"Братята са канонизирани от православната и католическата църква за светци и равноапостоли, а през 1980 г. папа Йоан-Павел II ги обявява за покровители на Европа."
Вечна и светла да е паметта на Свети Константин - Кирил Философ. И МОЛЯ престанете с този русизъм "славянобългарски". Делото му е от световно значение и формира културата на цяла Югоизточна Европа в ранното средновековие!!!!!
Първият от Светите седмочисленици: светите братя Кирил и Методий и техните ученици: Климент, Наум, Сава, Горазд и Ангеларий. Изгонени от Моравия, намерили прием в България. Това е нашата свещена седморка, светозарен седмосвещник, сияйно съзвездие върху българския духовен небосклон - небесните ангели и покровители на българския народ!
Не съм 100% сигурен кой точно е кръстил азбуката кирилица, но доколкото знам това са били учениците на Св. Кирил и Методий. Правят го в знак на признателност, уважение и любов към тях - техните учители.
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
Вечна и светла да е паметта на Свети Константин - Кирил Философ.И МОЛЯ престанете с този русизъм "славянобългарски".Делото му е от световно значение и формира културата на цяла Югоизточна Европа в ранното средновековие!!!!!
Паисий Хилендарски пише за "словеноболгарска" история, а на славяно... Има 2 главни теории за това, какво значи това "словено-", първата - да идва от "слово" и да означава писмен, учен човек или просветен (от Бог), т.е. православен християнин. Втората версия е да идва от общото наименование на племенатата на словените. Т.нар. термин "славяни" от слава, се появява от Екатерина Велика, когато Руската империя за първи път изгражда стратегията на панславизма - т.е. руснаците да плячкосват териотории на другите им "братя славяни".
Вечна и светла да е паметта на Свети Константин - Кирил Философ.И МОЛЯ престанете с този русизъм "славянобългарски".Делото му е от световно значение и формира културата на цяла Югоизточна Европа в ранното средновековие!!!!!
Паисий Хилендарски пише за "словеноболгарска" история, а на славяно... Има 2 главни теории за това, какво значи това "словено-", първата - да идва от "слово" и да означава писмен, учен човек или просветен (от Бог), т.е. православен християнин. Втората версия е да идва от общото наименование на племенатата на словените. Т.нар. термин "славяни" от слава, се появява от Екатерина Велика, когато Руската империя за първи път изгражда стратегията на панславизма - т.е. руснаците да плячкосват териотории на другите им "братя славяни".
До коментар [#8] от "log_on":Не съм 100% сигурен кой точно е кръстил азбуката кирилица, но доколкото знам това са били учениците на Св. Кирил и Методий. Правят го в знак на признателност, уважение и любов към тях - техните учители.
Ако е така,в което не съм сигурен иенно днес е времето това ''определение'' да се премахне,защото тази азбука е създадена само за българския език.А като ''кирилица'' и други етноси в Източна Европа си я приписват като своя.
Азбуката създадена от светите братя Кирил и Методий по време на Великоморавската и Панонската мисия е глаголица. Това е първата азбука. След приемането на учениците им от св. Княз Борис кръстител те създават новият вариант, която кръщават на учителя св. Кирил. Затова е кирилица и е запазена до днес. Поклон пред светлата памет на св. Кирил
Хора, хайде малко да се абстрахираме от написаното в учебниците. Кога Кирил и Методий създават азбуката и къде. Кога отиват във Великоморавия и защо. Дали за славяноговорещи полугърци не е било по лесно да адаптират гръцката азбука към славянския език, добавяйки няколко букви за звуците, които ги няма в гръцкия. Откъде 8 години преди да отидат в Моравско са знаели за това и защо се е налагало да измислят напълно непознати букви. Във Византия славяните не е имало проблем да си имат азбука, подобна на гръцката, нали. Вече във Великоморавия това е голям проблем защото … немско влияние, папа се сърди и т.н. И май е доста по-лесно да замениш вече измислените букви на кирилицата с нови знаци, неприличащи на никоя позната тогава азбука /условно/. Щом учениците на Кирил са нарекли по-лесната и удобна азбука на негово име, явно е имало защо и най-вероятно това е била първата славянска азбука. Глаголицата е създадена с конкретна цел - Великоморавия и просъществува дълго само в католическо и под влияние на Унгария, даже за известно време под властта й Хърватско. Навсякъде почти веднага е заменена с много по-логичната и удобна кирилица.
Понякога историята трябва да се чете малко по-критично. Имаше например един разказ на хронист за поход на Константин Копроним срещу нас, при който в битка ни разбили съвършено, но се върнал обратно и населението на Константинопол недоволствало заради големите жертви на ромеите. Ами баси победата, а - връщат се обратно при поход с цел да ни завладеят и имат много жертви.
Това е така, тази азбука беше създадена в България и създадена за нашият народ, но след това много други главно славянски народи също почват да я ползват защото е близка и разбираема за тях. Аз лично не виждам нищо лошо в това, точно обратно. Както се казва и ние дадохме нещо на света... и това е кирилицата. Не бива да има ревност.
Между другото, този конкретен случай с кирилицата не е изключение, има и други подобни случаи, примерно латиницата. Сигурно знаеш, че тя измислена и ползвана от Римската имерия, но след това тя се разпространява в цяла Европа (сред германските народи и държави), а по късно и в целия свят... стига чак до Виетнам и Индонезия, които днес ползват точно латиницата като тяхна азбука.
Същото е и с китайската писменост, която се взима като модел от други народи и държави - като например Корея и Япония. По късно корейците създават своя собствена азбука на която пишат и днес.
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
Сега се сещам още нещо, по време на моите пътувания в чужбина на няколко пъти ми се случи да ме бъркат за руснак, примерно последния път помолих една испанка да направи снимка на мен и приятелката ми, и докато тя правеше това видя, че менюто на фотоапарата е на кирилица и си помисли, че ние сме руснаци, защото явно знаеше, че руснаците ползват кирилицата. Аз след това търпеливо й обясних, че това е българска азбука, измислена в България и след това разпространена в Източна Европа, включително в Русия.
За съжаление имам чуството, че много европейци не знаят нищо за историята на кирилицата. Нашето правителство трябва да прави някакви образователни камапании поне в рамките на ЕС в тази насока.
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
Повечето хора знаят. Но и на мене ми се е случвало да ме питат защо ползваме руската азбука... Апропо, дали някой си спомня това, че арабската азбука е базирана на грузинската? Колко араби знаят това? Грузия е велика държава със стара култура. Но си мисля че и самите грузинци не знаят колко велики са били...
До коментар [#10] от "alextan": Алкашките са царе на плячкосването, като се започне от мародерствата им о време на война и се стигне да ограбване на историята на Отечеството. До скоро се правеха, че не са чували историческият факт, че Свети Киприян Цамблак е първи Патриарх на Русия, Киев и литва.... "Руснаци, Сър"!!!
Хайде поне под тази статия да не споменаваме руснаците. Дали сме им това, от което имат нужда. Те са си взели после доста неща...Било каквото било...Да са живи и здрави. Гордейте се, че принадлежите към народ с такава история, надживял много неща и дал на света доста!
В Чехия и Словакия светите братя са много на почит. Водещия на Панорама Бойко Василив беше напрвил много хубав документален филм точно от тези две държави във връзка с тях.
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
Кирил е велик - създал азбука, превел свещените книги и се преборил църковнославянският език да бъде признат за каноничен, заедно с гръцкия, латинския и еврейския. Това е основата за просвещение и държавност в източна Европа.
"....Навсякъде почти веднага е заменена с много по-логичната и удобна кирилица...."
Защо "Кирилица", а не "константиница", след като Константин е станал Кирил само 50 дни преди да почине в Рим? Всъщност светите братя са създали глаголицата, а кирилицата я дължим май на Климент? Има един много интересен въпрос: Колко Моравии са съществували на картата на Европа по времето на Солунските братя - през Х в. ? Коя е Мегали Морави на Константин Багрянородни, и Великоморавия на княз Ростислав? Първата е някъде до Белград (в Българския каганат), т.е. във "византийския" свят, а втората някъде далеч по на север...
И други въпроси....
Кога Константин Философ е провел диспута с триезичниците във Венеция- на път за Рим, или на връщане от Моравия? Защо нашите историци не забелязват мисията на Константин и Методий по долината на българската Брегалница? Защо се игнорира епископската деност на Методий в българския град Сирмиум? Каккво прави Методий в в т. нар. Дюканжов списък на българските епископи? Убитият император Миахил ІІІ или българският цар Борис-МИХАИЛ изпраща Константин и Методий в Рим? Защо император Василий І Македонец кани толкова любезно Методий в Константинопол, а само малко преди това го е заплашвал със смъртно наказание? Как ПРАТЕНИК (дипломат) на Константинополската патриаршия би приел иночество (монашество) в Рим при папата, без да покрие името си с позор за вечни времена? Папско благодушие ли е накарало Адриан ІІ да допусне богослужение на черковно-славянски език при болезнената ревнивост по въпроса на римо- католическата институция, или е бил притиснат от неизвестни нам обстоятелства? Каква е ролята на Солунските равноапостоли за покръстването на Български каганат, и кой е монаха-живописец Методий, привлякъл кан Борис към християнската вяра?
Прелюбопитни въпроси, на които неизвестно защо не се обръща внимание.
До коментар [#21] от "Бриго докара Симеон":В Чехия и Словакия светите братя са много на почит. Водещия на Панорама Бойко Василив беше напрвил много хубав документален филм точно от тези две държави във връзка с тях.
разбира се, че ще са на почит. Това е една възможност да поставят началото на държавността си в малко по-отдалечени години, в зората на появата на първите държави в Европа след разпадането на Римската империя. А дали княжеството на Ростислав не е било някакво селце?
И още нещо. Огромната практическа работа на учениците на Кирил и Методий. Разбира се за образуването на отделна черква се изисква разрешение от вселенския патриарх. Но самото покръстване, обучение на свещеници и миряни е дело на българските монаси и свещеници. На български (или тъй наречения църковнославянски). Благодарение на турския език, нашия е еволюирал доста, драматично се е променил, израстнал е. Представям си сега да говорим с падежи... Докато другите езици, специално руския, са консервативно запазени, много по-близки до оригиналния български. Опропо, бях в един незначителен градец в САЩ. Рочестър в Минесота. Седалището на Мейо Клиник и IBM. Нямаше българска църква, но имаше гръцка. Та отчето ни покани на празника на гръцката култура. Знаеше отлично църковнославянски (по задължение!!), но служеше на гръцки и английски... На тържеството помогнахме в кухнята. Появи се една млада жена на име Христина. Която ни каза, че разбира много добре какво си говорим с жена ми. И започна да говори на чист български, е верно малко архаичен, езика с който говорше баба ми!! В къщи всички говорили български. На възклицанието ни - та ти си българка, тя се огледа страхливо и въпреки че бяхме сами, каза плахо че е гъркиня?!? Когато обаче започна тържествената част, се учудихме безкрайно - първо пуснаха диска с Невероятните Български Гласове, след това няколко девойчета в български носии играха ръченица и пяха български песни на български! Попитахме отчето защо представят българската култура като гръцка, на което той насмешливо отвърна - айде да не се занимаваме с политика... Ужас.
ЛЪЖА! Глаголицата е създадена векове и векове ПРЕДИ кирилицата. За неин не създател, а осъвременител (според църковния историк Филосторг) се смята Етикус от Истрос - градче в Добруджа малко на юг от днешна Константия (Констанца). Това тракийско градче, благоустроено и укрепено от римляните, е запазено като добре експониран "археологически парк" в днешна Румъния. За разлика от у нас, румънците не са възприели РУСКИТЕ ЛЪЖИ за нашата история. И така, литераторът-трак(т.е. българин) от Истрос вкарва в ред древното писмо около 4-ти век след Христа. Аз-Буки-Веди-Глаголати ... Българската ГЛАГОЛИЧЕСКА азбука е всъщност химн на знанието: "Аз буки веди глаголи добро есть жичье… – Аз зная буквите и животът чрез знанието е добър" - Няколко десетилетия по-късно Св.Урфил (според същия църковен историк Филосторг) превежда Библията, без Царства (за да не се повлиявали читателите и слушателите от безкрайните войни там) и без Новия Завет - на БЪЛГАРСКИ ЕЗИК с ГЛАГОЛИЧЕСКИТЕ БУКВИ, вкарани в система от Етикус Истрийски. Този превод предшества превода на Библията на ЛАТИНСКИ от Св.Йероним от Далмация с около четвърт век. ... БЪЛГАРСКАТА ГЛАГОЛИЦА се ползва още няколко века за богослужебни цели от общността на българите-християни, защото другата възможност е да ползват ГРЪЦКИ БУКВИ. За този период има смесени български текстове с ГЛАГОЛИЦА и български текстове с ГРЪЦКИ БУКВИ, нещо като тогавашната "Шльокавица". Накрая се стига до обединяването на Глаголицата с Гръцките букви - Кирилицата е точно това. В гръцката азбука и говор няма характерни български звуци и такива са взети от Глаголицата. ... Св.Урфил, "Учителят на Гетите" е взет на абордаж от немската и руска пропаганда и е представен като "Вулфила", уж създател на азбука на "готите", уж така се наричали немците. За доказателство навират в очите ни "Кодекс Аргентум" от Упсала, уж писан от Св.Урфил на старонемски. А това е фалшификат от 17век, писан със сребърно мастило на груб, нехарактерен за нашите стари книги пергамент. Писан със сребърно мастило години след неговото доказано изобретяване през 17век. В този "Кодекс Аргентум" от Упсала се съдържа само Новия Завет. А нали според Филосторг Св.Урфил е превел Библията БЕЗ ЦАРСТВА и БЕЗ НОВИЯ ЗАВЕТ? Проф.Асен Чилингиров издаде пространен много убедителен и изобилно документиран труд затова, че ГЕТИТЕ и ГОТИТЕ (едно и също) са ТРАКИТЕ, т.е. БЪЛГАРИТЕ. Още повече, че според Херодот "Траките са най-големият народ след индийците" и толкова голям народ няма къде да се дене или да изчезне. В крайна сметка, ГЛАГОЛИЦАТА е БЪЛГАРСКО ДЕЛО. Затова като вляза в Катедралата в Загреб, веднага след входа се обръщам благоговейно надясно - там блести БЪЛГАРСКАТА ГЛАГОЛИЦА, написана в хърватския ъгловат дизайн. В Хърватско тя се е ползвала докъм 15-16век след Христа.
Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
Това ми каза един професор от Иран, сега професор в САЩ. Иранците не са араби, но влиянието на исляма довежда до ползването на арабската азбука. Той е правил задълбочени проучвания по темата още в Иран. И твърди че много вероятно е така. Аз съм математик, много вероятно винаги е било нещо по-голямо от 75%... Няма твърди доказателства разбира се, все още е спорно. Но едно е верно, наистина грузинската азбука е базирана на финикийската.
"Успение" от старобългарски - починал. Коренът е близо до "успал се, заспал".
Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
Не знам в детайли разбира се, но примерно за латиницата знам, че в голямата си част се базира на гръцката писменост. И също знам повечето държави, които днес ползват латиницата, те са доста впрочем.... десетки.
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
БРАТЯТА не са българи, а чисти византийци, предоставени от Двора и Императора на Византия платени чиновници(монаси), натоварени да създадат писмо на населяващите на север, за да може да се създаде ред в плащането и събирането на данъците. ТОВА Е ЦЯЛАТА РАБОТА - ДРУГОТО Е ЗА УКРАСА на значението, забележително, но и закъсняло, днес явяващо се пречка за развитие иприобщаване в съвремието.
Тези букви никой не ги ползва, а който ги е ползвал се е отказал, само България, Русия и Монголия от няма и къде.
БРАТЯТА не са българи, а чисти византийци, предоставени от Двора и Императора на Византия платени чиновници(монаси), натоварени да създадат писмо на населяващите на север, за да може да се създаде ред в плащането и събирането на данъците. ТОВА Е ЦЯЛАТА РАБОТА - ДРУГОТО Е ЗА УКРАСА на значението, забележително, но и закъсняло, днес явяващо се пречка за развитие иприобщаване в съвремието.
Тези букви никой не ги ползва, а който ги е ползвал се е отказал, само България, Русия и Монголия от няма и къде.
БРАТЯТА не са българи, а чисти византийци, предоставени от Двора и Императора на Византия платени чиновници(монаси), натоварени да създадат писмо на населяващите на север, за да може да се създаде ред в плащането и събирането на данъците. ТОВА Е ЦЯЛАТА РАБОТА - ДРУГОТО Е ЗА УКРАСА на значението, забележително, но и закъсняло, днес явяващо се пречка за развитие иприобщаване в съвремието.
Тези букви никой не ги ползва, а който ги е ползвал се е отказал, само България, Русия и Монголия от няма и къде.
До коментар [#29] от "historama": Твоите въпроси, както и други откъслечни данни за българския произход на братята могат да доведат до извода, че те отдавна са били в комбина в Борис и предварително са подготвяли тъй - онуй именно за покръстване при нас и наши книги. Интересно е как така немците са довели учениците им точно до нашите граници, след като ги държат в затвора, тоест не са им фенове. Май Борис е ползвал жокер, обади се приятел - я папата, я немския крал и ги е помолил за услуга, която те не могат да му откажат. /Все пак държим трансилванските солници и континентална централна Европа без сол от нас, ще трябва да купува от Византия пак през нас или кой знае откъде - Португалия да речем, но пък превозът през западните земи много оскъпява - мост, граница, такси …/ Все пак за няколко години да се сменят всички книги и през 893 г. да се приеме за официален славянобългарският език изисква освен огромни ресурси /време и материали - книгите са от кожа тогава и се преписват на ръка/ и някакво предварително планиране - къде, кой, какво да се превежда. Та затова ми се струва, че първо е била разработена кирилицата като по-лесен и близък до гръцкия вариант, планиран да се ползва у нас, а глаголицата е приспособена за моравската мисия, но е имало готова вече азбука, на която само са сменени символите след като поначало е измислена като брой на буквите и звучене на всяка от тях. Но да почетем и Св. Трифон - де факто стария Дионис, но както казват мъдрите, полезно е да се вземе от езичниците всичко добро, ако му се предаде християнски смисъл.
