Ще има наказани горски заради сондажите в Кресненското дефиле

Дамян Дамянов

© Анелия Николова

Дамян Дамянов



Сондажите в Кресненското дефиле са се извършвали месец. Ще има наказани служители на горското стопанство, които са пропуснали да ги забележат. Това се разбра от думите на директора на Югозападното държавно предприятие (ЮЗДП) инж. Дамян Дамянов в ефира на Би Ти Ви по повод резултатите от назначената проверка на нерегламентираните дейности по трасето.


"Разчистени са стари и са създадени нови общо 5 км пътища, огромен пропуск е, че никой не е имал информация, ще се търси отговорност от властите", добави той. Терените, върху които са направени пътищата и сондажите, са държавна собственост и попадат в района на "Държавно горско стопанство Кресна".


Вчера от репортаж на телевизията стана известно, че фирмата "Пътпроект 2000" е правила временни пътища и сондажи миналото лято в Кресненското дефиле. Фондация "Антикорупционен фонд" (АКФ) изрази с писмо до медиите подозренията си, че преди официалното обявяване на обществена поръчка за изграждането на най-скъпия и сложен участък на магистралата от Крупник до Кресна тя вече е компрометирана, тъй като "една компания има предимство пред останалите". В писмото се съобщава, че проверка е установила, че периодът на изграждане на временните пътища е юни - септември 2018 г. На място са били открити и следи от извършени вертикални сондажи, типични за проучвателни дейности в началните етапи на пътното строителство.


Директорите на горското стопанство и Югозападното държавно отрекоха да са знаели за съществуването на пътищата и сондажите и отрекоха те да са ги изградили или да са дали разрешение за изграждането им. От Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) пък посочиха в писмо до медиите, че не са възлагали никакви дейности, свързани с бъдещото трасе на магистрала "Струма".

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1830 Неутрално

    Така наречените държавни горски стопанства, са слепи и глухи и под носа им изсякоха хиляди декари гори, та някакви си жалки километри горски пътчета и тук/там някой сондаж - това е микросдопично и няма как да бъде усетено.

  2. 2 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 1105 Неутрално

    "Директорите на горското стопанство и Югозападното държавно отрекоха да са знаели за съществуването на пътищата и сондажите"
    И сега какво, ще накажете няколко обикновени служители за да демонстрирате дейност? Не знам дали ще се намери и един човек да повярва, че не сте знаели. Това не е някой с брадва да се шмугне в храсталаците, че да не го видите.

  3. 3 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 2201 Неутрално

    Не ги укорявайте. Това поведение е държавно подкрепяна политика и показва наяве една строго пазена обществена тайна - обществените поръчки са голи, като царя.

  4. 4 Профил на МОЙШЕ   ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 153 Любопитно

    Чета за тези сондажи и вррявата около тях, и се питам друго, от чисто инженерна глеедна точка:

    ЗАЩО държавата не е направила предварителни прроучвания по планираното трасе? И да оповести тезултатите в документацията на търга? Все пак ДЪРЖАВАТА иска да се прокара път там, не е бай Пенчо от Долно Нанагорнище който иска да постррои плевня, и иска да знае каква е земята под нея: Сал едни скали или др уго?

    Трябва да са много некадърни тези поръчители на такъв обект, ако очакват потенциалните изпълнители да свършат качествена работа в рамките на бюджета/сумата след долната черта колко ще струва тази магистрала, без НИКОЙ да знае що за земя има по трасето! И въобще КОЙ НЕКАДЪРНИК подготвя документация за търг, без да ввключи що годе реални данни в каква земя се кОпа-скали (монолитни повече или по малко) или много по "удобна за кОпане" земя. Има съществена разлика в цената на кубометър копане, което се отразява на стойността на проекта (планирана и крайната).

    Умишлено игнорирам проблема с незаконна дейност в държавни земи.

    За протокола.

    Ако някой знае дали това (да се вади на търг подобен проект без данни за земята по него) е нормална практика, или просто пропуск-моля да ме информира.

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  5. 5 Профил на ilegal
    ilegal
    Рейтинг: 240 Неутрално

    Това е страх!! Всеки се спотайва и си трайка. Показателно за състоянието на държавните институции. Щом това се случва при горските структури, които в недалèчното минало бяха като полу-военизирани (ясна йерархия, ред и дисциплина), може само да си представим какво се случва в другите институции.

  6. 6 Профил на paf
    paf
    Рейтинг: 866 Весело

    Ами да! Кой ще е виновен?! Горският, разбира се!
    Така е: портиерът, чистачката, санитарката - най-големите виновници в държавата! Строги санкции за такива!

  7. 7 Профил на jif44392826
    jif44392826
    Рейтинг: 430 Гневно

    Да, да , тя рибата се вмирисва откъм главата...

