левчаги... Хубаво нещо, дявол да го вземе! Дръж се сега! Докопа ли кокала - дръж! Хич недей му мисли от чия кожа се дерат тия левчаги... Тупай брашнения чувал, майка му стара! Тупай! Той пуща... Не можеш ли да изкалъпиш някое законче да се попръскват обществените сгради с гюлово масло?" :))))))
    Те,тези неща, не са от вчера...

  30. 30 Профил на nogica
    nogica
    Рейтинг: 424 Неутрално

    Ааа кметът Сервитьор номениран на финала за най-успешни кметове,за какво само разкопки и нищо завършено.

  31. 31 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 1526 Неутрално

    Това малоумие за тези пари верно ли е?

  32. 32 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1436 Неутрално

    Чета тази комедия и плача. От смях и от съжаление към варненци. Този случай трябва да го разказват по комедийните шоута на запад. Или пък някой да го направи със субтитри на онзи хилещия ще испанец. Ще падне голям майтап. Само варненци ще плачат от мъка, защото всеки лев от тези 115+1,5+39 млн. лева бъде от данъците им. И билетчета отново няма да има.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  33. 33 Профил на tri
    tri
    Рейтинг: 553 Неутрално

    И на фона на цялата некомпетентност, всяка втора дума идваща от Варна е ДАЙ!
    ДАЙ защото ни се полага, ДАЙ защото за другите имало, ДАЙ за да не разсърдим електората, който винаги се обявява за ощетен и се има за нещо повече от останалите.
    Ей така между другото дайте 43млн за дупка, дайте 80млн за булевард
    И проекта за ИГТ с тези 115млн беше избутан и спасен с външна намеса, за да не се почувстват ощетени варненци.
    Идват избори и пак ще се дава с шепите, но даденото трябва да е умножено поне по три, в противен случай няма да има какво да се види.

  34. 34 Профил на katerina_slavova
    katerina_slavova
    Рейтинг: 329 Неутрално

    А беше най-добрия град за живеене. БЕШЕ.

  35. 35 Профил на bombov_saruyar
    bombov_saruyar
    Рейтинг: 986 Неутрално

    Какво може да се очаква от община, която:
    Създава съвместно дружество с печално известна трибуквена варненска групировка за строеж на нов стадион на мястото на стадион Юрий Гагарин. Общината внася в дружеството терените около стадиона а мафията трябва да го строи и да си върне парите със строеж на няколко 50-етажни блока в съседство. В така оформеното дружество, общината има едва 35% участие а групировката - 65%.
    Какво става на практика: Съвместното дружество, продава парцели от апортираната от общината земя и с получените пари се строи стадиона и то от строителната фирма на групировката. Тя не само, че не влага никакви пари ами и обира печалбата от строежа.
    Стадиона, в момента е стигнал до кривата круша. Обещаваше се, че ще бъде построен до края на 2016, 2017, 2018 а сега и 2019 г. Преди всеки местни избори, се активират троловете на групировката, които сипят обещания за бързо завършване на стадиона и се споменават винаги и нови строежи като 2-ри мост над езерото, магистрала към курортите и т.н.
    В интерес на истината, договорите за стадиона бяха сключени по времето на предишния кмет, тепегьоза Кирчо, който сега живее главно в Швейцария...
    Горкия, сигурно рови по кофите за боклук.
    Това е варненската община и преди и сега.


    Ако по пътя напред, не помним как сме стигнали до тук, няма да стигнем там, за където сме тръгнали.
  36. 36 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1419 Неутрално

    Не вярвам само системата за продажба на билети да струва толкова много. В Бургас за над 70 милиона се създаде добре организиран... хаос, но поне бяха подменени всички автобуси, изградени нови ...верно " златни" незамръзващи спирки, и асвалтирани бая улици... и вече даже "успешно" изкърпени :) Добре е да се обясни на Портих, че не става само с крадене ... трябва и нещо да се прави ... че и работещо поне от части :)

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  37. 37 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1943 Гневно

    Ами лошото е, че ние си ги избираме такива.
    И лошото е, че нищо друго читаво не се задава на хоризонта...

  38. 38 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1545 Неутрално

    До коментар [#36] от "ь":

    Не, злополучните автомати за продажба на билетчета не струват 115 млн. БГ левчета. Това е стойността на целия проект. За последно когато си бях във Варна, автоматите не работеха, нови автобуси имаше ама колко са незнам, незамръзващи спирки нямаше, информационни табла които да дават в реално време движението на автобусите също нямаше. За улиците не ми се говори. Наистина някои са преасфалтирани, наистина има изградени некви пършиви велоалеи...и всичко това е споменатата сума. Безобразно крадене а виновни няма. Даже Калинката сключила договора за печалните автомати си е на мястото като при това преди година май че възнаграждението ѝ е било повишено.

  39. 39 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1006 Неутрално

    Варна явно трябва да бъде управлявана от губернатор, по възможност машина с изкуствен интелект, програмирана да спазва единствено закони и правила. Тоя град никога няма да излезе от тая дупка в която се намира.

  40. 40 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1006 Неутрално

    До коментар [#36] от "ь":

    На разни крайно некомпетентни хора, които разбират само от крадене, няма какво да им се обяснява, а просто трябва да получат един шут в г..а и да си ходят. Те от друго не разбират.

  41. 41 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 4476 Неутрално

    Важното в цялата схема е да се усвоят едни милиони от правилните хора, а плебсът да духа супата. Така е в цяла България. И въпреки тези "видими резултати", продължаваме напред с още и още от същото (според волята на електората, ако се вярва на социолозите).

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)
  42. 42 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 4476 Неутрално

    До коментар [#38] от "tsyrvulan":

    В Стара Загора поне поставиха електронни табла на спирките. Която е известен напредък.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)
  43. 43 Профил на Stanislav Andreev
    Stanislav Andreev
    Рейтинг: 24 Неутрално

    Целият град е един провал! От два дни съм във Варна и направо не мога да повярвам каква гнус е ! Трагедия!

  44. 44 Профил на alray
    alray
    Рейтинг: 577 Неутрално

    До коментар [#2] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Хората с умствен капацитет са в частния сектор...защо бе? Защото не може да се краде, или защото личностното развитие на тези хора е на по-преден план, отколкото да трепериш 4 години в мандата на богоизбраната партия да те "уредят на работа"

  45. 45 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1741 Неутрално

    Абе че машините за продажба на билети са пълна пародия е вярно, ама дай да видим от тези 115 млн. колко отидоха за нови автобуси, тролеи и спирки? Дай да видим кой постоянно чупи спирките и автоматите на тях? Дай да питаме шофьорите защо изключват мобилния интернет на проследяващите таблети, осигуряващи информация в реално време, за да слушат онлайн радио? Дай да питаме кой паркира постоянно по спирките на градския транспорт (това започна да се оправя след въвеждането на синята зона). Накрая да не се окаже, че повечето проблми идват от "матр'яла" ?

  46. 46 Профил на Ена
    Ена
    Рейтинг: 13 Неутрално

    И още нещо: от автомат на спирка или в автобус не можеш да купиш примерно 2 билета. Само по един. Това е пълна тъпотия! Не знам как е правено и кой го е одобрил заданието, но ме съмнява да има такова недоразумение в световен мащаб!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK