
© Юлия Лазарова
Повече от 230 хил. лв. ще плати общинската администрация във Варна на седем частни и една държавна медия, за да я представят в положителна светлина в годината на изборите за Европейски парламент и местни органи на властта. Това реши общинският съвет в града на първото си заседание за тази година. Парите са с 80 хил. лв. повече отколкото през миналата година. В същото време те се рвняват на около половината от средствата, които общината е предвидила за опазване на общественото здраве.
Единственото усилие,
което част от местните и няколко национални медии трябваше да направят, бе да изпратят до местната администрация писма с остойностено предложение за партньорство. Така редовните кандидати за общинско финансиране и тази година получиха средства от общинския бюджет съответно: "Дарик радио" - 62 хил. лв., местната медийна група "Черно море" (свързана със собствениците на "Химимпорт" и Централна кооперативна банка) – 43.2 хил. лв. , "Радио Варна" (от веригата на БНР) - 30.7 хил. лв., и в. "Труд" – 30 хил. лв.
Тази година към сметката си за финансиране на частни медии с публични средства община Варна добави и още три медии.
След всички останали и в последната минута
- на 24 януари т.г. в общинското деловодство е било внесено писмото на "Про нюз България" (издател на в. "24 часа"), срещу което на медията са отпуснати 29.8 хил. лв.
"Медиа груп 24" (издател на сайта varna24) е получила 36 хил. лв., електронното издание "Брат.бг", публикуващо съдържание на български и руски – 7 хил. лв., а сайтът BGtourism, част от групата "Роял комюникейшън" – 4 хил. лв.
Преди да влязат в общинския съвет, всички предложения са били разгледани в комисиите по култура, младежки дейности и спорт и бюджет и финанси. В нито един от случаите обаче няма протоколиран дебат за
очаквания ефект
от финансирането на база на трафични данни за сайтовете, аудитория на телевизиите и радиостанциите, тираж и читателски профили на печатните издания и т.н.
Според решението на бюджетната комисия към общинския съвет във Варна парите за положителен предизборен имидж на местната администрация ще бъдат взети от тези, предназначени за самия общински съвет, младежки дейности, спорт, подкрепа на местната икономика и др. Срещу субсидията, медиите, които я получават поемат задължението да отразяват "важни събития" - нещо, което би трябвало да е тяхна обществена роля и присъща функция.
Интересен е фактът, че сумата, с която през тази година Варна ще плаща за положителния си образ онлайн във вестници, радио и телевизия, е равна на близо половината от тази, която местната администрация е определила за
"профилактика, промоция и рехабилитация"
на обществено значими заболявания след възрастните и децата. Общият бюджет по това перо е 516 хил. лв.
Така например според документите, представени за гласуване от общинския съвет, за профилактика на рака на гърдата Варна ще отдели от бюджета си за тази година едва 25 хил. лв. За скрийнинг на предракови състояния на маточната шийка – 18 хил. лв., за профилактика на заболявания на белия дроб 47 хил. лв., а за грижа за деца с диабет и редки ендокринни заболявания – 16 хил. лв., и т.н. Взети поотделно, всяка от тези суми е по-малка от преобладаващата част от субсидиите, които местната власт отново раздаде в напълно непрозрачна процедура – без предварително обявени критерии и без конкурс.
Във финансирането на частни медии със средства от публичния ресурс
Варна е сред първенците в България.
Това показа изследване на "Дневник", в което преди три години бяха включени десет произволно избрани общини от цялата страна. В класацията, изготвена след обработката на данните, събрани по Закона за достъп до обществена информация, Варна се нареди на 2 място след Бургас.
Документи за купуването на медийно влияние от страна на местната администрация могат да бъдат проследени във всяка една от годините след 2011 г. Това, разбира се, не означава, че подобна практика не е съществувала и преди това. Сумите и броят на "бенефициентите" обаче растат с всяка изминала година независимо от това коя е политическата сила, която доминира местната власт и особено отчетливо преди избори. Освен това прякото финансиране на базата на "писма с намерения", "предложения за медийно партньорство" и т.н. съвсем не са единственият канал за купуване на влияние от страна на местната администрация.
Друга и често много по-голяма част от парите се отпуска с договори за платени публикации – отчети, обяви и поздравления, за никому ненужна реклама на общински дружества монополисти, пари за публичност по проекти, изпълнявани с финансиране от Европейския съюз, и др.
tosho_toto
Рейтинг: 769 НеутралноТърсачката на Дневник показва,че общинските инициативи за профилактика на здравето не влизат в новинарския им поток.
Роси
Рейтинг: 9844 НеутралноСигурно много трябва да се лъска този имидж, бая се е оцапал.
PisnaMi
Рейтинг: 2728 НеутралноМислех, че София е най-мафиотският град в оскубана България
дерибеев
Рейтинг: 4727 НеутралноИнтересен е фактът, че сумата, с която през тази година Варна ще плаща за положителния си образ онлайн във вестници, радио и телевизия, е равна на близо половината от тази, която местната администрация е определила за
всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас"профилактика, промоция и рехабилитация"?
а миналата година какво е било съотношението?
svoboden
Рейтинг: 2054 НеутралноДоста неграмотна статия, незнам откъде ги намирате тези писачи.
Не е работа на общината дасе занимава със здравеопазване и тези 500 хил.лв. са по-скоро проблема, а не мизерните 230 хил. за публичност.
дерибеев
Рейтинг: 4727 НеутралноДо коментар [#5] от "svoboden":
всеки коментар може и ще бъде използван срещу васнай вероятно тези 500000 са за компания информираща за заболяванията . от друга страна и евтини самолетни билети трябва да се предлагат ...
Kiril
Рейтинг: 3291 НеутралноДо коментар [#4] от "дерибеев":
https://imdb.com/title/tt1279083/ + http://socrates.else.is/ + https://chitanka.info/books/category/filosofia + https://tutanota.comИ аз това щях да кажа.
samoedin
Рейтинг: 3928 НеутралноВместо да дадат парите си за да помогнат на социално слаби хора или деца в нужда, тия ще си лъскат имиджа ! Жалка работа !
silverman
Рейтинг: 1182 НеутралноИ понеже от баницата няма за Спасчо, той реши да "ревне" публично.
tri
Рейтинг: 557 НеутралноДо коментар [#9] от "silverman":
И варненци трябва да са му само благодарни.
Добре, че е Спас да ги рови, иначе щеше да следва мълчание като в Бургас, а както вече се разбра, в Бургас по това перо се краде дори повече и от Варна. Бургас бие Варна и по други абсурдни бюджетни разходи, каквато е годишна субсидия от близо 1 млн за един фолклорен ансамбъл. Да, правилно се чете - фолклорен ансамбъл!
Тези неща не виждат бял свят защото разходите са положителен имидж биват ефективно усвоявани.
edin drug
Рейтинг: 2758 Неутралнохубаво е да имаш имидж ,ама не с нашите данъци бе другари ,плащаме най високи данъци в кварталите над пътя за Златните , а за една петилетка няма нито лев за асфалтиране и на една улица , макадами и дупки ,по зле от циганската махала или гето на което си пожелаете село в държавата ,а данъците милиони , докога ще ни харчите парите за глупости .
Медиен манипулатор
Рейтинг: 2213 НеутралноМедиите са рекетьори. Смееш ли да не си платиш.
Свободен архитект, урбанист и еколог!