  8. 8 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2614 Неутрално

    Не само горските. И чистачките са за наказание... Много ясно, че директорите са чисти като сълза.

  9. 9 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3676 Неутрално

    Ми как се прави оферта за обект за милиарди, без да си имаш представа за условията за проектиране и строителство? Държавенцето трябва поне проектите да прави и да ги предоставя като офертен материал. Боко толкова лентички сряза и не го разбра как се прави. То и от кучето не става касапин. Загуба от временните пътища няма, щото тъй или иначе ще ги има и още ще се направят, но е трябвало да се съгласуват със собственика на земята. Сега държавата да изкупи документите по направените предварителни проучвания и да ги предостави на всички участници в търга. И да спрат да се мотаят, щото времето минава.

  10. 10 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11619 Весело

    Кои ли са тези "сондажници"? :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  11. 11 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3676 Неутрално

    Кои ли са тези "сондажници"? :)
    —цитат от коментар 10 на penetrating


    Сондажи и силно казано. Сигурно са дупчили повърхностно, за да видят каква е скалата. Щото там теренът е скален. Те да не търсят нефт и газ? Освен това сондажите са много скъпи.

  12. 12 Профил на МОЙШЕ   ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 153 Любопитно

    До коментар [#1] от "tsvetko_51":
    До коментар [#2] от "truly":
    До коментар [#3] от "hammurabi":
    До коментар [#5] от "ilegal":
    До коментар [#6] от "paf":
    До коментар [#7] от "jif44392826":
    До коментар [#8] от "vhv":

    Уважаеми съфорумници, прави ссте в свойте коментари относно допускането на неразрешени строителни дейности (горски път и сондажи). КАКВА е реалната вреда от това? Бастисани са 100...200...1000 дървета по трасето на горския път. Десетократно повече дървета ще бъдат бастисани при изпълнението на този участък в пътя...магистралата.

    Защо не реагирате на написаното в моя коментар: Държавата вади на търг проект без данни за каква е почвата по трасето?

    Вредата на държавния бюджет от този калпаво скроен търг е в порядъка на ДЕСЕТКИ милиони.

    Изпълнителите (освен който е направил неразрешените сондажи) са заставени да гадаят каква е земята от количествата в търга. Например 15,000 кубометра изкопни работи за скална земя, и 155,000 в "лека земя". Тези количества са изсмукани от пръста на НЕкадърния проектант изготвил документацията. Иди знай къде се е човъркал с този пръст-в носа или в...около седалищните му органи.

    Дават те цени (напримеер 10 лв/куб "удобна" цена и 45 лв/куб скална. Оказва се че "удобната земя" е само 10,000 кубометра, скалната-160,000 кубометра. Появяват се едни допълнителни

    145,000 к.м. х (45-10)=5,075,000 лв.

    Няма ги парите, к'о прай'м? Понижават се "периферните" работи-мантинели, маркировка и др-по опасно е за шофиране, жертви! Прехвърлят се пари от друг проект към този-в другия проект не се прави ввсичко проектирано...

    ТУК е ИСТИНСКИЯТ проблем-в калпаво подготвен търг. НЕ в 2-300 бастисани дървета година преди да ги бастисат при изпълнението на проекта.



    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  13. 13 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2851 Неутрално

    Некадърниците проспали проучването на терена обвиняват пъвопроходците за свършена работа. По добре да ги поканат да споделят резултатите и да ги заплатят. Доколкото за прокараните пътища - това е голямо предимство за горските, ако трябва да се гаси пожар. Деиноста по противопожарните просеки и горски пътища е тотално занемарена.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  14. 14 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1345 Неутрално

    Горските са казали на началника си, той на неговия и така до човекът, който обратно е казал "те са наши хора, не ги пипайте". И накрая гори този, на когото в трудовата характеристика пише, че трябва да следи... В цялата държава за всичко е така.

  15. 15 Профил на deeper
    deeper
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Този проект нямаше ли да се възлага като инженеринг - проект и изпълнение от победителя в търга. Тогава Държавата няма ангажимент към проучване.
    Тогава всеки бъдещ кандидат трябва да подготви своята оферта на база свои предпроектни проучвания, като преди това иска разрешение от Държавата ( институции и вероятно уведомление до ГС Кресна).

  16. 16 Профил на gobay
    gobay
    Рейтинг: 1154 Неутрално

    До коментар [#14] от "Лео":

    Затова има хартия и средства за писане.Има и входящи и изходящи дневници.Всичко от рода казал някой на някого е бош лаф работа.

  17. 17 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3970 Неутрално

    Поредното бюрократично безумие. Някой, някъде, нещо си. А виновни няма. Сега намериха редовия горски, от който нищо не зависи.

  18. 18 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8782 Неутрално

    Знаех си, че само горските са виновни.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK