Контролът на пътя може да се оптимизира, смята ръководителят на агенцията за пътна безопасност

Малина Крумова

© Надежда Чипева, Капитал

Малина Крумова



По отношение на контрола на пътя има какво да се оптимизира. Необходимо е законодателството да бъде променено, казва в интервю за вестник "24 часа" председателят на агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова. Тя обаче не съобщава повече подробности, тъй като анализите предстоят.


В интервю пред Би Ти Ви тази сутрин тя посочи, че основен проблем в момента е събираемостта на глобите от нарушения на пътя и те трябва да започнат да се събират ефективно. Създаването на новата държавна агенция към Министерския съвет беше обявено през октомври. Основната й задача е повишаване на безопасността на пътищата и намаляване на броя на жертвите при катастрофи. Една от причините беше катастрофата в Своге през август, в която имаше 20 жертви.


На пълни обороти новата агенцията за пътна безопасност към Министерския съвет може да заработи до месец, е мнението на Малина Крумова. Тя посочва, че първата задача ще е да се направи цялостен и подробен анализ на пътнотранспортната обстановка в България.




"Трябва да се прецени доколко данните, които се събират от различните ведомства, са синхронизирани, съпоставими, за да се направи качествен анализ на факторите, които влияят на високата смъртност и травматизъм при пътнотранспортни произшествия в България", допълва Крумова.


От думите и става ясно, че сегашната статистика не е достатъчно достоверна. Малина Крумова добавя, че в бъдеще информация ще бъде събрана и анализирана по един нов системен начин, за да могат да се определят факторите, които предизвикват пътнотранспортния травматизъм и високия брой на жертвите, и да могат да се посочат правилно мерките.


Предвижда се и създаване на информационна система, в която ще са обобщени всички данни, като събирането и обработката на информация ще се автоматизира.


Крумова посочва, че целта на агенцията след първата ѝ година работа е намаление на жертвите на пътя с 20%. "Ще се опитаме след един до два месеца да сме готови с анализа на пътнотранспортната обстановка и на безопасността, за да се дадат реални препоръки за подобрението им", казва тя. Малинова заяви, че когато има инцидент на пътя, ще се прави анализ коя е най-адекватната мярка, която трябва да се предприеме, и тя ще бъде адресирана към конкретната институция.


Стратегията на хартия


Председателят на агенцията за пътна безопасност допълва, че Националната стратегия за безопасността на движението по пътищата 2010-2020 година предвижда намаление на жертвите на пътя с 50%, но две години преди крайния срок понижението е едва с 10 на сто. В момента загиналите са около 600, а целта е да са 388.


"Основната причина, заради която настоящата стратегия не показва задоволителни резултати, е, защото е останала за съжаление един документ на хартия. Липсват показатели, по които да се оцени текущо изпълнението, както и определяне на отговорни институции за всяка една от мерките. Няма и механизъм за наблюдение на постигнатите резултати", смята Малина Крумова.


В отговор на въпрос тя посочва, че агенцията ще разпорежда на 11 институции - министерства и агенции, които отговарят за безопасността на движението по пътищата. Попитана как ще нарежда на министрите на транспорта, регионалното развитие, МВР и финансите да изпълнят определени задачи, Крумова отговаря: "Ще им разпоредя писмено. И ако откажат да изпълнят, ще информирам Министерския съвет, който може да им разпореди, включително и с нормативен акт".


"Бонус-малус" не трябва да санкционира безразборно


Малина Крумова отбелязва, че е грешка новата структура да се представя като "мегаагенция, която обединява всички останали". "Това не е така, агенцията е едва с 39 щатни бройки". Тя допълва, че става въпрос за експерти, повечето от които ще се вземат от съществуващи структури.


Председателят на новата агенция посочва, че трите закона, които се планира да заменят Закона за движение по пътищата, трябва да бъдат обсъждани в комплект.


Малина Крумова е на мнение, че системата "Бонус-малус", при формиране на застраховката "Гражданска отговорност", трябва да се използва за да въздейства върху рисковите поведения, а не безразборно да санкционира и да води до по-високи премии.


"Тя би трябвало да стимулира правилното поведение, тоест да има два ефекта - не търсим само и единствено тояга, трябва да има и морков. Водачи, които имат добро поведение или автомобилите им са оборудвани с нови технологии, които намаляват риска от настъпване на ПТП, по някакъв начин би следвало да бъдат стимулирани и това да е отразено в бонусната част на системата", обобщава Крумова.


Според нея трябва да се работи активно със застрахователи, защото те работят с гражданите и те предоставят продукта.

Ключови думи към статията:

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2094 Неутрално

    Така е. Особено за чужденците. Няма система, която на границата да им вземе парите...

  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3039 Неутрално

    "Добър ден"!!!
    Имам усещането, че всеки ден някой от тези хора "се събужда" и вижда онова, което всички живеем от десетилетия!!!
    Страхотно прозрение- все едно, че до вчера са живели на ...Сатурн!!!

  3. 3 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 1116 Неутрално

    Еми те някой от глобите ви са тотално измислени - някой вярва ли, че в София били глобени 50 000 пешеходци за неправилно пресичане?

  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11247 Неутрално

    Тази измислена агенция вече ни "глобява" с разходите си, при това много ефективно

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  5. 5 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11247 Неутрално

    Тази измислена агенция вече ни "глобява" с разходите си, при това много ефективно

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  6. 6 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2208 Неутрално

    Първо да си оправят Клоаката КАТ. Платени глоби от години се пускат на НАП за принудително събиране. А междувременно докато Некадърниците от Герб разберат, че само 30% от глобите се събират, надуха неимоверно глобите щото ефект нема.
    Герб са Фашистка партия

  7. 7 Профил на Боби Бобев
    Боби Бобев
    Рейтинг: 1061 Неутрално

    Герб са Фашистка партия
    —цитат от коментар 6 на Хи-хи


    Къде го чукаш, къде се пука!
    И как я търпят тази фашистка партия в ЕНП и в ЕП?

  8. 8 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2208 Неутрално

    До коментар [#7] от "Боби Бобев":

    Както е казала Бабата: На нас ни треба полицай /разбирай пастир/. Останалото са размисли и страсти

  9. 9 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1388 Неутрално

    Гепаджийски игри антипод на филма Патриотични игри! Нахаканата гепаджийка яросно се беше втурнала във водните цикли но я поозаптиха а и да намерят място на нанков. А иначе организира нова група сигурни гласоподаватели!

  10. 10 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1675 Неутрално

    Не от днес е неефективно събирането на глобите и не ми е ясно защо.
    Една от причинте според мен е "правенето" на електронно правителство толкова години и "големите" успехи в тази работа - т.е. похарчихме едни големи пари без резултат, затова е така. Какво пречи инфрмацията за дължими суми по глоби, да бъде критерий при всяка среща на човека с общината или техническите служби на КАТ и като се види, че дължиш едни пари за някаква глоба, да не те обслужват докато не я внесеш, при това с едни добри лихви, а не както е сега.
    В една Гърция може да те глобят, при това яко, да ти вземат книжката и ако платиш в срок, плащаш 50% и си получаваш документа, а ако не плащаш и караш без книжка - жална ти майка.
    Какво пречи да действат същите правила и нас, а не да правим поредни комисии и да харчим допълнителни пари.

  11. 11 Профил на Баш петко
    Баш петко
    Рейтинг: 13 Неутрално

    Много хубава инициатива на управляващите. Поздрави!

  12. 12 Профил на naskom44
    naskom44
    Рейтинг: 725 Неутрално

    До коментар [#10] от "tsvetko_51":

    Пречи политическата класа. Ще има една хранилка по-малко за политически партизани а в случая 40 , а те влачат още 3 пъти по толков роднини , все гласове. . Вместо да вземат поука от Гърция , че е на 300 км от София или от европеиските ни примери , ние създаваме агенции- партийни хранилки.

  13. 13 Профил на Terminator
    Terminator
    Рейтинг: 42 Неутрално

    Не от днес е неефективно събирането на глобите и не ми е ясно защо.
    —цитат от коментар 10 на tsvetko_51


    заради е такива като тебе дето много знаят :Д

    всеки ден, когато си с мен обикаляме витрини на какво да се спрем нищо не е наред а мерцедес чувам пак някой хвали се купил си днес а ний се потим, на крак стоим с теб приятелю мой и се чудим кой е враг, кой е свой?
  14. 14 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5815 Неутрално

    Тръгват кат аслани .... ГЕРБ, сър !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  15. 15 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1810 Любопитно

    "Основен проблем в момента е събираемостта на глобите от нарушения на пътя"

    Аз пък си мислех, че за една "агенция за пътна безопасност" основен проблем би трябвало да е избягване на катастрофите (щетите и жертвите) по пътищата.

  16. 16 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5815 Неутрално

    До коментар [#15] от "plamen_b":

    +++

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  17. 17 Профил на bobbyperu
    bobbyperu
    Рейтинг: 772 Неутрално

    Каква ще я свършат е ясно.....но поне добре ще облажат направих бърза сметка 2,9 милиона на 39 "експерти" прави по над 6000 на калпак месечно!

  18. 18 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3553 Неутрално

    До коментар [#11] от "Баш петко":

    Аха...! Поредните заплатаджии, на бюджетна издръжка. Щели да дават препоръки...! Тоест излиза, че КАТ и МВР не могат да се справят с работата, за която лапат стотици милиони годишно, та сега тия, ще им помагат!

    Бивш tww09306483.
  19. 19 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 1818 Весело

    Дневник,
    написах два коментара под статия със същото заглавие като тази.
    Оказа се, че "404 Страницата не е намерена"...!?!?

    Какво стана, сменихте съдържанието на статията с друго, а изтрихте предното ли?

    Това е нещо ново вече:)


    Модератора е неадекватен!
  20. 20 Профил на val1320
    val1320
    Рейтинг: 513 Неутрално

    А бе,снощи един комшия ме питА дали каката има шофьорска книжка поне.Може ли да ни светнете,та довечера да му кажа,че ще сме на ракийка и салатка?

  21. 21 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    "Основен проблем в момента е събираемостта на глобите от нарушения на пътя и те трябва да започнат да се събират ефективно. "

    Ех, ще откриваме топлата вода ли госпожата?

    Пример от много добре работеща систеа във Испания:
    1. Глобате се издава на собственикът на автомобила, независимо кой го управлява.
    2. Собственикът след като заплати глобата има възможност да си търси парите от управлявалият автомобила в момента на нарушениет.
    3. Ако глобата се плати в 20 дневен срок след получаването и се ползва 50% отстъпка. За глоба от 100 евро заплащаш 50 евро.
    4. Глобата може да се заплати във пощата, във банков клон, във интернет или по телефона.
    5. Ако в 20 дневен срок след получаването не се заплати глобата се дължи цялата сума.
    6. Ако в 30 дневен срок след получаване на глобата не се заплати се изпращат едно или две напомнителни писма.
    7 Ако в 60 дневен срок не се заплати глобата се изтегля сумата директно от банковата сметка.
    8 Ако във банковата сметка няма достатъчно средства се запорира имущество за обезпечение, най-често МПС с което е извършено нарушението.
    9. След 60 дневния доброволен за плащане срок се начисляват лихви върху сумата от глобата.

    Гореописаното работи и важи за хора постоянно пребиваващи във Испания независимо чии граждани са. Същите са длъжни да шофират регистрирани във Испания МПС.

    За чужди граждани глобата се заплаща в момента на установяване на нарушението.

    Модератора е неадекватен!
  22. 22 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 1818 Неутрално

    "Ще се опитаме след един до два месеца да сме готови с анализа на пътнотранспортната обстановка и на безопасността, за да се дадат реални препоръки за подобрението им""

    Ето ви анализа:
    1. Отвратително състояние на пътната мрежа по отношение на вертикална и хоризонтална маркировка.
    2. Неработеща система за контрол на техническото състояние на МПС
    3. Много лошо работеща система за издаване на правоспособност за управление на МПС
    4. Абсолютно погрешно указване на целите за контрол на движението по пътищата
    5. Недостатъчна техническа обезпеченост на контролните дейностти
    6. Липса на адекватно законодателство по отношение наказания на тежко нарушения. Например няма дефиниция за безрасъдно шофиране. Наказанията са само финансови глоби. Това не е коректно, за тежки нарушения дори и без да има пострадали хора или ПТП, следва да се въведе наказателно преследване.

    Модератора е неадекватен!
  23. 23 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2722 Неутрално

    Какво велико прозрение!

  24. 24 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2850 Неутрално

    Решението на проблема се нарича децентрализация.

    Общините да си решават къде да слагат камери и какви глоби да имат за отделните нарушения, съответно глобите да влизат в техния бюджет.

    Държавата трябва само да гарантира събираемостта на глобите и да ги вкарва в съответната община. Не че колекторските фирми няма да се справят, ама ще почне един рев.

    Държавата да се грижи само за магистралите и това е.

  25. 25 Профил на Armagedon
    Armagedon
    Рейтинг: 249 Неутрално

    Много баби,хилаво дете е казал народът ни.Няма нужда от никакви стратегии,анализи и каквото там се сетите във връзка с безопасността на пътя.Каквито и стратегии да има,няма ли съзнание у задкормклното устройство,нищо няма да проработи.А то,съзнанието не се придобива след насилие а след дълго и продължително обучение през периода на възрастта т.е. след беседи и показване по време на беседите щетите при безрасъдсното управление с материали от страданието на безумните.С постоянство към прогрес е двиза в случая,А с насилието и глобите,само се озверяват и подбуждат ниските човешки страсти и положението вместо да се подобрява,значително се влошава.Пактиката го е доказала а не аз.Единствено има нужда от добри и качествено поддържани магистрали и пътища,без конфликтни участъци и точки,дори и при ремонтни дейности.Но уви ,винаги се търси най-лесният начин и положението по тази причина е отчайващо.

  26. 26 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 891 Неутрално

    Възпитание се започва от дребните неща. В една държава започнали от счупени прозорци. Затова бонус малус е мощно средство, ако се настрои правилно. Гледайте в интернет клипчета за идиотски катастрофи. Ще се смаете от минаване на червено, отнемане на предимство, изпреварване и тн.

  27. 27 Профил на antikvarno
    antikvarno
    Рейтинг: 936 Любопитно

    2,9 млн.лв????????????????
    39 човека?
    С какви заплати са и ще ги върнат ли, ако не намалят жертвите до 388 човека?

  28. 28 Профил на antikvarno
    antikvarno
    Рейтинг: 936 Весело

    Решението на проблема се нарича децентрализация.Общините да си решават къде да слагат камери и какви глоби да имат за отделните нарушения, съответно глобите да влизат в техния бюджет.Държавата трябва само да гарантира събираемостта на глобите и да ги вкарва в съответната община. Не че колекторските фирми няма да се справят, ама ще почне един рев.Държавата да се грижи само за магистралите и това е.
    —цитат от коментар 24 на realguru


    Добра идея, но в Перник няма да остане и един човек.

  29. 29 Профил на antikvarno
    antikvarno
    Рейтинг: 936 Неутрално

    "Основен проблем в момента е събираемостта на глобите от нарушения на пътя"Аз пък си мислех, че за една "агенция за пътна безопасност" основен проблем би трябвало да е избягване на катастрофите (щетите и жертвите) по пътищата.
    —цитат от коментар 15 на plamen_b


    ++++++++++++++++
    Така мислиш, защото можеш да мислиш, а те не!

  30. 30 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8481 Неутрално

    Всичко може, но трябва някой да го направи.

  31. 31 Профил на naskom44
    naskom44
    Рейтинг: 725 Неутрално

    До коментар [#27] от "antikvarno":

    като приложиш действието делене приблизително 4100 месечно .





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK