Днес е Васильовден

Днес е Васильовден

© Юлия Лазарова



В първия ден на януари православната църква почита паметта на свети Василий Велики. Имен ден днес имат Васил, Василка, Василена, Веселин, Веселина, Весела.


В Патриаршеската катедрала "Св. Александър Невски" в 10 ч. започва тържествената Василиева света литургия.


Заради примерния си живот и висока ерудиция св. Василий Велики е почитан заедно със св. Григорий Богослов и св. Йоан Златоуст като един от тримата велики светители и учители на православната църква.




В народния календар празникът се нарича също Василица или Сурваки. Обичаят сурвакане - най-характерният зимен обред, разпространен в цялата страна, се изпълнява преди изгрев слънце. По смисъл е пожелание и обредно осигуряване на здраве чрез докосване със сурова, най-често дрянова пръчка, и то именно в началото на годината.


Сурвакарите са момчета до 14-годишна възраст. Събрани на групички от по няколко деца, те обхождат домовете на своите близки и съседи, като започват от своя дом. Всяко дете носи свежо откършена и украсена пръчка, която има специално название - сурвакница, сурвачка, суровакница, василичарка.


Нейната украса, свързана често с основния за даден район поминък, е твърде разнообразна - преплетени клонки, нанизи от пуканки, разнообразни вълнени конци, малки кравайчета. Децата удрят със сурвачката всеки член от семейството, започвайки от най-възрастния.

Ключови думи към статията:

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2293 Неутрално

    Ще ми се да сурвакам Радев! Ама яко!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4450 Весело

    До коментар [#1] от "lz2":

    И Методиев е за сурвакане ама нейсе!

    klimentm
  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  4. 4 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 920 Неутрално

    Честит имен ден, Васко.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  5. 5 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 1123 Неутрално

    Ч И Д на всички Василковци. Който кихне днес, ще е късметлия.

  6. 6 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4976 Весело

    До коментар [#4] от "simval":

    Брагодаря! Честита Нова Година на всички! Живи и здрави! Да се дърлим по форума и през 2019! 🤣

  7. 7 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    До коментар [#6] от "vassilun":

    Колко му е. :)

    ЧНГ! Живи и здрави до амина!

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  8. 8 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3205 Неутрално

    Да са живи и здрави всички именници и покрай тях и всички останали!

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  9. 9 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4155 Неутрално

    Честито имен ден на всички съименници с името Васил, значещо царски и неговите нюански на управител, василевс, император....

  10. 10 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 1953 Весело

    Честит празник на всички празнуващи !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  11. 11 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1911 Неутрално

    Честит празник на братята и сестрите в Христа.
    Честит имен ден на всички празнуващи.

    Чел съм нещо малко от Св. Василий Велики. Бил е много добър пропагандатор на настъпващото християнство. Явно е познавал из основи античната философска традиция и горещо я е препоръчвал на младите за изучаване, та да се научат правилно да аргументират във философски спор (явно с езичниците). Заедно с това е бил много добре запознат с природните науки (та фисика на гръцки) на своето време и също ги е препоръчвал, та да се опознае дарения ни от Бога свят, та поне така леко да опознаем иначе непознаваемия Бог.
    Общо казано, както и другите Св. Отци на периода II - VIII век на Изток - до Св. Йоан Дамаскин - той е бил пример на интелектуален Светец, който тип ми е най-симпатичен. Не са се пенявили, не са заплашвали с огнен ад, не са се аргументирали с чудеса, видения и откровения - признавали са ги, но много не са ги разисквали. Силата им е била в огромните им научни и философски познания и брилянтното им боравене с риториката, за да убедят някого. Всъщност именно те ме убедиха на времето да приема сериозно наследената от предците вяра и към тях се обръщам винаги за духовен съвет.

    E PLVRIBVS VNVM
  12. 12 Профил на Noise
    Noise
    Рейтинг: 2027 Неутрално

    До коментар [#6] от "vassilun":

    Честит имен ден и със здраве да си носиш името!Честит имен ден и на всички съфорумци, носещи тези хубави български имена!

    Sutor, Ne Supra Crepidam!
  13. 13 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9137 Неутрално

    Да са живи и здрави именниците.