И гърците само те си пишат на тяхната и какво, не са умрели. Гугъл превежда всичко. Какво ти пречи кирилицата лично на теб. Другите европейци ни възприемат като далечни на тях не заради азбуката, а заради манталитета и простотията. Чехите пишат на латиница, но нищо не им се разбира от един французин да речем, тоест не може да чете на техния сложен език. Но пък са католици и по-близо до манталитет до немците. Сърбите като пишат повече на латиница, да не са по-малко балканци от нас. Благодарение на тази азбука през цялото средновековие само България и Византия имат население, което е почти изцяло грамотно. През 15 век във Франция грамотни са под 10 процента от населението, а това е времето на Рабле, тоест Ренесанса и се предполага да има напредък по въпроса. През 13 век пък разликата е била още по-фрапираща, българските пратеници се присмивали на латинците, че се позовават на детски приказки като причина да имат претенции към ромейски земи - предците им били потомци на троянците. Самият хронист /техен/ казва, че тези думи на един рицар предизвикали смях у всички българи, а нали се предполага да са дипломатични нашите предци, ама явно не са се удържали. Цар Симеон ще да е чел за Ханибал и стратегията му при Кана, която приложил 171 при Ахелой, урок, който византийският военачалник може да е пропуснал. Е, може и тогава там да е ставало задръстване, както и сега преди да открият новия път, ако са го открили, де. Калоян си пише с папата, че в старите книги видял, а не се е научил да чете, защото е знаел, че ще стане цар или след като е станал.
Добави и Украйна, Беларус, Северна Македония, Сърбия, все още Казахстан, всички народи на Русия без карелите и евреите (татари, чеченци, коми, башкири, удмурти, тувинци, марийци и колкото там има още).... И както вече ти писаха - ко ти пука колко ги ползват. Те са български, наши, и само ние да си ги ползваме, пак е ОК. Гърци, Евреи, Грузинци, Арменци, Етиопци и др. - имат си собствени азбуки и си ги ползват само те. За другото съм съгласен и даже съм ти сложил плюс :)
Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
ПАТРИОТЕ, къде живееш? Времето и бъдещето е на инфотехнологиите, другия компетентен и той се гордее. Човечеството върви към единна цивилизация, а не към сепарации и емоции дори и на патриотизъм. Езика и символите на бъдещето не е нашия, нито подобен на нашия, просто защото е много сложен, подробен и метафоричен, затова заедно с другите подобни ще отиде в историята, заедно с морала и религиите, за да се изучават само за информация, какво е било някога. Затова папата ги е изгонил двамата, като е проявил интуиция и прозорливост, дори и без да подозира.
Говориш със съвременни понятия, в 9-ти, 10-ти, а и през 15-ти в. нещата са били съвсем различни, по-елементарни. Византия е понятие от 16 в., 100 години след падането на Константинопол. Иначе за дипломатите името е Източна Римска империя, императорът е бил Василевс, а поданиците му ромеи (римляни), или просто християни, говорещи някакъв гръцки, жалко подобие на класическия гръцки, сигурно с около 500 думи. Най-важното тогава е била на кого плащат данъците, в случая на Василевса.
Само патриот не ме бяха наричали :) Чувствам се гражданин на света. Иначе от известно време живея в малък град в най-бедния регион на ЕС - Северозападна България. Но примерно знам къде правят хубаво кафе в Париж или Лондон :)
Споделям написаното от теб, но времето за общ световен език е много далеч. Имам предвид - общ, единствен език. Нищо не пречи да си има един лингва-франка (напр. английски, както се очертава), а отделно всяка нация да си ползва и нейния. Така е и в момента в много от мултиетническите държави (Индия, Китай, повечето африкански държави и т.н.)
Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
1gmbh1
Рейтинг: 450 Неутрално"Братята са канонизирани от православната и католическата църква за светци и равноапостоли, а през 1980 г. папа Йоан-Павел II ги обявява за покровители на Европа."
daskal1
Рейтинг: 2785 НеутралноПоклон.
DDR
Рейтинг: 1682 НеутралноДо коментар [#1] от "gmbh":
Frieren für die Freiheit. Tempolimit für die Freiheit. Ein Kühlschrank im Sommer – notwendig oder Kriegstreiberei?На следващата емисия евро банкноти —двамата братя.
selqnin
Рейтинг: 2139 НеутралноВечна и светла да е паметта на Свети Константин - Кирил Философ.
И МОЛЯ престанете с този русизъм "славянобългарски".
Делото му е от световно значение и формира културата на цяла Югоизточна Европа в ранното средновековие!!!!!
1gmbh1
Рейтинг: 450 НеутралноДо коментар [#3] от "DDR":
"На следващата емисия евро банкноти —двамата братя."
Съгласен!
Practic
Рейтинг: 295 НеутралноПървият от Светите седмочисленици:
светите братя Кирил и Методий и техните ученици: Климент, Наум, Сава, Горазд и Ангеларий. Изгонени от Моравия, намерили прием в България.
Това е нашата свещена седморка, светозарен седмосвещник, сияйно съзвездие върху българския духовен небосклон - небесните ангели и покровители на българския народ!
Иво
Рейтинг: 3881 ЛюбопитноСвети Кирил е бил велик човек извършил велико дело. Честит светъл празник на всички българи и славяни.
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36log_on
Рейтинг: 1162 НеутралноТъпо е да наричат бг азбуката кирилица. Защото е климентица.
Иво
Рейтинг: 3881 ЛюбопитноДо коментар [#8] от "log_on":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Не съм 100% сигурен кой точно е кръстил азбуката кирилица, но доколкото знам това са били учениците на Св. Кирил и Методий. Правят го в знак на признателност, уважение и любов към тях - техните учители.
alextan
Рейтинг: 506 НеутралноПаисий Хилендарски пише за "словеноболгарска" история, а на славяно... Има 2 главни теории за това, какво значи това "словено-", първата - да идва от "слово" и да означава писмен, учен човек или просветен (от Бог), т.е. православен християнин. Втората версия е да идва от общото наименование на племенатата на словените. Т.нар. термин "славяни" от слава, се появява от Екатерина Велика, когато Руската империя за първи път изгражда стратегията на панславизма - т.е. руснаците да плячкосват териотории на другите им "братя славяни".
alextan
Рейтинг: 506 НеутралноПаисий Хилендарски пише за "словеноболгарска" история, а на славяно... Има 2 главни теории за това, какво значи това "словено-", първата - да идва от "слово" и да означава писмен, учен човек или просветен (от Бог), т.е. православен християнин. Втората версия е да идва от общото наименование на племенатата на словените. Т.нар. термин "славяни" от слава, се появява от Екатерина Велика, когато Руската империя за първи път изгражда стратегията на панславизма - т.е. руснаците да плячкосват териотории на другите им "братя славяни".
log_on
Рейтинг: 1162 НеутралноАко е така,в което не съм сигурен иенно днес е времето това ''определение'' да се премахне,защото тази азбука е създадена само за българския език.А като ''кирилица'' и други етноси в Източна Европа си я приписват като своя.
Димитър Димов
Рейтинг: 450 НеутралноАзбуката създадена от светите братя Кирил и Методий по време на Великоморавската и Панонската мисия е глаголица. Това е първата азбука. След приемането на учениците им от св. Княз Борис кръстител те създават новият вариант, която кръщават на учителя св. Кирил. Затова е кирилица и е запазена до днес. Поклон пред светлата памет на св. Кирил
Димитър Димовvictortrt
Рейтинг: 358 НеутралноХора, хайде малко да се абстрахираме от написаното в учебниците.
Кога Кирил и Методий създават азбуката и къде.
Кога отиват във Великоморавия и защо. Дали за славяноговорещи полугърци не е било по лесно да адаптират гръцката азбука към славянския език, добавяйки няколко букви за звуците, които ги няма в гръцкия.
Откъде 8 години преди да отидат в Моравско са знаели за това и защо се е налагало да измислят напълно непознати букви.
Във Византия славяните не е имало проблем да си имат азбука, подобна на гръцката, нали.
Вече във Великоморавия това е голям проблем защото … немско влияние, папа се сърди и т.н.
И май е доста по-лесно да замениш вече измислените букви на кирилицата с нови знаци, неприличащи на никоя позната тогава азбука /условно/.
Щом учениците на Кирил са нарекли по-лесната и удобна азбука на негово име, явно е имало защо и най-вероятно това е била първата славянска азбука.
Глаголицата е създадена с конкретна цел - Великоморавия и просъществува дълго само в католическо и под влияние на Унгария, даже за известно време под властта й Хърватско.
Навсякъде почти веднага е заменена с много по-логичната и удобна кирилица.
victortrt
Рейтинг: 358 НеутралноПонякога историята трябва да се чете малко по-критично. Имаше например един разказ на хронист за поход на Константин Копроним срещу нас, при който в битка ни разбили съвършено, но се върнал обратно и населението на Константинопол недоволствало заради големите жертви на ромеите. Ами баси победата, а - връщат се обратно при поход с цел да ни завладеят и имат много жертви.
Иво
Рейтинг: 3881 ЛюбопитноДо коментар [#12] от "log_on":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Това е така, тази азбука беше създадена в България и създадена за нашият народ, но след това много други главно славянски народи също почват да я ползват защото е близка и разбираема за тях. Аз лично не виждам нищо лошо в това, точно обратно. Както се казва и ние дадохме нещо на света... и това е кирилицата. Не бива да има ревност.
Между другото, този конкретен случай с кирилицата не е изключение, има и други подобни случаи, примерно латиницата. Сигурно знаеш, че тя измислена и ползвана от Римската имерия, но след това тя се разпространява в цяла Европа (сред германските народи и държави), а по късно и в целия свят... стига чак до Виетнам и Индонезия, които днес ползват точно латиницата като тяхна азбука.
Същото е и с китайската писменост, която се взима като модел от други народи и държави - като например Корея и Япония. По късно корейците създават своя собствена азбука на която пишат и днес.
Иво
Рейтинг: 3881 ЛюбопитноДо коментар [#13] от "Димитър Димов":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Точно така. Поклон пред светлата им памет.
+++
deaf
Рейтинг: 3024 НеутралноДо коментар [#3] от "DDR":
Нали беше прието на евро-банкнотите да се изобразяват само архитектурни обекти?
Иво
Рейтинг: 3881 ЛюбопитноДо коментар [#12] от "log_on":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Сега се сещам още нещо, по време на моите пътувания в чужбина на няколко пъти ми се случи да ме бъркат за руснак, примерно последния път помолих една испанка да направи снимка на мен и приятелката ми, и докато тя правеше това видя, че менюто на фотоапарата е на кирилица и си помисли, че ние сме руснаци, защото явно знаеше, че руснаците ползват кирилицата. Аз след това търпеливо й обясних, че това е българска азбука, измислена в България и след това разпространена в Източна Европа, включително в Русия.
За съжаление имам чуството, че много европейци не знаят нищо за историята на кирилицата. Нашето правителство трябва да прави някакви образователни камапании поне в рамките на ЕС в тази насока.
penetrating
Рейтинг: 8538 НеутралноЕдин истински визионер с мисия!
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertКолко е велико делото може да се види в това, че повече от 10 века то продължава да бъде устойчиво и да се развива
shumkar
Рейтинг: 672 НеутралноПреди това чехите се сетиха първи да сложат образите им върху монетата от 1 евро. Докато нашите настояваха за Мадарския конник.
charlesdegaulle
Рейтинг: 703 НеутралноДо коментар [#19] от "Иво":
Повечето хора знаят. Но и на мене ми се е случвало да ме питат защо ползваме руската азбука...
Апропо, дали някой си спомня това, че арабската азбука е базирана на грузинската? Колко араби знаят това? Грузия е велика държава със стара култура. Но си мисля че и самите грузинци не знаят колко велики са били...
selqnin
Рейтинг: 2139 НеутралноДо коментар [#10] от "alextan":
Алкашките са царе на плячкосването, като се започне от мародерствата им о време на война и се стигне да ограбване на историята на Отечеството.
До скоро се правеха, че не са чували историческият факт, че Свети Киприян Цамблак е първи Патриарх на Русия, Киев и литва....
"Руснаци, Сър"!!!
caterpillar
Рейтинг: 340 НеутралноПочти никога не съм се чувствал така, както пред гроба на Св.Кирил в криптата на Сан Клементе !
Иво
Рейтинг: 3881 ЛюбопитноДо коментар [#22] от "charlesdegaulle":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Признавам си, аз не знаех, че арабската азбука е базирана на грузинската.
Впрочем, като сме на тема азбуки, много интересна е връзката между финикийската (ханаанската) азбука и гръцката, ето повече подробности:
http://www.ancientscripts.com/greek.html
lz73
Рейтинг: 1806 НеутралноХайде поне под тази статия да не споменаваме руснаците. Дали сме им това, от което имат нужда. Те са си взели после доста неща...Било каквото било...Да са живи и здрави.
Гордейте се, че принадлежите към народ с такава история, надживял много неща и дал на света доста!
Иво
Рейтинг: 3881 ЛюбопитноДо коментар [#21] от "Бриго докара Симеон":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36В Чехия и Словакия светите братя са много на почит. Водещия на Панорама Бойко Василив беше напрвил много хубав документален филм точно от тези две държави във връзка с тях.
Кортик
Рейтинг: 2877 НеутралноКирил е велик - създал азбука, превел свещените книги и се преборил църковнославянският език да бъде признат за каноничен, заедно с гръцкия, латинския и еврейския. Това е основата за просвещение и държавност в източна Европа.
Червена линия, червен картонhistorama
Рейтинг: 672 НеутралноДо коментар [#14] от "victortrt":
"....Навсякъде почти веднага е заменена с много по-логичната и удобна кирилица...."
Защо "Кирилица", а не "константиница", след като Константин е станал Кирил само 50 дни преди да почине в Рим?
Всъщност светите братя са създали глаголицата, а кирилицата я дължим май на Климент?
Има един много интересен въпрос:
Колко Моравии са съществували на картата на Европа по времето на Солунските братя - през Х в. ? Коя е Мегали Морави на Константин Багрянородни, и Великоморавия на княз Ростислав? Първата е някъде до Белград (в Българския каганат), т.е. във "византийския" свят, а втората някъде далеч по на север...
И други въпроси....
Кога Константин Философ е провел диспута с триезичниците във Венеция- на път за Рим, или на връщане от Моравия?
Защо нашите историци не забелязват мисията на Константин и Методий по долината на българската Брегалница?
Защо се игнорира епископската деност на Методий в българския град Сирмиум? Каккво прави Методий в в т. нар. Дюканжов списък на българските епископи?
Убитият император Миахил ІІІ или българският цар Борис-МИХАИЛ изпраща Константин и Методий в Рим?
Защо император Василий І Македонец кани толкова любезно Методий в Константинопол, а само малко преди това го е заплашвал със смъртно наказание?
Как ПРАТЕНИК (дипломат) на Константинополската патриаршия би приел иночество (монашество) в Рим при папата, без да покрие името си с позор за вечни времена?
Папско благодушие ли е накарало Адриан ІІ да допусне богослужение на черковно-славянски език при болезнената ревнивост по въпроса на римо- католическата институция, или е бил притиснат от неизвестни нам обстоятелства?
Каква е ролята на Солунските равноапостоли за покръстването на Български каганат, и кой е монаха-живописец Методий, привлякъл кан Борис към християнската вяра?
Прелюбопитни въпроси, на които неизвестно защо не се обръща внимание.
shumkar
Рейтинг: 672 Неутралноразбира се, че ще са на почит. Това е една възможност да поставят началото на държавността си в малко по-отдалечени години, в зората на появата на първите държави в Европа след разпадането на Римската империя. А дали княжеството на Ростислав не е било някакво селце?
Иво
Рейтинг: 3881 ЛюбопитноДо коментар [#22] от "charlesdegaulle":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Между другото, това което виждам аз относно произхода на арабската писменост и грузинската говори, че те нямат връзка:
Грузинката е по нова писменост от арабската:
http://www.ancientscripts.com/georgian.html
А, самата арабска писменост се базира на набатейската азбука: http://www.ancientscripts.com/arabic.html
http://www.ancientscripts.com/nabataean.html
Те двете имат произход от арамейската азбука:
http://www.ancientscripts.com/aramaic.html
А, тя е почти напълно копирана от финикийската азбука:
http://www.ancientscripts.com/phoenician.html
Тоест произхода на гръцката, след това латинската, както и на евреиската и арабската азбука е един и същ - финикийската азбука.
charlesdegaulle
Рейтинг: 703 НеутралноИ още нещо. Огромната практическа работа на учениците на Кирил и Методий. Разбира се за образуването на отделна черква се изисква разрешение от вселенския патриарх. Но самото покръстване, обучение на свещеници и миряни е дело на българските монаси и свещеници. На български (или тъй наречения църковнославянски). Благодарение на турския език, нашия е еволюирал доста, драматично се е променил, израстнал е. Представям си сега да говорим с падежи... Докато другите езици, специално руския, са консервативно запазени, много по-близки до оригиналния български.
Опропо, бях в един незначителен градец в САЩ. Рочестър в Минесота. Седалището на Мейо Клиник и IBM. Нямаше българска църква, но имаше гръцка. Та отчето ни покани на празника на гръцката култура. Знаеше отлично църковнославянски (по задължение!!), но служеше на гръцки и английски... На тържеството помогнахме в кухнята. Появи се една млада жена на име Христина. Която ни каза, че разбира много добре какво си говорим с жена ми. И започна да говори на чист български, е верно малко архаичен, езика с който говорше баба ми!! В къщи всички говорили български. На възклицанието ни - та ти си българка, тя се огледа страхливо и въпреки че бяхме сами, каза плахо че е гъркиня?!? Когато обаче започна тържествената част, се учудихме безкрайно - първо пуснаха диска с Невероятните Български Гласове, след това няколко девойчета в български носии играха ръченица и пяха български песни на български! Попитахме отчето защо представят българската култура като гръцка, на което той насмешливо отвърна - айде да не се занимаваме с политика... Ужас.
Торбеш
Рейтинг: 1740 НеутралноЛЪЖА!
Глаголицата е създадена векове и векове ПРЕДИ кирилицата.
За неин не създател, а осъвременител (според църковния историк Филосторг) се смята Етикус от Истрос - градче в Добруджа малко на юг от днешна Константия (Констанца).
Това тракийско градче, благоустроено и укрепено от римляните, е запазено като добре експониран "археологически парк" в днешна Румъния. За разлика от у нас, румънците не са възприели РУСКИТЕ ЛЪЖИ за нашата история.
И така, литераторът-трак(т.е. българин) от Истрос вкарва в ред древното писмо около 4-ти век след Христа.
Аз-Буки-Веди-Глаголати ... Българската ГЛАГОЛИЧЕСКА азбука е всъщност химн на знанието: "Аз буки веди глаголи добро есть жичье… – Аз зная буквите и животът чрез знанието е добър" -
Няколко десетилетия по-късно Св.Урфил (според същия църковен историк Филосторг) превежда Библията, без Царства (за да не се повлиявали читателите и слушателите от безкрайните войни там) и без Новия Завет - на БЪЛГАРСКИ ЕЗИК с ГЛАГОЛИЧЕСКИТЕ БУКВИ, вкарани в система от Етикус Истрийски.
Този превод предшества превода на Библията на ЛАТИНСКИ от Св.Йероним от Далмация с около четвърт век.
...
БЪЛГАРСКАТА ГЛАГОЛИЦА се ползва още няколко века за богослужебни цели от общността на българите-християни, защото другата възможност е да ползват ГРЪЦКИ БУКВИ. За този период има смесени български текстове с ГЛАГОЛИЦА и български текстове с ГРЪЦКИ БУКВИ, нещо като тогавашната "Шльокавица".
Накрая се стига до обединяването на Глаголицата с Гръцките букви - Кирилицата е точно това. В гръцката азбука и говор няма характерни български звуци и такива са взети от Глаголицата.
...
Св.Урфил, "Учителят на Гетите" е взет на абордаж от немската и руска пропаганда и е представен като "Вулфила", уж създател на азбука на "готите", уж така се наричали немците. За доказателство навират в очите ни "Кодекс Аргентум" от Упсала, уж писан от Св.Урфил на старонемски.
А това е фалшификат от 17век, писан със сребърно мастило на груб, нехарактерен за нашите стари книги пергамент. Писан със сребърно мастило години след неговото доказано изобретяване през 17век. В този "Кодекс Аргентум" от Упсала се съдържа само Новия Завет. А нали според Филосторг Св.Урфил е превел Библията БЕЗ ЦАРСТВА и БЕЗ НОВИЯ ЗАВЕТ?
Проф.Асен Чилингиров издаде пространен много убедителен и изобилно документиран труд затова, че ГЕТИТЕ и ГОТИТЕ (едно и също) са ТРАКИТЕ, т.е. БЪЛГАРИТЕ. Още повече, че според Херодот "Траките са най-големият народ след индийците" и толкова голям народ няма къде да се дене или да изчезне.
В крайна сметка, ГЛАГОЛИЦАТА е БЪЛГАРСКО ДЕЛО.
Затова като вляза в Катедралата в Загреб, веднага след входа се обръщам благоговейно надясно - там блести БЪЛГАРСКАТА ГЛАГОЛИЦА, написана в хърватския ъгловат дизайн. В Хърватско тя се е ползвала докъм 15-16век след Христа.
Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
charlesdegaulle
Рейтинг: 703 НеутралноДо коментар [#31] от "Иво":
Това ми каза един професор от Иран, сега професор в САЩ. Иранците не са араби, но влиянието на исляма довежда до ползването на арабската азбука. Той е правил задълбочени проучвания по темата още в Иран. И твърди че много вероятно е така. Аз съм математик, много вероятно винаги е било нещо по-голямо от 75%... Няма твърди доказателства разбира се, все още е спорно. Но едно е верно, наистина грузинската азбука е базирана на финикийската.
blondofil
Рейтинг: 2488 НеутралноСамо аз ли не знам какво е "успение"?
Athanatos
Рейтинг: 1742 НеутралноДо коментар [#19] от "Иво":
Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .А ти какво знаеш за историята на латиницата?!?
Или за историята на гръцката или арабската азбука?
Защо всеки си мисли, че светът му е длъжен с нещо и трябва да му знае патриотичните напъни?!?
Athanatos
Рейтинг: 1742 НеутралноМежду другото ,и според католическия календар днес е денят на Св.Св.Кирил и Методий.
Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .За никакъв Св.Валентин не се споменава. :)
Торбеш
Рейтинг: 1740 Неутрално"Успение" от старобългарски - починал.
Коренът е близо до "успал се, заспал". Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
Иво
Рейтинг: 3881 ЛюбопитноДо коментар [#34] от "charlesdegaulle":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Разбирам, но според мен това е по-скоро негово лично мнение и становище, а не общоприет от историците и лингвистите факт.
Иво
Рейтинг: 3881 ЛюбопитноДо коментар [#36] от "Athanatos":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Не знам в детайли разбира се, но примерно за латиницата знам, че в голямата си част се базира на гръцката писменост. И също знам повечето държави, които днес ползват латиницата, те са доста впрочем.... десетки.
blondofil
Рейтинг: 2488 НеутралноДо коментар [#38] от "Торбеш":
Мерси. Научих нещо.
DDR
Рейтинг: 1682 ЛюбопитноИма ли някъде снимка на тази монета? Коя емисия е и коя страна я е издала?
Frieren für die Freiheit. Tempolimit für die Freiheit. Ein Kühlschrank im Sommer – notwendig oder Kriegstreiberei?
Peni Nikol
Рейтинг: 3153 НеутралноСветъл празник на всички Българи и славяни.
Peni Nikolconvince
Рейтинг: 1234 НеутралноБРАТЯТА не са българи, а чисти византийци, предоставени от Двора и Императора на Византия платени чиновници(монаси), натоварени да създадат писмо на населяващите на север, за да може да се създаде ред в плащането и събирането на данъците.
ТОВА Е ЦЯЛАТА РАБОТА - ДРУГОТО Е ЗА УКРАСА на значението, забележително, но и закъсняло, днес явяващо се пречка за развитие иприобщаване в съвремието.
Тези букви никой не ги ползва, а който ги е ползвал се е отказал, само България, Русия и Монголия от няма и къде.
convince
Рейтинг: 1234 НеутралноБРАТЯТА не са българи, а чисти византийци, предоставени от Двора и Императора на Византия платени чиновници(монаси), натоварени да създадат писмо на населяващите на север, за да може да се създаде ред в плащането и събирането на данъците.
ТОВА Е ЦЯЛАТА РАБОТА - ДРУГОТО Е ЗА УКРАСА на значението, забележително, но и закъсняло, днес явяващо се пречка за развитие иприобщаване в съвремието.
Тези букви никой не ги ползва, а който ги е ползвал се е отказал, само България, Русия и Монголия от няма и къде.
convince
Рейтинг: 1234 НеутралноБРАТЯТА не са българи, а чисти византийци, предоставени от Двора и Императора на Византия платени чиновници(монаси), натоварени да създадат писмо на населяващите на север, за да може да се създаде ред в плащането и събирането на данъците.
ТОВА Е ЦЯЛАТА РАБОТА - ДРУГОТО Е ЗА УКРАСА на значението, забележително, но и закъсняло, днес явяващо се пречка за развитие иприобщаване в съвремието.
Тези букви никой не ги ползва, а който ги е ползвал се е отказал, само България, Русия и Монголия от няма и къде.
victortrt
Рейтинг: 358 НеутралноДо коментар [#29] от "historama":
Твоите въпроси, както и други откъслечни данни за българския произход на братята могат да доведат до извода, че те отдавна са били в комбина в Борис и предварително са подготвяли тъй - онуй именно за покръстване при нас и наши книги.
Интересно е как така немците са довели учениците им точно до нашите граници, след като ги държат в затвора, тоест не са им фенове.
Май Борис е ползвал жокер, обади се приятел - я папата, я немския крал и ги е помолил за услуга, която те не могат да му откажат. /Все пак държим трансилванските солници и континентална централна Европа без сол от нас, ще трябва да купува от Византия пак през нас или кой знае откъде - Португалия да речем, но пък превозът през западните земи много оскъпява - мост, граница, такси …/
Все пак за няколко години да се сменят всички книги и през 893 г. да се приеме за официален славянобългарският език изисква освен огромни ресурси /време и материали - книгите са от кожа тогава и се преписват на ръка/ и някакво предварително планиране - къде, кой, какво да се превежда.
Та затова ми се струва, че първо е била разработена кирилицата като по-лесен и близък до гръцкия вариант, планиран да се ползва у нас, а глаголицата е приспособена за моравската мисия, но е имало готова вече азбука, на която само са сменени символите след като поначало е измислена като брой на буквите и звучене на всяка от тях.
Но да почетем и Св. Трифон - де факто стария Дионис, но както казват мъдрите, полезно е да се вземе от езичниците всичко добро, ако му се предаде християнски смисъл.
victortrt
Рейтинг: 358 НеутралноДо коментар [#45] от "convince":
И гърците само те си пишат на тяхната и какво, не са умрели. Гугъл превежда всичко. Какво ти пречи кирилицата лично на теб. Другите европейци ни възприемат като далечни на тях не заради азбуката, а заради манталитета и простотията. Чехите пишат на латиница, но нищо не им се разбира от един французин да речем, тоест не може да чете на техния сложен език. Но пък са католици и по-близо до манталитет до немците.
Сърбите като пишат повече на латиница, да не са по-малко балканци от нас.
Благодарение на тази азбука през цялото средновековие само България и Византия имат население, което е почти изцяло грамотно.
През 15 век във Франция грамотни са под 10 процента от населението, а това е времето на Рабле, тоест Ренесанса и се предполага да има напредък по въпроса.
През 13 век пък разликата е била още по-фрапираща, българските пратеници се присмивали на латинците, че се позовават на детски приказки като причина да имат претенции към ромейски земи - предците им били потомци на троянците.
Самият хронист /техен/ казва, че тези думи на един рицар предизвикали смях у всички българи, а нали се предполага да са дипломатични нашите предци, ама явно не са се удържали.
Цар Симеон ще да е чел за Ханибал и стратегията му при Кана, която приложил 171 при Ахелой, урок, който византийският военачалник може да е пропуснал.
Е, може и тогава там да е ставало задръстване, както и сега преди да открият новия път, ако са го открили, де.
Калоян си пише с папата, че в старите книги видял, а не се е научил да чете, защото е знаел, че ще стане цар или след като е станал.
hue00596226
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#4] от "selqnin":
О,неразумни и юроде...нещо говорили ти от коя творба е?
Athanatos
Рейтинг: 1742 НеутралноДобави и Украйна, Беларус, Северна Македония, Сърбия, все още Казахстан, всички народи на Русия без карелите и евреите (татари, чеченци, коми, башкири, удмурти, тувинци, марийци и колкото там има още)....
И както вече ти писаха - ко ти пука колко ги ползват. Те са български, наши, и само ние да си ги ползваме, пак е ОК. Гърци, Евреи, Грузинци, Арменци, Етиопци и др. - имат си собствени азбуки и си ги ползват само те.
За другото съм съгласен и даже съм ти сложил плюс :)
Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
convince
Рейтинг: 1234 НеутралноДо коментар [#50] от "Athanatos":
ПАТРИОТЕ, къде живееш?
Времето и бъдещето е на инфотехнологиите, другия компетентен и той се гордее.
Човечеството върви към единна цивилизация, а не към сепарации и емоции дори и на патриотизъм.
Езика и символите на бъдещето не е нашия, нито подобен на нашия, просто защото е много сложен, подробен и метафоричен, затова заедно с другите подобни ще отиде в историята, заедно с морала и религиите, за да се изучават само за информация, какво е било някога.
Затова папата ги е изгонил двамата, като е проявил интуиция и прозорливост, дори и без да подозира.
historama
Рейтинг: 672 НеутралноГовориш със съвременни понятия, в 9-ти, 10-ти, а и през 15-ти в. нещата са били съвсем различни, по-елементарни. Византия е понятие от 16 в., 100 години след падането на Константинопол. Иначе за дипломатите името е Източна Римска империя, императорът е бил Василевс, а поданиците му ромеи (римляни), или просто християни, говорещи някакъв гръцки, жалко подобие на класическия гръцки, сигурно с около 500 думи. Най-важното тогава е била на кого плащат данъците, в случая на Василевса.
Athanatos
Рейтинг: 1742 НеутралноСамо патриот не ме бяха наричали :)
Чувствам се гражданин на света. Иначе от известно време живея в малък град в най-бедния регион на ЕС - Северозападна България. Но примерно знам къде правят хубаво кафе в Париж или Лондон :)
Споделям написаното от теб, но времето за общ световен език е много далеч. Имам предвид - общ, единствен език.
Нищо не пречи да си има един лингва-франка (напр. английски, както се очертава), а отделно всяка нация да си ползва и нейния. Така е и в момента в много от мултиетническите държави (Индия, Китай, повечето африкански държави и т.н.)
Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .