Асансьорът в центъра на София, за който никой не отговаря

Асансьорът в подлеза на Ларгото от страната на ЦУМ. На него дори не е поставен надпис, че съоръжението не работи.

© Велко Ангелов

Асансьорът в подлеза на Ларгото от страната на ЦУМ. На него дори не е поставен надпис, че съоръжението не работи.



Колко време е необходимо на Столичната община да осигури поддръжка на асансьор, от който могат да се възползват хора със затруднено придвижване и майки с детски колички? Краткият отговор на въпроса е: колкото - толкова. Дългият гласи, че един месец не стига, а доказателството е в идеалния център на София.


Преди месец - на 16 октомври, в контактния център на Столичната община се получават серия от сигнали за това, че асансьорите от двете страни на Ларгото (откъм сградата на ЦУМ и откъм хотел "Балкан") не работят. Така прекосяването на бул. "Цар Освободител" между сградите на президентството, Министерския съвет и парламента (в бившия Партиен дом) става сложно за родители с детски колички или хора със затруднено придвижване.


На място няма рампи и за да преминат от другата страна те трябва да направят сериозна обиколка - най-близката пешеходна пътека е на булевард "Дондуков" при пряката с улица "Бачо Киро", като оттам трябва да се заобиколи сградата на бившия Партиен дом, за да се стигне и премине през пешеходната пътека пред БНБ.




Изграждането на асансьорите от двете западни страни на Ларгото е част от мащабната обществена поръчка, организирана от Министерство на културата и възложено на консорциума "Антична Сердика", в което влизат фирмите "Пътстрой - Варна", "Реставрация" ЕАД, "Пътища и Мостове" ЕООД и "Финанс груп 2013" ЕООД, която е на стойност 12 млн. лв., финансирани по Оперативната програма "Регионално развитие".


На 9 февруари 2018 г. Министерският съвет взе решение Ларгото да бъде прехвърлено за безвъзмездно управление за срок от 10 години от Министерството на културата на Столичната община, а на 26 септември 2018 г. беше подписан приемно-предавателен протокол между двете държавни институции.


Един от подателите на сигналите до общината разказа пред "Дневник", че на 16 октомври, след като установил, че асансьорът не работи, позвънил на посочения телефон за поддръжка. Той е на фирмата "Лифтком". Оттам заявявили, че от първи октомври не отговарят за този обект и го насочили към дружеството "Метрополитен", което поддържа метрото и подлеза към спирката, или Столичната община.


От общинското дружество обяснили, че асансьорът не е част от инфраструктурата на метростанция "Сердика" и не носят отговорност за поддръжката му и препратили към общината. Оттам пък регистрирали сигнала, но не посочили срок нито за ремонт на асансьора, нито коя е фирмата, която го поддържа, разказва още жалбоподателя.


От сайта на контактния център на общината се вижда, че две седмици след подаването на един от сигналите, "Метрополитен" отговаря, че "съоръжението не е част от инфраструктурата на метрото" и въпросите трябва да се отнесат към Министерство на културата.


От друго писмо-отговор на сигналите (освен за неработещи асансьори, има сигнал и за счупени пейки) става известно, че те са били препратени от контактния център на Столичната община на кмета на район "Оборище" Васил Цолов. Две седмици след подаването им той ги адресира до шефа на дирекция "Инженерна инфраструктура" в общината Мариела Лазарова, напомняйки, че именно на тази служба е прехвърлено стопанисването на обекта.


Въпреки че месец след оплакванията, асансьорите все още не работят, общината е отчела подадените сигнали като обработени. Междувременно обаче гражданите продължават да пишат, че съоръженията не работят. Сигнали има и за счупени пейки и мръсотия в подлеза.


От сайта на контактния център се вижда, че на 15 ноември "Метрополитен" отново са изпратили до Столична община информация, че сигналите за неработещите асансьори не са от тяхната компетентност.


"Дневник" не успя да се свърже с пресцентъра на Столична община по телефона и изпрати въпроси по мейл каква е причината за неработещите асансьори, коя е фирмата, която е отговорна за поддържането им и кога те ще бъдат ремонтирани.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK