
© Николай Дойчинов
Месец след началото на данъчната кампания за местни налози шофьори на автомобили се оплакаха от липса на комуникация между МВР и общините, която ги ощетява. Причината - ако искат да платят по-нисък данък за колата си, може да им се наложи да сменят талона на превозното средство.
През ноември миналата година парламентът гласува повишаване на данъците за автомобили, като въведе екологичен компонент при изчисляването им. С него колите с по-замърсяващи двигатели ще плащат повече. Общинските съвети определят данъка със своя наредба. Още тогава се разбра, че максимално ще е повишението на данъците за автомобили с двигател под Евро 4, като в тази категория попадат основно произведени преди 2005 г. коли.
Оказва се, че екологичната оценка на моторното превозно средство често не е вписана в талона. Тази процедура не е задължителна, но без нанасянето ѝ общината няма как да намали данъка на автомобила. Така на шофьорите им се налага да сменят талона на колата, за да плащат по-нисък данък.
Столичната полиция използва профила си във "Фейсбук", за да уточни, че подмяната на талона се налага само ако това изисква местната община. Услугата струва 20 лв.
От СДВР допълват, че при липсата на екологична норма в свидетелството за регистрация на колата трябва да се отиде до официалното представителството на марката на автомобила. Оттам шофьорите ще получат документ, който да показва какъв евростандарт поддържа автомобилът. Тази услуга също струва пари, като при всеки автомобилен представител сумата е различна.
"След това лично или чрез пълномощник трябва да отидете до отдел "Пътна полиция", като носите с Вас този документ заедно със свидетелството за регистрация на МПС - част "Първа и част "Втора" ("големия" и "малкия" талон). След като преминете с превозното средство през пункта на "Пътна полиция" за идентификация, предоставяте съответните документи на служителите от МВР за издаване на нови документи с вписана съответна екологична норма", пише още Столичната полиция.
Богдан Милчев от Института за пътна безопасност заяви за БНТ, че още при покупката на превозно средство цялата информация за автомобилите е налична в документите, с които те са внасяни в България. Така се появява възможност, с която може да се получи отстъпка в данъка, без да сменяме талона.
"В абсолютно всички документи и от Германия, и от Италия, и от Франция, и от Австрия има код, по който може да се установи екологичната категория", уточни Милчев.
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2123 НеутралноАко може да се вземе по 100лв за нов талон герберите ще го гласуват!
Libertarianism is just anarchy for rich peopleVlado Nikolov
Рейтинг: 3498 НеутралноАбе, не разбрахте ли? Всяка дивотии, измислена от управляващите, е с цел - максимално изтръскване джобовете на хората. Обикновеният човек, е виновен по презумпция.
Petleshev
Рейтинг: 2869 НеутралноДо коментар [#2] от "Vlado Nikolov":
Бивш tww09306483.Да. И невероятният парадокс е, че обикновеният човек с голямо удоволствие гласува пак и пак за тия, дето го правят на маймуна...!
grajdanin1
Рейтинг: 646 НеутралноИмам чувството, че хората дето измислят законите и гръбначен мозък нямат. Когато са писали този закон, не са ли се сетили за този казус? На всяка кола в талона пише подробно модела и кога е произведена. Какво пречи общините да имат достъп до такава база данни (например в сайтовете за продажба на стари коли пише стандарта им - Евро еди колко си).
Защо просто властимащите не кажат: "Вижте какво - въвеждаме данък "простотия на управляващите" - всеки пълнолетен по 100 лв. Лесно, не се хабят нерви и време.
****
Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
realguru
Рейтинг: 3040 НеутралноТака работи централизираната система с правителство в столицата. Така че който и да дойде няма кой знае колко да се промени. Обикновения човек това го е разбрал отдавна и затова гласува за най-малкото зло.
Решението е управление в стил Швейцария, където всеки кантон 26 на брой си има собствена конституция и собствена законодателна, изпълнителна и съдебна власт. И после всеки кантон се дели на окръзи и всеки окръг на общини. И всеки окръг и всяка община си има отделна законодателна, изпълнителна и съдебна власт. Реално кантоните избират там някви да ги представляват на национално ниво, които представители избират президент и премиер, от които почти нищо не зависи - външна политика, армия, етц неща, които не могат да се решават на местно ниво. Всичко каквото може се решава на местно ниво и никой не чака на централното правителство.
Абсолютно по същия начин е функционирал Светът с хилядолетия когато е имало царе, князе, етц. Никой местен биг бос не е пращал вестоносец да занимава царя с глупости (местни проблеми).
Ама падението почва с измислянето на телеграфа, телефона, радио, ТВ, Интернет и търсенето на универсално решение дето да работи за цялата страна, за целия СИВ, за целия ЕС. И за капак това съвпада със социалната държава и усвояването на социалните плащания.
grajdanin1
Рейтинг: 646 НеутралноДо коментар [#5] от "aleks ivan":
"Глупости пишете. Новите данъци са дори по-ниски от тази година... за коли до 10-15 години. Ако държите да си карате гробниците: ще плащате повече"
Абе, вие, герберастите, станахте по-правоверни от комунистите навремето:
- Аз зная, че си права, дори когато не си права, горе долу така звучеше едно стихотворение, посветено на Партията.
Тук не става въпрос за пари. Става въпрос за недомислици в закона и разкарване на хората. Такива недомислици, като при тол системата, като ремонта на Граф Игнатиев, закона за преференциално гласуване и какво ли още не.
На две магарета слама не можете да разделите, начело с вожда ви.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Маршалов
Рейтинг: 499 ВеселоНе може ли просто 1000000 жълти жилетки, да омекотят главите на алчните и мързеливи чиновници?
мурзилкаМаршалов
Рейтинг: 499 ВеселоДа излезем и да се разходим всички, да видим дали ремонтите вървят по план, дали чиновниците които трябва да контролират качеството са си на работните места и дали имат нужният ценз да си вършат работата, дали инфото между институциите не е спукало гума някъде.
мурзилкаvesela
Рейтинг: 281 НеутралноТака е с българското електронно управление. За което се хвърлиха милиарди. Данни има, например поне в годината на производство, но няма кой да ги отчете. И защо трябва да е просто и лесно за гражданите, когато има чудесна възможност да ги накарат да си платят за това, че са се родили тук. И когато не са били достатъчно разумни да изберат други управляващи. Така че пак гласувайте за ГРОБ.
veselaPetleshev
Рейтинг: 2869 НеутралноДо коментар [#8] от "grajdanin1":
Бивш tww09306483.Естествено...! Любимото занимание на българската администрация е, да разкарва хората от гише на гише и освен да им губи времето, да им събере и някой лев. Много добре знаят, коя кола, какъв екологичен стандарт има. Ама, много добре. Но, никога няма да направят нищо, за да се случват по-бързо и по-лесно нещата. Както и по-горе казах, всички тия блеещи овце, на следващите избори, пак ще си изберат ГЕРБ или БСП и после ще се чешат по празните кратуни и ще се чудят, защо пак ги работят отзад на сухо, без вазелин...!
Маршалов
Рейтинг: 499 Весело+++++++++++
Ако чиновниците се изкарат на полето да прекопаят нивите, това са бая народ. Знаиш ли колко нафта ще се спести и разходи за покупка на техника. Пък и най-накрая да свършат нещо полезно. мурзилка
m17
Рейтинг: 2533 НеутралноДо коментар [#9] от "tww09306483":
Само дето данъка ви тази година ще е към 1/3 по-нисък от колкото миналата година. Което не значи че ще стигне данъка на таралясниците но в държавата на Андрешко и това доста.
****
Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.
aralambi
Рейтинг: 594 НеутралноКолко ще ти е данъкът? Аз имам 14 годишна Тойота, 85 кВ, има клас Евро 3, но не е отбелязан в талона. Миналата година платих 167 лв, тази година - 127 лв, с 40 лв по-малко. Ако колата ти е Евро 6, екологичният коефициент е 0.40. На мен ми е 1.0 . Повече ли си платил от мен?
Това "смотаняко" го пропускаме, явно си нещо напрегнат, щом го пишеш.
m17
Рейтинг: 2533 НеутралноДо коментар [#4] от "grajdanin1":
Айде пак фалшиви новини за създаване на драма. На някакви таралясници на по 25 години дето ги е нямало в системата на КАТ не им пишело еврокатегорията и веднага някакви обобщения тука се изсипват. Аз не познавам такъв човек, самия аз имам автомобил от 15 години и винаги ми е пишело катагорията. Отделно таралясниците няма да получат отстъпка, тя е само за Евро 5 и 6 което е след 2007'ма а от тогава със сигурност ги има категориите в талоните.
m17
Рейтинг: 2533 НеутралноДо коментар [#10] от "Маршалов":
А не може ли жандармерията да ви строши кратуните от бой с палки ?!?
redguy
Рейтинг: 943 РазстроеноИ за друг да гласуваме, администрацията ще си остане на същото ниво. Просто няма материал с достатъчно интелектуален капацитет, воля и да не е корумпиран, че да се движат работите "като хората". Качественият материал се усети навреме и си стегна багажа.
m17
Рейтинг: 2533 НеутралноДо коментар [#17] от "aralambi":
Вашето намаление е от остаряване на колата, отстъпките са само за евро 5 и 6.
Petleshev
Рейтинг: 2869 НеутралноДо коментар [#17] от "aralambi":
Бивш tww09306483."... Това "смотаняко" го пропускаме, явно си нещо напрегнат, щом го пишеш...".
Не. Просто понякога се дразня силно от хора, които по писането им личи, че не знаят къде е отдела за МДТ на общината в която живеят, но за сметка на това много приказват...!
442
Рейтинг: 1261 НеутралноМатряла обича точно такъф ктеф, ама точно такъв. Да го лашкат по бюра и офиси до като му протече кръв от носа.
aralambi
Рейтинг: 594 НеутралноТака е, но господинът с Опела Инсигния твърди, че щял да плаща много повече от тези, с 15-20 годишни коли. Има калкулатор за данъци, ако колата ми беше 3 годишна и с Евро 6, щях да платя 80-90 лв, доста по-малко отколкото платих сега. Нали червените и лилавите обясняваха, че "бедните със стари коли" щяли да плащат непосилни суми?
Asen Spasov
Рейтинг: 282 НеутралноОт горенаписаният материал на мен ми става ясно ,че дивотията със смяната на талините ще доведе до допълнителна загуба на време от висене на опашки ,попълни( ете) тоА(...зи) формуляр, идете (...и ) да платите на другото гише,23 лева ...???? ама нали са 20 ???? .....амииии такса услуга , кАде е колата??? ,амииии господине / госпожо идете да измиете мотора ,че не му се виждат номерата,....шефе утре може ли да липсвам за малко ,че трябва да ходя до КАТ?, иииии т,н, и т,н, ,и т.н.
anarhochristian
Рейтинг: 594 НеутралноВече сериозно трябва да се замслим дали не са различни понятия и дали не бъркаме подадените гласовете (вота) с изборните резултати...
anarhochristian
Рейтинг: 594 Весело[quote#14:"Маршалов"][/quote]
Правим , струваме, пак стигнахме до бригадите!
:-)
Slick
Рейтинг: 434 НеутралноСамо смейте да ме накарате да ви стъпа в проитивното КАТ, ше влеза с фадрома,. безполезни чиновници
niakoi_si
Рейтинг: 648 НеутралноДо коментар [#4] от "grajdanin1":
Като пишете, мислите, поне мъъъъничко?
Как общината ще базира данъка на база някакъв "сайт за стари коли, дето пишело евро стандарта"... Нали точно за 15 минути ще го хакнат тоя сайт и всички курници ще светнат там в евро 6.
За да начисли данъка, на общината и трябва ОФИЦИАЛЕН документ, зад който седи някаква институция. Такъв документ е талона на автомобила, сертификат от официалния представител на марката или сертификат от лицензирана лаборатория (например Технотест).
cristo_n
Рейтинг: 488 ГневноНай-абсурдното е в края на съобщението от МВР:
"Подмяната на талонът се налага само, ако това изискват от там(общината) . В някой общини изискват само да попълните декларация по чл. 54, ал. 1 от Закона за местните. данъци и такси за притежаван лек автомобил"
Значи в малките общини, където всички са роднини, "свои хора" и "наши избиратели", ще се регистрират само на база на тази декларация 20-годишни таралясници като ЕВРО 5, и после ние, в големите градове, пак ще дишаме пушилките на автомобили със номера от майната си! Едно време в София беше нарицателно пернишкия Голф, ама сега нарицателно е пернишкото Ауди дизел с изтърбушен катализатор!
niakoi_si
Рейтинг: 648 НеутралноДо коментар [#9] от "tww09306483":
Леко с нервичките да не оцапаш седалката на опелчето. :)
mitko11
Рейтинг: 1895 ЛюбопитноДо коментар [#29] от "niakoi_si":
Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!Общината да ползват официалната база данни на застрахователите. Или да гледат по Шваке каталога....
cristo_n
Рейтинг: 488 НеутралноДа бе, ама аз имам и договор за продажба от официален вносител, и фактура, където пишат, че продават кола евро 5, но тогава не пишеха такива неща в талоните. Ето това е тъпото.
Ако идеята е да се проверят колите за премахнати катализатори - това бих го разбрал, но тогава поне да бяха задължили всички коли да минат през каналите на КАТ, а не както става сега - това да е пожелателно и само в някои градове!
И се оказва, че хем си имам катализатор, хем си имам документ от български представител за продажба, хем трябва да обикалям насам-натам и да си губя времето (щото хич не ми пука за похарчените пари) за да ползвам привилегията, която ми се полага, а бай Пешо с номер COxxxх, РКхххх или нещо там друго, хем ще си плаща данъка наполовина и ще дими по улиците, щото е отишъл при Минчето в общината и й е казал "Ама имам си катализатор, как да си нямам... Пиши там..."!
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2123 ВеселоДо коментар [#5] от "aleks ivan":
Libertarianism is just anarchy for rich peopleСтава въпрос за талона а не за данъка! Ти както повечето либерални ентусиасти не караш кола, ще ти кажа ,че големите талони са една ненужна простотия а сега могат да го направят талон голям талон и талон-тетрадка формат А3 с опис на екологичната оценка,както сертификат на всяка една система по отделно заедно родословно дърво на собственика /примерно!
mitko11
Рейтинг: 1895 ВеселоДо коментар [#34] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":
Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!И собственика да стане професионален домоуправител на талона.....
Интересно, застрахователите как се оправят, а общините не могат?
donyon
Рейтинг: 692 НеутралноДанък МПС над 20г.,евро3 :
Варна-92лв???
Бургас-55лв.
София-39лв.???
После вой до небесата-София се била напълнила със селяни...
m17
Рейтинг: 2533 НеутралноДо коментар [#36] от "donyon":
Защо се учудвате, София е града с най-комунистическо мислене. Къде другаде градския транспорт се плаша само по желание ?. Във всякое едно превозно средство извън София има кондуктор и или плащаш или слизаш. Само в София се плаща по желание и се мрънка как градския транспорт не е като в германия. Къде другаде може да си паркираш без пари в която градинка ти хрумне и даже паркирането в идеалния център да ти струва 100лв/година ?!? Разбира се че данъците на таралясниците пе са ниски, нали ианзе целия пролетариат ще скочи и с Нинова и Спаси София на чело ще щурмува общинския съвет.
m17
Рейтинг: 2533 НеутралноДо коментар [#33] от "cristo_n":
Привилегията за катализатор отпадна точно заради такива фалшификации и затова ще се глада евро сертификата. Предполагам че в някои талони наистина е пропусната еврокатегорията но това е било за много стари автомобили. Убеден съм че за всички европ 5 и 6 което е след 2007'ма за които има отстъпка няма пропуснати.
dokker
Рейтинг: 388 НеутралноНай-смисленото мнение във форума дотук. Един + от мен. Повече не мога.
geordgeo
Рейтинг: 1014 ЛюбопитноМоят данък на маздата с 1.5 двигател, бензин, 88 коня (96-та година), стана от 26 лева на 40 и... толкова. Та с тия пари отгоре, нито общината, нито държавата ще свършат някаква работа, всички го знаят. Просто се отчита дейност от управляващите (тикви), а екологията.... хм, екологията я е*и в г*за...
Dankol
Рейтинг: 615 НеутралноТо аз пък карам Зафира евро 6 , и данъкът ми от 400 лева пада на 120 . За какво ревеш тогава !
cristo_n
Рейтинг: 488 НеутралноАМИ КАТЕГОРИЧНО БЪРКАШ! Преди за напиша горното си погледнах талона (имам го сканиран в Дропбокс) и видях че долу в дясно, поле V.9, не пише нищо!
А колата е с първа регистрация 02.11.2007 година! Купувана е от България!
grajdanin1
Рейтинг: 646 НеутралноДо коментар [#18] от "m17":
"Айде пак фалшиви новини за създаване на драма. На някакви таралясници на по 25 години дето ги е нямало в системата на КАТ не им пишело еврокатегорията и веднага някакви обобщения тука се изсипват. Аз не познавам такъв човек, самия аз имам автомобил от 15 години и винаги ми е пишело катагорията. Отделно таралясниците няма да получат отстъпка, тя е само за Евро 5 и 6 което е след 2007'ма а от тогава със сигурност ги има категориите в талоните."
Не разбирате какъв е проблемът, нали? И тези дето са ви напляскали плюсове (предполагам в прослава на Партията) също. Щом нещо го пише на талона значи органът, който го е написал (в случая КАТ) има тази информация. Има закон, според който държавата не трябва да изисква информация от гражданите ако вече я има. Е, този закон в случая не е спазен, т.е. за пореден път ДЪРЖАВАТА не спазва законите, които сама е написала. А вие, смирено наведете глава и подайте големия талон, като внимавате да не ядостае ЧИНОВНИКА. Само че, за да стане това трябва лично да отидете на гишето в общината. Защо, като има много по-удобни наини за плащане на данъците.
cristo_n
Рейтинг: 488 НеутралноХайде сега и ти прочети горното ми мнение - 42-ро.
И ако продължавате да не вярвате, ще ви изпратя линк от Дропбокса, да се уверите!
jianev
Рейтинг: 221 НеутралноНа мен данъка за миналата година ми беше 500 и нещо лева
За тая 110лв. колата е хибридна евро 6
cristo_n
Рейтинг: 488 НеутралноДо коментар [#38] от "m17":
До коментар [#39] от "dokker":
А най-абсурдното в моя голям талон е, че надлежно са попълнени полета V.1 -2-3-7 показващи в гр/км. количеството на емисионните газове, а крайното поле за евро стандарта е пропуснато! И ако сравнявам цифрите там, колата реално покрива ЕВРО 6, макар че по документи е ЕВРО 5, но просто през 2007 г. 6-тата ревизия не я е имало.
Animals As Leaders
Рейтинг: 418 НеутралноАко искаш по-нисък данък, докажи го срещу 20 лв. Честито на печелившите, останали да си играят на живот в Бълхария!!!
Храбър
Рейтинг: 3608 НеутралноИ от какъв зор?
"Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"За да има някой да се нагъта повече от нормалното.
penetrating
Рейтинг: 5521 НеутралноС този проблем се сблъсках преди повече от 10 години - с български талон в Германия.
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertИзобщо "хармонизирали" сме се, но не съвсем и по български - с видимост. Миналата година имаше друг проблем с талоните ни в Гърция, заради което един българин беше вкаран невинен в затвора
antropos
Рейтинг: 541 ЛюбопитноДо коментар [#47] от "Animals As Leaders":
Sic transit..Не са само тези пари. Изваждането на нов сертификат от оторизираните представителства е на цена 50 - 100 лв. Що да не захлебят хората, след като държавата им дава шанс? Отделно висенето в КАТ.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
zle_platen_trol
Рейтинг: 446 НеутралноДо коментар [#18] от "m17":
Недей да бъдеш много сигурен. Моята кола е купувана нова и пак кретеноидите в КАТ не са вписали нищо в талона. И понеже в община Бургас не признават само декларацията по чл. 54 сега трябва да ходя да вися в шибания КАТ. А, и въпреки, че колата е купувана от представителство трябва да ходя и във въпросното представителство за удостоверение. М@миц@т@ им и некадърници, хиляди шофьори са прецакани заради изродите в КАТ. А данъка пада сериозно и въпреки всичко ще се наложи да се ходи по мъките.
m17
Рейтинг: 2533 НеутралноДо коментар [#52] от "zle_platen_trol":
Не твърдя че няма грешки, твърдя че аз за последните 15 години не съм виждал такава ситуация и не познавам такъв човек лично.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
volarok
Рейтинг: 2334 НеутралноЕвро 6 на 200 хил. км. с изтърбушен катализатор е точно Евро 0.
rossen4i4o
Рейтинг: 232 Неутралнота къде отиват парите от увеличените данъци ? за микробуси и камиони увеличението е точно 300% , или пак ще плащаме разходките на вождовете или ще се назначават нови безценни секретарки , или пък ще заменяме сивите плочки с оранжеви или зелени
m17
Рейтинг: 2533 НеутралноДо коментар [#56] от "rossen4i4o":
За СТАРИ и ЗАМЪРСЯВАЩИ автобуси и камиони има увеличение, за нови и чисти има намаление. Ако не ви кефи, пробвайте да го регистрирате в друга държава от ЕС, там директно ще го пуснат за скрап вашия бус на 30 години.
m17
Рейтинг: 2533 НеутралноДо коментар [#55] от "volarok":
Евро 6 и без катализатор си е доста по-чист от евро 3. Който също подлежи на избушване на катализатора.
DS
Рейтинг: 562 НеутралноНовият Данък в/у превозните средства е СКАПАН:
Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"1.Включва екокомпонента срещу която обаче не е вменено НИКАКВО задължение на общината за предприемане на някакви мерки за чист въздух.
2.Екокатегорията посочена в талона се отнася за автомобила КАТО НОВ. Моментното състояние обаче може да е коренно различно.....
m17
Рейтинг: 2533 НеутралноДо коментар [#59] от "DS":
Данъка сам по себе си е мотиватор за намаляване на ползване на стари автомобили. Пример от германия - данъка на стар автомобил е толкова висок че обезсмисля ползването на стар нисък и среден клас автомобил, който не е антикварна ценност.
Верно е че евростандарта на нов автомобил не е гаранция за екологичност като стар но има силна корелация. Отделно, категорията не подлежи на фалшификация. Така че като цяла ползването на категория е далеч по-добра идея от декларация дали имаш катализатор, както беше досега.
DS
Рейтинг: 562 НеутралноДо коментар [#60] от "m17":
Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"Вие казвате:
Данъка сам по себе си е мотиватор за намаляване на ползване на стари автомобили
Аз казвам :
данъка за леките автомобили в България е сбор от три компонента: мощност , екокатегория и коефициент в зависимот от годината на производство на автомобила и той е: /чл.55 от ЗМДТ/
Над 20 години - 1,1
Над 15 до 20 години включително-1
Над 10 до 15 години включително -1,3
Над 5 до 10 години включително -1,5
До 5 години включително -2,3
При равни други условия по- новите автомобили са с по- висок данък-точо обратното на Вашето твърдение
m17
Рейтинг: 2533 НеутралноДо коментар [#61] от "DS":
Това е факт заради андрековщината, както е факт и че се променя с годините. Миналата година данъка за старите таралясници беше по-нисък а тази е по висок. Верно че 30% са всъщност 10лв но това е началото. За сметка на това при новите коли има спад с 30% което са 100лв. Догодина пак ще има вдигане за таралясниците и така за 10-15 години пе се стигне до правилното съотношение.