ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът, активността и мандатите са от ЦИК при 100% обработени протоколи

Асоциация установи имитации на качествен зехтин на българския пазар

Асоциация установи имитации на качествен зехтин на българския пазар

© Юлия Лазарова



Асоциацията "Активни потребители" установи имитации на качествен зехтин на българския пазар. В проучването са включени 28 търговски марки, като всички са купени от супермаркети в София. От тях 15 са декларирани като най-висока категория зехтин "Екстра върджин", 11 са "помаче" или друга категория, а два са представени като "салатен микс", което означава смесване с друг вид растително масло, като слънчогледово олио. Цената на последния продукт по принцип е и най-ниска.


При 5 от изследваните марки производителят не е посочил категорията зехтин. След анализа е установено влагане на добавки в тях и те са категоризирани като "помаче". Това според "Активни потребители" може да заблуди клиентите, че продуктът спада към най-високата категория зехтин.


В 5 от 11 марки, обявени като "помаче", е установено рафинирано маслиново масло. В 4 от 11 марки "помаче" пък има наличие на масло от маслиново кюспе, което означава, че остатъците от пресовани маслини са подложени допълнително на обработка с органични разтворители за повишаване на добива. Това понижава качеството на маслото и има риск от попадане на остатъчни химикали, използвани за разтворители в крайния продукт. При 2 от 11 марки "помаче" са вложени едновременно рафинирано и масло от кюспе.


Опасни за здравето




"Има производители, които слагат подвеждащи етикети, под формата на снимки с маслини на "зехтин", в който маслиновото масло реално е 20%. В 3 от лабораторно изследваните търговски марки зехтин се установяват несъответствия в компонентния състав на маслата. Две от тези ментета могат да бъдат опасни за здравето на потребителите, защото в тях са останали химикалите хлороформ и тетрахлорметан в количество около 11 пъти над разрешения лимит", пишат в анализа си "Активни потребители".


В 2 от случаите с несъответствия причината е умишлено фалшифициране на марките от страна на производителите.


"Проучването на "Активни потребители" е първото доказателство за присъствието на българския пазар на зехтини менте. Потребителите трябва да знаят, че маслиновото масло, независимо къде е произведено, може да не бъде полезно за тяхното здраве и да подхождат информирано при избора в търговската мрежа. Контролните органи трябва да са наясно с рисковете за качеството и безопасността на зехтина. Необходимо е да се разработи и изпълнява реалистична програма за мониторинг на търговските марки зехтин и да не се забравя, че този хранителен продукт е на едно от първите места по умишлено фалшифициране в Европа", обобщава асоциацията.


Кремена Стоева от Българската агенция по безопасност на храните заяви пред Би Ти Ви, че няма да коментира резултатите от изследването, но ще прегледат информацията на "Активни потребители".


Изследването на "Активни потребители" може да видите тук.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK