
© Георги Кожухаров
Нелоялна практика на търговец, продал демострационен телефон като нов на свой клиент, беше забранена от Комисията за защита на потребителите (КЗП). Решението е потвърдено от Висшия административен съд, съобщи по "Дарик радио" председателят на комисията Димитър Маргаритов.
Човекът си купил телефон, представен му като нов, но скоро установява, че в паметта на устройството има снимки, направени преди няколко месеца. Изглежда телефонът е бил мостра, преседяла немалко в съответния шоурум. "Разочарованието е голямо и в случая става въпрос за нелоялен подход от страна на този, който е предложил въпросната стока, представяйки я за нова", обясни Маргаритов.
Председателят на КЗП не уточни за кой мобилен оператор става дума, а тази информация липса и на страницата в интернет на контролния орган.
Това не е първият подобен случай, по който се е изказвала КЗП. Така на потребителите са се продавали т. нар. рециклирани телефони. Устройството е ползвано известно време, а след това са възстановени фабричните му настройки и няма видими следи от неговата употреба. "Но търговецът е длъжен, винаги когато продава такъв тип стоки, да информира коректно потребителите", добави Маргаритов.
Той посочи още, че "това е едно от проявленията на нелоялната търговска практика – спестяването на тази важна информация, която, ако би била известна на съответния човек, той най-вероятно не би продължил по-нататък със сключването на сделката".
Нелоялните практики в сферата на телекомуникациите, които се срещат по-често, са свързани с различни видове услуги. "Има случай, в който потребител се оказва обвързан с договор, без да го е подписвал. От него беше изискано да плати сметки за това, че е ползвал услуга. Оказа се, че той е получил оферта по телефон, водил е някакви преговори за сключване на сделката, но договор така и не е подписвал", даде пример Маргаритов.
"Трябва да обърна внимание, че дори и тогава, когато потребители са атакувани по телефон или чрез други комуникационни средства с предложения за определени договори, без да има подпис на хартиен носител, пък било то и изпратен по куриер и върнат обратно по търговеца, правоотношение не може да се породи и съответно не могат да възникнат задължения от такова нещо", отбеляза председателят на КЗП.
"В конкретния случай недобросъвестни служители на този оператор бяха направили такъв опит, но се установи безспорно, че човекът не е подписвал. Търговецът разбра своята грешка и след намесата на прокуратурата и нашето произнасяне се предприеха необходимите мерки, за да се получи компенсация от засегнатото лице", завърши Маргаритов.
penetrating
Рейтинг: 5346 ВеселоМдааа, 30% за "недоглеждането"
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbertcomandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2223 НеутралноМи че то в България практически никой не дава заводски запечатан телефон! На запад масово потребители връщат телефони след няколко дни употреба и компаниите телекоми ги пренасочват към офисите на източните колониални пазари!
Libertarianism is just anarchy for rich peopleХи-хи
Рейтинг: 1419 НеутралноГлоба няма ли? Каква е тази забрана на нещо, което се подразбира от себе си. Или законите ни след комунизма са на ниво феодален строй.
БИЛИ ЗАБРАНИЛИ... ХАХАХАХАХАХАХА
geordgeo
Рейтинг: 1315 ЛюбопитноЧовек е длъжен да гледа какво купува, какво подписва и т. н., за да не се получват подобни недоразумения. Но както винаги, на никой не му се чете 5 страници договор, пък после що така, бе Миме...
Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 5506 ВеселоДо коментар [#2] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. БотевНо когато Партията поведе Народа, ще дойде светлото бъдеще!
И няма да има телефони - няма да има и проблеми!
vhv
Рейтинг: 547 НеутралноДо коментар [#2] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":
В първата си част, тезата ти е вярна, но с втората не съм съгласен. Тук има много повече балъци, отколкото в източна Европа. Принципът е - ако мине. Ако ги изловиш, ти се извиняват 100 пъти и ти дават нормален телефон. На изток, особено в Русия, хората си въобразяват, че са нещо специално и се изживяват като жертви. Тук, обаче, никой не гледа на тях като на жертви, а като на хора, на които се опитва да продаде нещо. Просто, хората имат по-ниски защитни механизми, отчасти и поради комплекси за малоценност.
Kiril
Рейтинг: 257 НеутралноОколо молът на Опълченска има едно ,,бутиково" магазинче за планински обувки. Купих си някакви италиански за 300лв ама като се прибрах и разгледах под постелката имаше печат, че са префабрикувани или са върнати на производител поради дефект, който е отстранен впоследствие. Върнах ги, защото не ми казаха, не че не ми харесват.
https://imdb.com/title/tt1279083/ + http://socrates.else.is/ + https://chitanka.info/books/category/filosofia + https://tutanota.comdorn
Рейтинг: 900 НеутралноИ при мен два пъти ми пробутаха такива телефони - първия го върнах ( тестовете показаха че е ползван), Казах им да търсят неразпечатана кутия - чаках една седмица понеже модела беше почти изчерпан в мрежата на компанията. Уж намериха, но като отидох да го получа, пак кутията беше отворена (обясниха ми че за да го тестват), но като му пуснах мойте тестове (цикли на батерия и др.), пак се оказа че е ползван ( по малко от първия) и понеже не ми се чакаше за ново търсене го взех - засега вече повече от две години се държи добре.
who cares
Рейтинг: 473 Неутрално... в магазините на телекомите "работят" младежи за около 700-800 лева заплата... и селянията и лакомията са пълни. Лъже се на поразия, може би от незнание или корист, но е факт... Злоупотребява се с лини данни, данни от търговските регистри за фирмите, подписи на стилуси и т.н. Въпрос на време е някой от тройката да обере пешкира по GDPR, например. Отделно, телефоните за продажба в магазините масово се "ползват" от служителите там като лични и после се "шиткат" на балъците. Положението в кол центровете е същото, отговорността на телекома като фирма... нулева. Просто искам да кажа, че останалите фирми също разполагат с юристи и ресурс. Липсва им време да се занимават с измекярски истории... докато не им задреме на ...уя, щото тогава...
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 8 ЛюбопитноТези тестове (цикли на батерия и др) може ли всеки що годе грамотен човек да ги направи чрез настройките на телефона? Или се изискват високи технически умения и/или апаратура? Питам за един приятел (НЕ СЕ МАЙТАПЯ) в България който постоянно се набутва с нещо при операторите. Та да му спестя ново набутване, ако мога.
По нашенско ти показват демонстрационен модел, и само след като го платиш късат лепенките на кутията за да направят някои елементарни настройки. Преди врреме батерията на 6 г' Нокия ЕксЕл се изпразваше само след час блеене в нета/15-20 мин разговор, и тръгнах да си търся нов. Освен ГОЛЯМ екран с ГОЛЯМА виртуална клавиатура се нуждаех и от уредбата ЯВЕРТЪ (Български фонетичен традиционален). Просто отказваха да ми отворят кутията за да проверя АЗ дали уредбатаа е ЯВЕРТЪ, ако нямаха демонстрационен модел с такава уредба. Е, взе малко обикаляне по магазините и си намерих такъв демонстрационен с ЯВЕРТЪ=Редми Нот 4. С 64 ГБ памет от които ще ползвам максимум 2 ГБ, ама...това имаше. И го взех за към 350 лв (в местна валута де). Доволен съм
До коментар [#8] от "dorn":
THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
Slick
Рейтинг: 424 НеутралноОГРОМНА победа :/ Мтел пак ще намерят как да ни мамят.
Междувременно има не само картел, а и монополист на пазара на горива.
citoyen
Рейтинг: 801 НеутралноКупувал съм демонстрационен ТВ приемник от витрина но ми направиха прилично намаление. Не беше в България.
Peni Nikol
Рейтинг: 6756 НеутралноС тия кръвопийци мтел няма излизане на глава и скоро ще ги елиминирам, съжалявам, че Близу се вързаха с тях и нета ми е към тях сега.
dorn
Рейтинг: 900 НеутралноДо коментар [#10] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":
С приложенията от Google Play. Моят телефон е Samsung и за това му пуснах фирмения Phone INFO, a универсано за телефони с Android е Phone Tester. Разбира се най - доброто приложение за тази работа засега е AnTuTu Tester, но там тестването отнема много време и затова не е много удобно да го приложиш в офиса на продавача.
jif44392826
Рейтинг: 213 НеутралноДо коментар [#4] от "Г.Е.М.":
Не съм съгласен. Защото не всеки човек може да разбира от всичко за да е сигурен в условията на даден договор или в това, че даден телефон не е нов. Точно затова са правилата, законите, разпоредбите ииии контролиращите органи.
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#14] от "dorn":
THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!Ако разбирам правилно-Влизаш в магазина, питаш за паролата на местния УайФай Хотспот(или слагаш своята сим карта в него), сваляш от Гугъл Плей приложението Фон'тестер, и с него проверяваш колко цикъла зареждане е имала батерията/други проверки? Предполагам че правиш това СЛЕД като си платил, или греша? Щото не ми се вярва продавачча/продавачката да ти позволят свалянето и инссталирването на апликация преди покупката.
УАУ, не е проста работа, и не ввсеки я може. Е, моя приятел СЪС СИГУРНОСТ няма да се справи с това. Благодаря ти все пак за отговора ти в този коментар. Ако отговориш и на въпросите които питам сега-ЦЕНА няма да имаш😀
dorn
Рейтинг: 900 ВеселоНе заради цената, но ...... точно така. Все пак ми даваха телефони с отворени кутии. Ако нещо не ми харесва връщам към заводските настройки и чао. Естествено не питам за паролата а поисках те да си я сложат, докато имам нужда от тяхната мрежа.
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 8 ВеселоДо коментар [#17] от "dorn":
THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!Благодарско😀 Спорна седмица😀
mitko11
Рейтинг: 1628 НеутралноДо коментар [#16] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":
Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!Като потребител имаш 14 дни време за връщане , ако не си доволен. По-добре твоя приятел да отиде да купува с човек, който разбира. Или след покупката да отиде в сервиз и да помоли за тестове. Няма как в офиса на продавача да разбереш колко е използван телефона, а и едва ли някой ще чака да направиш пълни тестове.
Освен това при електрониката няма гаранция, че чисто нов телефон ще работи перфектно, както и че използван телефон ще се повреди веднага или няма да работи.
Затова според мен по-доброто решение е да се изпробва демонстрационен телефон преди покупката, а след покупката да се действа според ситуацията.
geordgeo
Рейтинг: 1315 ЛюбопитноДо коментар [#15] от "jif44392826":
И аз с много неща не съм съгласен, ама гледам да не допусна грешка при подписването на какъвто и да е документ. Щото може и да има разпоредби и закони, но както знаем всичко, от опит, няма търговец, който да не ги нарушава. Идеята е после да не губиш време и нерви да си търсиш правата...
nevermindme
Рейтинг: 264 НеутралноДо коментар [#2] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":
Това не е вярно.
TrakerBG
Рейтинг: 418 НеутралноТова важи САМО ЗА ДИСТАНЦИОННИ СДЕЛКИ (онлайн пазаруване). Няма закон или наредба, която да ги задължи да ти приемат обратно телефона/стоката, ако "просто не ти харесва". Ако има дефект - тогава ок, по правилата за рекламация. Практикуването и толерирането на тъпотия е престъпление.
milen123
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#10] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":
Мойке, тя клавиатурата затова е виртуална, тоест софтуерна, че можеш да я смениш със каквато си искаш. Кеф ти фонетична, кеф ти БДС, кеф ти каквато искаш. Че и програмата за самата клавиатура можеш да смениш с каквато искаш.