  14. 14 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1505 Неутрално

    Честит празник!
    Нека сложа като подарък моята версия на произхода на името “Васил(ий)”.
    То идва от “ВЪЗ-СИЛЕН”, т.е. най-силен, най-силният, най-могъщият измежду другите. В старобългарския език “Въз” или “Връз” означава “Върху”, “Над”.
    Смисълът на името е пожелателен и носи красотата и достойнството на всяка дума в един най-хубав
    език.
    Кой език?
    Произходът на името е на този народ, който има разбираем превод на думата. Не е гръцки!

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  15. 15 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4260 Неутрално

    Честит празник на всички именници-да са живи и здрави!

  16. 16 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1911 Неутрално

    До коментар [#14] от "Торбеш":

    Да де, ама името не е Василий, а е Басилеос на старогръцки, което си е точно прилагателното "царски". Съответно "цар" е било "басилеус" или "басилеюс", според това коя интерпретация за буквата У - у или ю ще приемем. Четенето преминава към Василиос, съответно василевс за "цар" (правописът си остава същият) след III век сл. Хр. в резултат от еволюция на говора от старогръцки през койне (народният елинистичен гръцки) полека-лека към нормата на Византия, която ще се развие до катаревуса - изкуствено архаизиран граматически и лексикално гръцки, официален в Гърция чак до 1981 (!) и народния димотики - сегашният официален език.
    Думата си има ясна и проследима етимология чак до критското линеарно писмо В (ок. 1500 г. пр. Хр.), когато във форма "Касиру" (не е ясно, дали е фонетично точно) е означавала главатар.

    България и българският език си имат достатъчно богата собствена история и велики образци, за ги кичим и с чужда слава. Нито името Василий, нито титлата василевс не са регистирани в никакви надписи на българите от преди покръстването от 864 година.

    E PLVRIBVS VNVM
  17. 17 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1505 Неутрално

    До коментар [#16] от "PavelCZ":
    Моля за извинение, но във Вашия постинг освен тесногръдо пояснение не видях.
    Идеята, че културата “течала” еднопосочно от гръцка към българска е точно ТЕСНОГРЪДА, т. е., сляпа за очевидности като името Васил-Възсила.
    А може да се издаде цяла книга със смайващи открития като това, преводими САМО НА ЕДИН ЕЗИК
    Няма да се накърни с нищо “величието на елинизма” с приемане на тълкувания извън плитките клишета, впрочем доста на брой, макар и обезценяващи се.
    Време е за разсъдък!

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  18. 18 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1505 Неутрално

    До коментар [#16] от "PavelCZ":

    Вие наистина ли сте убеден в “покръстването” на българите” през 864г. сл.Хр.?
    Ако е така, значи имате да надградите Вашето познание. Според “Деяние на Апостолите” годината на първото кръщение, извършено във Филипуполис, е 34г. сл.Хр.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  19. 19 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 10075 Неутрално

    ЧИД, всички именници живи и здрави и наздраве.

  20. 20 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9377 Неутрално

    Честит имен ден на всички! И честита нова година!

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  21. 21 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 2592 Неутрално

    Честит празник на всички именници!

  22. 22 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 1953 Весело

    До коментар [#17] от "Торбеш":

    Излагаш се колега.
    От нуждата История не става !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  23. 23 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1505 Неутрално

    До коментар [#17] от "Торбеш":Излагаш се колега.От нуждата История не става !
    —цитат от коментар 22 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    Уважаеми колега, честити празници!
    Дали моя скромност "се излага", не е съществено за никого.
    Благодаря Ви за подадената удобна топка (казвате "От нуждата История не става"), за да Ви отговоря, че от нуждата история става. И дори се преподава в училищата сто години и повече подред.
    Та, гръцката панелинистична политико-историческа парадигма е ИМАЛА НУЖДА българите да бъдат обявени за "шайка конници с конски опашки на знамето", "дошли от дълбините на Азия", "натресли се като неканени гости на Цивилизацията от елински тип" и ОТ ТОВА Е СЪЧИНИЛА с горещото одобрение на руската политическа мисъл една "ИСТОРИЯ" на българите, които са я възприели безкритично и я учат в училище, че и спорят с нейните опоненти.
    Имали нужда "панелинистите" от история и я заграбили от който им позволил.
    Не, драги колега! Свиквайте с положението, че все по-малко ще ви се позволява.
    Ще питаме, ще чакаме отговори, ще ви навираме в нахалните лъжливи муцуни истината и не очаквам да клекнете, а само да станете смешни.
    Съчинената "история" вече напомня на прогнила каца с ръждясали обръчи, която не само пропуска тънички струйки, а вече и цели ручеи неиздържаща критиката лъжа.
    Науката се отървава от политиката на духовните колонизатори и откровени лъжци и светлото идва!

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  24. 24 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 1953 Весело

    До коментар [#23] от "Торбеш":

    На руската подлога Спаро измислиците и лингвистичните пързалки не намират подкрепа нито в България нито никъде на планетата сред научните среди.Великата история за по няколко стотинки на тон е за сергиите.
    Честита новата година и на теб колега и ти желая здраве.......много здраве !!!!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  25. 25 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1505 Неутрално

    До коментар [#23] от "Торбеш":На руската подлога Спаро измислиците и лингвистичните пързалки не намират подкрепа нито в България нито никъде на планетата сред научните среди.Великата история за по няколко стотинки на тон е за сергиите.Честита новата година и на теб колега и ти желая здраве.......много здраве !!!!
    —цитат от коментар 24 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    На български казано - много Ви здраве!
    А някой си Спаро (???) бил "руска подлога" - сплетничите от безсилие, защото знаете добре, колко презирам руските подлоги, сиреч, да го презирам и аз.
    Смешно, не го зная кой е и не ме засяга!
    А за "научните среди" ... "никъде на планетата" ... отново МНОГО ВИ ЗДРАВЕ!
    Вярвам на монаха Паисий Хилендарски, възмутено и простодушно провикнал се: "Поради что се срамиш да се наричаш БОЛГАРИН, о, неразумний юроде..."
    За да го направи с такова естествено негодувание, той е откликнал на масовото погърчване, породено от православните скотове на фенерската политика. Днес българин, роден от родители българи, след две поколения е грък, елин - презиращ произхода си. Днес в Скопска Македония наблюдаваме същото - само за две поколения вече "не били българи".
    Все пак обичам от сърце гръцкият народ, съставен в по-голямата си част от българи, погърчени изкуствено.
    Вярвам и на гръцкия Държавен вестник, преименувал през 1927г. над 30 (тридесет) хиляди имена на села, градове, реки и планини с български произход. От тях 4 (четири) хиляди са къде?...в Пелопонес. Този Държавен вестник, дебел като Библия, е обвинителен акт срещу една лъжа - че българите ги било нямало на планетата.
    Имаш много здраве от неудобната истина, българино "с елински произход".

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  26. 26 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1911 Неутрално

    До коментар [#18] от "Торбеш":

    Бъркате Филипополис (Пловдив) с Филипи в гръцка Тракия.
    Пък и мисията на Св. Ап. Павел във Филипи не е покръствала българите. Според текста на посланията до Филипяни май е ставало въпрос за възникваща Църква, до голяма степен в местната еврейска диаспора все още и вероятно сред първите местни жители - гърци и тракийци. Макар да сме наследници на тракийците, ние не сме тракийци, макар да са (едни от) нашите предци, тракийците не са българи.
    Текстовете отнасящи се към периода 863 - 870 - както посланията на Папа Николай I, така и на Св. патр. Фотий I, решенията на Константинополския Събор, смятан от католиците за 8-ми Вселенски събор, дипломатическата кореспонденция на Св. Римска Империя и житията на Светиите от VIII - IX век - всички тези директни извори показват България като езическа страна или в самото начало на покръстване. Така показват и археологическите разкопки. Ранната Църква преживява варварските нашествия на IV - VI век, но след това храмовете в селските райони и малките крепости са изоставени - заедно с изоставянето на самите крепости - може би около управлението на имп. Ираклий (610 - 641), за което свидетелстват и писмените източници от епохата или малко след това. Организираният църковен живот изглежда оцелява само в големите градски центрове като Сердика, Филипопол, Дуросторум, Одесос и пр.- това обаче са само археологически и тук-таме агиографски данни. Но там той се поддържа от местното елинизирано (на юг от Хемус) или латинизирано (на север от Хемус) тракийско население и е само отчасти толериран от българите - по чисто икономически причини.

    E PLVRIBVS VNVM
  27. 27 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4155 Неутрално

    [quote#23:"Торбеш"][/quote]
    " Уважаеми колега, честити празници!
    Дали моя скромност "се излага", не е съществено за никого.
    Благодаря Ви за подадената удобна топка (казвате "От нуждата История не става"), за да Ви отговоря, че от нуждата история става. И дори се преподава в училищата сто години и повече подред.
    Та, гръцката панелинистична политико-историческа парадигма е ИМАЛА НУЖДА българите да бъдат обявени за "шайка конници с конски опашки на знамето", "дошли от дълбините на Азия", "натресли се като неканени гости на Цивилизацията от елински тип" и ОТ ТОВА Е СЪЧИНИЛА с горещото одобрение на руската политическа мисъл една "ИСТОРИЯ" на българите, които са я възприели безкритично и я учат в училище, че и спорят с нейните опоненти.
    Имали нужда "панелинистите" от история и я заграбили от който им позволил.
    Не, драги колега! Свиквайте с положението, че все по-малко ще ви се позволява.
    Ще питаме, ще чакаме отговори, ще ви навираме в нахалните лъжливи муцуни истината и не очаквам да клекнете, а само да станете смешни.
    Съчинената "история" вече напомня на прогнила каца с ръждясали обръчи, която не само пропуска тънички струйки, а вече и цели ручеи неиздържаща критиката лъжа.
    Науката се отървава от политиката на духовните колонизатори и откровени лъжци и светлото идва! "

    На място и добре казано ! И което е по - важното - е вярно !

  28. 28 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4155 Неутрално

    До коментар [#26] от "PavelCZ":

    " Бъркате Филипополис (Пловдив) с Филипи в гръцка Тракия."

    Има спор действително относно точното местонахождение на описания в Деяния на апостолите Филипи. Честно казано, вярата в Христос по никакъв начин не се влияе от този въпрос, но тъй като често има дискусии по него, ще отбележа в контекста на споровете и изследванията на този въпрос следното:

    Аргументи против Пловдив да е бил споменатия Филипи такива, каквито са ми били отправяни:


    " В Деяния никъде не става дума колко голяма е била реката, а библейския речник в случая може да бъде пособие, но не и аргумент. Древният Филипи не е на мястото на днешното Кренидес, а доста извън него. Река има, както и много извори - това е етимологията на селището. Градът е бил достатъчно богат, защото в непосредствена близост са богатите златни находища на планината Пангей. Текстът изрично говори, че градът "в тази част на Македония е първи - римска колония", а не че е главен център на Македония. Административната единица Македония е заемала площ на поне три Българии, така че там части много. Но да се върнем на самият текст, който недвусмислено ни казва всичко без да оставя място за догатки. Хубаво би било ако четящите тези редове се снабдят и с една карта на Беломорското крайбрежие.
    От Троада (древния Илион, Троя в Мала Азия) ап. Павел пристига директно на о.Самотраки. Той вече се е отдалечил достатъчно от делтата на река Марица при древния епископски център Енос (днес Енез в Турция). Но да приемем, че това отклонение е част от мисията. Чудесно, но на следващият ден ап. Павел е в Неапол (днес Кавала). Делтата на р. Марица е не само далеч, но и в противоположна посока на тази, в която ап. Павел пътува. А пътят е Неаполис-Филипи-Амфипол-Аполония-Солун.
    Филипи е разположен в непосредствена близост до Неапол (Кавала). Амфиполис е на левия бряг на река Струма на пътя Филипи-Солун. Аполония е на 47км. от Амфиполис, разположена до езерото Волви. От Аполония са 57км. до Солун. Ако допуснем, че историята описана във в. Марица е вярна, ще излезе, че ап. Павел е пристигнал в Кавала, прелетял е до Пловдив и се е върнал, но вече по друг път директно в Амфиполис. Пълен абсурд. Да не забравяме, че Родопите в тази епоха са владение на бесите (приемат кръщение в края на ІV век) и едва ли ап. Павел би тръгнал през тях към Пловдив. Всички останали пътища преминават през големи градски центрове и е невъзможно да не бъдат споменати в Деяния. Никополис ад Нестум е един от тях.
    Обратният път, описан в Деяния, също не се вписва в никаква логика да е бил през Пловдив. Няма как, Елада (от днешна Арта, стария Никопол, ако се тегли една права линия на изток, се очертава северната граница на Елада. След Елада започва Македония...)


    А ето аргументите както срещу Пловдив да е Филипи в древността по времето на ап. Павел, така и за тази теза такива, каквито съм ги формулирал в процеса на изследване на въпроса:

    "А в съботата излязохме извън града при една река, дето имаха обичай да се молят, и като седнахме, говорихме на събралите се жени" – Деяния на апостолите 16: 11.

    Обслужващ гръцката теза аргумент:

    Древният Филипи не е на мястото на днешното Кренидес, а доста извън него. Река има, както и много извори - това е етимологията на селището.

    Отговор:

    Има само два града по времето на ап. Павел, именувани по името на Филип Македонски:
    Филипи – малък и незначителен град, близо до днешния Кавала и Филипо, който е главен административен център по римско време на Тракия и Македония.
    Къде и коя точно е реката до първия Филиипи в егейската Гърция не става ясно и затова не мога да коментирам. Край гръцкия Филипи липсва река (освен един приток на Струма и то доста далеч от града). А най-близките по-големи реки са Струма и Места, които са труднодостъпни заради високите планини наоколо и няма как там да са ставали описаните молитвени събрания. За „ изворите“ като възможно тълкуване на „ една река“ няма смисъл даже да се коментира като твърде несериозно. В същото време реката до Филипо т.е днешен Пловдив е ясно коя е – Хеброс, днешна Марица, която в миналото е била дори по – пълноводна от сега. Няма смисъл да търсим „ извори“ и странни и отклоняващи се от писанието тълкувания. Известмо е, че точно тази река е била почитана в древността като място за подобни събиряния на вярващи хора.

    Нека сега да погледнем и още един текст, който потвърждава разбирането, че визирания град е бил именно днешен Пловдив. Вниманието си насочваме към момента, когато ап. Павел трябва да потегли обратно през Македония към Троада ( 20 глава - след като е посетил междувременно Амфипол, Аполония, Солун, Атина и Коринт), което значи северно от Филипи(о):

    „ А ние отплувахме от Филипи след дните на Безквасниците и в пет дни стигнахме в Троада при тях, дето прекарахме седем дни „ ( Деяния 20:6).

    Разстоянието от Кавала до Троада ( мястото на днешна Троя) не се взема за пет дни, а за много по – малко. То е 200 км. И по морски път отнема около два дена. Докато разстоянието от Пловдив до Троя не може да се измине за по – малко от 5 – 6 дена, защото се намира на около ( в зависимост къде точно е минавала Марица по онова време !) 400 – 450 км т.е двойно повече от горните 200 км. И това е добре известен аргумент, на който „ гръцката“ теза изобщо не издържа ! Не искам да се спирам на определението „ Филипи, който в тая част на Македония е първи град - римска колония“, защото той категорично подкрепя тезата за Пловдив !

    Обслужващ гръцката теза аргумент „ .....Да не забравяме, че Родопите в тази епоха са владение на бесите (приемат кръщение в края на ІV век) и едва ли ап. Павел би тръгнал през тях към Пловдив. ....“

    Явно освен с карта на Беломорското крайбрежие, ще трябва да се снабдим и с карта на пътешествията на апостола в Мала Азия. Защото ако някой си направи труда да проследи дори бегло през какви трудности и препятствия ап. Павел преминава в Мала Азия и с какво точно се е наложило да се сблъска както и какви планински терени и дистанции преодолява, тутакси ще му се изпари мерака да гледа на Родопите като непреодолимо страшилище, в което дебнат кръвожадни беси. Но ето какво казва по този повод самия апостол междувпрочем:

    Защото желаем да знаете, братя, за скръбта, която ни сполетя в Азия, че се отеготихме чрезмерно вън от силата си, така щото отчаяхме се дори за живота си.
    2 Коринтяни 1:8.

    Както виждаме, не „ тънки сметки“ и „ лесни маршрути “ са движели Божествения апостол в неговата Боговдъхновена мисия, а повелята на вярата и делото. Абсурд за някои, реалност и изходен път за други.
    Има и много други аргументи „ за “ Пловдив, които ги прескачам нарочно, защото не искам да удължавам поста излишно.
    Според гръцката църква, нейното начало като епископат е положено именно във Филипи, но ние виждаме, че това може да се окаже началото на българската църква !
    Според гърците и Орфей е тяхен герой, и всичко до Стара планина...но ние знаем, че не може едно африканско племе, узурпирало тракийската ни античност да бъде мерило за Българщината !

    Горния диспут е в контекста откога нашата родина е приела християнството.
    Всеки сам да си направи сметка защо и до днеска съществуват лобита, които толкова искат да виждат Борисовата „езическа“ България, „ приела Християнството едва през 864 г., след смазване бунта на 52 – та болярски рода !

  29. 29 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4155 Неутрално

    До коментар [#26] от "PavelCZ":

    "........Макар да сме наследници на тракийците, ние не сме тракийци, макар да са (едни от) нашите предци, тракийците не са българи......"

    И тука има нужда от важно пояснение. Името бълари и всички негови производни всъщност си е съвсем тракийско и това доказва, че ние сме именно наследници на нашите древни предци траките ! Защо да е тракийско ще възкликне някой ! Откъде накъде такова произволно заключение....
    Ето едно не толкова честосрещано обяснение на значението на България, Българи(н) и производните на него :

    Българи = Бох, по - меката форма на Бог, а окончанието ари = правене, деятелност. Бох(г)ари(е) = Богосътворителен, Боготворчески, Богодеятелен и производните в тази насока. Бох = Бог е преминало ( как е друг въпрос) в древните пирамидни текстове от около 4 000 години преди Христа, а много думи, които и до днеска използваме, си стоят непокътнати още от тогава.
    Например ям, йом = ям; бакам = работя, разговорно бачка, мках = мъка, страдание; Ш(а)п = сляп; кап = капя, падам; мача = мъж, мъжки, мъжествен и пр; ад =яд......
    Затова е добре да престанем да пращате Българщината ту в Алтай, ту в Индия. Тя винаги е била тук, по тези земи. Е, приблизително по тези земи - в доста по - широк периметър. Затова и от нас започва люлката на самата европейска цивилизация. Какви тюрки, какви " склавени"...Стига сме слушали учени - недоучени като Иричек след освобождението - просто някои хора толкова си могат. Не им се сърдете.
    Това обръща представата за " варварския" народ на Аспарух и поставя нашата цивилация именно там, където и е мястото още от най - дълбока древност ! Крайно време е " варварите" да ги запазете като определение именно спрямо новодошлите пирати - ахейци от Африка - нито писменост са имали, нито култура, а са взаимствали каквото могат именно от нашите деди траките........

  30. 30 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1505 Неутрално

    До коментар [#18] от "Торбеш":Бъркате Филипополис (Пловдив) с Филипи в гръцка Тракия. .
    —цитат от коментар 26 на PavelCZ

    Уважаеми колега,
    Първо. Тракия не е "гръцка" преди 1913г.
    Второ. Про-гръцката политика умишлено бърка - ПОДМЕНЯ! - Филипуполис/Пловдив с незначителното градче Филипи, което на практика няма нито един от посочените в Деянията атрибути. Евангелията и Деянията са многократно редактирани и цензурирани текстове, често нескопосно и алогично и са "издадени", т.е. допуснати за канонични, няколко века по-късно.
    А градът Филипуполис/Пловдив е бил пристанище на тогава плавателната река Ибър/Еврос/Марица (от памтивека Тракия е била една голяма гора и чак преди 200г е окончателно изсечена за да стане земеделска земя) - притежава ВСИЧКИ посочени в Деянията атрибути. Т.е. първите християни и християнска община са били в града Пловдив, който е бил трако-български град със значително присъствие на търговци от чужд произход - гръцки, римски, арменски, грузински, сирийски.
    На гръцката пропаганда Филипи е вършело повече работа вместо Филипуполис, защото лъжата е била по-лесна за прокарване.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK