Контролът на пътя може да се оптимизира, смята ръководителят на агенцията за пътна безопасност

Малина Крумова

© Надежда Чипева, Капитал

Малина Крумова



По отношение на контрола на пътя има какво да се оптимизира. Необходимо е законодателството да бъде променено, казва в интервю за вестник "24 часа" председателят на агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова. Тя обаче не съобщава повече подробности, тъй като анализите предстоят.


В интервю пред Би Ти Ви тази сутрин тя посочи, че основен проблем в момента е събираемостта на глобите от нарушения на пътя и те трябва да започнат да се събират ефективно. Създаването на новата държавна агенция към Министерския съвет беше обявено през октомври. Основната й задача е повишаване на безопасността на пътищата и намаляване на броя на жертвите при катастрофи. Една от причините беше катастрофата в Своге през август, в която имаше 20 жертви.


На пълни обороти новата агенцията за пътна безопасност към Министерския съвет може да заработи до месец, е мнението на Малина Крумова. Тя посочва, че първата задача ще е да се направи цялостен и подробен анализ на пътнотранспортната обстановка в България.




"Трябва да се прецени доколко данните, които се събират от различните ведомства, са синхронизирани, съпоставими, за да се направи качествен анализ на факторите, които влияят на високата смъртност и травматизъм при пътнотранспортни произшествия в България", допълва Крумова.


От думите и става ясно, че сегашната статистика не е достатъчно достоверна. Малина Крумова добавя, че в бъдеще информация ще бъде събрана и анализирана по един нов системен начин, за да могат да се определят факторите, които предизвикват пътнотранспортния травматизъм и високия брой на жертвите, и да могат да се посочат правилно мерките.


Предвижда се и създаване на информационна система, в която ще са обобщени всички данни, като събирането и обработката на информация ще се автоматизира.


Крумова посочва, че целта на агенцията след първата ѝ година работа е намаление на жертвите на пътя с 20%. "Ще се опитаме след един до два месеца да сме готови с анализа на пътнотранспортната обстановка и на безопасността, за да се дадат реални препоръки за подобрението им", казва тя. Малинова заяви, че когато има инцидент на пътя, ще се прави анализ коя е най-адекватната мярка, която трябва да се предприеме, и тя ще бъде адресирана към конкретната институция.


Стратегията на хартия


Председателят на агенцията за пътна безопасност допълва, че Националната стратегия за безопасността на движението по пътищата 2010-2020 година предвижда намаление на жертвите на пътя с 50%, но две години преди крайния срок понижението е едва с 10 на сто. В момента загиналите са около 600, а целта е да са 388.


"Основната причина, заради която настоящата стратегия не показва задоволителни резултати, е, защото е останала за съжаление един документ на хартия. Липсват показатели, по които да се оцени текущо изпълнението, както и определяне на отговорни институции за всяка една от мерките. Няма и механизъм за наблюдение на постигнатите резултати", смята Малина Крумова.


В отговор на въпрос тя посочва, че агенцията ще разпорежда на 11 институции - министерства и агенции, които отговарят за безопасността на движението по пътищата. Попитана как ще нарежда на министрите на транспорта, регионалното развитие, МВР и финансите да изпълнят определени задачи, Крумова отговаря: "Ще им разпоредя писмено. И ако откажат да изпълнят, ще информирам Министерския съвет, който може да им разпореди, включително и с нормативен акт".


"Бонус-малус" не трябва да санкционира безразборно


Малина Крумова отбелязва, че е грешка новата структура да се представя като "мегаагенция, която обединява всички останали". "Това не е така, агенцията е едва с 39 щатни бройки". Тя допълва, че става въпрос за експерти, повечето от които ще се вземат от съществуващи структури.


Председателят на новата агенция посочва, че трите закона, които се планира да заменят Закона за движение по пътищата, трябва да бъдат обсъждани в комплект.


Малина Крумова е на мнение, че системата "Бонус-малус", при формиране на застраховката "Гражданска отговорност", трябва да се използва за да въздейства върху рисковите поведения, а не безразборно да санкционира и да води до по-високи премии.


"Тя би трябвало да стимулира правилното поведение, тоест да има два ефекта - не търсим само и единствено тояга, трябва да има и морков. Водачи, които имат добро поведение или автомобилите им са оборудвани с нови технологии, които намаляват риска от настъпване на ПТП, по някакъв начин би следвало да бъдат стимулирани и това да е отразено в бонусната част на системата", обобщава Крумова.


Според нея трябва да се работи активно със застрахователи, защото те работят с гражданите и те предоставят продукта.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK